6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

VE VZDUCHU: Čechoviny 67

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Výpis zvoleného vlákna.
Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
skrebec 4.12.2008 17:52

rentabilita

Ono se tehdy hodně projektovalo, stavělo, zkoušelo... ale na rozdíl od dob kdy vývoj mohl trvat 117 dní (P-51 Mustang) a výroba prototypu letadla nebyla v zásadě komplikovanější než montáž sériové  Škody 100, se doby hodně změnili.

Projekt Avro - ano, zajisté, mohlo to být nádherné letadlo, dejme tomu že podobných vlastností jako MiG 25. Ovšem MiG 25 vznikl jako geniální improvizace - brutální radar oplácali dvěma brutálními motory, což na zamýšlený úkol (likvidace bombardérů Valkyrie)  mohlo zhruba stačit. Pak američané Valkyrie zrušili (havárie plus šílené peníze, co to stálo) - o čemž se Rusové nedověděli (nebo nechtěli věřit), ale projekt MiG 25 pokračoval dál. Vzniklo letadlo bez protivníka a jenom širé ruské duši smíme děkovat za to, že navzdory logice nebyl projekt zastaven.

Ekonomie však v kapitalismu nepustí. Cena letadla se, stejně jako kupříkladu u aut odvíjí i od fixních výdajů. Ty byli vysoké a vememe li v potaz počet reálně prodatelných strojů - cena by šla hezky vysoko nad Phantomy. Tady by se vyvažovalo spíše diamanty. Poměr rozdílu cen a rozdílu výkonnosti nebyl tak vysoký, aby udržel projekt při životě.

Ad TSR - to samé. Kolik strojů by se jich tehdy mohlo prodat? Nápověda : Francouzi mají Mirage IV, Španělé  nemají peníze, Italové detto. Do NSR to raději nebudeme prodávat (Chruščov by zešílel), do krajin Beneluxu se to nevejde, Američané mají na dodávky zbraní své vlastní kádry...v rámci NATO zbývá tedy jenom Anglie a, dejme tomu, Kanada a/nebo Austrálie. Arabové to nezvládnou (viz potíže s Lightningy), Izrael ani omylem, Indie řeší vlastní projekt Marut. Dohromady je potencionální prodejnost - dejme tomu - 70 letadel (Kdyby se přidala i JAR). A šlus. Rozpočítejte náklady na vývoj mezi těchto 70 kusů... a už je jasné, proč to stálo jako předválečná loď.

Zničení všech přípravků a projektové dokumentace má logické zdůvodnění : GRU nespí. Detaily viz Izarelský Mirage. A že nezbylo ani do muzea - jak se daří Kbelskému MiG 29? :-)))