19.3.2024 | Svátek má Josef


Diskuse k článku

ÚVAHA: Změna systému

Vrací se mi vzpomínky na jeden společný rys v chování pracovnic a v menší míře i pracovníků neziskových organizací poskytujících sociální služby. A tím je nadužívání popisného jazyka, kterým vysvětlují věci samozřejmé.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Šochová 2.10.2020 9:14

Vzhledem k tomu, že nám autorka sdělila i svou problematiku, článku rozumím. Potřebovala by speciální službu, ale všichni, i ti, kdo ji znají, opakují, co již řekli. Pravdou je, že pro lidi s autismem a dalšími potížemi (PAS není "čistý", druží se k němu další postižení a nemoci) odpovídající služby moc nejsou, protože jsme stále ještě na začátku a přístup potřebují tito lidé naprosto individuální. Na obranu řadových pracovníků lze tím pádem vyvodit (a také z mé zkušenosti), že se drží svých metodik a snaží se podle svých možností a schopností. Včetně úředníků, protože SŠ referenti nemají až tak detailní školení (taktéž znám), navíc nejsou sociálními pracovníky s patřičným vzděláním. Ti v Praze hodně chybí, úřady je neumí ohodnotit. Na článku je také znát potíž s přesnějším vyjádřením, což může vysvětlit i potíže v komunikaci. Odpovídá se tedy tak, jak okolí vytuší, že by odpovědět mělo a ve výsledku se obě strany míjejí. V tom vidím jádro pudla. Systém bych spíše rozvíjela a zkvalitňovala, než měnila - to udělal Drábek poté, co se pouhých pět roků nastavoval a s následky jsme se nevypořádali dodnes, dalších 8 let.

J. Jurax 1.10.2020 23:36

Tak nějak nechápu, co chtěla autorka říci ... 8-o

A. Šochová 2.10.2020 9:16

...A o tom její problémy jsou. Problematická komunikace s okolím. Potvrzuje tímto článkem, že její život není přehledný jako nudlová polívka.

I. Pávek 1.10.2020 11:18

Po několikérém přečtení článku jsem si musel dát na hlavu studenou sprchu. A tak už mozek dál týrat nebudu.Rv

Z. Lapil 1.10.2020 6:51

Jednu kladnou vlastnost ten příspěvek má. Připomněl mi moji oblíbenou písničku To chce mít svůj systém: https://www.youtube.com/watch?v=6fHXOlNgnHU

M. Veleba 1.10.2020 6:40

WTF? Pochopil někdo z toho blábolu alespoň něco? :-)

R. Langer 1.10.2020 8:22

Upřímně - ne... 8-o

J. Nevrkla 1.10.2020 8:37

Já ne. Autorka zřejmě prošla moderním humanitním vzděláváním. To jsme to dopracovali. Konce nedohlednout.

Š. Hašek 1.10.2020 9:36

No ....

Snad jedině to, že je potřeba vytvořit několik průřezových sociálně koordinačních skupin, které zkvalitní ...... no, a pak jsem se doho nějak zamotal.

Naštěstí stačí kliknout ......

L. Harvánek 1.10.2020 11:25

Pochopil. Klient, který potřebuje poradit a pomoc se k ní dostane až po dlouhých a naprosto zbytečných úředních úkonech. A důvod? Naprostá neznalost problematiky sociálních služeb a neschopnost příslušných pracovníků sociálních služeb. Pak to funguje na principu:"já o voze, on o koze".

R. Langer 2.10.2020 0:49

No, jestli to klientům vysvětlují podobným způsobem, tak se není čemu divit... :-/

I. Radkovová 3.10.2020 12:41

Děkuji za pochopení. Jestli je ten článek moc chaoticky, omlouvám se. Ale můj názor mi potvrdili i někteří sociální pracovníci ve státních službách(ne všichni jsou neschopní) a lidé v těžké situaci. Já neznám všechny pracovníky všech neziskových organizací. Ale přišla jsem s některými do styku. A například nechápu, proč se vždy snaží vyjmenovat všechny možnosti, jak pomoci, i když jsou některé nereálné. Jedna pracovnice z jiste organizace nabízela možnost ubytování v pečovatelském domě, ačkoliv jsem ji předtím rekla, že nemám příspěvek na péči a pracuji. Nebo další příklad. Chtěla jsem kdysi pomoci známému, který je nemocný a nemá kde bydlet, spí v metru, ze strádání má narusenou psychiku. Zavolala jsem tedy do jisté organizace a popsala jeho situaci. Pracovnice na drátě mi řekla úředním hlasem, ať si dotyčný nemysli, že pomoc přijde hned, napřed domluví schůzku a potom ho napoji na síť. Já nemám zkušenosti s životem na ulici, ale dovedu si představit, jak byl ten člověk vysileny, těžko by našel sílu k nějakému zdlouhavému jednání. To jsou takové věci, které musíte zažít, pro nezasvecene lidi je to nepochopitelné.

J. Strakoš 1.10.2020 5:46

O čem ten článěk měl být a jaká má být ta změna systému?

Opravdu jsem nepochopil, co se autorka snažila říct - což je trošku ironie, protože jestli tak působí i na sociální pracovníky, chápu, že jí vše raději znovu vysvětlí.

J. Svoboda 1.10.2020 5:43

Nechápu to ničím nepodložené zobecňování.

Pěkný den.

K. Hamatová 1.10.2020 10:43

Pracovníci sociálních služeb ponižují klienty tím, že mluví spisovně? Nechápu...

Pracovala jsem pár měsíců v sociální službě a před asistentkami smekám klobouk kvůli jejich empatii, trpělivosti a fyzické námaze, kterou musejí za velmi nízký plat podstupovat. Co je autorka zač, že toto neví?

A. Šochová 2.10.2020 9:20

Sdělila, že má PAS a aspergera. takže věřím, že potíže má - prostě se moc nedomluví. Chce se domluvit, ale nepopíše své potřeby. Na to je empatie docela krátká, pokud ji někdo nezná od dětství. navéíc se vědomocti o celém souboru problémů a potřeb teprve v současné době prohlubují.

I. Radkovová 3.10.2020 12:51

Vážená paní Šochova, mě komentáře nevadí. Ti lidé na to mají právo. A je to jen úvaha. Já si neosobuji právo na to, něco měnit. Nevím, proč tomu dáváte takovou vážnost.

A. Šochová 5.10.2020 11:03

Dobrý den, dávám "vážnost" Vám. Lidé sice mají právo na komentář, ale vidím tu především nepochopení - naopak Vaše úvaha dost vypovídá o tom, jak náročné bývá vyjádřit, co potřebujete. Ptáte se, proč všichni odpovídají šablonovitě, snažila jsem se vysvětlit, že jde také právě o ten systém. O malou znalost problematik - a to se týká i Vašeho přítele na ulici, protože pro mne je normální vědět, že takový člověk potřebuje podporu i kvůli tomu, aby vůbec navázal s organizací kontakt. Na straně druhé je nastavení člověka a jeho služby. Konkrétně v Praze pomalu nevědí, akm dřív skočit, roli hraje i daný okamžit, také jsou to pouze lidé. Ovšem coitlivého člověka ten hovor naprosto odradí. Mějte se co nejlíp, hlavně zdraví ať slouží.:-)

I. Radkovová 5.10.2020 15:32

Paní Šochova, ten dotyčný není můj přítel. Je to bývalý kolega z jedné brigády. Nemám k němu blízký vztah, a on ke mně také ne. Dozvěděla jsem se o jeho problémech náhodou. Šlo mi o princip, o pomoc bezmocnemu člověku. Vy okamžitě usuzujete, že se jedná o mého přítele. A já nevím proč.

A dávat vážnost mi nemusíte. Hezký den.