28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

ÚVAHA: Zlepšovatelé všech zemí...

Je známá historka o Janu Werichovi, který parodií bojoval proti psaní hodinových výkazů práce. Kdysi je totiž nějaký soudruh předepsal i umělcům. Inu, proč věřit lidem, když jsou jako my.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Labaj 24.4.2019 23:51

Re: B737 MAX a MCAS

Jako obvykle v letectví tyto havárie přispějí k dalšímu zvýšení bezpečnosti. Zde o to víc, protože se ukázalo, že schvalovací procesy FAA v USA jsou dost cinknuté. Takže teď se na to jistě o to víc celý svět zaměří.

P. Labaj 24.4.2019 23:34

B737 MAX a MCAS

Škoda, že se autor pouští do psaní o něčem, o čem toho moc neví. A ještě z toho vyvozuje "zásadní a kategorické" soudy.

Ty dvě havárie Boeingu 737 MAX8 sice ještě nejsou oficiálně uzavřené, ale podle kachního testu je velmi pravděpodobné, jak k haváriím došlo (kachní test - když to vypadá jako kachna, chodí jako kachna a kejhá jako kachna, tak to asi bude kachna).

Verze MAX těchto letadel má skutečně nové a větší motory. Ty jsou umístěné trochu jinak, jsou víc vepředu a trochu váš, protože mají větší průměr a jinak se pod křídlo nevešly. Právě díky tomu většímu průměru jsou lepší a "zelenější", mají výrazně menší spotřebu kvůli většímu a jinak tvarovanému dmychadlu s mnohem větším obtokovým poměrem. Takže výslednice tahu motorů je trochu jinak, a díky větším rozměrům i kryty toho motoru přidávají trochu vztlak.

Ale to není nic, kvůli čemu by letadlo nebylo schopno lítat. Pokud by ho řídil pilot a ne strojník, tak by tam žádný další elektronický systém nemusel být. Ale když to řídí někdo bez citu pro vzduch, tak může letadlo přetáhnout, tj. "postavit ho na zadní" a tím utrhnou proudnice na křídlech. Třeba u stíhaček se tento manévr cíleně používá, ale u dopravního letadla by se mohli pasažéři pobryndat čajem. No a proto tam přidali systém MCAS, který za specifických podmínek toho pilota opraví, aby to s úhlem náběhu tak nepřeháněl.

M. Pivoda 24.4.2019 20:32

Pro M. Mikulec

V USA jsem dohromady strávil asi jeden rok života. Vím o té zemi sám poměrně dost.

P. Kolar 24.4.2019 20:08

Vodíková auta?

A kde jsou, když jsou tak dobrá?

M. Mikulec 24.4.2019 20:04

Re: Rozhodnou to čeští důchodci?

To je tedy pitomé srovnání. V USA, kde ma kdejaký nezamestnany elektricky skútr, s elektromobilitou mají desítky let zkušenosti, si mohou dovolit vyšší level elektromobility i důchodci. V zatuhlé Evropě,která ignorovala elektromobilitu a orientovala se na arabskou ropu, se najednou politici praštili do hlavy a skokově mění vývoj na úkor těch nejchudších a zranitelných. Není to o technickém pokroku, ale hloupých politických rozhodnutích. První to pochopily žluté vesty.

J. Ticháček 24.4.2019 19:18

Re: Rozhodnou to čeští důchodci?

Ono i v tom tržním prostředí, ve kterém má zákazník vždy pravdu, se najde strašná spousta lidí, kteří jsou schopni koupit neuvěřitelné blbosti. Nakonec, před lety jakási česká firma prodávala zeleným Rakušanům a Němcům krabičky, které měly z jejich zásuvek odfiltrovat elektřinu z českých jaderných elektráren. A lidé to kupovali. Tedy: platí li Vaše premisa, je jasné, že to muselo fungovat.

M. Pivoda 24.4.2019 18:39

Rozhodnou to čeští důchodci?

Inovátor Elon Musk v tržní ekonomice (kde zákazník má vždycky pravdu!) nabízí své inovované elektromobily, američtí zákazníci je nejen kupují, ale jsou ochotni složit i finanční zálohu a čekat cca 2 roky, než ten kýžený inovovaný výrobek si budou moci zakoupit.

Moudří čeští důchodci se zde na Neviditelném psovi ale domnívají, že je to blbost a protestují proti tomu. Obviňují přitom i nefunkční páté kolo u vozu, tj. politiky. To je pokroucené myšlení, jde zřejmě o dědictví českého reálného socialismu.

V. Braun 24.4.2019 16:57

Re: Ale já jsem aktivista

Kopretinovou vůni klidně mohou produkovat, stačí nějak navonět vypouštěnou vodu u aut na vodík. Jen ta spotřeba kapalného vodíku je cca kolem jednoho litru ma 100km.

J. Uzel 24.4.2019 14:58

Re: Asi by to chtělo objasnit :

No když zvýšíte tah, neletí to dopředu, ale začne se zvedat.

M. Pivoda 24.4.2019 14:00

Elektromobily určitě budou pokračovat. Zeptejte se kompetentního Elona Muska. Neptejte se u politiků a ekonomů.

M. Mikulec 24.4.2019 13:19

Re:

:-)) Vývoj jde násilně přes politická rozhodnuti, a dobre to víte. Výfukové plyny už nemohou byt čistší, ale politici se neustále chtějí zviditelňovat a vychovávat danove poplatníky.

M. Pivoda 24.4.2019 12:28

Bez ohledu na to, kolik sarkastických článků na Neviditelném psovi vyjde, technologický pokrok půjde dál. Uvolněte se, prosím.

Neviditelná ruka trhu vyrobí mnohem více problémů,než kolik technologických zprasení vyrobí inženýři a tzv. inovátoři. Šéfem Schumpeterova inovačního spolku v Česku byl, a možná ještě je, ekonom Václav Klaus senior.

M. Mikulec 24.4.2019 11:49

Re: Ale já jsem aktivista

To se bohužel nepovedlo ani VW. :-)) Jenomže žádný odborník se proti hloupým emisním limitům neozval. Politici mají navrch.

S. Petr 24.4.2019 11:43

Ale já jsem aktivista

Mě nezajímají vědecké žvásty o tom že je můj nápad popírá fyzikální zákony. Já si prostě přeji aby auto se spalovacím motorem mělo minimálně 150 koní a spotřeba byla maximálně 0.2L na 100km. Též budu stávkovat do té doby dokud budou auta vypouštět CO2. Proč by nemohla produkovat například kopretinovou vůni?

P. Klíma 24.4.2019 11:04

Hlas rozumu. Díky.

K. Keinkopf 24.4.2019 10:28

Re: čte se to dobře - já dokonce s radostí

No, ono to denní svícení je hodně rozumný nápad, který ovšem přišel ze severu, takže ho většina lidí ze střední Evropy, která se po tamních cestách nepohybuje, není s to pochopit.

Z. Lapil 24.4.2019 9:51

Re: Socana Wericha nemám rád.

Co naděláte. Spontánnímu řádu jeden neporučí.

Z. Lapil 24.4.2019 9:50

Re: Myslím, že na to už nějaký fpodobný ejeton byl.

Zas byste měl naději, že místo cesty do servisu stačí vystoupit a nastoupit.

Z. Lapil 24.4.2019 9:49

Re: Asi by to chtělo objasnit :

Trochu OT. Četl jsem podobné argumenty coby důkaz existence evoluce: příroda je plná řešení inženýrsky spíš debilních, ALE postavených na vylepšeních ještě starších konstrukcí. Viz https://www.databazeknih.cz/knihy/pandin-palec-30179

Z jiného konce je myšlenka odtud: https://www.databazeknih.cz/knihy/myslenky-pozde-v-noci-60866.

Kdybychom svět stavěli my, udělali bychom jednu zásadní chybu: udělali bychom ho dokonalý. Takže by nebyl prostor pro chyby v DNA, skrze které tvorstvo dokáže reagovat na změny.

Citováno hodně zpaměti.

F. Houžňák 24.4.2019 9:34

"Odnes vdolky do komory,

ony ještě dojdou". Znáte?

Z. Lapil 24.4.2019 9:33

Re: důkaz místo statistiky

Statistika není důkaz: to, že jsem ještě nikdy nezpůsobil dopravní nehodu, neznamená, že ji - klepy klep - nezpůsobím dnes odpoledne.

Ani u soudu: tvrdíte, že máte dva svědky, kteří mě viděli při té krádeži. Ale já mohu uvést deset tisíc svědků, kteří mě NEviděli... Ale v tomhle odstavci se nešťourejte, ten jsem napsal pro pobavení. VÍM, že je to taškařice.

K. Janyška 24.4.2019 9:32

Socana Wericha nemám rád.

Přispěl svojí tvorbou k úspěchu komunistů v roce 1948... Dzp.

J. Chaloupka 24.4.2019 9:27

Budeme-li mít štěstí, tak umřeme dříve.

.

J. Lepka 24.4.2019 9:26

Asi by to chtělo objasnit :

" Kvůli extrémní snaze ušetřit se na stařičkou konstrukci letadla připlácly nové úsporné motory. Vešly se ale jen před křídlo, a mají tendenci letadlo překlopit dozadu. "

Pokud byl aeroplán se starými motory vyvážený a nové byly předsunuty před křídlo, můj laický přístup napovídá, že by mělo padat na čumák. Což ale nic nemění na softvérové chybě, jen napovídá, zda i ladiči u Boeingů nehledali chybu celý týden tam, kde nebyla.

F. Houžňák 24.4.2019 9:03

No, třeba pro důkaz, že majznutí kladivem po hlavě

je zdraví neprospěšné, žádnou statistiku nepotřebuju. Stačí kladivo, vaše hlava a ochotná ruka. Vyhodnocuje se čistě vizuálně.

F. Houžňák 24.4.2019 9:01

No, jenom k těm letadlům, žádné dnešní dopravní

letadlo, o vojenských už ani nemluvě, není schopné letu bez toho, aby různé softwarové serepetičky na základě signálů od jiných serepetiček zvaných sensory nehýbaly samostatně různými aerodynamickými ovládacími prvky. Jinak by to celé nejenom spadlo, ale nejspíš ani nevzlétlo. To si jenom autor představuje, že to tak není a Airbusy a Boeingy si letí jenom tak, jak pilot šlape na nějakou páku a hýbe kniplem a od toho jdou lanka, fyzická či virtuální, přímo k ocasu a k plynu na motorech.

M. Mikulec 24.4.2019 8:32

Skvělý článek,

mluvíte mi z duše. Politická rozhodnuti nám budou dělat ze života mizerii, a lámat technicky pokrok a vývoj přes koleno.

M. Krátký 24.4.2019 8:12

Re: Obávám se, že máte pravdu

Moc hezké a doplním takto :největšího úspěchu dosáhly socialistické závazky v první fotbalové lize, když se všech 14 mužstev zavázalo, že vyhrají ligu !!!

J. Roškota 24.4.2019 8:01

důkaz místo statistiky

našel jsem si, že pan autor je profesorem na VŠCHT. Hmmm... zajímalo by mě, jak si představuje jiný důkaz než statisticky zpracovaný.

J. Lukavsky 24.4.2019 7:26

došlo

"že za případné žaludeční potíže nemůže ani výrobce mléka, ani výrobce lednice, ani ten pán, co mi ji instaloval" A i když toto odklikáte objeví se nápis "bohužel nemůžeme Vaši objednávku kladně vyřídit protože mlíko došlo, přesněji došlo to staré a nové ještě nedošlo" Howgh.

J.L.