11.8.2022 | Svátek má Zuzana


Diskuse k článku

ÚVAHA: „Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým“

Absolvoval jsem bezpočet diskuzí na téma mravnosti a morálky, ale doposud ještě ani jediný diskutující nebyl schopen tyto pojmy definovat a rozlišit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Žaloudek 8.4.2022 22:04

Pane Heine, nenechte se, prosím, znechutit těmi, kteří tu hledají jen prostor ke zviditelnění, a navíc pokud možno konfliktem. Rád si kdykoli přečtu článek od Vás, třebaže své znalosti považuji za nedostatečné k vedení odborné diskuse (např. proč Kant přidal "ani sobě samému").

V. Čermák 8.4.2022 22:55

Váš příspěvek do diskuze, stejně jako jiné příspěvky do diskuze jsou vyjádřením, tedy zviditelněním nějakého názoru, a to, i když je nesouhlasný, či kritický (pokud to není nadávka či štěk), což je smysl diskuze....

V. Kučer 8.4.2022 18:17

T. G. Masaryk říkal "nebát se a nekrást" a to stačí.

V. Čermák 8.4.2022 19:25

Je to hezké, ale Nestačí. Nenávist, zloba, závist, pokrytectví, sobectví, lhaní a překrucování, manopulace a další a další v tom obsaženy nejsou. Mimochodem, přiměřená bázeň je prvotina moudrosti.....

V. Kučer 8.4.2022 20:22

Bylo by krásné kdyby byl na světě mír, kdyby se měli všichni rádi....

V. Čermák 8.4.2022 21:58

Tak Židé i Křesťané na dovyvinutí člověka, jako poslední nehotové věci věří a je to docela logické, když uvážíte, co už všechno hotové od počátku je...

V. Čermák 8.4.2022 17:56

Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým- před Herakleitem něco podobného řekl sám Bůh, skrze proroka Izaiáše a později to připomenul Ježíš : "Ušima neslyší, srdcem nechápou a neobrátí se, a já je neuzdravím." .... Podobných moudrostí je ovšem plná Bible např, knihy Přísloví, či Kazatele. Vy zde předkládáte k diskuzi pojmy jako Morálka, Mravnost a její normy apod., a zdá, se, že jenom Vy k nim máte klíč, neboť jak říkáte, žádný diskutér je zatím nepochopil. Mě ovšem překvapuje Váš pojem- "Skupinová morálka", která je dle vašeho mínění porušována támhle a onde a zdá se, že zejména těmi vašimi nechápajícími. Silně mně to připomíná Skupinovou Sluníčkářskou P+L, která se sama pokládá za jakousi Hodnotu, která ji umožňuje povyšování se nad druhé s odlišným názorem. Podobné výroky Moudrých jsou ale určeny Jedině Jednotlivcům, jako námět k hledání a zamyšlení, o nějakých skupinách, na které se toto snažíte Nemoudře naklonovat nemůže být ani řeč, zejména stavíte-li se do role "moudrého Soudce." Takže příště, pane Heine, se klidně vyjádřete k daným výrokům, či pojmům Sám za sebe, s Jedním názorem, který kdokoliv jiný může korigovat zcela jiným, vlastním názorem...

P. Černý 8.4.2022 18:23

Jenže hlavním smyslem sdělení pana Heina je rešerše informací vztahujících se k obsahu pojmů mravnost a morálka. Na tom není nic špatného. Informace jsou od toho, aby se přijaly, odmítly nebo lhostejně přešly. Není důvod se zlobit. Leda že si někdo dal tu práci.

Mimochodem, biblické texty obsahují mnohem významnější plagiát, a to plagiát Hérakleitovy stěžejní myšlenky o Logu: Na počátku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo byl Bůh (Evangelium podle Jana).

V. Čermák 8.4.2022 19:04

O Slovu-Kristu je celý starý zákon, před Herakleitovým Logem. Osvícený apoštol Jan jistě nečerpal z Herakleita. Mimochodem Ježíš ( Kristus) - slovo se stalo tělem...

P. Černý 8.4.2022 19:23

Už proto z něj nečerpal, protože oba podle všeho pocházeli že stejného města, Efesu. Není liž pravda?

Kromě toho: "Jedno, jež jediné je moudré, chce i nechce být zváno Diem". (Hérakleitos z Efesu). Jan měl štěstí, že v jeho době neexistoval autorský zákon.

V. Čermák 8.4.2022 19:39

Tak to je opravdu, ale opravdu úsměvné. První Ježíšem vyvolení apoštolové Petr a Ondřej a Jakub a Jan Zebedeovi pocházeli z Kafarnau. Proberte se "mysliteli". Jestli mají něco společného Jan a Herakleitos, pak to, že se asi "oba v Duchu Ptali na to stejné a bylo jim v Duchu Odpovězeno", v tomto případě Bohem. To je výrok Ježíše Krista a platí obecně i pro mě, pro vás i např. každého zloděje, který se v duchu ptá, jak ukrást a nebýt chycen. Ten se ovšem neptá Boha. Záleží jen Kdo se ptá Koho a na Co. Křesťan Nejste, tak o křesťanství nemudrujte. Mimochodem, ještě k panu Hainemu. Jeho Skupinovpou morálku jste nazval Rešeržemi, ale já jsem psal, že pan Hein se má příště vyjadřovat jen za sebe, ne se schovávat za Skupinu, či Rešerže a nástedně soudit ostatní...

P. Černý 8.4.2022 20:29

Domluvme se. Já nebudu mudrovat o křesťanství a vy nemudrujte o filozofických pojmech, jako je Logos nebo Tao. V nich opravdu nejde o to ztotožnit řád, jedinou a jednotící podstatu světa, s konkrétním bohem, ať už ho nazveme jakkoli.

Mimochodem, z Hérakleitova díla jsou dnes trosky ( zlomky). Ale po několik set let po jeho smrti ho Efesane považovali za významnou osobu. Byl tom městě slavný. Je nemožné, aby jeho dilo efeský intelektuál neznal. Takže, pokud se vám nelíbí schovávání, pak se vy neschovávejte za svou víru před elementárními a navíc poměrně známými skutečnostmi.

V. Čermák 8.4.2022 22:22

Tak já Tao docela znám a částečně mu rozumím, takže se rád k němu vyjádřím. O Logos vím, že je to slovo smysluplné, a nikdy jsem o něm nemudroval. Židé a Křesťané smysluplné slovo nazývají Kristus. Když bůh na své cestě k moudrosti, ještě před počátkem toto slovo objevoval a přijal, stal se Bohem. Mimochodem, apoštol Jan pochází z Galilie a byl to rybář, který svoji moudrost přejal jednak od Ježíše a jednak Osvícením, žádný intelektuál z Efezu. Napsal nejen evangelium, ale i dopisy a Zjevení, všechno konzistentní a mnohem hlubší než jeden Herakleitův výrok, navíc podobný tomu, co už řekl bůh skrze Izaiáše ve starém zákoně. V Efezu kázal apoštol Pavel z Tarsu, a to křesťanství a ve svých listech nikdy Herakleita nezmínil, natož aby na něj navazoval. Takže znovu: Výroky proroků, Ježíše a apoštolů jsou určeny Jedincům, nikoli Skupinám a to ani v rešeržích. Pokud pan Hein, nebo Vy sdělíte svůj vlastní názor na cokoliv, můžeme se o něm bavit na základě mého názoru. Žádné Skupinové moralizování, natož souzení druhých, či dokonce povyšování....

V. Čermák 8.4.2022 22:30

Ještě doplním. Moje křesťanská víra je totéž, co Můj osobní názor, který veřejně sděluji, takže nechápu, co myslíte tím mým tzv. schováváním. Navíc nevím, co myslíte těmi "poměrně známými skutečnostmi"....

Ś. Svobodová 8.4.2022 17:50

Vážený pane Heine, ,měla jsem možnost strávit nějaký čas mezi Peršany a mnohým by jejich mravnost mohl každý druhý u nás závidět. Zvlášť úctu k rodičům a starým lidem, též v činech byli vemi mravní. Konflikt mezi morálkami nastává možná hlavně proto, že oni považují za nemravné a nemorální nás. Což jim dost ulehčujeme.

V. Čermák 8.4.2022 17:56

;-DR^

V. Kučer 8.4.2022 18:12

Když jsem byl děcko tak nám byl za vzor mravnosti dáván sovětský člověk.

O. Hein 8.4.2022 12:33

Milí přispívající, řada z vás s bohužel zachovala stejně, jako řada jiných posluchačů. Z příspěvku některých z vás je totiž patrno, že buď tuto úvahu nedočetli, nebo ji četli velice povrchně, anebo ji nepochopili. Protože jsem omezen prostorem, každou větu několikrát promýšlím, aby celkový text byl co nejkratší. Pokud ovšem některé z vás uráží prezentace vědomostí, které i při návalu nelibosti stěží označíte za negativní a nepřínosné, pak je jednoduchá cesta - přestanu do Neviditelného psa přispívat. Jste-li si natolik jisti sami sebou i svým věděním, pak moje informace ani nepotřebujete.

P. Černý 8.4.2022 12:47

Není moudré psát o moudrosti a chovat se nemoudře. Proč se zlobit kvůli prostořekému vtipu nebo kvůli tomu, že vás hned někdo nepochopí?

O. Hein 8.4.2022 12:56

Dobrý den, já se nezlobím, jen uvažuji nad tím, zda má smysl věnovat tolik úsilí prezentaci důležitých informací, o které vlastně není zájem. Jistě si vzpomenete na přísloví o házení hrachu na zeď (je ještě jedno trochu horší). Vám samozřejmě pošlu žádané informace, už jsem Vám citoval Quinta Ennia o vlídném ukázání cesty.

P. Černý 8.4.2022 13:16

Že jsem tak smělý, a vaši úvahu o Hérakleitově logu byste mi prosím poslal také? Děkuji předem. Na tu jsem opravdu zvědav. Zatím louskam vašeho Buddhu. Mám na to jen večery po práci. Takže to jde ztuha, protože obvykle usnu. Ale zatím si myslím, že jsem schopen vnímat, o čem píšete. Dceri do toho ale zatím zatahovat nebudu. Tu bych potřeboval spíš odlákat od sklonu ke spiritualismu k něčemu " vědečtějšímu". Ji by nejspíš zaujala nějaká populární knížka o buddhismu.

P. Černý 8.4.2022 13:05

Ještě jedna věc, pane Heine. Zatím jsem přečetl jen malou část vašich prací. Ale je zřejmé, že jste prostudoval opravdu hodně. To množství informací, které jste shromáždil, má cenu právě pro takové nechápající laiky s nesystematickým zájmem o filozofii a historii, jako jsem třeba já. Navíc váš přístup právníka k analýze historických informací není rozhodně bez zajímavosti.

To, zda s vašimi závěry někdo souhlasí či nikoli, je věc druhá. Filozof by měl být připraven o svých myšlenkách diskutovat. Rozsah nerozsah.

O. Hein 8.4.2022 13:38

Hérakleita Vám pošlu během pěti minut. Svedl jsem mnoho diskuzí s věřícími i ateisty, ale některé diskuze na této úrovni mi připomínají též Hérakleitova slova o onom člověku (oba známe ten výrok přesně, ale někdo by se jím mohl cítit dotčen), který bývá zaražen při každé řeči. Nelze totiž dikutovat s lidmi, kteří tvrdošíjně lpějí na svém vlastním myšlení a svých představách.

P. Černý 8.4.2022 14:40

Anebo se naopak rád rozechvívá nad každou řečí. (Alespoň podle překladatele Kratochvíla.)

Za zaslaného Hérakleita s vašimi komentáři vřele děkuji.

P. Princ 8.4.2022 10:29

Odvolávat se na moudra vládců starověkých říší je tristní, protože tito darebáci působili v dobách vrcholného náboženského šílenství, zotročování a mrzačení lidí, na kterém se sami přímo či nepřímo podíleli.

P. Černý 8.4.2022 11:44

Ne všichni vládci starověkých říší či starověkých až novodobých církví byli současně filozofy, které cituje pan Hein.

Je to sice velké zjednodušení, ale i to je jedna stránka věci. Nemravnost politické moci bývala a bývá často posilována morálními kodexy v podobě různých zákoníků.

Kromě toho, mravné je v podstatě vše, co prospívá zdravému vývoji jednotlivce a prosperitě společnosti. A zde si je možné povšimnout, že právě toto hledali filozofové už od nepaměti. Těžko byste narazil na filozofa, který by se zabýval sepisováním nemravností. To v prvním plánu nedělal ani ten, který se jmenoval Machiavelli.

O. Hein 8.4.2022 12:15

Milý pane, to pravé náboženské šílenství začalo až vznikem křesťanství a islámu. Ve starověku jsem napočítal 12 vládců, kteří prosluli moudrostí, z nichž na prvním místě byl magadhský král Ašóka. Nebudu vám ale vypisovat podrobnosti, abyste nebyl dotčen, že si vás dovoluji opravit.

P. Princ 8.4.2022 16:17

Nehraju si na "být dotčen". Ale k věci : domnívám se, že náboženské běsnění dosahovalo vrcholu v dobách, kdy vůdčí osobnosti starověkých států sami sebe prohlašovali za bohy - se zničujícími dopady na životy a zdraví lidí, na ekonomiku, přírodní zdroje nebo krajinu. Ti lumpové přitom mohli mít IQ>130 a hýřit etickými poučkami. Váš článek je o mravnosti, ale já jsem sestoupil o patro níž, ke zločinu, či spíše ke zločinným ideologiím.

L. Žaloudek 8.4.2022 22:13

Nechci se Vám do toho příliš vměšovat, ale řekli byste, že cézaropapismus je výraz, který by danou problematiku alespoň částečně pojmenoval?

J. Nevrkla 8.4.2022 9:42

Momentálně považuji za aktuálně velmi nemravné omezování svobody slova, aby snaze prošlo lhaní a lidé mohli být snadněji manipulováni v nemravném směru.