28.9.2022 | Den české státnosti


Diskuse k článku

ÚVAHA: „Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým“

Absolvoval jsem bezpočet diskuzí na téma mravnosti a morálky, ale doposud ještě ani jediný diskutující nebyl schopen tyto pojmy definovat a rozlišit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. Hein 8.4.2022 12:17

Nebylo by vhodné omezit svobodu slova některých politiků?

J. Nevrkla 8.4.2022 12:37

To bych nedělal, pokud má každá strana svobodu se vyjádřit.

S. Adamová 8.4.2022 9:06

Nemravné je psát tak dlouhé pojednání, že v půlce už zoufale "roluji" dolů ve snaze podvést autora

(jako že jsem článek dočetla). Blbé je, že se necítím provinile (nemravně) 

O. Hein 8.4.2022 12:18

Přečtěte si prosím ještě jednou nadpis - je o vás.

P. Černý 8.4.2022 8:51

Vážený pane Heine,

díky, že se opět nemravně chlubíte svými encyklopedickými znalostmi v oboru dějin filozofie a že se nad své čtenáře, taktéž nemravně, povyšujete svým okázale přezíravým postojem k jejich znalostem.

Kdykoli vaše beze sporu informačně hodnotné studie a úvahy čtu, nemohu nevzpomenout názoru námi oběma oblíbeného Hérakleita z Efesu, že mnohoučenost rozumu nenaučí.

Pokud se například zabýváme otázkou mravnosti, pak se musíme ptát také na to, proč je lepší žít mravně než nemravně. A pokud ano, jak se to lze naučit. A to se obvykle v citátech filozofů nedozvíme. Na to téma, zdá se mi, vznikají spíše náboženské systémy, které se však zhusta zabývají mravností spirituální či transcendentální, jež občas s pozemskou mravností ani nijak podstatně nesouvisí, protože " Moudré je od všeho odděleno." (Hérakleitos) nebo je naopak hluboce nemravná (oslava umučení spasitele).

Nic z toho ovšem nezakryje fakt, že základem mravností výchova. A to zejména výchova příkladem. Nikoli jen řečmi.

To jen na doplnění. A přeji hezký den.

O. Hein 8.4.2022 12:23

Ještě nikdy nikdo nepovažoval moji snahu šířit vědomosti za vychloubání a dokonce nemravné vychloubání. Opět si přečtěte nadpis a první odstavec. Jako v předchozích úvahách poukazuji na to, že jsem omezen prostorem. O výchově jsem napsal obsáhlou práci s názvem Tripitaka aneb tři koše učení o správné cestě, a úvahu o moudrosti právě dokončuji. Ostatně i v této úvaze píši, že mravnost je učitelná a jakým způsobem.

P. Černý 8.4.2022 12:28

Ani já vás nepovažuji za chlubila. Vaše hrdost nad rozsahem práce, které jste v daném oboru odvedl, navic jako amatér, je zcela oprávněná. Já si jen nemravně, aby řeč nestála nikoli pro urážku, dovoluji napsat, co mě napadá. Tak se nezlobte.

P. Černý 8.4.2022 12:30

kterou

Z. Koutecký 8.4.2022 2:39

Hezký výklad, pane autore, o tom jak co, kdy, kde platilo. A teď to zkuste konkrétně jaká vlastně mravnost a morálka platí, či převládá dneska tady u nás.

O. Hein 8.4.2022 12:24

Milý pane, snažím se pouze definovat pojmy, abych poskytl čtenářům možnost orientace. Opakuji, jsem omezen prostorem a nemohu popisovat jednotlivé projevy nemravnosti napříč republikou i kontinenty.

F. Žůrek 8.4.2022 2:28

Etika či morálka pro společnost, to jsou takové axiomy jako v matematice.

Tak třeba: Je kruh a je čtverec: Mezi tím je rozdíl a je obtížné to zaměnit jako pravdu a jako lež.

Podle mne v současné společnosti se již nic nerozlišuje. A to je takový potom problém...

Když se již překračují veškeré lidské normy, tak je zbytečné o něčem mluvit... Podle mne bez víry není důvěry...

L. Žaloudek 8.4.2022 22:20

Pane Žůrku, ale to je přece jen otázka stanoviska (filosoficky - ontologické pozice). Např. mezi čtvercem a kruhem nemusíme vidět rozdíl, když je označíme za dvojrozměrné geometrické obrazce. Možná Vám to připadá jako blbost, ale zkuste to chápat jako nedokonalou metaforu.