Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
ÚVAHA: „Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým“
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
O. Hein 8.4.2022 12:17Nebylo by vhodné omezit svobodu slova některých politiků? |
J. Nevrkla 8.4.2022 12:37To bych nedělal, pokud má každá strana svobodu se vyjádřit. |
S. Adamová 8.4.2022 9:06Nemravné je psát tak dlouhé pojednání, že v půlce už zoufale "roluji" dolů ve snaze podvést autora (jako že jsem článek dočetla). Blbé je, že se necítím provinile (nemravně) |
O. Hein 8.4.2022 12:18Přečtěte si prosím ještě jednou nadpis - je o vás. |
P. Černý 8.4.2022 8:51Vážený pane Heine, díky, že se opět nemravně chlubíte svými encyklopedickými znalostmi v oboru dějin filozofie a že se nad své čtenáře, taktéž nemravně, povyšujete svým okázale přezíravým postojem k jejich znalostem. Kdykoli vaše beze sporu informačně hodnotné studie a úvahy čtu, nemohu nevzpomenout názoru námi oběma oblíbeného Hérakleita z Efesu, že mnohoučenost rozumu nenaučí. Pokud se například zabýváme otázkou mravnosti, pak se musíme ptát také na to, proč je lepší žít mravně než nemravně. A pokud ano, jak se to lze naučit. A to se obvykle v citátech filozofů nedozvíme. Na to téma, zdá se mi, vznikají spíše náboženské systémy, které se však zhusta zabývají mravností spirituální či transcendentální, jež občas s pozemskou mravností ani nijak podstatně nesouvisí, protože " Moudré je od všeho odděleno." (Hérakleitos) nebo je naopak hluboce nemravná (oslava umučení spasitele). Nic z toho ovšem nezakryje fakt, že základem mravností výchova. A to zejména výchova příkladem. Nikoli jen řečmi. To jen na doplnění. A přeji hezký den. |
O. Hein 8.4.2022 12:23Ještě nikdy nikdo nepovažoval moji snahu šířit vědomosti za vychloubání a dokonce nemravné vychloubání. Opět si přečtěte nadpis a první odstavec. Jako v předchozích úvahách poukazuji na to, že jsem omezen prostorem. O výchově jsem napsal obsáhlou práci s názvem Tripitaka aneb tři koše učení o správné cestě, a úvahu o moudrosti právě dokončuji. Ostatně i v této úvaze píši, že mravnost je učitelná a jakým způsobem. |
P. Černý 8.4.2022 12:28Ani já vás nepovažuji za chlubila. Vaše hrdost nad rozsahem práce, které jste v daném oboru odvedl, navic jako amatér, je zcela oprávněná. Já si jen nemravně, aby řeč nestála nikoli pro urážku, dovoluji napsat, co mě napadá. Tak se nezlobte. |
P. Černý 8.4.2022 12:30kterou |
Z. Koutecký 8.4.2022 2:39Hezký výklad, pane autore, o tom jak co, kdy, kde platilo. A teď to zkuste konkrétně jaká vlastně mravnost a morálka platí, či převládá dneska tady u nás. |
O. Hein 8.4.2022 12:24Milý pane, snažím se pouze definovat pojmy, abych poskytl čtenářům možnost orientace. Opakuji, jsem omezen prostorem a nemohu popisovat jednotlivé projevy nemravnosti napříč republikou i kontinenty. |
F. Žůrek 8.4.2022 2:28Etika či morálka pro společnost, to jsou takové axiomy jako v matematice. Tak třeba: Je kruh a je čtverec: Mezi tím je rozdíl a je obtížné to zaměnit jako pravdu a jako lež. Podle mne v současné společnosti se již nic nerozlišuje. A to je takový potom problém... Když se již překračují veškeré lidské normy, tak je zbytečné o něčem mluvit... Podle mne bez víry není důvěry... |
L. Žaloudek 8.4.2022 22:20Pane Žůrku, ale to je přece jen otázka stanoviska (filosoficky - ontologické pozice). Např. mezi čtvercem a kruhem nemusíme vidět rozdíl, když je označíme za dvojrozměrné geometrické obrazce. Možná Vám to připadá jako blbost, ale zkuste to chápat jako nedokonalou metaforu. |