28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

ÚVAHA: Princip ekvivalence nahodilosti a svobodné vůle

Vzpomenete si ještě ze školních let na tzv. Heisenbergův princip neurčitosti? Ten zhruba říká, že nemůžeme u mikročástice předvídat, kde přesně se bude nacházet a jak rychle se bude pohybovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Luboš 30.10.2011 22:40

Doporučení pro autora:

Pište jenom o tom, co dobře znáte. Fyzika to ale  není.

J. Skála 30.10.2011 23:36

Z této poznámky

trčí hláška: "ale Já tu fyziku znám dobře!"

B. Volarik 30.10.2011 19:00

A nezapomínejte na tzv. Murphy´s Law ...zákon schválnosti,

který praví, že pokud něco může špatně dopadnout, špatně to dopadne.

Rovněž podle tohoto zákona leží papír, který hledáme, vždy vespod balíku.

Proto je dobré začínat každé hledání vždy odzadu!

Zákon scválnosti také vysvětluje jinak nepochopitelný úbytek vždy jedné ponožky při praní a nikdy celého páru.

M. Berka 30.10.2011 17:33

Problém "pozorovatele"

Neurčitost není způsobena jevem, ale pozorovatelem.

Představte si asi jak můžete, jsa konečný a omezená pochopit kontinuum? Nijak pouze interpolací prostřednictvím konečného počtu bodů. A co je mezi nimi? No přece nic nebo taky cokoliv - pro vás...

J. Bakala 30.10.2011 16:31

myslim

jedno logocka hricka rika- kdyz je spachan zly skutek v3 svete determinismu je omluvitelny ve svete nahody rovnez

B. Rybák 29.10.2011 18:41

Náhoda (svoboda) a nutnost

V (přírodních) vědách mlčky přijímáme princip (příčinnosti) kauzality (každý jev má svou příčinu, táž příčina má týž následek). Přesvědčením o bezvýjimečné platnosti principu kauzality dospíváme k "determinismu", podle něhož je celý další vývoj vesmíru jednoznačně určen jeho stavem v nějakém (např. tomto) okamžiku (francouzští osvícenci). Ten je logicky isomorfní (pouze terminologicky odlišný) s (např. muslimskou) náboženskou představou, že bez vůle (nesmlouvavého) Boha (Přírody) nám nespadne jediný vlas s hlavy. Náš život je podle něj podobný životu na filmovém pásku, který možná nějaký "režisér", patrně na počátku vesmíru vytvořil. Nemá vůbec žádný smysl, nemá smysl jeho hodnocení, vina, trest. Pokud ale nevěříme v determinismus, pak tedy věříme, že existují případy jevů bez příčiny, nebo případy, kdy táž příčina (úplný souhrn týchž příčin) má různý důsledek. Pak tedy existuje mocný, nad zákony přírody stojící (jejich průběh ovlivňující) princip, který můžeme nazvat Náhoda nebo (ovlivnitelný, slitovný) Bůh, díky němuž existuje lidská svoboda. Volit tedy logicky důsledně tedy můžeme pouze mezi vírou v jednoho nebo druhého z těchto Bohů a tato volba je rozhodnutím transcendentním, tedy vědou nezodpověditelným. Obvykle ale poněkud schizofrenicky věříme v determinismus ve vědě a ve svobodu pro sebe.

P.S. Pokud jde o vlnovou mechaniku schovám se raději za skepticismus např. Einsteinův ("Bůh s námi nehraje v kostky"), kterým reagoval na onu nahodilost v ní se vyskytující. Principy, jako např. ten Heisenbergův princip neurčitosti jsou matematickým důsledkem předpokladu, že ona "amplituda té hmotné vlny" je pouze vyjádřením pravděpodobnosti výskytu částice v daném místě. Tu pravděpodobnost jsme tedy do fyziky svou interpretací "hmotné vlny" vložili my. Takže nemůžeme stavět "hrad" na jejích statistických důsledcích. Snad se vědě podaří tu "vlnu" interpretovat nějak "fyzikálněji".

A. Holík 30.10.2011 2:22

Re: Náhoda (svoboda) a nutnost

Ja tedy na nahode nic svobodneho nevidim. On je ovsem problem tu svobodu i

nejak definivat. Jiste je, ze to svoboda neni, kdyz citim nejake omezeni. Ale neni jiz rozhodovani samotne resenim problemu, tedy omezeni ?

Evoluce tezko uprednostni nihilisticky pohled, ale kdybych si mel vsadit, je to rozhodne muj favorit.

P. Urban 30.10.2011 12:26

Re: Náhoda (svoboda) a nutnost

Problém je v tom, že z fyzikálního hlediska není rozdíl mezi neurčitostí a "rozmazaností". Ledaže bychom akceptovali čistě subjektivní filozofii, podle které je nejen pravděpodobnost hybnosti a pozice, ale i sama existence částice (= pokud bychom ji nepozorovali, neexistuje).

V chaotických systémech (jakým je například společnost) můžeme předpokládat výše uvedenou kauzalitu, její popis je však tak složitý, že je prakticky nemožné popsat společnost jako deterministický systém. Ani zde není rozdíl mezi nemožným a neexistujícím.

J. Skotnica 29.10.2011 15:52

SŘLI - v tom to celé je!

J. Matuška 29.10.2011 13:41

Kvantové mechanice nerozumím,

a tak "relativně" si myslím, že na základní/nejjednodušší otázky, odpověď nedostanu...

B. Volarik 29.10.2011 8:12

vyberu životní úspory a odletím zakoupit nemovitost do Kalifornie

Být vámi, tak to udělám. Ceny jsou dole a nabídka momentálně převyšuje nabídku.

Moc zajímavý článek. Přečetl jsem si ho hned 2x (víte, já byl včera u doktora, něco mi našli ale nevzpomenu si, co to bylo).

I oba příspěvky hned přede mnou jsou zajímavé. I když si myslím, že Boha si člověk vytvořil a uzpůsobil k obrazu svému.

J. Krásenský 29.10.2011 11:34

Re: vyberu životní úspory a odletím zakoupit nemovitost do Kalifornie

Bůh existuje. Boha si vymysleli atheisté a úporně proti své představě bojují.

B. Volarik 30.10.2011 18:53

Re: vyberu životní úspory a odletím zakoupit nemovitost do Kalifornie

Krásně řečeno!

Při prověrkách po invazi 1968:

Tak, soudruhu, marxismus leninismus ovládáte perfektně, máte vynikajíci klapoklidez, ale řekněte nám...máte vůbec taky nějaký svůj vlastní názor?

Ano, mám, soudruzi.... ale zásadně s ním nesouhlasím!

KLAPOKLIDEZ = Kladný Poměr K Lidově Demokratickému Zřízení.

D. Stys 29.10.2011 3:32

Ve složitých systémech

složených z mnoha interagujících prvků dochází ke kvalitativním změnám. Ty pak, pokud měříme nikoliv na nejnižší úrovni, každý objekt zvlášť  a nikoliv s nekonečnou přesností - což je u měření vždycky - vypadají jako přetržité změny chování. To je ta svobodná vůle, nic nemateriálního na ní není ale ale ani není pravda, že neexistuje.

To spíš neexistuje ten bůh, pokud jím nemyslíme toho, kdo vymyslel matematiku. Tím myslím i tu matematiku, která je zatím neznámá.

viz Wigner E., The Unreasonable Effectiveness of Mathematics in the

Natural Sciences, Communications in Pure and Applied Mathematics,

vol. 13, No. I (February 1960)

Z. Jaromír 29.10.2011 3:02

....

Bůh moc dobře ví, jak fungujeme: naše svobodná vůle je totožná s jeho předvědoucností...

J. Huml 29.10.2011 22:59

Re: ....

Pane Jaromire, Vy jste opravdu vyjimecne moudry, dobry clovek. Dekuji moc.