5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

ÚVAHA: O kultuře projevu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Mysch 18.11.2005 15:04

milej mistr psik

ja to pivo nakupuju v cesku kdyz tam jsem. pozornemu a inteligentnimu ctenari neuslo, ze coby polovicni penzista ziju napul v cechach!
a mam to na hranice 60m km.
a nekdy tech bas kupuju i  5, hec.
 
Mysch 18.11.2005 15:41

sorry,

melo to bejt pasek.
Mysch 18.11.2005 15:08

takze myslite

co cech, to zlodej?
JJ 18.11.2005 12:11

No nevim

Nenakupuji v CR moc casto, ale vetsinou je na me obsluha mila. Ale taky mi nedela problem se na ne usmat a treba i podekovat. Proste jsou pre me lidi a ne pridavna zarizeni k pokladne.
Jarka 18.11.2005 11:40

Pane Obereignere,

u nás je zvykem používat finty, a to pokud možno předem, než narazím. Vím, že u přepážky na poště (i jinde) se mi vyplatí začít: Ještě že jste taková šikovná, já bych si s tím nevěděla rady. I ta nejhorší jedubaba obvykle zvlídní. Bohužel jsem s tím neuspěla v Plusu. Vyměnili pokladní za mladé hochy, kteří se tváří permanentně naštvaně. Pak je rada jediná - chodit jinam. I já mám několik malých obchůdků, kam si chodím spravit náladu.
Eminem 18.11.2005 11:28

Ale houbeles!

Ve spravny hospode musi bejt hospodskej poradne nalitej a nosit pivo aniz by si clovek objednal. To tam v ty americe nemate, o kvalite piva ani nemluve!
G. Pašek 18.11.2005 14:37

Re: Ale houbeles!

Kup si Sam Adams americké pivo.
Přestal jsem kupovat import Pilsner Urqell . . . . .
Eminem 18.11.2005 22:39

Re: Re: Ale houbeles!

myslim ze Sam Adams sem mel, navic o importovany plzni tady nikdo nemluvi
Dan z Piesku 18.11.2005 10:52

Yes lord, nachadzate kulturu imperia

Kazda minca ma dve strany, alebo - aky pozicaj taky vrat. Ak musite len vracat bez pozicania, ste otrok, teda slave=slovan. Medialnu vojnu socializmus prehral, preto su media zaplavene americkou kulturou, ktora sa da predat - primitivnou, nasilnou, vulgarnou. Aj zivot je taky isty. Cudujete sa, ze predavac, vodic, XXX zarabajuci mesacne menej nez cernoch v New Orleans(dosadte si lubovalne ine mesto) dostavajuci socialne davky sa neusmieva na v pohodli si zijuceho lorda/resp. rovnakeho chudaka ako on. Zdivocenie mravov je dosledkom socialnej polarizacie. V turisticky frekventovanych koncinach sa k vam chovaju podla toho, kolko platite, medzi miestnymi ste cuczinec na prvy pohlad, tak laskave prijatie ocakavat nemozete. Zahranicie zmyka novoziskane kolonie kolko moze. Stale Vas prijimaju lepsie ako napr. v Iraku. Tam by ste volny pohyb bez ozbrojeneho sprievodu asi neriskoval, ale ked vas denne okradaju, asi sa nebudete divit chybajucemu usmevu na tvari. Ludia nie su naivni - vidia kam peniaze prudia a kto su ich vyberaci. Na kolaborantov sa prilis miestni neusmievaju. Vy ste za vodou. Pre miestnych ste kolaborant za vodou, ktori sa prisiel pozriet na opice, ktore zostali doma ... V nasom mene si napoziciavali taki, ktorym by za socializmu nezverili ani volant. Dnes nas nutia platit divididendy aj z u/otrokov. Yes sir, usmievat sa budeme, az budeme na vasej urovni. Kym tam nie sme, davajte si pozor, operuju tu aj rumunski opaleni podnikatelia!
JoeDoe 18.11.2005 13:55

Re: Yes lord, nachadzate kulturu imperia

Nemyslím, že každá americká kultura je primitivní atd., viz např. oskarové filmy, jen ty primitivní jsou holt levnější.
68 18.11.2005 21:34

Re: Yes lord, nachadzate kulturu imperia

Joj! Čo to hutorítě?
StandaT 18.11.2005 10:40

Situace se lepší, ale ne sama od sebe

Docela mě překvapilo, kolik pokladích v Tesku se chová slušně. Pak jsem si všiml, že pokladní mají řed očima vytištěno desatero:
1. kontaktovat zákazníka očima
2. pozdravit
...
...
10. rozloučit se
Akorát nevím, zda toto je ten správný pokrok, nicméně díky i za něj.
M.Slon 18.11.2005 10:08

Musím souhlasit, bohužel.

Kdykoliv navštívím Státy, vždycky mi chvíli trvá, než si zvyknu na všudypřítomné úsměvy a ochotu. Ale zvyknu si rád a rychle, i ten úsměv se pak naučím. Horší je to po návratu, to mi úsměv ztuhne už na letišti. Ale zvyknu si, nerad, ale rychle.
Ludva 18.11.2005 13:52

Re: Musím souhlasit, bohužel.

Jen by mě zajímalo, zda za ty prachy, co si vydělá prodavač tady, by se někdo v USA usmíval.
G. Pašek 18.11.2005 16:04

Re: Re: Musím souhlasit, bohužel.

Všechno je relativní . . . .
Prodavačky v USA jsou nejméně placeny . . . . v poměru asi tolik jako v ČR.
Andela 18.11.2005 8:27

NAprosty souhlas

i kdyz se to trosku zlepsilo za tech  16 let.
elTondo 18.11.2005 7:59

Je to neúplné

Myslím, že autor se tak docela nezaměřil správným směrem, když kvalitu kultury projevu celého národa demonstruje na dvou příkladech: prodavači, úředníci apod. a internetové diskuse.
U první skupiny je podle mne dobrá kultura projevu součástí profese a její nedostatek svědčí o nekvalitě dotyčného pracovníka. A diskuse na netu díky anonymitě umožňují projev i zamindrákovaným zbabělcům, kteří toho využívají přímo nadměrně.
Podle projevu těchto dvou skupin nelze hodnotit celý národ. Je nutné si všímat i chování "obyčejných" lidí. Na ulici, v čekárnách, obchodech, hromadné dopravě atd. Jak reagují, když se zeptáte na cestu, když potřebujete pomoct roztlačit auto atd.
Vlastimil Obereigner 18.11.2005 23:22

Re: Je to neúplné

Ano, pane elTondo, všimněte si, že jsem napsal, že nesouhlasím s těmi, kteří tvrdí, že ty špatné vlastnosti o kterých jsem psal jsou vlastností Čechů. To je chování hulvátů a nevychovanců, ať jsou odkudkoliv. A generalisování není opravdu v mém způsobu vyjadřování.
Jen jsem poukázal na rozdíl, který jsem vypozoroval, tedy rozdíl v Oregonu a v mé staré domovině.. Tam dávám za pravdu panu Neumannovi, že se projevuje 40 let úsilovné snahu o výchovu nového socialistického člověka. Kdo má zájem a kritické oko, musí to vidět. Ano, setkávám se, k mé radosti, často se zdvořilostí a slušností. Jsem optimista. Věřím, že více a více lidí pochopí, že je život v takovém prostředí, v prostředí vzájemného porozumění, daleko hezčí a radostnější.
68 18.11.2005 5:51

Nevím, jestli mám takové štěstí, nebo co,

, ale já se naprosto všude a vždy setkávám s takovým návalem slušnosti, ochoty, laskavé péče, krasořeči a s tak upřímnou snahou se doslova přetrhnout při podávání informací, at už jakýchkoliv, že to nemá obdoby vůbec nikde. Jedinou opačnou zkušenost nemám. A pak ty nekonečné omluvy od kohokoliv, kdo nemůže z jakýchkoliv důvodů plně a promptně vyhovět, jsou někdy až únavné. Většinou opravdu nevím, jak dotyčného provinilce uchlácholit a při tom neurazit a nějak taktně se vzdálit. V tomto jsem nepoznal žádných vyjímek, nikde. (Snad kdysi jistý P.K.) Až bych i rád někdy potkal   nějakého toho t. zv. sprostáka, trochu si oddechnout, ulevit. Cítím se opravdu jako ten, co ho na den zavřeli do skříně s vonavkama a když ho pustili, tak jako první věc požádal o kousek hov * a. Pan Obereigner má možná jen smůlu. Ale na druhé straně, on zase má na požádání k dispozici bezbolestné a „laskavé usmrcení“ dle osobní potřeby a uvážení, za což já musím teprve bojovat. Ale já se nepřetrhnu. A nemůžu mít všechno.
68 18.11.2005 6:05

Re: Nevím, jestli mám takové štěstí, nebo co,

To snad ani není možný! Příspěvek prošel teprve potom, když jsem vyměnil písmeno "n" v tam tom slově, za onu hvězdičku. Co jsem říkal !? Na každém kroku. Je to snad opravdu jen štěstí.
mike 18.11.2005 6:14

Re: Re: Nevím, jestli mám takové štěstí, nebo co,

H*vno stesti. Mistni software. Pardon. Psano z FireFoxu. Jinak bych rekl, ze jednak se chovani lidi ve sluzbach znacne zlepsilo a jednak dost zalezi na tom, jak se clovek chova sam. Jak se do lesa vola, znate to. Na neochotu v Praze narazim uz jen zridka, staci se usmat a pozdravit.
mike 18.11.2005 6:16

Re: Re: Re: Nevím, jestli mám takové štěstí, nebo co,

Ta poznamka o FF je tam, protoze jsem si puvodne myslel, ze filtrovani je jen pro MSIE. Evedentne neni. Kdyz mi to prispevek odmitlo, trochu jsem ho zeditoval, ale tohle vymazat zapomel :)
pecka 21.11.2005 12:57

Re: Re: Re: Nevím, jestli mám takové štěstí, nebo co,

Jasně, Mike, já se ráda usměju a pozdravím - dělám to vždycky. Ale ten personál, který takto snad naladím k troše vstřícnosti mě např. měl sám pozdravit první nebo nečučet jak puk a pozvat mě dál nebo mi říct, že se mi bude hned věnovat, když teď nemůže, atd. atd. Tuhle jsem čuchla k cizině a zase jsem se nechala rozmazlit. Autor článku má dost pravdu a tomu klikaři tady nahoře lze jen závidět.
jarokova 18.11.2005 3:31

Je to vskutku tak?

S clankem povetsine souhlasim, hlavne pokud se diskuze na NV tyce. Jenze to muze hodne zkreslovat celkovy stav situace. V techto diskuzich si casto leci sve mindraky hlupaci, kterym dela dobre skryvat se za anonymitou. Doporucuji podivat se treba na stranku poezie Pismak, tam je to zcela jine. Pisi tam vetsinou mladi lide a jejich reakce jsou citlive, pozitivni a laskave. Hadam, ze tak velky cit pro poezii by se v Americe nesnadno hledal.
To hulvatstvi lze pozorovat nejvice v Praze, kde je situace mimoradna. Kdyz cestuji po ceskem venkovu jsou  tam lide mnohem zdvorilejsi a pokornejsi. Na Morave je to vubec nejlepsi, tam jsou stale jeste lide bodri. Asi to bude tim, ze si radi zazpivaji sve nadherne pisne a nejsou zblbnuti tou amerikanskou pakulturou.
Takze vyvodit nejaky spolehlivy soud neni snadne. Hulvati ziji vsude na svete a v Cesku je jich zbytecne moc. Moji pratele jsou vsak povetsine lide kultivovani a svym stylem, rozhledem a sarmem predci podobnou skupinu lidi v Australii, kterou mam rad a kde ziji.
Dušan Neumann 18.11.2005 0:30

pane Obereignere, mám z Čech téměř identické zkušenosti

je to z velké většiny dáno dědictvím komunistického státu. Žili jsem v uzavřených buňkách přátel a mimo ně komunikovali jen nezbytné a velmi sterilní úrovni. Cokoliv z toho vybočovalo bylo nenormální a často podezřelé. I slušnost - v Čechách se dokonce říkalo přehnaná slušnost (chápete jak slušnost může být přehnaná?) - byla podezřelá. Ale i já s potěšením konstatuji, že se pravidla slušnosti vracejí. A co se týče komentářové slušnosti na NP, tak za mé polemické články mi svorně spílají z Čech i ze zahraničí. zdravím a P.S.- už jsem dlouho nebyl u Crater Lake, a docela se mi stejská...
Vlastimil Obereigner 18.11.2005 18:39

Re: pane Obereignere, mám z Čech téměř identické zkušenosti

Díky, pane Neumanne, přečetl jsem až dosud všechny reakce, něco pravdy je na tom starém - jak se do lesa volá.... Ale hlavně opravdu myslím, že se to lepší.
Crater Lake je opravdu krásný výtvor přírody, taky jsem tam nebyl už 5 roků. Chystám se tam se svým novým foťákem. Ono to z Portlandu není zrovna "za rohem". Krásně je v Mt. Hood National Forest, okolí "naší" sopky Mt. Hood, nebo okolí Three Sisters a překrásné Wollawa Mountains v severovýchodním cípu Oregonu. Však tyto krásy North West mě přiměly k přestěhování rodiny z New Jersey až k pobřeží Pacifiku. Tehdy, v roce 1976 nebylo o nějaké "Sametové revoluci" ani potuchy, tak jsem si říkal, že bude ještě lepší, když budu "od nich" o 3000 mil dál.