8.5.2024 | Den vítězství


Diskuse k článku

ÚVAHA: Nejen šipka času směřuje stále vpřed

Vědci i obyčejní lidé se podivují, že v životě směr času směřuje stále neúprosně vpřed a nelze ho vrátit ani zastavit. To je pro nás osudové a ohraničuje to náš život dvěma body, zrozením a smrtí. Vědci hledají vysvětlení v termodynamice a my to bereme jako fakt, s kterým nejde nic dělat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Masar 25.4.2021 7:47

The End of Time (book) - Wikipedia

Julian Barbour to detailne rozebira; nikdy jsem ho ale uplne nepochopil.

Case je pry iluze.

P. Hatina 24.4.2021 17:28

Ale o to přece jde. Skutečně, právě proto že uvažujeme pohyb pouze relativně, vůči vztažné soustavě naší domovské planety, si můžeme ty polohy, ale i pohyby mezi němi, ale i plynoucí čas mezi nimi, s potřebnou přesností vypočítat. Ala třeba , jestli mohli dojet ruští agenti z Vrbětic do Vídně na letiště dřív než to bouchlo:)

Ovšem, jak doufám známo, třeba za jak dlouho oběhne Zem kolem Slunce , s tím jsme si s potřebnou přesností neudělali pořádek za 2 000 let kalendáře a dodnes se v tom dělají opravy.

Tudíž - jak zmíněno dále, použít pro naše výpočty vztažnou soustavu, i jen naší Galaxii, nebo proboha celý rozpínající se vesmír, nedomohli jsme se ke potřebným znalostem o pohybu v prostoru a času nikdy. Sice by i nadále jsme mohli i s Herakleitem filozofovat "Nevstoupíš dvakrát do jedné řeky", ale Kolumbus by do Ameriky určitě nedoplul. S takovou mírou (ne)přesnosti by ani nevyjel z přístavu, ale štrejchnul to hned o první molo.;-D

P. Černý 24.4.2021 17:51

Jenže Hérakleitos vysvětluje dialektiku. Nikoli navigaci.

Dialektika je určitý typ myšlenkového experimentu, který nepopisuje skutečnost. Jen jí pomáhá vidět jinak. Jako děj probíhající v čase, v jehož každém okamžiku je přítomen rozpor, že je současně počátkem i koncem.

P. Hatina 24.4.2021 18:12

No přesněji řečeno, Herakleitos v tomto příkladu popisoval dialektiku na příkladu navigace.

Pokud budeme uvažovat řeku jako stálý objekt (který na tom místě je a teče po tisíce let), tak stále vstupujeme do téže řeky. Ale pokud budeme uvažovat řeku jako množinu částeček vody (vlnky, kapky, molekuly), tak ty neustále odtékají a přitékají jiné. Pokud někdo pozoruje konkrétně je, vždycky by vstupoval do zcela jiné řeky.

Ovšem, a máte pravdu. že u té řeky hovoříme čistě o příkladu, dialektika samotná má mnohem širší význam, jak uvádíte, Co si matně vzpomínám, vyprávěla se před pár dekádami hezká anekdota o marxistické dialektice. Jak se ti dva přišli k té řece umýt..;-D

P. Černý 24.4.2021 21:11

Tu neznám.

Marxe celkem uznávám, abyste věděl. Ale to jeho pojetí dialektiky mi trochu nesedí. Hlavně to, jak tvrdil, jestli vzpomínáte, že s Engelsem postavili dialektiku z hlavy na nohy. Mně totiž dialektika připadá taková kulatá. Vlastně si ji představují úplně jako kouli.

A jaky má smysl převracet kouli? Něco, u čeho si nemůžete být jist, jestli to vůbec nějakou hlavu nebo patu má. Nebo zda to naopak není hlava i pata v jednom.

P. Hatina 25.4.2021 1:59

No právě, Marx dialektiku převrátil tím způsobem, že jí (přímo vulgaristicky) zploštil, když už tedy píšete o kouli. Předtím se vycházelo z toho, že každou věc lze v dialektice popisovat mnoha různými způsoby - (i proto, že se třeba mění - jako ta řeka), a o těchto různých způsobech lze ve vědecké disputaci debatovat a tím popis té věci zpřesňovat.

Kdežto stařík Marx do to zamontoval ten svůj antagonismus, boj protikladů, z čehož pak měli komunisti strašnou radost a důsledně toho využili. Kdo nejde s námi, jde proti nám, jak říkávali.

P. Černý 25.4.2021 8:34

Domnívám se, že tomu, jak píšete zploštění, pak byla poplatná strategie diktatury proletariátu. Už se nedomyslelo, jak se změní kvalita proletáře, když se stane diktátorem. Že diktátor, pokud je diktátorem, už se převracet nenechá. A na hlavu už vůbec ne.

Ale tohle není celý Marx. Byl prvním a možná posledním ekonomem a sociologem, který společenské jevy své doby popsal pravými jmény.

Ta ideologie a návrh strategie komunistů, to přišlo až následně.

Konec konců, Marx sám údajně prohlásil, že je všechno možné, ale že rozhodně není marxistou.

P. Hatina 25.4.2021 9:30

V tom že "Marx nebyl marxistou" máte dokonalou pravdu. A onu možnost vzpoury proletariátu, kterou předpovídal, viděl spíše jako hrozbu, ke které může dojít.

Stačí se podívat do prapůvodního Komunistického manifestu, který sepsal, to co tam komunisté politicky požadovali, odpovídá do jisté míry dnešním západními státům se silnou sociální složkou, než komunistické totalitě, která později přišla z Ruska.

P. Černý 25.4.2021 10:21

Vašemu postřehu by možná odpovídala i proslulá věta z úvodu Manifestu. Ta o tom strašidle. Rozhodně je váš názor zajímavý.

Upřímně, nikdy jsem ten Manifest nedočetl. I když jsem se o to pokusil několikrát. Vždycky jsem skončil někde u pasáže, kde se píše o požadavku ústavní výchovy mládeže. Ale samozřejmě uznávám, že vše je nutno chápat v kontextu doby.

P. Hatina 25.4.2021 11:06

Nějak tak, ono číst celý Manifest netřeba, to je totiž teoretický spisek, kterým si tehdejší komunisté obhajovali svou politickou legalitu. S tím si tedy Marx docela pohrál (i upozorněním na složitost zásahů státu do vztahů mezi různými skupinami - což vidíme jistě i dnes..). Ale stačí si najít přímo tam hlásaný politický program komunistů - a vidíme co politicky požadoval..

Jistě že, v tehdejším kontextu doby, kdy sociální podpora státu byla nulová. Když si člověk přečte i jen začátek Bídníků od Huga asi tak ze stejné doby,..

Tedy dokonce, i ta ústavní výchova mládeže, čímž se tedy tehdy mínila všeobecná státní školní výuka, jak existuje dodnes. Ono se totiž traduje, že to u nás zavedla Marie Terezie roku 1774, ovšem to byl čistě vladařský edikt, a trvalo skoro 100 let, než se to prakticky zavedlo po celé monarchii, do všech měst a obcí. Zase z jiného díla, od pana Klosermanna, z jedné z jeho drsných povídek ze Šumavy (asi tak ze stejné doby jako Marx), kdy si sedláci stěžují, že musí posílat děti do školy (rozuměno na Šumavě, několik kilometrů do jiné obce, v zimě i vánicích) - a je jim místními úředníky sděleno "my za to nemůžeme, to rozhodla vrchnost ve Vídni..)

P. Černý 25.4.2021 12:09

Pane Hatino, děkuji za tento váš komentář. Je skvělý. (Doušek pramenité vody na poušti. A nedělám si srandu.) Přeji vám hezký zbytek neděle a všechno dobré.

P. Černý 24.4.2021 16:19

Ta Hérakleitova myšlenka zní podle mého názoru takto: Do stejných vod vstupujeme i nevstupujeme.

Jinými slovy, řeka plyne, ale nikam neodplouvá.

Ani naše realita s námi nikam neodchází. Co se stalo je stejně dané a neměnitelné, jako to, co se právě děje a i to, co se teprve stane.

Budoucnost, přítomnost i minulost jsou i nejsou totéž a čas je bod i vektor současně.

M. Pivoda 24.4.2021 13:29

Závěr (podobně jako u Zdenka Svěráka): Ani k stáru nemám o životě páru.

https://www.youtube.com/watch?v=hfanHHLUaQI

J. Hruška 24.4.2021 7:32

Dobrý den. "Čas je to, co ukazují Vaše hodinky." A nebo, : "Čas je forma pohybující se hmoty." A nebo, : "Bůh nestvořil svět do prostoru a času, ale prostor i čas jsou jeho stvořitelské dílo". A nebo.?? Myslíte časem historii (minulou či budoucí) nebo fyzikální veličinu.? Ve všech případech je čas věčný a "věčně nastává ten okamžik, kdy se potkává minulost s budoucností". A to je nevyhnutelné.!

Čas je skalární veličina, nemá tedy žádný směr, ani jeden, má jen velikost. Jeden směr má orientovaná úsečka, vektor, má tedy velikost, směr a smysl +a -, další veličina, dvojrozměrná, plocha, pseudovektor má velikost a směr normály, a další veličina, objem nemá žádný směr, jen velikost, stejně jako hmotnost, bezrozměrnáveličina a třeba tlak ten působí zase všemi směry. Dráha pohybu je vektorová veličina, má velikost a směr stejně jako rychlost pohybu. Další vektor je síla, má velikost směr a navíc ještě působiště. Impulz (síly) nebo hybnost (hmoty) další vektory, ale energie, práce, teplo i el, odpor jsou skaláry, nemají směr. Stejně jako nemají směr úvahy pana autora úvodníku, už jsou pouhou historií. Zdař Bůh. Jóžín. Ještě doplním časoprostorem, čtyřrozměrným, asi, ale s tím si pořádně neporadil ani Stephen Hawking. Jinak historiků je požehnaně. Ahoj.

J. Hruška 24.4.2021 7:47

A ještě křesťanské hledisko, : Bůh je, ne že byl nebo bude, tedy " BŮH JE Bůh živých ne mrtvých a jeho milosrdenství je věčné." Amen. To vyjadřuje všechno o času, není-liž pravda.?

P. Princ 24.4.2021 11:08

Není. Je to lež.

J. Hruška 24.4.2021 13:32

Ale Princi, nerouhejte se.

J. Jurax 24.4.2021 13:01

Který bůh?

Ondyno jsem skrze vševědoucí internet hledal, kolik bohů si pošetilé lidstvo za těch pár tisíc let vymyslelo. Když jsem překročil pětistovku, vzdal jsem to ... a to jsem ještě nepočítal křesťanské svaté jako bohy nižšího ranku ... ono třeba bohem majícím v referátě kováře byl v Řecku Héfaistos, v Římě Vulcanus, u Keltů Goibniu neboli Govannon, u Etrusků Sethlans, šintoisté mají Amacumaru, kdežto u křesťanů je přes kováře nikoliv bůh, nýbrž pouhý svatý Eligius.

J. Hruška 24.4.2021 14:11

Který Bůh Juraxi,?? no přeci ten Váš osobní, Bůh živého rozumného člověka, kterého stvořil k obrazu svému jako muže a ženu k svobodnému bytí tak, aby žil, veselil se a radoval z výsledků své práce, slavil svátky ve společnosti přátel, miloval a užíval svobody. Bůh je tady přece pro Vás, můžete si vybrat jen jednoho, toho, jehož jste obrazem. Nemáte snad svobodnou vůli? A "naději", kterou Vám neustále Bůh dává ze svého milosrdenství. Tu Vám proto nikdo nevezme:! Zdař Bůh. Jóžín z Bažín.

A odmítnout svého Boha můžete taky, skončíte však sám v pekle samoty a opuštěnosti bez naděje, mrtvý. Amen. A taky můžete pocházet z opice, jak chcete.

J. Jurax 24.4.2021 17:46

Když já jsem ateista, neznaboh a bezvěrec a k tomu všemu, co tady vypisujete, nějaké virtuální konstrukty pracovně nazývané bohy nepotřebuju. A z něčeho jako opice procházíme všichni.

Ale kdybych si mohl vybrat sám svého boha, jak mi doporučujete, volil bych Ahura Mazdu, poněvadž se mi líbí to jméno. A být ještě Ahura Toyota, bral bych jej jako boha záložního, jako rezervu. Kdyby ten první měl poruchu ... :-)

J. Hruška 24.4.2021 22:06

Každý svého štěstí strůjcem, jste pěkný obraz, Juraxi. Ahoj.

P. Hatina 24.4.2021 18:30

Tak alespoň v tomto je odpověď poměrně jednoduchá. Bůh je - z pohledu věřících bytost nadřazená našemu prostoru i jeho času. Byl tady ještě předtím než tento vesmír sám stvořil, a bude tady i potom až ten vesmír zanikne, v jím vyměřeném čase. Ergo - i z tohoto pohledu má jeho pojem "věčný" zcela rozdílný význam než pro nás.

P. Černý 24.4.2021 16:25

No, had požírá svůj ocas vždy jedním směrem. Bez ohledu na počet dimenzi ocasu.

V. Kolman 24.4.2021 7:25

ŽIVOT JE JEDNOSMĚRNÁ ULICE SE ZÁKAZEM ZASTAVENÍ!!!!!!

J. Hruška 24.4.2021 7:49

"Logika je losledním útočištěm postižených nedostatkem představivosti". Ahoj.

J. Jurax 24.4.2021 12:35

Jo, a proto jsou ti s bujnou představivostí zpravidla na štíru s logikou ... :-)

J. Jurax 24.4.2021 12:33

Jo, a ještě slepá ... :-)

J. Basler 24.4.2021 5:07

JJ, za život si užijeme pěkný výlet, ale moc si nemůžeme vybírat trasu ;-(. Zase je to celé zadarmo. Hlavně ten okolo Slunce je každoroční zábava. Rotace Země ale není nic moc, stojíme na ní a na místě, moc "nedriftujeme a ani to nedrncá" (i když v Japonsku na to mají někdy jiný názor). Jen ty hvězdy na námi jsou pořád jiné...