28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

ÚVAHA: Konec snu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jura Jurax 21.3.2008 12:52

Re: Naši bohatí by především nevlezli na loď, které nemá dostatek záchranných člunů.

No, dnes se přes oceán lítá Jumbo jety, airbusy a podobnými ptáky. Ty záchranné čluny nemají.

Jura Jurax 21.3.2008 12:50

Re: To bylo ještě před emancipací.

R^R^R^;-(:-D

VLK 21.3.2008 12:47

Zlatý věk lidstva už byl...

Opět jedna povídačka o tom, že zlatý věk lidstva už byl, že současné elity už nejsou to, co elity bývaly, že vše na světě a hlavně lidská morálka se zhoršuje a zhoršuje...

Připomíná mi to nářky tou dobou vrcholící, že naše česká šlechta už není to, co šlechta bývala za Jiřího z poděbrad, že už nepodporuje národ a zaprodala se a podobně. Přitom by bez jejich příspěvků a bez jejich vlivu prakticky žádný český národně emancipační projekt nevedl k úspěchu. Národní divadlo, národní muzeum, obě velké výstavy, politická reprezentace (snad s výjimkou sociálních demokratů), ba i tak demokratický spolek jako Sokol měl při svém zrodu mimo jiné členy šlechtické rodiny Thurn-Taxisů. Připomíná mi to lkaní našich levicových intelektuálů v meziválečném období, ale když se člověk podívá na běh historie podrobněji, zjistí, že i v té době příliv peněz od těch movitých jak na charitativní tak ne kulturní účely rostl a neutuchal. A oni levicoví intelektuálové se neštítili ty peníze přijmout, když spadly do klína právě jim.

Pravda i o zachráněných z Titaniku je mnohem barevnější a nemilosrdnější. A i mnozí ti, kteří kavalírsky dali přednost dámě, se jinak chovali při svém obchodování bezskurpulózně, bez ohledu na zdraví a životy těch, kteří na nich byli existenčně závislí či kteří jejich zájmům stáli v cestě.

Stejně tak je to i dnes. Vy v nich vidíte jen ty bezohledné podnikatele tunelující co se dá, uplácející politiky a špinící si ruce s mafií. Ale oni jsou to mnohdy lidé, kteří dokázali zorganizovat velké podniky, kteří obstáli v tvrdé konkurenci a kteří značnou část toho, co by jim mohlo zůstat na kontech, posílají tam, co je třeba. Že je to mnohdy komentováno zdařilou reklamní kampaní, to je jen daň době. To platí jak u nás, tak ve světě. Samozřejmě u každého jinou měrou a záleží na úhlu pohledu. Ale myslím, že kdyby došlo k opakování katastrofy podobné Titaniku, výsledky by byly hodně podobné.

Samozřejmě je tato historka krásným morálním apelem. A takové je třeba. Hlavně pro děti.

Queribus 21.3.2008 12:37

Článek je pěkný a diskuze zajímavá.

Nicméně, většině zbohatlíků chybí jistá noblesa. Oni to jsou opravdu většinou burani s penězi. Bývaly doby, kdy boháč věděl, že s majetkem přichází také povinnost přispívat na bohulibé účely. i když je pravdou, že se to týkalo především šlechty.

Ludva 21.3.2008 12:31

Re: To už je zase apríla?

Viděl jsem to i ve filmu (předchůdce Di Capriho) jak posádka cíleně zamykala cestující z podpalubí, aby byla umožněna záchrana I.třídy. O mravním imperativu bych raději pomlčel.

AndyO 21.3.2008 11:28

Re: Re: Re: No já na Titanicu nebyl,

Domnívám se, že nikoli. Celé neštěstí se událo velmi rychle, z naprosté absolutní pohody do nejkrutější reality, kterou viděli metr od sebe, která jim vlastně okamžitě začala máčet kotníky. Lidé jako Astor atd. byli světem protřelí manageři, zvyklí vyhodnocovat situace rychle a sami je řešit.

Skutečně dali přednost ženám- ono to před těmi cca 100 lety nebyla zas taková vzácnost, ještě pár let předtím se kvůli cti ženy klidně stříleli...a kvůli své vlastní také. Jiná doba.

laik 21.3.2008 11:13

Re: Ano, ale..

souhlas, presto jsem to pochopil tak, ze autor nemluvi jen o tech trech, ale o muzich z prvni a druhe tridy. Tam asi bylo vice krestanu, nez zidu. O to ale moc nejde. Tu a tam je dobre se nad takovymi souvislostmi zamyslet.

krmič 21.3.2008 11:10

OT

Ne o morálce, ale zase něco o Titanicu. Zajímavá teorie o katastrofě s technickými informacemi o pohonu této lodi, které asi nejsou příliš známé:

http://sweb.cz/rexhammer/texty/titanic.htm

Saša 21.3.2008 10:03

To bylo ještě před emancipací.

Ty ženy tehdy ještě neměly například ani volební právo.

Dnes jsou si všichni rovni.

Dávání přednosti k záchraně života by dnes bylo hrubým porušením antidiskriminačního zákona.

-pp-) 21.3.2008 10:00

Re: Re: No já na Titanicu nebyl,

Podotýkám, že o tom nic nevím, ale nemohl svoje sehrát i psychologický faktor? Jedni pánové mohli být ve vleku názoru, že se buďto stejně nic neděje, protože loď je nepotopitelná, nebo jestli se něco děje, tak si prostě nastoupěj do člunu zachvíli, až na ně dojde řada. Ti z třetí třídy už mohli mít jasněji v jaké situaci se nacházejí. Ale jak píšu, nejsem tu za znalce.

Historik 21.3.2008 9:40

Re: Re: No já na Titanicu nebyl,

MUŽŮM třetí třídy bylo zabraňováno odejít na palubu. I ty ne plně využité čluny jsou pravda.

Historik 21.3.2008 9:38

Pane Pašku máte sice pravdu, ale tak to ve světě chodí

Existovala celá řada námořních katastrof se podobným počtem obětí ale píše se hlavně o Titaniku. Existují i neuvěřitelné případy hyenismu, když hořela nedaleko břehu loď (bylo pak asi 1000 mrtvých), vybírali majitelé pozemků na břehu vstupné od zvědavců co se chtěli dívat.

Relatvně nedávno se potopila Estonia, 900 mrtvých a kolik lidí si to vůbec pamatuje.

JoJo 21.3.2008 9:28

To už je zase apríla?

Vážený pane autore, nedovedu si jinak vysvětlit Vaše tlachání o morálce, než jako legraci. Sám zmiňujete ověřený fakt, že cestující třetí třídy byli zavřeni v podpalubí bezmála do hořkého konce bez šance na záchranu. To má být ukázka vysoce morálního chování pánů z vyšší či střední třídy? To skutečně myslíte vážně?

vita 21.3.2008 9:12

Musím vás pooravit, autore.

Oni pánové dávali DÁMÁM, nikoli ženám. Dáma byla žena z jejich třídy, tedy taková, která si nevydělávala prací.

Dámy měly skutečně přednost...

Vojta 21.3.2008 9:02

Není nad to pohnípat se v lidském neštěstí

Jak píše pan autor, bylo to stokrát napsáno, několikrát zfilmováno........ale já musí jen říci, že i přeto vše se dnes v tom bohužel hnípá kdejakej úch-l(Y)

Stenly 21.3.2008 8:57

Re: Re: Re: Re: není tak jednoduché

Ty počty ti nějak nesedí, jestli se zachránila čtvrtina z 900-ti členné posádky což je cca230, tak zbytek asi 500 lidí je cestujících, a jestli je to 16% tak kolik tam vlastně bylo cestujících??

Historik 21.3.2008 8:44

Asi 30 let před Titanikem se po srážce potopila jiná loď

Na té byla také skupina námořníků z rakouské válečné lodi, která se potopila předtím a oni se vraceli do Evropy. Ti si s revolvery v rukou vynutili přednost při nástupu do člunů. Nakonec to skončilo tak, ze mezi stovkami zachráněných byla JEDINÁ žena. Podrobnosti bohužel nemám u sebe, je to z knihy Tůma, Technické katastrofy děsící 20 století. Ač autor jde v mnoha případech i do století 19, kdy se uvedená katastrofa stala.

Rudolf 21.3.2008 8:34

Re: Na Kelnerovi je pozoruhodné všechno - jak začal byznys se starým bolševikem Popovičem

Teda Mejlo, já jsem si nějak nevšiml, že by Sklounion skončil, má sice jiný název, to ano, ale je největší fabrikou na ploché sklo v Evropě, přičemž za posledních deset let svoji kapacitu ztrojnásobil. Za Popovičova vedení....

Nechtělo by to pročistit si mozek?

Karel 21.3.2008 8:33

Ano, ale..

Ve zprávách (a mýtech) o tom co se dělo na Titatnicu před jeho potopením je vskutku zmiňováno příkladné - a já nemám sebemenší důvod tomu nevěřit - chování pánů Astora, Guggenheima či Widenera. Nepochybuji o tom, že to byli gentlemani. Trochu komické je však dávat právě u nich jejich počínání do souvislosti s jejich "křesťanskou morálkou" - všichni jmenovaní byli totiž Židé, byť notně sekularizovaní. Statistiky jsou však naprosto nemilosrdné, čím vyšší třída (a dražší lodní lístek), tím vyšší procento zachráněných.

Ši-ball 21.3.2008 8:08

Pozoruhodná náhoda

Ano! Bude tomu nachlup přesně 96 let. Jaká náhoda,že to letos tak krásně vyšlo !

Pozorovatel 21.3.2008 8:01

Re: Naši bohatí by především nevlezli na loď, které nemá dostatek záchranných člunů.

Naši bohatí by nevlezli na loď na které by nebyli jedničky až do hořkého konce. Přesně podle hesla "Po nás potopa"!

AndyO 21.3.2008 7:56

Re: No já na Titanicu nebyl,

nebyl ten podíl dán právě tím, že třetí třída byla dlouho uzavřena? Četla jsem o Titaniku v knize od Hubáčka, kterého pokládám za dost seriozního autora( možná se mýlím, ale nic jiného k dispozici nebylo), ony ty záchranné práce byly dost zmatené, čluny odjížděly poloprázdné, bezpochyby tam byl děsný zmatek, zejména ve chvíli, kdy konečně pustili cestující z třetí třídy ven...takže celkem logicky na to tito doplatili. Článek ale popisuje situaci ve chvíli, kdy muži z Titaniku měli možnost do člunu jít a přesto to neudělali- je to opravdu zajímavý fenomen, který se podle mne již ztratil. Ženy si vybojovaly rovnoprávnost právě za cenu ochrany.

Pišta 21.3.2008 7:55

Re: Re: Re: není tak jednoduché

Fakta. Z devíti set členů posádky se zachránila čtvrtina. Z cestujících 16%. TOPIČI SE ZACHRÁNILI TÉMĚŘ VŠICHNI! Přitom pracovali nejhlouběji v nitru lodi.

liberal shark 21.3.2008 7:54

Re: nechtě se musím zamýšlet nad tím, kde se taková morální síla v těch lidech brala.

To je i můj názor. Podstata popisovaného chování tkví v anglosaském ideálu gentlemana, který jiné chování prostě nedovoluje. Scéna z filmu, kdy skupina boháčů, oděna ve fracích, odpovídá na otázku stevarda o záchraně: Ne děkujeme, potopíme se s lodí jako gentlemani. Ale dali bychom si whisky !" patří k mým nejoblíbenějším.

Petr Kohout 21.3.2008 7:49

Naši bohatí by především nevlezli na loď, které nemá dostatek záchranných člunů.

Přesně podle hesla, "je neštěstím, když potřebujete hrdiny."

liberal shark 21.3.2008 7:48

Re: Autor si ty boháče nějak idealizuje, ale podlézat mocným je úděl všech pisálků, mají to v genech.

Autor uvádí prokázaná fakta ...

badaxe 21.3.2008 7:27

Re: Pár poznámek

Odvozovat něco ze stupidního filmu (třeba o důstojníkovi s revolverem) je dost slaboduché. Film je nesmysl už tím jak se cestující z I. třídy setká s někým z podpalubí a navíc ještě navštíví místní podpalubní zábavu. Autoři natáčeli lovestory a ne dokument, Titanik byl jen kulisou, nic víc.

Ono i s tou nepotopitelností o které se mluví to bylo trochu jinak, společnost uváděla že i kdyby byly proraženy 3 komory loď se nepotopí, což byla samozřejmě pravda, proraženo bylo ale 7 komor, paradoxně kdyby byl náraz čelní zřejmě by loď  vydržela, boční "škrtnutí" ale protrhlo bok ve velké délce a vedlo k potopení. A proč jelo tolik boháčů na Titaniku je prosté, nebylo to ani tak pro "prestiž" ale proto že v té době kvůli stávce jiné lodi v podstatě nejely, i Titanik musel převzít uhlí z jiných lodí společnosti aby mohl vyplout, řada cestujících se na Titanik dostala právě proto že jejich původní spoje byly zrušeny. Jak to bylo na palubě s dáváním přednosti je nejisté, tehdejší novináři (stejně jako dnes) to různě opentlili a v reálu bylo ve člunech mnohem více míst než bylo obsazeno (celkové obsazení bylo asi 2/3) takže možná mnohé hrdinství by bylo zbytečné při lepší organizaci, za tu samozřejmě mohla nejvíce posádka ne ti hrdinové. Myslet si že ti na palubě zůstavší věřili že loď se nepotopí je hloupé, v době kdy odjížděly poslední čluny už bylo zcela jasné že loď nejde zachránit a vědělo se to obecně.

buran z kanady 21.3.2008 6:55

Re: Muj zazitek

ty vado, ty jsi sedel tri stolky vod kellnera, to jses teda borec az tehle reknu segre tak bude cela orgazmicka, jo v tej praze tam se holt mate.

Láďa 21.3.2008 6:54

Re: Re: Re: Pár poznámek

ale byly, však taky těm ženám z Titaniku hned vyčetly že ta místa ve člunech neodmítly. Dejte si do Googlu "Boats or Votes" to byl titulek jednoho feministického článku.

I. 21.3.2008 6:49

No já na Titanicu nebyl,

tak nevím, ale dost jsem o tom četl. Taky seznam obětí podle profesí a lodních tříd, uvedený v jedné knize. Tento seznam zrovna představám autora neodpovídal - podíl zachráněných z vyšších tříd byl daleko vyšší, než z nižších tříd. Taky se traduje, že když v New Yorku vystupovali zachránění na suchou zem, nesměli se cestující z různých tříd setkat -  bylo nemyslitelné, aby chudák přistěhovalec v hadrech z Německa nebo Irska viděl gentlemana bez cylindru, jak mu navíc ještě kape ze šosu...Nedělejme si přehnané iluze o starých dobrých časech a o krásné epoše, byla tak krásná, že skončila yperitem...