Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
ÚVAHA: Bestia triumphans
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Š. Hašek 1.6.2020 21:07Přesné. |
V. Petr 1.6.2020 16:53SOUHLAS! |
K. Salajka 1.6.2020 13:19S ohledem na záhlaví článku jsem dospěl k závěru , že podobně jako Mrštík, který přestavbu ve prospěch "Bestie" odmítal, také autor aktuální situaci, kdy "lidstvo vykročí .....", nepovažuje za žádoucí. |
J. Pankovic 1.6.2020 12:14'Toble říká buď z blbosti, nebo za cizí peníze...' J. Werich. Rada to blábolí proto, že si myslí, že jednou bude zelený komisař a pak nám všem ukáže. Je pako |
J. Pankovic 1.6.2020 12:13'Toble říká buď z blbosti, nebo za cizí peníze...' J. Werich. Rada to blábolí proto, že si myslí, že jednou bude zelený komisař a pak nám všem ukáže. Je pako |
J. Ptáček 1.6.2020 10:37"Svět se řítí vpřed a stále více se přibližuje svému konci." Napsal anglický arcibiskup Wulfstam v Yorku už v roce 1014. Myšlence nefandím, ale často se k ní vracím. Kéž by vedla aspoň k tolik proklamované pokoře. |
P. Rada 1.6.2020 10:00S čeho vyvozujete uváděnou jistotu druhého odstavce?: ..."Zcela určitě ....chápat vůbec nelze"... Mám na rozdíl od Vás za to, že definovat život srozumitelným způsobem je sice nepochybně obtížné ... ale nikoliv zcela určitě a v obecnosti nemožné. Živé od neživého přeci běžně rozlišujeme a definic k tomu nápomocných je už celá řada a od celé řady autorů. To dohromady mi v obecnosti dává slušnou naději na možnost porozumění. |
P. Victorin 1.6.2020 8:53Autor zřejmě poněkud přeceňuje svou, patrně nadstandardní sečtělost různorodých filosofických traktátů v tom smyslu, že se pokládá za jedince poměrně chápajícího "smysl života". Zcela určitě však život ve veškerých podmínkách, daných lokálními přírodními i sociálními poměry v různých místech všech světadílů, dost dobře chápat vůbec nelze. Lze se pouze osobně zaměřit na okruh vlastní možné působnosti a v něm usilovat, jednak o dobro a případně o jeho rozšiřování, jako veřejně prospěšný příslušník lidského druhu... |
P. Rada 1.6.2020 8:501896 |
P. Rada 1.6.2020 8:47Autor dnes v reakci na součastnou pandemii /obavy napsal závěrem doslova: ...Z křižovatky, kterou současná krize představuje, lidstvo vykročí se strachem o vlastní zdraví, s důvěrou v civilizaci a v odporu vůči virům, proti přírodě"... "Nerozumím" tomu proč ale Vy tomu "rozumíte" ve smyslu aktivit Viléma Mrštíka s roku 1986 kterého však autor v plejádě jiných naopak necituje: ... (https://cs.wikipedia.org/wiki/Bestia_triumphans) |
P. Rada 1.6.2020 8:32Proč ale při uchylování se do civilizace nerozlišovat civilizovanost udržitelnou a dluhově založenou? |
F. Houžňák 1.6.2020 8:32Jo, velký myslitel Rousseau je vůbec typický, napsal spis "O výchově", jak vychovávat mládež, ovšem svoje děti dal do sirotčince, aby nebránily jemu ve filosofování a jeho družce v tom, aby se starala výhradně o něj. A takoví jsou všichni "pokrokoví duchové". |
K. Salajka 1.6.2020 8:24Rozumím autorovi přesně opačně, než vy. Akce kulturní české elity Bestia triumphans byla odmítnutím nepřirozených zásahů do historického vývoje Prahy. |
J. Lukavsky 1.6.2020 7:17"k přirozenému stavu věcí, k přírodě" v přírodě to ovšem chodí dosti drsně - žer nebo budeš sežrán! "Podařilo se shromáždit velké množství etnografického materiálu." ano kupř. vzpomínky děvčátka, které unesli indiáni myslím v Amazonii a prožila s nimi kus života. Dosti nudné čtení: Naši vesnici napadli sousedé, zabili 2 muže a unesli ženu a dvě děti. Naši muži napadli sousední vesnici, zabili 3 muže a unesli 2 ženy a dítě. Sousední vesnice nás napadla...... Ideál ušlechtilého divocha vyfabuloval J.J Rousseau, který ovšem nikdy neopustil Francii ba ani Paříž. Jinak se ta touha po prostém životě klasifikuje v psychiatrii jako diogénizmus. Nakonec ale dnes má kdokoli možnost z té špatné odsunout do hor, pást kozy či ovce .... jednoho takového znám. Do civilizace se uchýlí jedině až ho chytne slepé střevo nebo rozbolí stolička... Probatum est. J.L. end |
P. Rada 1.6.2020 6:22Strachem o vlastní zdraví... se lze vůči okolí nejsnáze nalnovat tím, že sebe sebestředně považujeme za něco extra vyjímečného s vlastnostmi od okolí naprosto odlišnými. Jako pokud by cizí planeta dokonce přiletěla k nám božským.... Vyhroceně egoistické úvahy pak přestávají bránit jakémukoli ničení vetřelce... a to s přáním nabýt zas libovolným způsobem pocit mýtické nadřazenosti. Typuji proto, že o to zbavit se odpovědnosti za širší svět a nabýt zas jeho uzupováním a drancováním pocitu vyjímečnosti, autorovi v úvahách skrytě jde. Zakotvil si totiž egoistický antagonismus už do nadpisu. |