29.5.2024 | Svátek má Maxmilián, Maxim


Diskuse k článku

TWITTER: Moderovat nebo nemoderovat

Glosa je útvar, který redakce zařazuje vždycky na konec pořadu Názory a argumenty. Teď si představte, že bych najednou zčista jasna začal bohapustě nadávat autorovi předcházejícího příspěvku, nazval ho idiotem a obsah bych zhodnotil jako pitomost. Asi by vás to zaskočilo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Machala 21.12.2022 2:17

Většina lidí, co vidím tady v diskusi i na Twitteru, si nenadává a těch pár, co ano, jednoduše přeskočím. Politická cenzura je špatně, brblání nevadí, kritika už vůbec. Jen výzvy k násilí apod., to, co je trestné i na náměstí. Třeba zveřejňování adres je trochu fuj, ale dělají to i státní orgány a katastr apod. V normální společnosti asi oukej.

L. Novák 21.12.2022 0:56

Astone, podívejte se někdy na vašeho Neviditelného psa a komentáře pod články i pod úvodníkem, co je to za směs s*aček, která pro normálního zdravého člověka vede ke znechucení něco takového číst... Tohle si opravdu přejete?

Moderátor by v takových s*ačkách dokázal udělat pořádek poměrně rychle a tam, kde je to běžné, žádného BANovacího násilí netřeba. Několik nejodpornějších typů samozřejmě je nutno nějakými nástroji po marném varování omezit, ostatní se zavedeným jednoduchým PRAVIDLŮM rychle přizpůsobí a úroveň komentářů a diskusí se zvýší.

Mám s tím dlouholeté zkušenosti, není to zase tak těžké.

Ideálním nástrojem při "zachování svobody projevu" by bylo oddělení nazvané třeba Žumpa, v němž by končily např. hrubé LŽI A DEZINFORMACE vkládané místní Putinovou pátou kolonou a v běžné disksi by na ně zbyly jen odkazy, kdyby se v tom snad někdo chtěl přehrabovat a číst... nebo třeba protestovat proti umístění... ;-)

Na sociální sítě nechodím, protože ty mají jako hlavní cíl šmírovat uživatele a shromažďovat o nich osobní data pro ty, co za ně jsou ochotni zaplatit.

J. Jurax 21.12.2022 1:40

To máte těžký.

Sám píšete - hrubé LŽI A DEZINFORMACE vkládané místní Putinovou pátou kolonou. Budiž.

Kdybyste byl kupříkladu pan Čermák, napsal byste hrubé LŽI A DEZINFORMACE vkládané místními sympatizanty s banderovci a ukronácky.

A včil - čtěte všechno, tohle se na úrovni Psa i Lidovek rozumně automatizovat nedá a rozhodujte. Nestranně. Co je názor, co je názor Vám nesympatický, leč přípustný, co je přesvědčení či omyl v dobré víře a co už je záměrná lež a desinformace hodná trestu.

A jsou diskutéři, co se navzájem haní a častují urážkami - časté pod úvodníkem - aniž by k diskuzi přispěli názorem k věcí. Leda ty snad by se dalo vymést šmahem ...

L. Novák 21.12.2022 4:32

To je ale dost těžká demagogie. PUTINOVI VYTRUBOVAČI automaticky schvalují drakonické tresty v totalitním Rusku, rozsáhlou cenzuru zpráv a otevřené/svobodné komunikace s tresty přesahujícími až 10 let žaláře za úplné prkotiny. Roskomnadzor jako oficiální cenzurní orgán ruského státu.

Роскомнадзор

https://rkn.gov.ru - Федеральная служба по надзору в сфере связи, информационных технологий и массовых коммуникаций

Když tihle Putinovi zavázaní lidé začnou vykřikovat něco o cenzuře v Česku, která by je smetla z veřejné scény, je třeba s nimi zacházet po ruském způsobu, který se jim tak líbí... :-P Oko za oko, zub za zub. Metoda "on do mě kamenem, já do něj chlebem", je z říše hlouposti...

L. Novák 21.12.2022 5:00

Téma Roskomnadzor

https://ct24.ceskatelevize.cz/tema/763358-roskomnadzor

R. Langer 21.12.2022 7:34

Jo, je to těžká demagogie, od těch Bolševiků z Brusele, soudruhu. ;-D

J. Jaroš 21.12.2022 9:08

Inu, za protektorátu byl poslech cizích stanic trestán i smrtí. V Británii to neřešili . Mimochodem ještě si pamatuji bublavý zvuk ,,Svobodné Evropy,,,. Z vašeho příspěvku je mi smutno!

L. Novák 21.12.2022 23:14

Proč smutno? Hlas Ameriky jsme doma za totality poslouchali taky, ale jednou jsem se přistihl kdesi na ulici, když jsem si jejich známou znělku začal pískat... ;-D

Svobodnou Evropu jsem poslouchal míň, byla silně zarušená, ale někdy mě bavilo, jak vysílač uhýbá s vysílacím kmitočtem kousek dál od rušivého... sem a zase tam. Dolaďovat přijímač byla zábava. :-P

Před pár dny jsem viděl americký film "V pasti zrady / American Traitor: The Trial of Axis Sally (2021)" https://www.csfd.cz/film/803752-v-pasti-zrady/

https://www.imdb.com/title/tt7050946/

v němž je vyprávěn skutečný příběh americké herečky, která byla po skončení II. sv. války soudně v USA stíhána za to, že po dobu války byla "hlásnou troubou" německé propagandy vysílané pro Američany doma i v oblastech bojů. V soudním procesu se odkrývá celý její příběh, jak se k této profesi dostala a co se v jejím životě retrospektivně vkládanými úseky odehrálo. Je to velmi zajímavý příběh a doporučuji film ke shlédnutí. Je skvěle herecky obsazen. ;-)

J. Jurax 21.12.2022 13:32

Trošku jste mi uhnul z tématu. Nejde jen o válku na Ukrajině, ta jednou skončí, ale jednou zavedená cenzura zůstane.

Navíc existuje celá řada jiných silně kontroverzních témat, politických i nepolitických, kde by zastánci jedině správného názoru ty nesprávné s radostí cenzurovali, kdyby mohli - pochopitelně výhradně pro naše dobro, že ...

L. Novák 21.12.2022 21:04

V praxi je to jenom otázka kvality moderátora. Zablokovat je nutno jenom pár naprostých debilů, kterým o diskusi vůbec nejde. Ten zbytek je schopen pochopit jednoduchá pravidla a držet se jich, případně občas schytat nějaké napomenutí moderátora s vysvětením, co bylo špatně. Viz výše, kde jsem popsal, jak to na kvalitně moderovaných fórech běžně chodí.

Problém je, že kvalitního moderátora nikdo nezaplatí a idiotů, kteří fóra ničí, je velké množství. Takže zoufalí provozovatelé sáhnou k cenzurním botům, kteří zcela mechanicky vylučují podle slov v databázi "vadné příspěvky", ikdyž při posouzení člověkem žádné vady nemají. Pak si provozovatelé ničí fóra sami... :-)

J. Jurax 21.12.2022 21:14

Kvality moderátora ... budiž. Ale hlavně pokynů, jež tento obdrží od nadřízených, majitele a zprostředkovaně přes ty nadřízené a majitele třeba od inzerentů - protože prachy jsou až na prvním místě ... nebo politiků ... protože prachy jsou i zde až na prvním místě ...

L. Novák 21.12.2022 21:26

Kvalitní moderátor žádné "příkazy od nadřízených", kromě nějakých základních pravidel typu zákaz reklamy apod. nepřijme, pokud by byly v rozporu s jeho přesvědčením o svobodné diskusi. Pravda je, že na webech závislých na reklamě od určitého úzkého okruhu inzerentů vám kritiku na jejich účet nejspíš zatrhnou. :-)

J. Jurax 22.12.2022 10:33

V ideálním světě kvalitní moderátor... :-)

L. Novák 23.12.2022 11:23

Sociální sítě jsou extrémním příkladem, kde se nedá moderovat vzhledem k obrovskému množství uživatelů a používaných jazyků. Navíc jsou vyvrcholením trendu hledání zdrojů zisku na Internetu, kde základním schématem bylo zřídit nějaké webové stránky s diskusemi, nastartovat jejich chod, a nechat uživatele, aby si obsah tvořili sami. Majitel pak už web jenom technicky udržoval v chodu a na stránky nechal umístit problikávající reklamu, z jejíž zobrazování mu plynul pravidelný příjem... Je to takové textové a reklamní perpetuum mobile přinášející zisk. ;-) A o ten jde každému v první řadě, Astona nevyjímaje.

K. Machala 21.12.2022 2:24

Putinismus fuj, o tom žádná, ale je lepší vědět, co si kdo doopravdy myslí, než být překvapen, koho jsme si to vlastně zvolili. Svoboda projevu je důležitá. A bez fujek neexistuje. Není možné zavést RoskomnadzorEU a tvářit se, že mají všichni svobodu slova.

L. Novák 21.12.2022 4:35

Svoboda slova není totéž, co svoboda záměrně lhát.

Dezinformace je lživá informace se záměrem zmatení veřejnosti

https://www.nelez.cz/

R. Langer 21.12.2022 7:35

Tak nelži, soudruhu! ;-D

J. Jurax 21.12.2022 13:50

Svoboda slova není totéž, co svoboda záměrně lhát, pravíte.

Budiž. Pak ovšem byste musel zcenzurovat beze zbytku volební kampaně všech stran i hnutí, co jich u nás máme, a většinu projevů politiků vládních i opozičních. Záměrně lhát by se přece nesmělo ... :-)

L. Novák 21.12.2022 21:17

Volební kampaně, marketing a reklama, to jsou obory, kde se lže zcela běžně a většina občanů, která je na "reklamní masáž" zvyklá, jí samozřejmě nevěří. A také se běžně stává, že takovou reklamní kampaň nebo lži politiků někdo v médiích (alespoň těch svobodných) někdo rozcupuje na cucky a autor lží má pak veřejnou ostudu. To je známá problematika probíraná třeba i ve slavných filmech jako Lid vs. Larry Flynt. Průběh soudního procesu před Nejvyšším (u nás ústavním) soudem USA. Skvělá příležitost promyslet si, co to vlastně ta svoboda slova je. ;-)

M. Grundmann 21.12.2022 6:43

Jenomže každá pravidla implicitně obsahují určité základní představy o mezilidském soužití. A tato pravidla má každý člověk úplně jiná. Každý vidí dobro a zlo úplně jinde, někdo například v rovnostářství, někdo zase v nerovnosti. Přitom každý se soustředí na jinou oblast života. Někdo zase tvrdí, že lidé musí jít příkladem, druhý zase říká, že si každý ve vlastním životě může dělat cokoliv. Někdo tvrdí, že kdo nesdílí naše názory, je náš nepřítel, jinému je zase úplně jedno, co si kdo myslí. Někdo akceptuje osobní kritiku, někdo zase pouze kritiku neosobních myšlenek, někdo neakceptuje žádný odlišný názor.

A ani není možné často objektivně stanovit, co je pravda a co je lež. Každé tvrzení je velmi zjednodušený popis reálné situace a výběrem podstatného se může vykreslit úplně odlišný obraz jedné a téže události. A to nemluvím o hodnocení dané události, které je naprosto subjektivní a kde pravda a lež vůbec neexistují, pouze odlišné osobní hodnoty.

To jsou pouze některé příklady v podstatě neřešitelných sporů na sociálních sítích. A každý považuje zavedení pravidel, která jsou v rozporu s jeho pojetím správného lidského chování a osobními hodnotami, buď za diktaturu a cenzuru, nebo naopak za agresivní prostředí. Ve skutečnosti jsou sociální sítě místem nesvobody a násilí úplně pro každého pouze kvůli tomu, že pro všechny mají platit stejná pravidla mezilidského chování. V normálním životě tomu tak není, lidé mají možnost si vybrat známé a přátele podle toho, do jaké míry s nimi mají něco společného a zda se s nimi shodnou na některých základních pravidlech lidského chování. A těm ostatním se mohou vyhnout.

J. Jurax 21.12.2022 13:53

Celkem souhlas az na poslední odstavec. Na sociální sítě přece nemusíte lézt ...

P. Hák 21.12.2022 18:05

Někdo to má v popisu práce (a nemyslím cenzory ani tiskové mluvčí, novináře apod.).

A někdo (mladí) v podstatě taky musí, protože jinak se dostanou do sociální izolace.

M. Grundmann 21.12.2022 0:48

Podle mě je problém v samotné koncepci sociálních sítí. Předpokládá automaticky, že všichni lidé mohou spolu rozumně diskutovat. Osobně nevěřím v možnost vytvoření takové sociální sítě. Mezi názory lidí existují takové rozdíly, že jakákoliv diskuze nutně skončí hádkou. Jedná se o základní představy a pohled na život a mezilidské vztahy jako takové. Tyto názory jsou do značné míry biologicky podmíněné a je prakticky nemožné, aby je člověk během svého života změnil. A každé zpochybňování těchto základních životních postojů vede ke konfliktům

Myslím si, že je třeba vytvářet různé sociální sítě, kde spolu komunikují pouze lidé podobné povahy. I když lidé diskutují o nějakém čistě technickém tématu, vždy se nakonec projeví rozdíly v názorech na základní principy fungování mezilidských vztahů a diskuze skončí kvůli rozporům v této oblasti hádkou.

Moderovat jakoukoliv sociální síť je nezbytné a nedá se najít žádné jiné řešení. Lidé nejsou biologicky přátelské a spolupracující bytosti, toho se dá dosáhnout pouze výchovou. Ale slušné chování je i tak obtížné udržet a rostoucí počet a intenzita konfliktů na sociálních sítích je logickým důsledkem samotné lidské podstaty.

Ze stejného důvodu jsem rovněž přesvědčen, že je koncepce globálního metaversu totálně nesmyslná.

T. Kohout 21.12.2022 2:46

Facebook snad původně měl sdružovat "friends", tj lidi s obdobnými názory. Já si původně zřídil Facebook jen proto, abych věděl, v jakém baru která právě z mých oblíbených skupin hraje. A "politische Gesprache sind verbotten", ani o zdraví se nediskutuje. A taky to fungovalo jako dobré úložiště pro fotky.

J. Novak 21.12.2022 0:14

Moderovani = cenzura.

Tzn. nemoderovat.

M. Grundmann 21.12.2022 0:51

Cenzura a pokrytectví jsou základem fungování jakékoliv lidské společnosti. Bez pokrytectví a lží se lidé rychle povraždí.

R. Langer 21.12.2022 7:36

Zajímavá myšlenka, já ovšem tvrdím, že se lhaním se povraždí ještě rychleji. ;-D

M. Grundmann 21.12.2022 7:59

Primárním cílem mezilidské komunikace není sdělování informací, ale ovlivňování druhých ve svůj vlastní prospěch. Pokud někdo přestane ovlivňovat ostatní ve svůj prospěch, velmi rychle se dostane s nimi do konfliktu. Proto s Vašim názorem nesouhlasím, pravdivá komunikace je cestou do pekel. A to neberu v potaz relativitu samotné pravdy.

R. Langer 21.12.2022 9:30

Naopak, soustavným lhaním konflikt vyostříte do extrému. ;-)

J. Jurax 21.12.2022 13:54

Ne nutně. I lhát se musí umět!