1.6.2024 | Svátek má Laura


Diskuse k článku

SYMBOLY: Zničte auta, zničte Západ

Uměle tlačený zánik klasického evropského automobilu je příznakem i alegorií civilizační krize Evropy a Západu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Kolman 27.1.2024 16:32

Ve skutečnosti je problém ještě někde jinde.

Živočišný druh (člověk moudrý;-D;-D;-D) je cca 25x přemnožen. A bude hůře;-(;-(;-(

J. Vorlický 27.1.2024 11:56

Jasně. Tuším. Já to ale nepíši pro panu Radu. Snažím se na něm trénovat svůj ,ostrovtip ́. Slovo ,ostrovtip ́ myslím vymyslel Jan Kollár, líbí se mi. Ten také předvídal jak Slovanstvo za 100 za 200 let převezme vládu nad světem a bude všude ráj, pořádek, něha a slovanská láska. Dost lidí mu, a jemu podobných, na to skočilo.

Pan Rada má také svoji teorii a straší, byť v opačném gardu.

J. Vorlický 27.1.2024 11:43

. . . jsem unesen Vaší reakcí, pane Rado. Já jsem asi jen krátkodobá nadstavba, jo?, ročník 1951, při troše dobré vůle bude eště tak sedm osm let? končím (myslím k článku). Eště! to oteplování se - jako já - bych mohl brát jako urážku, ale ve Vašem případě to přejdu mlčky.

L. Novák 27.1.2024 1:23

Pane Vorlický, vy zřejmě ještě po těch mnoha letech netušíte, že diskutovat s DEMENTNÍM ZELENÝM ;-O TROLLEM Rada nemá žádný smysl, jenom ztrátu času. ;-) [>-]

P. Rada 27.1.2024 0:37

Co mě zajímá tomu se snažím porozumět. Tu šanci máme oba.

K vašemu vyjádření: ... "nepopírám, že Země se pravidelně/nepravidelně otepluje/ochlazuje."...

Nejen Země ale i Vy sám se ..."se pravidelně/nepravidelně oteplujete/ochlazujete"... - jen to nereflektujete do doby než jev překročí jisté hranice- že?

Zásadní otázka vzhledem k dopadům pro život kterou pravidelně komentuji - kdežto Vy u Země evidentně pomíjíte a u sebe na ni pozapomínáte, tkví v hodnocení toho jak rychle a v jakém rozsahu.

Přitom dnes Země a život na ní "dostává teplotu" s gradientem který nezažila dlouhé desítky milionů let.

Během století tak hrozí biosféře proměna prostředí na podstatně teplejší a dynamičtější, které vládlo před deseti-miliony let a celou tuto pozdně třetihorní dobu vitalitě života příliš nepřálo.

Lidé přitom jsou biosférickému systému jen dlouhodobou nadstavbou, která teprve v dobách extrémní ustálenosti +-0.5C/ během Holocénu, vedla na civilizační rozvoj. Ten je dnes v sázce jejíž hodnotu žel zřejmě přehlížíte.

J. Vorlický 26.1.2024 19:39

Děkuji za info. Asi fakt rozumíte všemu. Já jsem ale nepsal o US farmářích, ale o tom, že my v Evropě, tedy jistě Ukrajina, vysává svůj půdní fond, aby neumřely hlady populace lidí, které se rozrůstají nad rámec svých schopností se uživit. Tím my, Evropané nikomu ani sobě nepomáháme. Dlouhodobě tuto ,,pomoc" považuji nejen za neudržitelnou, ale hlavně pro lidi - aspoň tady v Evropě, za nebezpečnou.

Za stejně bláznivé považuji snahy nahradit námi technicky a technologicky vyvinutá a námi OVLADATELNÁ zařízení na výrobu energie zdroji, které jsou závislé na počasí. Nemám nic proti přírodním zdrojům energie, stejně jako nepopírám, že Země se pravidelně/nepravidelně otepluje/ochlazuje.

Moje oblíbená maxima je: Franta Karlovi: Omlouvám se za tak dlouhý dopis, ale neměl jsem čas napsat napsat kratší.

srdečně

P. Rada 26.1.2024 18:02

Pane Vorlický produkce toho co vyroste na polích je dnes na rozdíl od minulosti už prakticky všude dominantně závislá na agrotechnice energeticky hnané vnějšími původně převážně fosilními zdroji.

Konkrétně se zjistilo, že např. americký farmář takto uživí asi 170 lidí. To ale jen za situace kdy jsou energetické nároky pěstování, zpracování, skladování a distribuci s 99% energeticky kryté vnějšími zdroji jako je plyn, ropa, uhlí, jádro... a někde i přes větrníky.

U nás zemědělec uživí na podobném mechanismu asi jen polovinu než americký. Nebýt funkčnosti mezinárodního obchodu zajištujícího klíčové suroviny pod záštitou OECD..., tak ani sami sebe neuživíme.

Zastavit vývoz potravin nás proto rozhodně nezachrání, protože v takovém případě by nejspíše zkolaboval zpětný dovoz surovin (nejen zmíněné fosfáty) s oblastí jiných kontinentů kde ještě dostupné jsou.

Reálně bychom měli chtít dosáhnout alespon základní potravinovou bezpečnost. To se zatím snad ještě víceméně daří u obilovin.

Kýženě pak zas být potravinově soběstační. V takové situaci jsme ale naposledy byli za Prvé Republiky. Znovu nastolit takovou míru soběstačnosti se nám nejspíše nepovede protože půdy od té doby ztratily dříve dostatečnou přirozenou úživnost, která dál a dál klesá s růstem dynamiky podnebí jako důsledku G.W. kdy živiny intenzivněji odtékají řekami a nebo půdu devastuje sucho.

Překračování nosné kapacity je problém celosvětový a Čína která je klimaticky ohroženějším regionem to na rozdíl od nás řeší produkcí výrobků s vysokou přidanou hodnotou, diverzifikací svého zemědělství dokonce až do Afriky a obsazováním zdrojů klíčových surovin. Kvalita potravin přesto obecně vlekle klesá.

To co by nám reálně pomohlo je začít být při tvorbě HDP energeticky alespon podobně efektivní jako vesměs už dokáží sousedé. Osobní elektromobilita tomu může prospět ale sama o sobě to neřeší.

https://www.businessinfo.cz/clanky/zdroje-pro-prumysl-ceskou-energetiku-ceka-rychly-prechod-k-ekologii/

J. Vorlický 26.1.2024 15:35

Děkuji za reakci. Nejde ale o naději, spíše o předtuchu. Vidím, že rozumíte nejen globálnímu oteplování, ale i polnímu hospodaření a dokonce i budoucím principům obchodu.

Dozvídám se jak velké množství toho, co roste na polích v Evropě, Ukrajině, se z Evropy vyváží do zemí, kterým se dříve říkalo ,třetí svět ́. Když vyvážet tam nešlo a obilí se vozilo třeba do Polska, Poláci se bouřili, neboť na své rohlíky mají sami dost.

Asi se nejedná jen o obilí a nejsem proti občanům jak dříve ,třetího světa ́. Nemyslím si však, že jim ve skutečnosti pomáháme.; něco jako boj proti CO2, nebo jak to je. My je krmíme a krmíme, jich je více a více. Už se tam ani nevejdou. Až nám dojde fosfát - jak teď strašíte, dojde naše schopnost krmit nejen ,třetí svět ́, ale i sebe. Co pak? Budeme stavět více vrtulí, to nás spasí? srdečně

P. Rada 26.1.2024 13:47

Pane Vorlický vidím, že jste mne nezapoměl připomenout a tak Vám oplatím malou recenzí Vašich úvah jako průvodce zejména Vašimi nadějemi.

Aby jsme tu mohli "péct rohlíky" musí zde něco vyrůst na polích a k tomu je už dnes nezbytné pole hnojit. Běžně NPK.

S Čínou to má tu souvislost, že už ovládla klíčová ložiska fosfátů (P!) a takto i budoucnost pečení rohlíků u nás.

To by sice nemusel být sám o sobě problém ale jen za situace, když místní pozůstalí budou schopni adekvátně ovládnout technologie které umožní prosadit se obchodně. O tom ale zřejmě sám pochybujete.

Proto "divadýlko" o kterém sníte - a daleko spíše než já se ho dočkáte - se dost možná bude odehrávat podle scénáře který si nadiktují vlivnější a to pravděpodobně zas tak dovedně, jak doposavad dokáží využívat otrocké práce nárůdků které jim stojí v cestě.

M. Kocián 26.1.2024 11:56

V době, kdy se tam vozily Tatrovky, je prostě na noc nevypínali. A taky byly vybavené šikovnou ruční pumpičkou pro vstřikování éteru do válců.

M. Zasazabanovaný 26.1.2024 9:47

M. Šejna: Nie som si istý, či rast poistiek za elektroautá na dvojnásobok oproti spaľovacím motorom je dobrým signálom pre ich kupovanie. ;-)

https://report24.news/versicherungspraemien-fuer-elektroautos-bereits-doppelt-so-hoch-wie-fuer-verbrenner/

https://www.telegraph.co.uk/business/2024/01/24/electric-cars-cost-twice-as-much-to-insure-than-petrol-and/

V. Kolman 26.1.2024 9:23

Nevím pane Kostelanský, na kolik je reálné přenášet S MALÝMI ZTRÁTAMI VÝKONY STOVEK KILOWATTŮ INDUKČNĚ!!!!!!

V. Kolman 26.1.2024 9:10

Žádný problém pane Śejno.

Rusové na Sibiři (a jinde) při mrazu pod -20°C rozdělají pod vanou dieselova motoru ohníček a nežli vypijí lahev vodky, mohou úspěšně startovat;-D;-D;-D

V. Kolman 26.1.2024 9:04

"......NAKONTAKTOVÁNÍ vývodů zlatými drátky z kontaktních plošek vlastního čipu, realizovaných mikrokompresí?"

V. Kolman 26.1.2024 8:57

Dědek jsem, dementní snad dosud nejsem. E-mobilem jsem se svezl - je to příjemné svezení v tichu, bez vibrací, s odpichem z křižovatky...... Na druhou stranu, e-mobil neprovozuji!

Celý "spor" mezi příznivci a odpůrci e-mobility mi připadá podobný, jako kdyby se snažili motorkáři (Harleyáci?) přesvědčit ostatní motoristy, že pouze motocykl má budoucnost a automobily jsou fuj! A naopak, automobilisté.......!

Myslím si, že místo na slunci mají e-mobily i "spalováky", každý má své opodstatnění a zdůvodnění. Jsou to dvě různá auta a nelze je beztrestně silou "nacpat" do jedné univerzální krabičky.

Pro obyvatele velkého města, který netouží po cestování po světě, ale ujede pár kilometrů po městě, tomu může (ale nemusí!) e-mobil vyhovovat (neberu v úvahu cenu atd...).

Nadšený cestovatel, vydávající se na dlouhé trasy, ten dá nejspíš přednost "spalováku" - třeba z půjčovny(?)

M. Zasazabanovaný 26.1.2024 8:41

Neustále žasnem nad tým, ako ľudia dokážu nevnímať informáciu v príspevku a reagujú na to, čo v príspevku nie je. Tak skúsim ešte raz pre vás, pán V. Kolman, trochu inak.

- Úsporným vysávčom neničíme západ, ale znižujeme produkciu CO2 zníženou spotrebou elektriny.

- Nabíjaním batérií elektroáut znižujeme produkciu CO2 zvýšenou spotrebou elektriny.

J. Vorlický 26.1.2024 8:39

Naznačuje pan Šejna snad, že stanice STK podvádějí a pouštějí do provozu nepatřičně zkontrolovaná vozidla, jako že čouděj?

Co se týče mrazů, mínus 20. Neví snad pan Šejna, že se rapidně otepluje? Než si dělat starosti s mrazy, neměl by pan Šejna přemýšlet, jak se ochránit před letními 50 stupňovými vedry? Je to tu ňáké popletené.

V. Kolman 26.1.2024 8:36

Co se týká mechanických hejblátek, máte pane Kostelanský pravdu.

Ale vzal jste v úvahu desetitisíce(?), statisíce(?), ne-li miliony tranzistorů v mikroprocesorech a další polovodiče mezi akumulátorem a elektromotorem? A spolehlivost zlatých vývodů z vlastního čipu, realizovaných mikrokompresí?

Nejsem odpůrcem (ani nekritickým propagátorem) e-mobilů, ale i tato hlediska je dobré brát do úvahy.

J. Vorlický 26.1.2024 8:19

jo, eště sem zapomněl! Pan Rada bude Číňanům dělat průvodce.

J. Vorlický 26.1.2024 8:15

Níže někdo píše, jak Čína bude chrlit miliony aut ročně do Evropy. Až se tu nebude nic vyrábět - budeme si navzájem střihat nehty, prát prádlo a péct rohlíky a stavět si fotovoltaiku (panely z Číny), kdo ty miliony bude kupovat a čím bude platit?

Spíš to bude tak, že se budeme pro zábavu Číňanů strojit do lidových krojů a oni sem budou jezdit na dovolenou jako do nějakého skanzenu (viz Italové, Slunce seno erotika). Pak nám tu postaví nějaké kotelny, abychom nezmrzli pro další podívanou rok na to. Já, jako bájný Přemysl, si dle představ Aloise Jiráska a M. Alše, óóóó jak romantické! pořídím koženou sukni, svalnaté paže, koně a pluh, a budu orat na Letné sem a tam. Určitě se pak najde i nějaká stejně zdatná Libuše v kroji!

Todle nás čeká?

M. Kocián 26.1.2024 7:17

Jistěže prodává, jezdím na naftu už desítky let, bydlím v horách, kde jsou zimy občas doslova třeskuté a problém jsem nikdy neměl - trochu začaly s bionaftou, protože obsahuje příliš mnoho vody (řepkový olej) a to, že auta už vesměs nemají přístupné odkalovače taky moc nepomáhá, ale u mě v pohodě. Spotřeba pořád kolem 5 nebo lehce přes (podle stylu jízdy).

L. Novák 26.1.2024 1:48

O nástupu elektromobilů a Evropě s Martinem Pulznerem | Electro Dad #577

:-) Zajímavé (odborné) povídání nadšenců elektromobility o vývoji v oboru.

L. Novák 26.1.2024 0:13

Nezávislý servis elektromobilů Tesla, Nissan | Jirka & David Svobodovi Pelhřimov | Electro Dad # 582

Servisní zkušenosti s elektromobily

https://www.youtube.com/watch?v=t3S4xdCmkAs

L. Novák 26.1.2024 0:03

Obrovský požár zachvátil autobus zaparkovaný před pařížským letištěm

https://www.youtube.com/watch?v=uoMMh7NMm-w

... a řada videí samovznícených elektrických autobusů i aut.

;-)

P. Han 25.1.2024 23:53

Vždyť to není pravda. Pokrok se nedá nadekretovat. O rychleji rozvíjejících oborech/aplikacích klidně mluvte a dokazujte, v čem jsou lepší. Ovšem dokažte to praktickými výstupy a ne zakazováním všeho ostatního.

L. Novák 25.1.2024 23:50

Výbuchy elektrických aut po celém světě

https://www.youtube.com/watch?v=aLtkTp4GVuE

Požár elektromobilu v garáži rodinného domu

https://www.youtube.com/watch?v=itGeAq9rBeY

Škodovka z nás dělá hlupáky! Porovnání ceny Enyaqa v Německu a Česku.

https://www.youtube.com/watch?v=349BgW4bAWw

:-) [>-]

L. Novák 25.1.2024 23:17

KRETÉNE DEMENTNÍ, Rado, blábolíš nesmysly, LŽEŠ, plácáš nehorázné kraviny!!! Rv ;-D

L. Novák 25.1.2024 23:13

Bla, bla, bla, zelený komunistický magor Rada... ;-D

L. Novák 25.1.2024 23:10

DEMENTNÍ DEBIL Rada nepřestane chrlit žvásty, dokud ho neklepne, magora, pepka... ;-D

P. Rada 25.1.2024 23:04

Elektromobil s principu nižšího zastoupení pohyblivých částí, nižšího rozsahu pracovních teplot namáhajících materiály a násobně výraznější efektivity transformací energie na pohyb, vykazuje oproti spalováku předpoklady být spolehlivější a energeticky efektivnější.

Překážkou pro autonomní provoz na velké vzdálenosti zatím zůstává řádově nižší energie naakumulovaná na jednotku hmotnosti.

V městském provozu, kde průměrná denní dojezdová vzdálenost činí kolem třech desítek km ale už může být výrazně efektivnější a o to dnes jde i proto, že naprostá většina populace se koncentruje v městských aglomeracích.