2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

SVĚT: Film o novém Frankensteinovi

Sociální dilema je jméno nového filmu, který najdete na stránkách streamovacího obra Netflix i s českými titulky. Je to zajímavá podívaná, i když v některých detailech poněkud zvláštní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Pavlik 1.10.2020 11:34

na film se nepodivam, protoze Netflix jsem uz davno odhlasil. Ze zacatku se mi libil, byla tam spousta zajimavych filmu, ale pak jsem zjistil, ze nektere filmy se ztraceji, neco, na co jsem se chtel podivat jeste jednou tam z niceho nic uz neni a nakonec tam uz nebylo na co se divat. Krome toho mi nejaky madar unesl ucet a pridal si tam par dalsich drahych optionu. Netflix sice vsechno vratil, ale stejne jsem odesel.

P. Milan 1.10.2020 11:33

Není-li určen počtem přečtení, což je celkem pochopitelné a řekněme i nestranné kritérium, pak je určen něčím jiným. Jste si jist, že třeba relevanci zdrojových stránek posuzuje Google stejně nebo alespoň podobně jako vy? Pokud nemám informace o způsobu výběru (a to nemám, protože výběr Google přiznává, ale algoritmus tají), nutně musím výsledek srovnat s jiným vyhledávačem, případně i s jinými zdroji informací bez vyhledávače. To je elementární logika u jakýchkoliv informací, nejen u Google.

R. Langer 1.10.2020 11:31

Právě naopak, ty sociální sítě tady byly už před těmi 30 lety, podstatný rozdíl je ale v tom, kdo všechno na nich dneska je. A tím je také dáno i to všechno ostatní. Pokud budete uctívat hlupáky, a věřit na nadřazenou AI, tak se nedivte, že vám z toho vznikne nakonec totální blázinec. ;-)

R. Langer 1.10.2020 11:27

No, to je ale bohužel dáno tím, že "názor" má dnes každý, kdo se naučil stěží slabikovat, a to na provoz atomových elektráren přes globální oteplování až po názor, že mu kvůli tomu nerostou ředkvičky. Pokud chce jít ovšem lidstvo tímto směrem, potom mu opravdu není pomoci. Ale s tím neuděláte nic, to není žádné "zkreslování", ale drsná realita okolního světa... ;-)

P. Milan 1.10.2020 11:27

Asi dost značná. Starší generace ještě měla zkušenost, že většina předkládaných informací je předkládána s nějakým záměrem a pokud chce člověk být informován co nejpřesněji, musí informace porovnávat, vyhodnocovat zdroje, ověřovat ... Což je vše pracné a hlavně, člověk musí vědět, že je potřeba to dělat a že to musí udělat sám. Nejsem si jist, nakolik "mlaďasi", odmala zvyklí, že nějaké informace vyskočí hned, mají tuhle potřebu (v průměru pochopitelně, někteří nepochybně mají).

R. Langer 1.10.2020 11:23

A proč by měl být určen zrovna počtem přečtení? To by tam těch BLM článků mimochodem bylo ještě víc, když je jich podstatně víc... ;-)

T. Hraj 1.10.2020 11:23

Nevadí, pokud si to uvědomuji.

Zajímavé je, že pokud si to nruvědomuji, tak by mi to z definice vadit nemělo. Ale to jsou právě ty jemné, podprahové efekty. Voda, která obrušuje skály.

A propos, facebook ani twitter ani instagram účet jsem nikdy neměl.

P. Milan 1.10.2020 11:22

Když vám na nějaký dotaz vylezou odkazy zaměřené převážně jedním směrem, tak pokud nejste velmi kritický duch, budete tím směrem ovlivněn. Konec konců, Kechlibar to píše dost jasně a můžete si to na nějakém politickém tématu vyzkoušet.

R. Langer 1.10.2020 11:21

Upřímně - a k čemu to potřebujete vědět?

Kromě toho, základy toho, co s tím dělají se dočtete v každém tom prohlášení, které končí tím zaškrtávacím okýnkem s nápisem: "Souhlasím s podmínkami.". Už jste si nějaké pečlivě přečetl? Píše se tam toho celkem dost. ;-)

P. Milan 1.10.2020 11:19

Přiznává, že má algoritmus, určující pořadí nalezených výsledků a že není určen jen počtem přečtení.

https://tinyurl.com/y85kyfnx

T. Hraj 1.10.2020 11:19

Každý kapse ho ale máme jen cca 10 let. A podobně dlouho jsou tu socsítě. Myslím, že rozdíl je to opravdu kvalitativní. Respektive obojí kvalitativní v synergii s kvantitativním.

R. Langer 1.10.2020 11:18

Ano, klidně si oddechněte, a na ty nesmysly s AI v klidu zapomeňte. Budete mít mnohem spokojenější život bez různých fóbií a paranoie. Fakt. ;-)

R. Langer 1.10.2020 11:17

Ano, pokud nemáte problém se chovat jako zboží, tak tak skončíte. Ovšem - obchodní vztahy jsou základem úspěšné společnosti. Vaše práce je také zbožím. To vám nevadí? ;-)

T. Hraj 1.10.2020 11:16

AI je široký pojem.

A pana Pivodu nečtu. Je to většinou dlouhé a zahořklé.

R. Langer 1.10.2020 11:15

Cca stejná jako u té předchozí? Internet je tady s námi už přes 30 let... ;-)

R. Langer 1.10.2020 11:14

Žádná AI neexistuje, nesmíte tak hledět na Sci-Fi, a poslouchat tu zdejší malou hloupoučkou UI, co pořád žvaní samé nesmysly. ;-)

R. Langer 1.10.2020 11:12

Otázkou je, jak je vlastně ovlivněna.

T. Hraj 1.10.2020 11:11

uff, to jsem si oddychl! ;-D

R. Langer 1.10.2020 11:11

Jak ji přiznává? ;-)

R. Langer 1.10.2020 11:10

Pro tu nápovědu platí ausgerechnet to samé, co pro ty články... :-P

R. Langer 1.10.2020 11:10

Ne, s tím avaterem to fakt stejné není, buďte v klidu... ;-)

T. Zlesa 1.10.2020 11:08

Nesouhlasil bych s názorem, že bohabojní občané (spíš poddaní) "museli" do kostela. Když si uvědomíme jak se žilo, tak nám z toho vyleze, že návštěva kostela byla společenskou událostí. Setkávali se tam sousedé z okolí a mohli probírat vše co je zajímalo. Včetně využití funkce sounáležitosti s širším okolím - kraj, země. Církev tyto funkce plnila asi lépe než feudálové.

"Strašení" lidí je výklad bolševika.

T. Hraj 1.10.2020 10:36

To je právě omyl. Zneužívat bude AI v zájmu někoho, ale často také v zájmu nikoho, jako vedlejší produkt. Přesdnému fungování algoritmů nerozumí nutně ani jejich tvůrci, protože si "žijí" vlastním životem.

T. Hraj 1.10.2020 10:31

Ve filmu je to řečeno velmi zajímavě: "Pokud za zboží (aplikaci, službu) neplatíte, znamená to, že jste sami zbožím".

T. Hraj 1.10.2020 10:29

Velmi malou? To je myslím hodně optimistické. Navíc jak veliká část to bude u generace, která v tom právě nyní vyrůstá?

P. Moravčík 1.10.2020 10:24

Meno Frankenstein sa stalo synonymom pre umelý výtvor človeka. Pán Kechlibar sa nemýli.

T. Hraj 1.10.2020 9:56

Myslím, že je tu opomenuta nebo nezdůrazněna nejhorší stránka věci. Shromažďováním velikého množství nejrůznějších osobních dat denodenně klidně po roky a jejich analýzou, tj.identifikací vzorců chování si AI vytváří konstantně se zpřesňující obraz daného individua (ve filmu ho nazývají přiléhavě avatar). Nevyhnutelně se blíží bod (možná už jsme za ním), kdy AI bude tohoto mého avatara, tj. mě a mé reakce v nejrůznějších okolnostech, ZNÁT LÉPE, NEŽ JÁ SÁM(!!!!).

Samozřejmě, mám stále svobodnou vůli a můžu udělat záměrně něco nečekaného, ale svou povahu, složenou z miliard detailů a všech mých let nezměním a ani myšlenkově neobsáhnu. Pro AI ale jsou miliardy detailů (všechny naráz k dispozici) a operace s nimi jen otázkou výpočetního výkonu a vývoje software.

Při hře GO, je prý počet možností od prvního do posledního tahu (obvyklé hry) větší, než je počet atomů ve známém vesmíru. Na to samotný brutální výpočetní výkon dnes stále nestačí (na rozdíl od šachu). Ale ve spojení s chytrým software se schopností učit se a simulovat něco jako intuici byl počítač po třech měsících učení schopen porazit světového velmistra v GO (cca před 4 lety). Vtip je ale v tom, že po dalších 3 měsících bude člověk stále více méně na stejném místě, kdežto software (AI) už někde úplně jinde. A co za další +3 měsíce, a ještě +3, a ještě +3 atd.? A stejné je to s tím avatarem.

P. Milan 1.10.2020 9:32

Ta je nejvíc slyšet, ano. Ta další a značná část neřve, ale ovlivněna je.

P. Milan 1.10.2020 9:18

Také kvůli tomu. Google tu manipulaci ostatně přiznává.

J. Vyskočil 1.10.2020 9:07

Na těch firmách je hrozná asymetričnost informací. Ony o svých uživatelích vědí hodně a uživatelé o nich prakticky nic. Co sbírají, k čemu to používají, jak dlouho se to skladuje ...