2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Žaluji náš sociální stát

„‚Já to dítě neměla mít.‘ Litovat mateřství patří mezi největší současná tabu.“ Tak zněl titulek článku, který tento týden uveřejnil zpravodajský server lidovky.cz. A jak se dalo čekat, vzedmul vlnu emocí. Ale... proč vlastně?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Spousta 26.9.2016 8:38

Hezký článek

Dobrá úvaha. S tím opatrovnictvím státu je opravdu potíž - dlouhé období materiální pohody a sociálního státu dozrávání lidí opravdu moc nepomáhá. Ale pořád si to děláme hlavně sami.

A. Bocek 26.9.2016 6:17

Bohatý člověk nemá 2 auta,

ale má tři děti . Dvě jsou biologickou náhradou tatínka a maminky, třetí je vklad do budoucnosti . Až půjdete v 85-ti unaveni z práce do bytu , kde vás nikdo nečeká , možná vám dojde , kde jste udělali chybu.

P. Hlosta 26.9.2016 8:12

Re: Bohatý člověk nemá 2 auta,

V 85 letech z práce:-))) Vy jste se moc nenapracoval, že takovou blbost můžete napsat. Jistě existují výjimky, ale skutečně jsou to jen výjimky. Člověk tvrdě pracující v osmdesáti letech zpravidla už je mrtev, nebo dožívá za veškeré podpory svých příbuzných. Samozřejmě, že jsou tací "pracanti" co si zdraví ušetřili a i v pětaosmdesáti jsou schopni si zatancovat s mladou zlatokopkou. Tedy pokud sami své zdraví nenarušili nezdravou životosprávou. Jinak bolavé klouby, odřené plotýnky, to je od namáhavé práce. Když jde o více vzdělaného a tedy při sezení pracujícího, tam hrozí nervové vypětí i bolesti pokřivené páteře. Takoví jsou na tom ještě hůř, než ti, co fyzicky dřeli celý život.

Prostě nemáte ánung o tom, co je pracovat po celý život a potom v důchodu už aspoň odpočívat, když ne skomírat. Jinak byste takovou blbost z hlavy nevypustil! ;-))

M. Prokop 26.9.2016 9:00

Re: Bohatý člověk nemá 2 auta,

Slovo "ironie" je vám zřejmě cizí.

P. Vaňura 26.9.2016 9:57

Mému známému ohazoval zedník, před 80 let

místnost v baráku.

A. Dlouhý 26.9.2016 8:21

Re: Bohatý člověk nemá 2 auta,

Bohužel tohle pořekadlo se začíná měnit. Jedno za maminku, jedno za tatínka, třetí za ty chudáky co je mit nemohou z ruznych důvodu a ctvrte za pitomce co je mit nechtějí.

P. Maleček 26.9.2016 5:50

Šichtařová vs Maříková

Teď je zrovna hned vedle textu Šichtařové na upoutávce Lidovek hlavička rozhovoru s prý socioložkou Maříkovou o už stoleté neexistenci tradiční rodiny. A že to není špatně.

Tyhle dvě dát dohromady, to by byla zajímavá diskuze. Ve finále nejspíš ne jen intelektuální.

J. Schwarz 26.9.2016 7:29

Re: Šichtařová vs Maříková

K pochopení co je a co není špatně netřeba být "vjedec". Společnost, která se neobnovuje a je závislá na migrantech je "špatně". Kdyby to tak totiž bylo "dobře" a proto by na tento úspěšný model přešli všichni, museli by sem nejspíš migrovat marťani.

J. Krásenský 26.9.2016 4:44

Děkuji Vám, paní Šichtařová

souhlasím s Vámi.

P. Skřivan 26.9.2016 4:05

Řekl bych,

že autorka je mírně ujetá a hodně sebevědomá. Diplomaticky řečeno. V každém případě je úplně vedle. Tato společnost vytvořila sociální stát, ne naopak.

Samozřejmě: primitivní etnika, kde dítě je za chvilku pracovní silou a současně důchodovým pojištěním, mají hodně dětí. Něco jiného ale je, když každé dítě má studovat VŠ.

J. Schwarz 26.9.2016 7:32

Re: Řekl bych,

Ne "tato společnost" ale jen její příživnická část vytvořila sociální stát. Jinak by to vypadalo kdyby sociální stát pracoval jen s těmi, kdo by se přidali dobrovolně a z jejich příspěvků se i financoval.

M. Prokop 26.9.2016 9:02

Re: Řekl bych,

Fakt je, že ta příživnická část je dost velká a má volební právo.

A. Holík 26.9.2016 2:20

Hm ..

Primitivni spolecnosti maji mnoho deti .. protoze chlap chce sex, zenska do toho nema co keact, a antikoncepce neni.

Jakmile do toho zenska ma co kecat, a jakmile je dostupna antikoncepce .. situace se meni.

P. Skřivan 26.9.2016 3:59

Re: Hm ..

Nebo spíš jde o to, že dítě není od šesti let pracovní silou, ale musí chodit do školy. Ne pět let a zadarmo, ale dvacet let a za moc peněz ... .

Jaroslav Hrubý 26.9.2016 2:06

Vážená paní Šichtařová,

prosím, kandidujte na prezidentku a já pro Vás zdarma udělám kampaň mezi všemi svými známými, kterých není málo. Z Vašich článků je totiž jasné, že jste moudrá žena. Upřímně řečeno, ze všeho, co se dnes publikuje, již stojí za čtení jenom články pana Frýborta, pana dr. Koukolíka a články Vaše. Děkuji Vám za ně. Váš doc. Jaroslav Hrubý

J. Kanioková 26.9.2016 0:58

Jistě, že silné sociálno v lidech oslabuje či zbavuje

je schopnosti pudových instinktů, ale přesto si myslím, že prvotními hříšníky v tomto směru jsou především rodiče. Tací, co "vychovávají" mamánky.. nebo nevychovávají prakticky vůbec..

T. Marný 26.9.2016 2:08

Re: Jistě, že silné sociálno v lidech oslabuje či zbavuje

Chtěla jste napsat : nevychovávají nové maminky, doufám.

J. Kanioková 26.9.2016 10:25

Ne, tím "nevychovávají" myslím takové rodiče,

co na výchovu kašlou. Co si s dětmi nepovídají, nemazlí se s nimi, co se v nich nesnaží budit vědomí o povinnostech, o odpovědnosti.

Co jim nevštěpují vědomí o určitých mezích, o respektu k dospělým, k učitelům. O takových rodičích, kteří nereagují na nějaké "průšvihy" dítka, kteří nebudují v děcku vědomí, že za špatný čin se "platí". A naopak dítko potřebuje vidět, že za cosi kladného, nesamozřejmého, je "pochváleno"

Myslím i ty rodiče, kteří materiálně dítku "zajistí" kdeco, a nechají ho neustále jen čučet na telku, nebo blbnout na netu či s mobilem - místo aby se jim aspoň částečku dne věnovali z "oka do oka". Na to téma jsem schopna psát traktáty, protože je pro mě hodně citlivé, a špatných zkušeností mám až dost..

Z. Koutecký 26.9.2016 2:57

Re: Jistě, že silné sociálno v lidech oslabuje či zbavuje

Jistě, máte pravdu, Vy, paní Kanioková, že výchova další generace, a to nejen ze strany rodičů, má deformující vliv na myšlení mladé generace. Pravdu má do jisté míry i paní Šichtařová, i když, kromě některých etnik, asi není mnoho těch, kteří spokojeně žijí ze sociálních dávek v podmínkách obdobných sociálně vyloučeným oblastem. Myslím si však, že jsou i jiné příčiny, které mají výrazný vliv na nízkou porodnost.V EU připadá cca 1,5 dítěte na 1 ženu, v USA, kde porodnost výrazně ovlivňuje cca 30% etnik s vysokou porodností, 1,8 dítěte na jednu ženu. Podílí se na tom jistě i vysoká zaměstnanost žen. Ve všech zemích EU se zaměstnanost žen ve fertilním věku pohybuje kolem 60% a je jen o cca 10-15% nižší než zaměstnanost mužů. To znamená, že téměř v každé rodině pracují oba rodiče.Jak velký prostor jim zbývá pro péči a výchovu dětí? Důvodů vysoké zaměstnanosti žen je celá řada a není tu místo na jejich rozbor. Existuje samozřejmě i celá řada dalších příčin, jako podcenění úlohy matky ve vývoji dítěte, dehonestace klasické rodiny, vymizení úcty k ženě-matce, na péči o domácnost se pohlíží jako na nedůstojnou práci služky,atd. Je to prostě celospolečenská atmosféra tady na Západě, která utváří chování jednotlivců. Diskuse jsou marné, cesta zpět není.V minulosti zanikla na Zemi již řada civilizací a národů. Proč by nemohla zaniknout i ta naše?

P. Vaňura 26.9.2016 10:02

Má vůbec cenu usilovat o něco jiného, než je udržení

naší civilizace. Pokud bychom měli zahynout, to ať raději shoří celý svět v atomovím ohni!

J. Kanioková 26.9.2016 10:53

Souhlas,

bohužel, je i v tomto na vině neschopnost dodržení "optimální míry", tím myslím tzv. Feminismus. Kdysi ženy "bojovaly" za určité zrovnoprávnění, jenže se to nezastavilo, a zvrhlo se to na různé gender nesmysly. Mužatky to převrátily, postupně vytvořily ideologii, že nejen rovnoprávnost, ale - "my to těm chlapům ukážeme" !

No a když i vzdělávací systém ovlivňují různí "odborníci", kteří nivelizují význam klasické rodiny, význam rovnováhy, a především význam výchovy potomků... tak to jde do.. pryč..