29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Výchova k národní hrdosti je potřebná

Naše slavná normalizace, za níž mi bylo vychovávat své syny, tabuizovala řadu témat. Patřily k nim také boje československých vojáků v zahraničí za 2. světové války. Až na samém konci naší kulturně-historické Biafry začaly prosakovat ze zahraničí některé tituly, které se o nich zmiňovaly.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. Kadlec 18.10.2011 8:18

Re: Národní hrdost???

Tak to opakujte, ale je to blbost.

P. Čech 18.10.2011 8:44

Re: Národní hrdost???

Myslíte-li si to, nechci Vám to brát. V tom případě mi ovšem, prosím, definujte pojem "národ". Prosím jednoznačně, to znamená bez odvolávky na jazyk či kulturu. Děkuji.

O. Kadlec 18.10.2011 9:01

Re: Národní hrdost???

Strčte si tu definovací mánii za klobouk a rozhlédněte se. Kolem vás například žije český národ. Dokazují to naše pasy, naši poslanci v evropském parlamentu (je jednoznačně definované z jakého národa je tenkterý poslanec), a třeba startovní listiny na různých šampionátech. Tři důkazy by měly stačit.

P. Čech 18.10.2011 9:53

Re: Národní hrdost???

To nejsou žádné důkazy.Naše pasy dokazují naši státní příslušnost, nikoliv nějakou národní příslušnost. Je definováno z jakého státu je který poslanec, nikoliv z jakého národa. Startovní listiny se zmiňují o tom za který stát soupeří sportovec, nikoliv opět za jaký národ. Pojem "národ" by měl být jedním z lidských společenství.  Měl by být definován podobně jako "kmen" či "rod". Tyto dva pojmy definovány jsou. Není už však  nikde řečeno, kdy se z kmene (několika spřízněných rodů) stává  nějaký "národ". V počtu příslušníků to není.

O. Kadlec 18.10.2011 10:00

Re: Národní hrdost???

Tam bývá napsáno "nation", ne "state".

P. Sulc 18.10.2011 22:02

Re: Národní hrdost???

Je tam nationality, Ale anglictina nedela rozdil mezi statni prislusnosti a narodnosti, tak  jako to dela treba nemcina.

O. Kadlec 18.10.2011 22:16

Re: Národní hrdost???

No právě...Sice máme UNO, svět uznává formálně skoro 200 národů, ale pro pana Čecha je to málo. Co neumí definovat, neexistuje.

P. Čech 18.10.2011 9:57

Re: Národní hrdost???

Kolem mne nežije žádný národ. Kolem mne žijí čeští občané a i cizí občané, jimž je a nebo také není dovoleno žít v ČR. Kde je nějaký národ?

O. Kadlec 18.10.2011 10:01

Re: Národní hrdost???

Podívejte já vím že vy jste nějaký solipsista nebo co, nic není, jen to co uznáte vy že vidíte. Nemá cenu se s vámi bavit, jen tak, vás provokuji námitkami. Blbněte klidně dál.

P. Čech 18.10.2011 10:22

Re: Národní hrdost???

Uznám cokoliv, o čem mě někdo přesvědčí.K tomu, aby mne někdo přesvědčil o čemkoliv, je nutno vědět, o čem je řeč.  Tedy, je bezpodmínečně nutné definovat a nebo poukázat na definice pojmů, které ve vzájemném přesvědčování používáme.Pojem "národ" nikde jednoznačně definován není. Přesto je zejména politiky a novináři velmi používán. Dochází tak k tomu, že mnohdy nevíme o čem se hovoří a to jen proto, že jsou používány nesmyslné pojmy (národ, lid a pod.).

O. Kadlec 18.10.2011 10:26

Re: Národní hrdost???

Jste blázen. Použil jste právě 56 slov, z nichž pravděpodobně ani jedno není jednoznačně definováno. Vůbec nechápu, proč se s těmi slovy zahazujete a používáte je.

P. Sulc 18.10.2011 22:18

Re: Národní hrdost???

Mate naprosto pravdu, byt moudremu Kadlecovy se to nelibi. Zide se pokladaji, tedy jsou, narodem, presto ze jsou rozeseti po celem svete a nemluvi spolecnou reci ani nemaji spolecne dejiny. Cesi z Rumunska ci Asie nemaji spolecne uzemimani dejiny, patri k narodu? Nejspise se pocitaji za Rumuny ci Rusy. V Nebrasce ziji ''Cesi'' generace,pro Cecha se maji   za Cechy, mluvi jakz takz Cesky, ale pro svet to jsou Americane jako odliti z betonu. Narod: abstraktni pojem a ty se nedaji definovat, jen lepe ci hure popsat. Jaky narod jsou treba Cinane, jsou tam lide rasove rozdilni, prtavci i chlapi jako hory, spojuje je znakove pismo ale mluvenou reci se nedorozumi. A maji i dosti ruzne dejiny.  A jsou narod Laponci, presto ze pendluji z jedne zeme do druhe a jazykove se take ruzni? Problem je, ze lidem omezenym, kteri nevytahli paty z domova, se tyhle veci tezko vysvetluji. Nasi predkove, kteri vandrovali se na to divali jinak, nez ti, co vandruji jen mezi hospodami ci fotbalovymi hristi.

F. Eliáš 18.10.2011 10:39

Re: Národní hrdost???

Každý den užíváme stovky slov, která nejsou nikde definována, a přesto si naprosto přesně rozumíme. Nebuďte takový rejpal.

P. Čech 18.10.2011 12:53

Re: Národní hrdost???

Myslím, že nejsem až takový rejpal. Příklad. Je možno považovat cikána, narozeného v ČR a tedy českého občana za obyvatele české národnosti? Dozajista ne. Je i otázkou, zda se jedná o Roma. Romové jsou totiž jen jedním z cikánských kmenů (Romové, Olaši, Sinthové a dalčí).Nebudeme-li mít přesně a jednoznačně definovány pojmy, nedomluvíme se.  Vezměte si terminus technicus "Stěhování národů". Lépe řečeno se jedná o terminus historicus. Mluvíme o době stěhování národů a jedmím dechem vysvětlujeme, že se v této době stěhovaly kmeny Keltů, Slovanů a dalších. Je to tedy doba stěhování kmenů (spřízněných rodů) a nikoliv národů. Vidíte a okamžitě nevíme o čem je řeč. Proto tolik snad i bazíruji na co nejpřesnějších definicích pouižívaných pojmů.

M. Moravcová 18.10.2011 13:18

Re: Národní hrdost???

A co národní písnička, to přece není písnička evropská, státní. To je přece písnička, kterou by si zpívali lidé jednoho národa za jakéhokoliv státního uspořádání, at by se hranice posouvali kamkoliv. Ne nadarmo máme národnost, státní příslušnost.  Někam prostě patříme, někde máme své kořeny, svou minulost, společné vzpomínky a vzájemná pouta.

Těžko nám je někdo nějakými nařízeními vymlátí z hlavy a bude tvrdit, že neexistují. A když se s krajanem potkáte na konci světa, vždycky vám bude bližší, než příslušník jiného národa.

K. Křivan 18.10.2011 7:06

"...muž, který měl tu čest, že směl Rudolfa Pernického vyznamenat...."

To je moc hezké.  Přesné a výstižné. Dík.

J. Kanioková 18.10.2011 2:18

Díky, autorko,

vnímám to stejně, že se tu slova jako patriotismus či vlastenectví nějak vytratila z povědomí i duší. Mě tak rodiče vychovávali, byli obrovští masarykovci a Sokoli, takže svým dětem jsem tohle cítění  předala jako štafetu. Prostě ať se děje, co se děje, ale tuhle zem i některé lidi máme kdesi pod kůží, je to naše životní kotva, které se zbavíme jedině smrtí.

Taky si Dobeše vážím, že má takový záměr. A soptím na PLservily, když tohle zesměšňují.. a pořád se nám snaží předhazovat jakési evropské hodnoty. Ty mě nezajímají, přestože historie mě hodně zajímá a znám z ní dost.. Zajímá mě národní hrdost, přestože jsou lidi i jevy, na které být pyšní nemůžeme. Ale pořád věřím, že s dalšími generacemi se to bude lepšit..ty už nebudou tak nakažené kolektivismem a internacionalismem..

P. Čech 18.10.2011 7:47

Re: Díky, autorko,

Také mne tak rodiče vychovali.Bohužel situace se v průběhu mého života natolik, bez mého jakéhokoliv přispění změnila, že vlastenectví zmizelo. Zmizela totiž má vlast. Narodil jsem se v Československé republice, v době, kdy prezidentem byl Edvard Beneš. Postupem času se ovšem z této ČSR stala ČSSR (stále ještě v geograficky stejných hranicích), ČSFR a posléze ČR. ČR už i v jiných hranicích. Na rozbití mé vlasti se mne nikdy nikdo neptal, nikdo se nezajímal, zda si to občané přejí. Šlo o svévolný politický akt několika mocichtivých jedinců - vlastizrádců. Tito lidé zničili a rozbili mou vlast. Nemám tedy být na co hrdý. Na ČR mohou být hrdí lidé, kteří se zde narodili a těch je stále ještě menšina.

J. Vaníček 18.10.2011 10:00

Re: Díky, autorko,

Občas - když čtu Vaše diskusní příspěvky - si říkám, že jste taková svazačka naruby. Když Vámi proklínaní intelektuálové směřují k internacionalitě, tak Vy zarytě hlásáte nenávist k internacionalismu a samozřejmě i k intelektualismu. Tipoval bych tedy, že k té sokolské výchově se vloudilo mnohé z myšlení Nejedlého; leč už jsem si zvykl, že je u nás tento základ stále ještě dosti pevný na to, aby mohl být po francouzsku dekonstruován.

Neměla byste zapomínat na to, že naše národní hrdost - pokud za něco stála a stojí - čerpala mnohé z hrdosti evropských států, že naši kulturu (v dialektickém vztahu) sytily kultury evropské. Pokud se kdykoliv v minulosti postavila národní hrdost na tom, že jsme začali nesnášet Němce, k ničemu to nevedlo - srovnejte si třebas literární odkaz K. H. Máchy s některými dílky J. K. Tyla.

Navíc by mě zajímalo, jak chcete vychovávat národ k vlastenectví v době, kdy dochází k prudké rozluce s jakoukoli tradiční kulturou. Většina dospívajících nečte literaturu světovou, natož aby četli současnou českou - zajímají je hračky vyprodukované konzumním kapitalismem, mobily a empétrojky.

Každopádně Vám přeji hodně zdaru, sám se už roky pokouším šířit "českou" i "evropskou" kulturu, ale jde to čím dál víc ztuha. To, co popisuje autorka v kontextu let 80., by se dnes nejspíš už nestalo. Mladí jsou příliš zaneprázdnění reklamou a inteligentními systémy, aby jim ještě zbyl čas na budování nějaké národní hrdosti.

I. Nápravníková 18.10.2011 11:09

Re: Díky, autorko,

Vaše charakteristika je naprosto přesná. není k tomu co dodat.

J. Kanioková 18.10.2011 11:50

vám třem pod mým příspěvkem je škoda odpovídat,

protože jste si z něho vytáhli cosi, co v něm není. Z vašeho popisu je znát, že si myslíte, že chodím v kroji a Masaryka mám nad postelí a denně si musím přezpívat 10 národních písní.

Pro mě je národní cítění znakem toho, že znám pořádně naše dějiny, mám povědomí s našich tradicích, že si hodně vážím našich lidí, jejichž schopnosti nějak "proslavily" či spíš upozornily svět, že existuje i naše země a není žádné ořezávátko. Když někde vyhraje cizí sportovec, moc mu to přeji a těší mě to, ale když vyhraje náš sportovec a k jeho dekorování hraje naše hymna, těší mě to dvojnásob i dojímá.  Zajímají mě veškeré dějiny, ale samozřejmě z nedostatku času hledám detaily především u naší země.

Nevěřím, že naši mladí už smýšlejí jen "světově", záleží na tom, jak je rodiče vychovali. Neznám evropské hodnoty, znám a uznávám hodnoty záp. civilizačního okruhu, vycházející z křesťanských hodnot, i když jsem ateista. 

Už Cicero říkal, že rodina a národ jsou ty nejpřirozenější pilíře člověka, což snad není nic "nacionalistického", ale prostě člověk by měl mít někde své kořeny a ctít je. Jsou vždy nějaká "ohraničená" území, kde to známe nejlíp a cítíme tam svou sounáležitost. I kdybych se odstěhovala někam daleko, budu vždycky Čech a blíže určené místo, kam jsem kus života přináležela.

Jestli tohle je podle vás špatně, tak ta chyba není u mně.

B. Hudzieczek 18.10.2011 2:07

Už pan Werich

zařadil slovo čecháček do jednoho šuplíku s takovými pejorativními termíny jako "skopčák", "čobol" apod.

Bydlím v česko-polském pohraničí a byl jsem odmala konfrontován se způsobem výchovy na polskojazyčné škole; žáci polských škol nám dokázali spatra vyjmenovat např. kolik Nobelových cen získali Poláci, kolik a jakých mistrů světa a olympijských vítězů se narodilo v Polsku, nemluvě o bohaté vojenské historii, proti které jsme mohli postavit jakž takž trocnovského hejtmana.

Komunisté byli u moci  i u nás i v Polsku, ale ti polští se na slavné postavy své historie dívali touto optikou: Na prvním místě je to Polák a teprve potom budeme řešit jeho politické postoje.

Takhle se dvě generace balamutily, nikdo jim neřekl, kterak zlínský švec odnaučil Valachy chlastat a vybudoval světové obuvnické impérium, málokdo věděl o Prof. Wichterlem, dvacet let nesměly vyjít knihy o tom, jak dva čeští inženýři projeli svět v autě české výroby; a že ta auta měla ve své době světové parametry. Atd.

Je to věc nejen kantorů a  rodičů, ale každého, kdo přijde s mladými v kontakt. Učebnice k tomu je asi nesmysl, spíš metodická příručka pro učitele, trenéry, skautské vůdce a třeba i rodiče.  

O. Kadlec 18.10.2011 2:35

Re: Už pan Werich

Pane Hudzieczek, Poláci mají krásnou, napůl vybájenou a kolorovanou historii. Například ta jejich "bohatá vojenská historie" je proti české vojenské historii legrační. Poláci uměli velice sveřepě prohrávat, prohrávat a prohrávat. Na světě nepřežilo mnoho národů které by dokázaly prohrát tolik válek jako Poláci. To co Poláci ovšem dobře zvládají - přes všechny prohry - zachovat si hrdost. Proto taky Polska niezginula.

Například: Všichni v Polsku, mnozí i u nás, znají krále Jana Sobieského, který porazil Turky u Vídně. Jenže - nikdo neví, ani u nás, že to bylo "NAŠE" vítězství! "Naše! na "našich" spojenců. (To jsem dal do úvozovek protože my dva jsme tam nebyli, ale bylo to vítězství našich předků). České království mělo lví podíl na vyhnání Turků od Vídně a z Uher. Schválně - znáte jméno nejvýraznějšího českého hrdiny z r. 1683? Jako že nebyl samozřejmě sám.

B. Hudzieczek 18.10.2011 8:42

Re: Už pan Werich

Jenom jsem chtěl napovědět, jak se dá národní hrdost pěstovat. Národní hrdost nejsou jenom vojenská vítězství, jsou to i vědci, umělci, sportovci etc.

A k té Vídni - Česká koruna byla v té době součástí rakouského císařství. Podle údajů, které mám k dispozici tam Polsko-Litevské sbory skutečně nejpočetnější, císařských vojsk bylo o něco méně. A nevím jaký podíl z toho tvořili vojáci ze zemí koruny České.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Bitva_u_V%C3%ADdn%C4%9B

P. Sulc 18.10.2011 8:52

Re: Už pan Werich

Ceska koruna byla soucasti habsburskych drzav, ale ne cisarstvi. Frantisek I, cisar Svate rise rimskonemecke, jejiz soucasti Ceska koruna byla, se provolal dedicnym cisarem rakouskym v r. 1804. Svatou risi ale rozpustil v r. 1806, vse v dusledku napoleonskych valek. Takze C.K je soucasti R cisarstvi od r. 1804.

E. Heusinger 18.10.2011 9:13

Re: Už pan Werich

Poslední císař " Svaté říše římské národa německého" byl František II. Tuto říši zrušil a stal se císařem rakouským jako František I.

O. Kadlec 18.10.2011 10:05

Re: Už pan Werich

Ta titulatura ale s otázkou nemá mnoho společného. Ostatně myslím že byl František I. jen císařem svého "domu", tedy rodu, ne státu. Ale jako jeden z kroků k vytváření rakouského státu se to dá počítat.

P. Sulc 18.10.2011 20:38

Re: Už pan Werich

Omyl,cisarem rakouskym se nestal po zruseni Svate rise  v r.1806, ale o dva roky drive, v dobe kdy se Napoleon prohlasil cisarem. Takze Frantisek byl po dva roky dvojitym cisarem. Nicmene, nevim proc me poucujete, kdyz jsem totez napsal jiz pred tim, takze to jen opakujete, ale trochu blbe.

O. Kadlec 18.10.2011 21:28

Re: Už pan Werich

Ale to není podstatné, v roce 1804 se jednalo o dědičný titul! Ne o stát. Je omylem vykládat si to jako "dvojitého císaře".

P. Sulc 18.10.2011 21:57

Re: Už pan Werich

Asi ano, ale jednalo se hlavne o to, aby po zruseni Rise pri jednani s cisarem Napoleonem Frantisek nebyl  pouhopouhy kral ci arcivevoda..Jinak je zajimave, ze zadny Habsburg nebyl jako rakousky cisar nikdy korunovan. A koruna by tu byla: Rudolfa II paradni, neoficialni. Nevite kde vzala puvod risska koruna? Je to stale ta puvodni od Karla Velkeho, nebo byla nekdy vymenena ?. Tusim ze obe jsou stale ve Vidni. Skoda ze jsem to nevedel v 67 roce, kdyz jsem tam bydlel. Ted uz to neni vejlet pro chcipackyho dedka, bohuzel.