22.5.2024 | Svátek má Emil


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Ludva 12.10.2009 11:35

Re: Desatero

Vždyť s vámi souhlasím. Většina z desatera jsou běžné zásady slušného chování. Určitě ale chápete, že trvat na nepracování v neděli je pro některé profese nesmysl. Naopak tam zase jiné věci chybí. Zkostnatělost církve je v tom, že za takovou dobu nedokázala tyto věci precisovat a modernizovat.

silvatax 12.10.2009 11:48

Re: Desatero

Církev ukazuje pouze jednu z možných cest. Sváteční den nemusí být nezbytně neděle. Jde o to, aby duchovní svět byl součástí života každého člověka, aby se věnoval i něčemu jinému než hromadění majetku a pažitků. Zkostnatělost některých církví je dokonce taková, že si její členové vybírají takové profese, které jim zaručí, že v neděli budou moci do své svatyně.

Pokud v Desateru někomu něco chybí, ať se podívá do příslušné knihy Mojžíšovy, kde je několik kapitol předpisů a pravidel staré izraelské společnosti, desatero je jenom špičkou všech . Možná  tam najde co hledal. A kdyby ne - desatero je opravdu jenom základ.

Nemo 12.10.2009 12:04

Re: Desatero

Našel jsem tedy v knihách Mojžíšových, co jsem hledal. Ale jak to provést?

Vím, že se nesmím dotknout žádné ženy, je-li ve stavu menstruační nečistoty (Leviticus 15,19-24). Problém je v tom, jak se to o ní dovědět. Zkoušel jsem se ptát, ale většina žen reaguje na můj dotaz agresivně.

Leviticus 24,44 ustanovuje, že mohu vlastnit otroky, muže i ženy, získám-li si je ze sousedních národů. Mohou to tedy být tedy Poláci, Slováci, Němci a Rakušané?

Většina mých mužských přátel si dává stříhat vlasy i přistřihovat vousy, přestože to Leviticus 19,27 jednoznačně zakazuje. Jakou smrtí mají sejít?

Rád bych prodal svou dceru do otroctví, jak to dovoluje Druhá kniha Mojžíšova (Exodus 21,7). Jakou cenu bych měl za ni chtít?

Pavel M. 12.10.2009 12:56

Re: Desatero

Jaký požitek z toho máš, že to bereš doslovně?

Nemo 12.10.2009 13:01

Re: Desatero

Pokud se to nemá brát doslovně, proč je to tak napsáno?

Pavel M. 12.10.2009 13:05

Re: Desatero

Bibli nemá cenu brát doslovně. Tahle část je o konkrétních nařízeních té doby, jiné jsou metaforické, jiné duchovní. To vám ale přece nemusím psát, to víte sám.

Nemo 12.10.2009 13:27

Re: Desatero

Matouš 5,17: „Nedomnívejte se, že jsem přišel zrušit zákon nebo proroky. Nepřišel jsem zákon zrušit, nýbrž naplnit. Amen, pravím vám, pokud nepomine nebe a země, nepomine jediné písmenko, ani jediná čárka ze zákona, dokud se všechno nestane. Kdo by zrušil jediné z nejmenších přikázání, a tak učil lidi, bude vyhlášen za nejmenšího v Království nebeském; kdo by je však zachovával a učil, ten bude v království nebeském vyhlášen velkým".

Galatským 3, 10:„Ti však, kteří spoléhají na skutky zákona, jsou pod kletbou, neboť stojí psáno: Proklet je každý, kdo nezůstává věren všemu, co je psáno v zákoně, a nečiní to.“ A také Jakub ve svém listu: „Kdo by totiž zachoval celý zákon, a jen v jednom přikázání klopýtl, provinil se proti všem.“

Neexistuje výjimka. Buď všechno, nebo nic.

Pavel M. 12.10.2009 13:39

Re: Desatero

Tak upřímně netuším, co na tohle napsat... lidi se chovají v něčem jinak, než ve starozákonních dobách (koneckonců, Ježíš některé věci také změnil), ale duchovní svět zůstává stejný.

Ludva 12.10.2009 13:39

Re: Desatero

Když to nebudete brát doslovně, tak si to může každý vykládat, jak mu to vyhovuje. To chcete ? Nakonec to dopadne jako s Ústavou - nezáleží, co je tam napsáno, záleží na vykladači. Jestli to jsou konkrétní nařízení z té doby( a souhlasím, že jsou), tak nemohou být závazná pro dnešní dobu. Nejraději mám odpovědi typu - tomu nerozumíte, Bůh to myslel jinak. Přitom, kdo ví, jak to Bůh myslel ?

Nemo 12.10.2009 13:58

Re: Desatero

Je zarážející, jak je Bible plná často zcela protichůdných nařízení. To je Bůh tak špatný pedagog, že to není schopen jasně formulovat, bez všelijakých ale?

Pavel M. 12.10.2009 15:12

Re: Desatero

Jde spíše o žáka, který ti není schopen pochopit. Ano, bible JE plná leckdy protichůdných nařízení, právě proto, aby ti ukázala, jak málo věcí má skutečně smysl, a TÍM tě přivedla k pokoře před stvořením. Je to jako ta metafora v komenského Labyrintu světa - svět je jako neustále točící se kolo a středem toho kola je Bůh. A dá se to aplikovat i na ta protichůdná nařízení - vždyť jedna strana kola se točí dolů a jedna nahoru, no hledejte v tom smysl a jistotu :)

Frankfr. 12.10.2009 15:34

Re: Desatero

Zapomínáte, že víra se opírá o 3 pilíře : 1. Písmo svaté - bible 2. Tradice  3. Učitelský úřad církve - tedy Církve obecné, která pochází od Ježíše Krista. Ta vykládá Písmo jediným správným způsobem. Pokud ji nezasvěcený čtenář, jako jste Vy se sám pokouší vykládat, dochází k mnoha různým závěrům. Proto také ti, kteří tak činili a činí bez ohledu na Tradici a Učitelský úřad církve docházejí k roztodivným a absurdním závěrům na nichž zakládají ty své "pravé" církve.Těch jsou dnes již tisíce, ovšem jsou pouze výtvory lidskými na rozdíl od Církve obecné - katolické, která má základ Boží.

Minutus 12.10.2009 17:47

Re: Desatero

No, mě ve škole také učili různé ptákoviny.

Minutus 12.10.2009 17:46

Doslovně

Já bych nebral doslovně ani žádného z činovníků církve. Pokud připouštím, že existuje Bůh, je to jen mezi mnou a jím. Žádní samozvanečtí páprdové mi do toho kecat nebudou. Jednu dobu  byli i tři najednou a ten pravý vyhrál jen s pravděpodobností 1:3, takže i kontinuita Petrova stolce je patrně v háji.

sedumdesat 12.10.2009 16:07

Re: Desatero

Nemo,Nemo jsi opravdu hlupák,nebo se jenom tak tváříš?

Nemo 12.10.2009 16:18

Re: Desatero

Jste schopen věcné polemiky?

Nemo 12.10.2009 16:22

Re: Desatero

Opravuji, jste schopna věcné polemiky, Kobylko Lajdo?

drak 2 12.10.2009 17:46

Re: Desatero

Silvataxi ..........R^R^R^

Břeněk 12.10.2009 11:57

Re: Desatero

Desatero neušil Mojžíš, ale jenom modifikoval a kodifikoval některé sliby egypstkých faraonů, takže kořeny desatera jsou s největší pravděpodobností (je i teoretická možnost, že ideový základ desatera i  staří egypťané převzali od někoho jiného) ve starém Egyptě, zrovna tak jako kořeny monoteistických náboženství - tedy  na příklad judaizmu, křesťanství a islámu.

Godzilla 12.10.2009 10:56

Re: Desatero

"Ty totiž zůstávají i přes tu propast věků stejné a i dnes představují

 základní principy racionálního  fungování lidské pospolitosti." Proc mam pocit ze to ale stejne nefunguje neexistuje spolecnost kde se nekrade nesmilni nevrazdi a nelze

Nemo 12.10.2009 11:26

Re: Desatero

Podobná "Desatera" byla u okolních národů dávno před Mojžíšem. Téměř totožné příkazy existují už v Chammurapiho zákoníku, v zákonech sumerských králů, u starých Egypťanů.

Rony 12.10.2009 10:05

Re: Desatero

To je účel: "I ten nejctnostnější věřící zhřeší 10x denně"(už nevím kdo to řekl). Vyvvolat v lidech pocit viny. Pak se lépe ovládají. Proto neustálé omílání odsunu Němců ze Sudet po válce se souhlasem vítězných států bez zmínky příčiny. Zatím to většina Čechu bere ve smyslu - dali jste první ránu, my vám jí vrátili a tečka. Soudě podle podrážděných příspěvků pod podobnými články přibývá lidí, kteří se s vinou ztotožňují. Inu stokrát opakovaná lež se stává pravdou (taky už nevím kdo to řekl). Pro případné hnidopichy: odsun není lež, ale bez uvedení příčiny je to jen poloviční pravda a ta je horší než celá lež ( tohle taky někdo řekl)..

Pavel M. 12.10.2009 10:29

Re: Desatero

Samozřejmě. Křesťanství je založeno na pocitech viny, následně pokání, a poté přijetí Božího odpuštění skrze oběť Ježíše Krista.

Rony 12.10.2009 10:49

Re: Desatero

Jenže až po smrti. Během života každý neustále hřeší a konečné odpuštění dává až poslední pomazání těsně před smrtí.

Pavel M. 12.10.2009 10:53

Re: Desatero

Tak to nevím, odkud máte a co znamená poslední pomazání. Podle křesť. učení nám byly viny (hříchy) odpuštěny ve chvíli Ježíšovy smrti a je jen na nás, jestli to přijmeme nebo ne.

Rony 12.10.2009 11:18

Re: Desatero

Znova : Každy hřeší proti desateru několikrát denně. Takže zpovědi každého očistí jen z předchozích hříchů. Po přijímání každý vesele hřeší dál. Teprve po posledním pomazání umře a už hřešit nemůže. Ale křesťanství je jen názorný příklad jak to funguje. Pocit viny spolehlivě pomáhá ovládat v jakémkoli vztahu.

Pavel M. 12.10.2009 12:13

Re: Desatero

K desateru: Ano, však základem křesťanství je to, že každý je hříšný.

K vině: Samozřejmě, pocit viny je součástí každého NORMÁLNÍHO vztahu. Dejme tomu, že podvedu manželku nebo svého přítele - mám pocit viny, hryže mě svědomí. Dokonce by se dalo říct, že bez pocitu viny nemůže žádný zdravý vztah existovat, protože nás nutí k "závislosti" na jiných lidech, tedy k nesobectví.

silvatax 12.10.2009 11:30

Re: Desatero

Souhlasím s Vámi, neustálé opakování o  všudypřítomném hříchu sebevědomí nepřidá. Vidím v  tom jednu velkých slabin křesťanství.

Nemo 12.10.2009 10:55

Re: Desatero

Některé příkazy Desatera mohou mít platnost i pro nás, jiné ztratily smysl.

Hospodin prvním příkazem adresuje smlouvu lidu, který vyvedl z egyptského otroctví, Izraelitům. Třetí (někde druhý) příkaz zakazuje zobrazování Boha a klanění se jeho obrazu. V mnohých svatostáncích lze nalézt doklady o neplnění těchto přikázání. Pětidenní pracovní týden je rovněž porušením dalšího přikázání. A místo soboty se až na výjimky (židé, adventisté) světí neděle. Zabití v odůvodněných případech není rovněž pokládáno za porušení přikázání.

Smysl přikázání může být dokonce v rozporu s naší etikou. Trestat dnes nelze potomka provinilce. Hospodin podle jednoho z přikázání však bude stíhat vinu otců na synech i do třetího a čtvrtého pokolení. Také otroctví je dnes samozřejmě přísně stíháno. V posledním přikázání je však otroctví považováno za běžnou věc (právní systém Izraele zmírňoval následky otroctví, zásadně se však proti němu nestavěl).

Navíc jde jen těžko vysvětlit, proč je třeba dodržovat několik málo příkazů shrnutých do Desatera a zapomínat přitom na celou řadu dalších přikázání obsažených v Bibli. Jsou jich desítky a většina z nich dnes dodržována není.

Gandalf 12.10.2009 12:57

Re: Desatero

"Navíc jde jen těžko vysvětlit, proč je třeba dodržovat několik málo příkazů shrnutých do Desatera". No, však jich taky původně bylo mnohem víc. Je přece známo, že když Mojžíš sestoupil z hory Sinaj, svolal svůj lid a řekl mu: Mám pro vás dvě zprávy, jedny dobrou a jednu špatnou. Ta dobrá je, že jsem Hospodina ukecal, takže už netrvá na 157 přikázáních. Stačí prý mu jich deset. A teď ta špatná: Nesemilníš tam nechal, na tom trvá.