28.5.2022 | Svátek má Vilém


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Třetí den je čtvrtek

Během nedávných velikonočních svátků jsem využil příležitosti a zeptal se dvaceti studentů vyšší odborné školy (tedy úspěšných maturantů!) na Velikonoce, na to, proč je slavíme a proč si připomínáme jednotlivé sváteční dny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 15.4.2015 19:40

Ale houby

Pro ateistu a bezvěrce jsou velikonoce holt svátky jara; je-li tento vzdělanec se zálibou v historii, vzpomene si na křesťanskou story o zmrtvývstání židovského kazatele Ježíše a ví, kdo byl Pontius Pilatus - no a? Je-li vzdělanec se zálibou v infinitezimálním počtu, blanokřídlých nebo motorech s vnitřním spalováním, nevzpomene si. No a? Ostatně vzdělanec se může orientovat i ve Starém zákoně, aniž by byl židem, nebo v keltské, římské, řecké, hinduistické mytologii, když ho to zajímá, aniž by věřil v příslušná božstva. Ale nemusí, jsou-li jeho zájmy/vzdělání orientovány jinam.

Definice duchovního rozměru vlastně není - tedy aspoň jsem žádnou nenašel a neznám - leda nějakými více či méně sofistikovanými opisy, z nichž patrno, že si za termín "duchovní rozměr" dosazuje kdekdo kdeco podle potřeby. Duchovní rozměr - ať už je to cokoli - doufám nemusí být jen křesťanský, ba nemusí se vázat na žádná božstva.

A to s tím dorozumívacím kódem, resp. jeho absencí, je podle mne mimo mísu. Mimochodem, cože to je základem společné evropské kultury a je to v troskách?

Co předají tito maturanti - ale předají; kulturu a myšlení lze vysvětlit, je-li zájem. A gotické obrazy, barokní sochy, hudba nebo básně nepromlouvají ke každému - někdo na to nemá buňky, jiný má jiné zájmy/vzdělání. Komu co řekne Mozart, Kmoch, Beatles, Picasso či já nevím Ajvazovskij? A komu co Vitruvius, Pilgram a Loos? Béchereau, Johnson, Horikoshi? Každý si vybere ... a nelze apriori tvrdit, že je lepší ten, kdo se opájí dílem Santiniho než ten, jemuž učaroval Gočár.

A poslední dva odstavce mi přijdou jako víceméně trapný výkřik intelektuála. Ono i v dobách klasické kultury, již dotyčný vznává a vzývá, existovala "jednoduchá, snadno recyklovatelná a napodobitelná šmíra" - akorát se nedochovala. A pokud vím, tak třeba impresionisté byli svého času častováni tvrdými odsudky a gotika byla kdysi ars gotique, umění Gótů, čti barbarů ...

J. Vintr 15.4.2015 22:08

Re: Ale houby

To, že v dnešní době většina lidí žije "moderně" a neřídí se takovými středověkými přežitky, jako je kresťanská morálka, má spoustu důsledků. Například je dnes pro lidi samozřejmé kašlat na zájmy dětí, které zplodili, a řídí se jen svými sexuálními pudy a svými osobními zájmy, takže se rozvádí jak na běžícím páse (nebo se pro jistotu ani neberou, aby měli ten rozchod jednodušší).

J. Jurax 15.4.2015 22:18

Re: Ale houby

No, ono i když lidé žili nemoderně a řídili se křesťanskou morálkou, bylo levobočků a nemanželských dětí jak naseto a vykřičené domy vzkvétaly. Akorát se to tutlalo. A spoustu důsledků to mělo taky.

A nemyslím si, že by se dnes kašlalo na zájmy dětí víc než dřív, natož že by to bylo samozřejmé. Ono je to spíš jak kdo - tehdy, v dobách křesťanské morálky, i dnes.

Mimochodem - jaká je definice křesťanské morálky?

J. Kanioková 15.4.2015 16:12

Dobrý článek,

je fakt škoda, když se tahle sféra opomíjí. Znalosti o tradicích a alespoň zhruba o historii utváří v každém človíčku trend jeho posuzování událostí. Jeho hodnotový žebříček. Jeho schopnost kritického myšlení..

S. Rehulka 15.4.2015 15:46

Nejsem.....

....znějak hluboce náboženské rodiny, snad proto, že maminka byla z rodiny katolické a tatínek z Čsl.husitské. Pokřtěný jsem byl a všechny moje děti také, ale do kostela jsme nachodili. Zato u nás bylo běžná znalost biblických příběhů, naši říkali, že to patří ke vzdělání ! Myslím, že ten článek jen ukazuje, jak čtyřicet let komunistické vlády ochudil lidi i o část vzdělání, svojí protináboženskou a hlavně protikatolickou výchovou, která přešla automaticky i po sametu mezi názor běžných lidí v Č.R. Země, ktera ztratí víru, ztratí i morálku a pak i svobodu !

P. Princ 15.4.2015 11:18

Popisujete klasický generační problém.

Absolventi škol brzy pochopí, že vědět a umět je výhodnější než nevědět a neumět. Jsou-li navíc "osvobozeni od předsudků" (vy snad nejste?), mají to snazší.

To "umění za každou cenu" vidím podobně.

V. Běhal 15.4.2015 10:28

Komletní vzdělání

Evropská civilizace stojí na dvou základech, antice a Bibli. Antická historie s mytologie se ve školách učí. Stejně tak by se měly učit hlavní historické věci uváděné ve Starém zákoně a Nový zákon. Bez těchto poznatků nemůže být pochopena evropská kultura. Takový člověk je polovzdělanec Velká část uměleckých děl si bere tematiku z antiky nebo bible.

Z uváděného výzkumu vyplývá, že nejsme ani tak národem ateistů jako ignorantů. Jak můžete věřit v Krista, když ani nevíte kdo to byl.

J. Vintr 15.4.2015 12:17

Re: Komletní vzdělání

Ta antika se hodně přeceňuje. Byla to barbarská a surová doba. Existovalo tam otroctví a život obyčejného člověka neměl žádnou cenu. Každý válčil s každým a cenu tam měla jen hrubá síla. Z něčeho takového by se naše civilizace nikdy nevyvinula.

A. Alda 15.4.2015 13:19

Re: Komletní vzdělání

Ano, to máte pravdu. Ta klasická řecká demokracie či oslavovaný právní systém římský byly ve skutečnosti hrůzy, v nichž bychom žít vážně nechtěli. Jenomže lidé nevědí ani toto.

V. Vaclavik 15.4.2015 13:38

Re: Komletní vzdělání

Zadny racionalne uvazujici clovek by samozrejme nejen v antice, ale ani v zadne minulosti zit nechtel, ledaze se prave nachazi v nejake valce, nebo neco takoveho. Ty minule doby byly plne hrubeho primitivismu, coz ovsem nijak neumensuje jejich odkaz nasi soucasnosti, ktery pretrval.

Antika byla treba tou kolebkou demokracie, ale kdyz se neco dobreho rodi, neznamena to automaticky dobre tehdejsi casy. Male deti v kolebce jsou prakticky taky jen na obtiz, nema vyznam vyjmenovavat je, a dobrem se stanou teprve kdyz vyrostou a to take jen nekdy, chce se dodat.

J. Vintr 15.4.2015 21:57

Re: Komletní vzdělání

Demokracie v antické podobě neměla s dnešním pojetím demokracie nic společného. Jinak dnešní demokracie existuje jen pár desítek let. Vývoj Evropy probíhal hlavně v monarchiích.

J. Jurax 16.4.2015 0:03

Re: Komletní vzdělání

Hm, britská monarchie je konstituční monarchie britsky demokratická dobře 200 let, politickou moc mají sněmovny a volená vláda v čele s voleným premiérem. Francouzská republika s jistými peripetiemi napoleonského císařství, restaurace Bourbonů a druhého císařství je vlastně taky dobře dvousetletá. Pak bychom měli Švýcarsko ... i to Rakousko-Uhersko bylo monarchií konstituční a na tehdejší dobu demokratickou ...

V. Vaclavik 15.4.2015 13:32

Re: Komletní vzdělání

Ve skolach by se hlavne melo ucit psat, mluvit, pocitat... jako znamkovane predmety, a historie zeme a sveta a literatura a podobne veci jako predmety neznamkovane. 

Jinak ta historie zahrnuje i tu biblickou, krestanskou, ale v sekularni podobe. Bible je tendencni, nesekularni zdroj historickeho poznani a ve skolach nema co pohledavat.

J. Jurax 16.4.2015 0:04

Re: Komletní vzdělání

No, ad první odstavec známkovat všechno, jinak souhlas.

K. Janyška 15.4.2015 9:22

Bez znalosti Kompozitivní teorie není relevantně schopen

nikdo nikomu o lidském světě a jeho minulosti a vývoji vysvětlit  vůbec nic... Dzp.

V. Novák 15.4.2015 10:19

Re: Bez znalosti Kompozitivní teorie není relevantně schopen

Potěším vás - o víkendu se budu věnovat kompostové praxi!

K. Janyška 15.4.2015 18:58

Re: Bez znalosti Kompozitivní teorie není relevantně schopen

Musíte však sem tam někdy i Kompozitivn teorii... Dzp.

Z. Lapil 15.4.2015 22:26

Re: Bez znalosti Kompozitivní teorie není relevantně schopen

No vždyť! Pan Novák zakomponuje kompost do zeminy, čímž teoreticky vznikne kompozitní materiál. V praxi ho ovšem žížaly spontánně zhomegenizují, takže napřesrok bude nutno začít nanovo.

A. Alda 15.4.2015 9:20

Tak jest.

S touto základní neznalostí ideového světa svých blízkých předků se setkávám neustále.

J. Novotný 15.4.2015 8:01

Ono se toho neví více!

Například, že Ježíš se nedávno vrátil: jako poslední z posledních, jako bezdomovec. Ubytoval se zde v ČR, v zanedbaném objektu, v majetku katolíků. Ti Jej odtamtud vyhodili beze všeho milosrdenství a ČT o věci natočila krátkou reportáž.

P. Boublíková 15.4.2015 5:48

toť tristní výzkum

Žila jsem v domnění, že alespoň základní křesťanská mytologie se probírá ve škole (což se za totace nedělalo).

B. Michal 15.4.2015 10:02

Re: toť tristní výzkum

V některých školách ano.

Ale je to v rozporu s trendem, který říká, že nic nemusíme vědět, všechno si můžeme najít.

V. Novák 15.4.2015 10:19

Re: toť tristní výzkum

My ji v rámci dějepisu probírali. Starozákonní méně. A rozhodně méně, než by odpovídalo ve srovnání s mytologií antickou.

Něco i v rámci výtvarné výchovy na povinných návštěvách výstav - třeba Karla Skréty. Ta byla obrovská!

I když sebekriticky přiznávám, že místo šerosvitu nás zajímalo spíše to, že ty ženský jsou nahatý... Puberta byla v prudérní ČSSR tristní... No - četl jsem, že před pár lety museli v Londýně sundat plakáty zvoucí na Lucase Cranacha st. - jeho přecudné akty byly něterými (a nebyli to muslimové!) označeny za pornografii...

P. Princ 15.4.2015 11:07

Plakát ve veřejném prostou

není totéž co výstava (která má, nebo by alespoň měla mít, vlastnosti systému). Možná si vzpomenete na plakáty, které "zdobily" česká města před několika lety a to ještě několik týdnů po sklončení výstavy.

http://aleph.nkp.cz/publ/skc/002/38/15/002381557.htm

J. Vintr 15.4.2015 0:58

Je to tak

že člověk, který nikdy nepřemýšlel o duchovních věcech a nikdy si nepoložil otázku smyslu života, se velmi snadno stane kořistí někoho, kdo mu zároveň s touto otázkou nabídne nějakou jednoduchou odpověď. Tou jsou obvykle různé přitroublé sekty (nebo třeba Islám).

P. Sulc 15.4.2015 1:29

Re: Je to tak

Sice mate pravdu, ale zaklady krestanstvi jsou sami o sobe pritrouble, nelogicke, a byly prijimany postupne na koncilech, na II Lyonskem , okolo 1270, treba dogma o ocistci, ktery pred tim neexistoval. Kde je logika otec, syn, duch, jeden trojity buh? Otec si udela ze sebe syna, posle  ho ukrizovat, vlastne sam sebe, aby mohl odpustit hrichy ?  Panna porodila syna, to si Josef ani nevrznul? Neni divu, ze se to krestanstvi moc nesirilo, i ta Litva byla 1370 jeste pohanska. Kdyby ''otcove krestanstvi'' v prvnich staletich nevymysleli pitoma , nelogicka dogmata a nechali Jezise jen jako mucednika a proroka, bylo by na tom asi mnohem lepe. Logicky uvazujici lide ty pitomosti nemouhou jen tak spolknout.

J. Vintr 15.4.2015 1:51

Re: Je to tak

Křesťanství se záhy po svém rozšíření stalo nástrojem politiky. Dostala se do něj lidským přičiněním i spousta nedobrých věcí, ale podstatný je výsledek. Když se podíváte na naši planetu, tak jasně vidíte, že křesťanství (přes všechny omyly a kroky zpátky) dokázalo pro lidi vytvořit zdaleka nejlepší podmínky pro život.

J. Jurax 16.4.2015 0:13

Re: Je to tak

Myslíte, že by s Vámi souhlasili třeba Japonci?

M. Hanko 15.4.2015 9:23

Re: Je to tak

Obávám se, že Ježíš byl považován za božskou bytost prakticky od samého začátku. Vlastně nemáme ani jeden dokument, který by o Ježíši mluvil jen jako o člověku, proroku, mučedníkovi.

Náš první dochovaný autor je Pavel. Přečtěte si, co o Ježíšovi psal, 15-20 let po jeho smrti! ;)

V. Běhal 15.4.2015 10:19

Re: Je to tak

Vážený pane, jak vyplývá z vašeho příspěvku jste naprostý ignorant a píšete o něčem, čemu nerozumíta  a navíc vaše historické znalosti jsou ubohé.