25.4.2024 | Svátek má Marek


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Netzer 16.9.2011 7:36

Re: dobře

Dokonalé shrnutí.

P. Krasny 15.9.2011 12:33

pan Halík má za sebou

nadějnou budoucnost.  Bývaly doby, kdy stálo za to cestovat daleko jen si ho poslechnout ale také mi připadá, že vyměnil integritu za popularitu.

Mnoho povolaných, málo vyvolených a Jiří Reinsberg mi chybí stále víc,

O. Kadlec 15.9.2011 12:37

Re: pan Halík má za sebou

Mně chybí taky. Jedinečného člověka nikdo nenahradí, když odejde.

J. Tejkl 15.9.2011 13:56

Re: pan Halík má za sebou

popularita sama o sobě není nic špatného. Myslím, že problém  je především v tom, že je tu jediný a sám. Kdyby v této zemi  bylo několik dalších osobností jeho formátu, rozhledu, inteligence,  schopných  jednoduše, ale přitom obsažně formulovat poměrně složité a subtilní teologické myšlenky, pak by se zájem médií nesoustředil pouze na jeho osobu. 

O. Kadlec 15.9.2011 17:15

Re: pan Halík má za sebou

Takových osobností mezi mými kolegy je tu víc, já jich několik znám. Zájem médií je ale obvykle výběrový. Když "mají" jednoho, nebudou hledat dalšího, dokud jim bude stačit pro JEJICH účely. Takže jsou tu i jiní, taky populární, ale ne mediálně používaní.

P. Rajman 15.9.2011 12:31

Měřit hodnotu p. Halíka p. Klausem

je stejně podlé, jako naopak. Jak lze za článek o Halíkově košili skrýt adoraci jiné osoby  je až neuvěřitelné ( a je to podraz na ty, kteří se chtěli v článku dovědět něco o osobě, která je v něm citována a né o té o které pojednává polovina všech příspěvků na NP ) . Zdá se, že postava V. Klause je pro necionálně orientovanou ( převážně ateisitickou ) část české veřejnosti něco jako hlava církve pro katolické křesťany. Jedině tak lze vysvětlit autorčinu snahu srovnávat názory jedné osoby s funkcí, kterou zastává osoba jiná a neučinit tak opačně totiž vyhodnotit postoje občana Klause k církevním autoritám (  byl by to asi pěkný guláš ).

O. Kadlec 15.9.2011 12:26

Co to ta Marková plácá?

Dobře, tak nesnáší křesťoše, ale proč tedy píše článek o Halíkovi? Tedy když nic neví. Prý nezná kněze, který by napadal hlavu státu! Pche! To je přece normální. Mnozí kněží za to platili životem. Halík zase ve svobodné zemi mediální pověstí. Ale ona tvrdí že to nezná... Prý by měl Halík obout pohory a projít centrální Šumavu. Já ji znám a nedošel jsem k závěru že za to může Havel.

Závěr: autorka nemá ráda Havla, má ráda Klause, na tom nic není, ale ji to nudí to napsat jen tak a tak si zvolila prostředníka: Halíka. Článek je jako o něm.

P. Rajman 15.9.2011 12:17

Diskontní hodnota hlavy státu

je pro jeho obdivovatele nekonečná, takže se při jejich nekritičnosti k jeho osobě ( za kterou skrývají často nekritičnost k sobě samým ) zdá, že si budoucnost bez něj v této funkci prakticky neumí představit.

J. Kanioková 15.9.2011 13:28

Hurá, tak máme tady barikádu

a jedni obviňují ty na její druhé straně.... nedělá ta druhá strana totéž? Kde čtete, že je tu někdo ke Klausovi nekritický?  Podle sebe soudím tebe? A vy si vaši budoucnost bez svých obdivovaných představit umíte?

O. Kadlec 15.9.2011 13:45

Re: Hurá, tak máme tady barikádu

A kdo je podle vás ta "druhá strana", madam? Pan Rajman snad ne!

J. Kanioková 15.9.2011 13:52

PL

O. Kadlec 15.9.2011 13:54

Re: PL

A jinak jsou u vás doma všichni zdrávi?

Myslel jsem že tímhle baví lidi jen Varadinková. Ta je ale mešuge.

J. Kanioková 15.9.2011 11:43

Jen bych ráda požádala zdejší odpůrce prezidenta Klause,

jestli by zde mohli zkopírovat nějaký text či odkaz na text -

"páter Halík pouze  reagoval  na nabubřelý, hloupý a neotesaný útok V. Klause"

Můžete? Abychom se, když už, mohli přít o ten - nabubřelý, hloupý a neotesaný útok...

Já nic takového nečetla..

J. Marková 15.9.2011 12:30

Re: Jen bych ráda požádala zdejší odpůrce prezidenta Klause,

Obvykle do diskuse pod svými články nevstupuji, ale musím se přiznat, že jsem celá nesvá z toho, jaký způsobil rozruch. Pátera Halíka nijak nenapadám, jen pojmenovám. A pokud neslušně napadám, a nevím o tom, omlouvám se.

Ale například zde :

http://www.halik.cz/rozhovory/tyden_210311.php

je vidět, že zatímco prezident je ve svých výtkách vůči všem velmi uhlazený, Tomáš Halík si servítky rozhodně nebere.

O. Kadlec 15.9.2011 13:19

Re: Jen bych ráda požádala zdejší odpůrce prezidenta Klause,

Vy jste snad do prezidenta zamilovaná.

Mně to nevadí, já nejsem jeho zavilý kritik, ketrých je internet plný. Ale divím se, že dokážete napsat že "je ve svých výtkách vůči všem velmi uhlazený" a zjevně to míníte jako pochvalu.

J. Tejkl 15.9.2011 13:25

Re: Jen bych ráda požádala zdejší odpůrce prezidenta Klause,

Pokud duchaplnou a věcnou  kritiku veřejných aktivit a prohlášení VK. považujete za "nebrání si servítek" a ničím nepodložené přirovnání Tomáše Halíka k protireformačnímu knězi, který  je v obecném povědomí zapsán jako symbol domnělého jezuitského tmářství a útlaku české kultury, považujete "za uhlazené jednání"  pak zřejmě nemá smysl v nějaké debatě pokračovat. Omlovám se tímto za své dva příspěvky na této diskuzi a beru je zpět.

mimochodem: v článku citujete pouze Halíkovu odpověď, nikoliv rozhovor, na který jste nyní vložila odkaz...     

O. Kadlec 15.9.2011 13:43

Re: Jen bych ráda požádala zdejší odpůrce prezidenta Klause,

No "protireformační kněz" to je vůbec perla! Tak v 16. a 17.stol. byl skoro každý kněz protireformační, pokud nebyl reformační. Co to jako v představách autorky má znamenat? Čtyři nohy dobré dvě nohy špatné? Reformace dobrá, protireformace špatná? A to ve 21.stol. a P.Halík do této souvislosti?

Ta paní má o těchto věcech v hlavě "obecné povědomí", čili maglajs.

J. Kanioková 15.9.2011 13:51

Tak já s tím Klausovým názorem v článku na Novinkách souhlasím

není tam nic o tom, že by jakékoliv tam srovnávané osoby stavěl do zcela krajních poloh. Třeba já o Koniášovi četla během posledních let více "obhajob", uvádění argumentů, které ten extrémně negativní obraz vyvrácely. A nebyly to žádné hraniční argumenty, prostě bylo rozebíráno to, co se mu vytýká a byla k tomu uváděná solidní fakta,  a bylo tam i to, co jeho zásluhou vzniklo dobrého. Prostě zcela suché rozbory. Takže pro mě není Koniáš zcela záporná osoba, taktéž p. Halík pro mě není natolik kladná osoba, jakou mu to někdo přisuzuje.

Mám ráda i Šulákovou i Pavlicu. Ale Šiklovou vypínám, tu paní znám osobně a kladné body u mě nemá.

Ale to vůbec není podstatou článku, tou je politická korektnost a tu já považuju za hodně špatnou, škodlivou. Nedělám z Klause "boha", má své klady i zápory jako každý jiný člověk, ale nebojí se říkat nepříjemné názory a není podrazák. Na rozdíl od Havla, Sarajevo je jeho iniciací, to mi nikdo nevyvrátí. Znám některé ty osoby a obsazení osobně a živila jsem se kus času analytikou...

J. Tejkl 15.9.2011 14:05

Re: Tak já s tím Klausovým názorem v článku na Novinkách souhlasím

Ještě jednou vstupuji do diskuze protože mi to nedá: milá paní Kanioková, rozumím tomu správně? Chete snad Vaším příspěvkem  říci, že Václav Klaus  vlastně Tomáše Halíka  svým přirovnáním POCHVÁLIL???!!! To už je na mě trochu moc...

Pokud neděláte z Klause "boha" a přiznáváte, že má také nějaké zápory, mohla by jste uvést jaké?

J. Kanioková 15.9.2011 14:36

Proč převracíte významy?

Kde čtete, že bych si myslela, že Klaus Halika chválil?

B. Rybák 15.9.2011 15:17

Re: Tak já s tím Klausovým názorem v článku na Novinkách souhlasím

Vaše předstírané neporozumnění paní Kaniokové je velmi neférové vůči ní i V. Klausovi. Cením si toho, že připouštíte, že paní Kanioková zná lépe než Vy nejen Klausovi klady, ale i jeho zápory. Myslíte, že by jste skutečné a tedy dosud nikde nepublikované zápory V. Klause pochopil? Já Vám třeba jednu takovou Klausovu chybu prozradím: Když zjistil, že pan guvernér ČB Tošovský je darebák, měl to nahlas říct celému národu a ne se pokoušet ho diskrétně přesvědčovat (představa, že by se někdo v postavení guvernéra ČB nechal podplatit k tomu aby zničil šance vlastního národa mu tehdy byla tak cizí, že ji včas nepochopil.)

J. Tejkl 15.9.2011 15:49

Re: Tak já s tím Klausovým názorem v článku na Novinkách souhlasím

pane Rybáku, upozorňuji na rozdíl mezi významem slov "chyba" a "záporná vlastnost". Vámi uvedený příklad ve skutečnosti neprezentuje žádnou zápornou vlastnost,  ale naopak vlastnost kladnou. VK - až moc slušný člověk, který veřejně neoznačil darebáka, i když by si to zasloužil. Ano, sice se dopustil chyby - měl národu oznámit pravdu a na darebáka nebrat žádný ohled -, ale ta chyba byla motivována jeho getlemanskou povahou a dobrotou. Doporučuji Vaší pozornosti knihu Petra Fidélia: "Řeč komunistické moci", kapitola "pohádka o Stalinovi", kde najdete celou řadu podobné "kritiky". Obdobná "kritika", bývá často součástí různých hagiografických legend, oslavujících nejrůznější světce...Nic z toho nevyvozuji, jen konstatuji... a stále čekám na nějakou opravdu zápornou vlastnost VK...   

  

  

P. Gabriel st. 15.9.2011 14:30

Re: Jen bych ráda požádala zdejší odpůrce prezidenta Klause,

Paní Marková, netuším čím se přesně zabýváte, ale snad máte nějakou specializaci ve které jste za svou profesní kariéru dokázala tolik, že si toho okolí s uznáním všimlo a k tomu máte své osobní niterné přesvědčení, ke kterému se člověk většinou propracuje dost klopotně. A teď si představte,že já, bez jakéhokoliv důvodu o vás do sdělovacích prostředků prohlásím, že jste níčitel té příslušné specializace a vaše přesvědčení je spíše mediální ekvilibristikou. Považovala byste to za uhlazené? TO SNAD NE! To je přece něco, co se mezi slušnými lidmi nedělá a nesmí! si to dovolit ani prezident! I kdyby to byla pravda. Jenomže v případě Pavlici a Halíka to nepochybně pravda není. Takže nejenom že to není uhlazené, ale od Klause je to sprosté, hrubiánské neotesané a hulvátské! Je li něco uhlazené a noblesní, je to Pavlicovo (zřejmě pohrdavé a oprávněně) mlčení a Halíkova reakce je trefná slušná a na místě. Bohužel váš traktát se řadí spíše ke kvalitativní úrovni Klausova útoku na Pavlicu a Halíka. Dílčí neznalosti, kterými se snažíte vyvinit vás moc neomlouvají, svědčí spíše o zaujaté povrchnosti.

P. Gabriel st. 15.9.2011 14:40

Re: Jen bych ráda požádala zdejší odpůrce prezidenta Klause,

Pokud jde o poruchu osobnosti VK, věřil bych spíše klinickému psychologovi, než komukoliv jinému. A osobně se (zcela nekvalifikovaně a laicky) domnívám, že patologický narcizmus VK je do očí bijící. A i kdybych se mýlil, pokud jde o patologičnost tohoto osobnostního rysu, mně osobně je to rys naprosto nepřijatelný a zcela degradující.

J. Kanioková 15.9.2011 14:59

Paní Marková, dík za ten odkaz,

Nemám co bych dodala k svému prvnímu komentáři. Nemůžu si Halika vážit

P. Gabriel st. 15.9.2011 15:22

Re: Paní Marková, dík za ten odkaz,

Ale o to tady přece vůbec nejde! Jde tady o to, kdo je neotesaný hulvát a zda ten, kdo byl bezdůvodně napaden má právo reagovat! To přece s jakýmikoliv osobními sympatiemi, nebo antipatiemi nijak nesouvisí. To je daleko obecnější problém. Otázka přístupu a hodnot.

PS: Mohu vás ujistit, že s těmi košilemi není Halík zdaleka sám. Moji formaci svého času velmi ovlivnil pan kanovník Navařík z Brna. Dej mu Pán věčnou slávu! Za hluboké totality nosil velmi elegantní fialkové košile - švihák.

T. Vodvářka 15.9.2011 10:51

Paní Marková má problém

s Tomášem Halíkem, protože jaksi přestal splňovat její představu vtipného bonvivána psychologických seancí a dovolil si býti knězem. Vůbec nevím, kde přišla na to, že prof. Halík vypadl z role, kterou mu přiřkla společnost. Pokud paní Markové nemá ráda církevní prostředí, měla by vědět, že prof. Halík odešel z rigidních církevních struktur právě  pro vnitřní potřebu svobody a možnosti hlásat své názory bez nebezpečí zásahu "shora". Paní Marková také píše, že přestala číst jeho knihy a sleduje jej jen okrajově. Pak si ovšem myslím, že její soudy jsou z tohoto pohledu povrchní. I když není třeba souhlasit se vším co řekne či napíše, je v tuto chvíli jednou z mála osobností teologické vrstvy společnosti, jež má co říci k problémům dneška. Jeho poslední kniha "Divadlo pro anděly" je dostatečně sytá odpověďmi na mnoho problémů dneška. Na rozdíl od presidenta republiky si Tomáš Halík připouští pochybnosti o sobě samém, o vývoji společnosti v budoucnu a konec konců i o katolické církvi dnešní podoby.

Jeho konflikt s presidentem republiky byl zahájen nesmyslným osočením jeho osoby a Václav Klaus mohl čekat reakci. Možná by nejvyššímu představiteli státu slušela také skromnost a vědomí, že ne vše je jen černé nebo bílé.

Vytýkat Tomáši Halíkovi jeho přátele je nesmyslem, neboť to je věc každého jedince, s kým chce sedět u stolu. President republiky je rovněž obklopen lidmi, jejichž názory jsou mnohdy - slušně řečeno - nekonvenční a nikdo nemá právo do nich bušit.

Paní Marková, i když jste přestala číst jeho knihy, zajděte si někdy večer v neděli v 20.00 hod do kostela Nejsv. Salvátora. Pokud se tam vejdete mezi mládež, která tam není z donucení, ale z potřeby slyšet moderní pohled na spiritualitu a život, možná uslyšíte Halíka, který sice není dle Vašeho gusta, ale je rozhodně nekonvenční osobností moderní teologie, člověkem, jehož rozhled je možno závidět, člověkem, který je již, na rozdíl od jiných presidentů, opravdovou osobností. Pěkný den.

J. Tejkl 15.9.2011 10:47

to je směšné,

páter Halík pouze  reagoval  na nabubřelý, hloupý a neotesaný útok V. Klause, a pokud Vážená autorko, neznáte "kněze, který nápadá hlavu státu", já zase neznám hlavu státu, která v civilizované zemi napadá kněze.

Uvědomte si laskavě že mluvíte o člověku, který vedle pastorační činnosti a vyučování, vydal také na 200 publikací a knih, přeložených do  všech významných světových jazyků, hostujícího profesora na univerzitách v Oxfordu a Cambridge, tedy o člověku, který beze všech pochybností patří k intelektuální elitě evropské úrovně. Vykreslit takového člověka slovy, za které by se nemuselo stydět ani Rudé právo, může jenom opravdu hloupá, závistivá a pokleslá osoba.

Neřekl bych ani slovo, pokud by jste nějak fundovaně polemizovala s jeho názory nebo postoji. Nic takového jste ale neudělala. Pouze jste si vylila žluč, a navíc jste záměrně vytrhla za souvislosti Halíkův výrok, aniž by jste uvedla co mu předcházelo - tedy verbální napadení jeho osoby V. Klausem.

Legrační je rovněž Vaše jednoduché hodnocení jeho osobnosti slovy: že, tento "způsob žití považuji za tmavomodrý svět idejí a iluzí nezakotvených v realitě".  (Stačilo by dodat  jen populární dovětek RP, že "takový duch je našemu pracujícímu lidu cizí").   Páter Halík je především kněz, který je, jako každý duchovní, denodenně konfrontován s konkrétními osudy lidí, a to i v té nejintimnější sféře. Osobně si myslím, že jeho kontakt s realitou je mnohem užší, než u V.K, izolovaného od reality nejen postavením, ale také výstřední kamarilou kývacích oslů, kterou se na Pražském hradě obklopil..      

        

J. Ráž 15.9.2011 9:23

Dotkla jste se Halíkovy "schizofrenie"

Halíka jsem znal z jeho přednášek a teologicko filozofických meditací,během nichž i mně pomohl najít své duchovní kořeny a v podstatě mne přivedl zpět ke křesťanskému vnímání světa. Když hovoří o víře, slyším v jeho slovech hluboké pravdy o vnímání Boha v podmínkách moderní doby i moderní úloze církví. Jsou to vesměs brilantní až mystické úvahy o Bohu poustevníka od Rýna, jak se sám při jedné promluvě ke studentům nazval. Kdyby si zachoval pouze jednu svou osobnost, tedy osobnost kněze - teologa a filozofa, mohl by ještě udělat hodně prospěšného pro zpopularizování vnímání duchovní dimenze člověka a pro "zcivilnění" církve, zejména katolické. Možná by se díky jeho působení hodně hledačů pravdy vrátilo z bloudění po Budhově Indii a oni mohli díky Halíkovi objevit mystiku ryzího křesťanství a on se mohl stát duchovním učitelem mnoha zejména mladých lidí. Halík je však nikoliv širokozáběrová až renesanční osobnost,jak jse jej většinou vnímali, ale ukázalo se, že je pouze osobnost rozdvojená. Halíkova druhá osobnost se napasovala do role glosátora dějů nejenom společenských, ale i ryze politických, ale při tom se nedokázal odpoutat od vnímání těchto dějů horizontem viděným jen z meditační poustevny na břehu Rýna.Takže svými od reality běžného života občanského naprosto odtrženým glosováním vnitřní i zahraniční politiky (i z ekologie se stala disciplína na výsost politická) a jejich představitelů, likviduje zcela to, co pracně na poli duchovním dlouhé roky budoval. Stal se nepřesvědčivým a pro některé jeho sympatizanty i nedůvěryhodným...bohužel!