4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Světlo do doby temna

Kdy ž jsem byl před lety na stáži v USA, navštívili jsme univerzitu v arizonském Flagstaffu. Hovořila s námi i specialistka na původní Američany a padla otázka: „Je možné napsat historii amerických indiánů tak, aby s tím souhlasily všechny kmeny?“

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Houžňák 11.7.2017 13:38

Ano, to napsal Luther, taky my katolíci

nemáme Luthera rádi.

J. Sova 11.7.2017 15:17

Re: Ano, to napsal Luther, taky my katolíci

Protože byl při návštěvě Vatikánu zděšen jeho zhýralostí?

"Situace v Římě se nedá vypsat. Najdete tu kupčení se vším možným, lež a podvod, krádež a loupež, podplácení, darebáctví a všechny druhy lstí a úskoků, takové pohrdání Bohem, že by Antikrist mohl závidět."

A to tam přišel jako zbožný katolík.

"... sloužil jsem tam mnoho mší a také jsem se účastnil mnoha mší, a děsí mě, když na to pomyslím. Slýchával jsem oficiály, jak se smějí a vtipkují o některé mši. Tenkrát jsem byl mladý a opravdu zbožný mnich, a byljsem takovými řečmi šokován. Opravdu jsem byl znechucen tím, že mohli sloužit mši,jako kdyby předváděli nějaká kouzla. Než jsem se dostal k čtení evangelia, kněz vedle mě už mši ukončil a volal na mě: Passa, passa - konec, už toho bylo dost. Prostě se nám vysmívali, že jsme byli tak zbožní mniši. Křesťana považovali za hlupáka."

F. Houžňák 11.7.2017 17:29

To ne, ale protože Luther byl pokrytec, opilec,

zhýralec a antisemita, který ochotně vypracoval pro šlechtu ideologii, pod zástěrkou nápravy církve, která jí umožnila zdůvodnit si všeobecnou loupež církevních statků a větší ujařmení poddaných (katoličtí poddaní měli, k nedělím, ještě bratru padesát volných dnů, svátků svatých, to všechno luteráni zrušili, aby poddaní mohli víc makat na pány). Luther byl špatný a zlý člověk. Proto taky musel pořád putovat z jednoho místa na druhé, protože ho všude měli brzo plné zuby.

K. Novák 11.7.2017 6:45

Bůh nám dal deset přikázání,

katolická církev je zredukovala na jediné - peníze. A příležitost dostat se k penězům katolická církev nepromarnila.

F. Houžňák 11.7.2017 8:25

To samé takoví jako jste vy říkali

o Židech. A říkají to dodneška.

R. Langer 11.7.2017 9:27

Re: To samé takoví jako jste vy říkali

Hm, já to třeba odjakživa říkám o všech církvích.

F. Houžňák 11.7.2017 12:47

Jasně, jenom vy, ateisti, se o peníze nezajímáte

a pracujete zásadně nezištně pouze pro dobro celku. Takříkajíc gratis pro Deo. Třeba ateističtí bolševici byli toho zářným a následováníhodným příkladem, a i Adolfovi hoši ("křesťanské církve je třeba zničit", jak se tenkrát německá věrchuška nechávala slyšet) nezůstávali nijak pozadu.

J. Sova 11.7.2017 13:08

Re: Jasně, jenom vy, ateisti, se o peníze nezajímáte

Hitler si církví považoval, pochvalně se o nich zmiňuje i ve své knize. Jen církve nabádá, aby zdůrazňovaly i antisemitismus rasový, nejen náboženský.

Kniha je ke stažení na internetu v mnoha jazycích.

Elie Wiesel napsal: "Jak se dá vysvětlit, že ani Hitler ani Himmler nebyli exkomunikováni z církve? Že Pius XII. nikdy nepovažoval za nutné, neřeknu-li nezbytné, odsoudit to, co se dělo v Osvětimi a v Treblince? Že velká část příslušníků SS byli věřící, kteří byli svým církvím věrní až do konce? Že někteří zabijáci chodili ke zpovědi, když právě nemasakrovali? A že ti všichni pocházeli z křesťanských rodin a měli křesťanské vzdělání?"

F. Houžňák 11.7.2017 13:37

Mein Kampf (1922 nebo tak) a politika nacistů

po uchopení moci se často značně lišily, holt implementace se musí řídit momentální situací. Jen si to o té politice nacistů po roce 33 najděte a přečtěte. Třeba https://de.wikipedia.org/wiki/Kirchenkampf#Katholische_Haltung_zum_NS-Regime nebo http://verfolgungkatholischekirchedurchnazis.blogspot.de/2014/05/die-antikatholischen-manahmen-der-nazi_10.html nebo http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-43278950.html. To co píšete, jsou takové ty zlovolné komentáře, které vycházejí z toho, že stačilo papežovo slovo a nacisti okamžitě se vším přestali. Nepochybuju o tom, že kdyby byl Eli Wiesel nebo vy papežem a seděli v obsazeném Římě, že byste Hitlera okamžitě exkomunikovali, bez jakéhokoli praktického účinku, a nechali se jeho hrdlořezy vzápětí zabít. Tím by ovšem katolická církev ztratila možnot zachránit ty tisíce italských Židů, ale co je to pár tisíc povražděných Židů proti pseudohrdinskému gestu, že ano. Takovéhle spravedlivé hrdiny jako jste vy miluju.

J. Sova 11.7.2017 9:32

Re: To samé takoví jako jste vy říkali

To o Židech říkali odedávna katolíci. Čtvrtý lateránský koncil, 1215:

„Čím více je křesťanské náboženství chráněno od lichvářských praktik, tím více proradnost židů v těchto věcech vzrůstá, takže během krátkého času vyčerpávají zdroje křesťanů. Protože si přejeme vidět, aby křesťané v této věci nebyli krutě utlačováni židy, nařizujeme synodálním výnosem, že pokud židé v budoucnu, nebo pod jakoukoliv záminkou, si budou vynucovat od křesťanů tíživé a přemrštěné úroky, pak mají být odstraněni z kontaktu s křesťany, dokud neučiní adekvátní náhradu za nepřiměřené břímě. Také od křesťanů, bude-li to třeba, se bude vynucovat církevním odsudkem bez možnosti dovolání, aby se zdrželi obchodu s nimi. Nařizujeme vladařům, aby kvůli tomu nebyli vůči křesťanům odmítaví, ale spíše aby byli horliví v zamezování tak velikého útlaků ze strany židů.“

Atd.

J. Babička 11.7.2017 2:26

poznámka

Ono s těmi indiány, to jde připomenout i z doby bližší.

Za občanské války totiž bojovali bojovali indiáni na obou stranách. Takže dodnes nevím jak by se shodli na společném názoruMnoho indiánských kmenů vidělo Konfederaci, jako lepší volbu, protože doufali, že od ní dostanou vice svobody. Navíc některé kmeny, na příklad, Creek a Choctaw, vlastnili otroky a tak samozřejmě jejich zájmy byly s Konfederací.

Na konci války generál Stand Watie, jinak nevyšší náčelník Cherokee Nation, se svymi indiány se vzdal až měsíc po tom co slavný gen Lee.

Na druhé straně, General Ely Parker, indian s kmene Seneca, člen štábu gen U.S. Granta, sepsal dohodu o kapitulaci, kterou gen R.L.Lee podepsal v Appomattox 9. Aprila 1865. Lee řekl při té příležitosti, jsem rád, že se vzdávám i skutečnému američanovi.

Jinak, Apačům sebrali velku část území Komanči a při to vyvraždili několik apačských kmenů. Že by Apači měli spory s Dakoty o tom jsem nikde nečetl.

J. Vintr 11.7.2017 1:29

Katolická církev nic nepromarnila

to jen mezi lidmi stále žije protináboženská propaganda, která jim byla v mnoha podobách servírována a vtloukána do hlav víc jak jedno století a proti níž je skoro marné bojovat.

P. Dvořák 11.7.2017 4:41

Katolická církev opravdu nic nepromarnila.

Získala pro sebe vše, co bylo v dané situaci možno získat.

Neřekl bych, že je u nás nějak výrazná "protináboženská propaganda", ale mnoho, lidí si plete pojmy. Náboženství totiž není totéž co římskokatolická církev.

Koneckonců ani proti římskokatolické církvi se nejedná o nějakou "propagandu", ale mnoho lidí obecně za propagandu považuje holá, byť nepříjemná fakta. Jako jiný příklad bych uvedl dlouho zamlčované události padesátých let. Jejich popis přece také není "protikomunistickou propagandou", i když mnoho lidí si to myslí.

J. Vintr 11.7.2017 9:04

Re: Katolická církev opravdu nic nepromarnila.

Ta protináboženská propaganda není jen u nás, ta je v celé západní civilizaci. Tak třeba 99 procent filmů, které se nějak dotýkají katolické církve, ji líčí v negativním světle. Mezi lidmi jsou považovány za samozřejmost některé vyložené lži, jako například to, že církev byla nepřítelem vzdělanosti nebo to, že církev má na svědomí upalování čarodějnic. A to není zdaleka všechno.

J. Sova 11.7.2017 9:36

Re: Katolická církev opravdu nic nepromarnila.

Církev tedy neuznávala Boží imperativ Ex 22,17 "Čarodějnici nenecháš naživu." ?

J. Vintr 11.7.2017 11:29

Re: Katolická církev opravdu nic nepromarnila.

Křesťanství pojem čarodějinictví vůbec nezná. To je pohanská pověra. Čarodějnické procesy byly vedeny světskými soudy podle světského práva (církev ostatně nikdy neměla soudní pravomoc). Samozřejmě se v dobách, kdy upalování čarodějnic bylo velmi rozšířenou zábavou pro lidové vrstvy, našli i církevní činitelé, kteří si přisadili, ale dělali to v naprostém rozporu s učením křesťanství.

Č. Berka 11.7.2017 11:51

A co exorcismus? Ten zná?

Katechismus katolické církve 2117:

Všechny praktiky magie a čarodějnictví, kterými člověk zamýšlí podrobit si skryté mocnosti, aby mu sloužily, a tak dosáhnout nadpřirozené moci nad bližním, byť by to směřovalo i k jeho uzdravení, závažně odporují ctnosti zbožnosti. Takové praktiky jsou ještě více odsouzeníhodné, jsou-li spojeny s úmyslem škodit druhým nebo když se dovolávají zásahu zlých duchů. Také nošení talismanů je hodno pokárání. Věštění nebo magie se často užívá ve spiritismu. Proto církev věřící před ním varuje. Uchylování se k tzv. přírodním léčebným metodám nesmí vést ani ke vzývání zlých mocností, ani ke zneužívání důvěřivosti druhých. http://www.vojtechkodet.cz/temata/okultismus/co-vede-k-otroceni-zlemu.html

R. Langer 11.7.2017 9:29

Re: Katolická církev nic nepromarnila

Za tu "protináboženskou propagandu" zaplať Pámbu, protože díky ní se mohla Evropa stát civilizovanou. A ne, nemyslím tím komunisty, ti se naopak od křesťanů dobře učili. :-P

J. Vintr 11.7.2017 10:54

Re: Katolická církev nic nepromarnila

Zase hloupý omyl. Bez křesťanství bychom mimo jiné například s téměř stoprocentní pravděpodobností všichni tloukli čelem o zem směrem k Mekcce. Tedy zhruba těch deset procent současného počtu, protože ostatní by se vůbec nenarodili.

F. Houžňák 11.7.2017 14:01

Elektrický proud, kupříkladu, objevili a implementovali

křesťané v křesťanské civilizaci. Jak vy vlastně píšete ty svoje příspěvky? Chodíte k hakímovi místo k zástupci "západní lékařské vědy", rozvinuté k dnešní podobě v křesťanské civilizaci? Vy už jste jako ti zpovykaní bohatí synci, co teď v Hamburku za výkřiků "pryč s kapitalismem" podpalovali auta prodavačkám a řemeslníkům. Ze svého ateismu děláte ctnost, už jste to zkusil prodiskutovat s nějakými muslimy a vysvětlil jste jim, že žádný Alláh není a Mohamed byl lupič, vrah a pedofil? Pokud ne, zkuste to, bude to určitě zajímavá zkušenost, v jejímž průběhu můžete své zážitky porovnávat s tím, jak na váš ateismus reagují ti zlí a zaostalí křesťané.

T. Pansky 11.7.2017 0:48

Mohl by autor doplnit, co presne myslel posledni vetou ?

Promarnila ci ne, ale jak? Na co presne narazi?