18.5.2024 | Svátek má Nataša


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Socialismus pro 21. století

Socialismus byl vždycky lákavý, speciálně pak pro skupinu vzájemně samozvaných intelektuálů. Anarchie výroby společenského uspořádání založeného na soukromém vlastnění výrobních prostředků byla pro lid mociprostý často neuchopitelná a pro mocné často až příliš hodná uchopení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Rybák 19.2.2013 19:37

"Nová levice"

Pochopila, že vlastnictví "něčeho" je jenom právo (svoboda) s "něčím" nakládat. Není tedy absolutní filosofickou kategorií, za niž ho považoval K. Marx. Rozsah tohoto práva (té svobody) je totiž možno libovolně omezovat a postupně vlastníka vyvlastňovat. Pochopila, že korporativní postdemokratický superstát může omezováním práva na podnikatelský zisk libovolně vykořisťovat malé a střední podnikatele, a přinutit je, aby platily nejenom na "nepřizpůsobivé darmožrouty" a nadbytečné byrokraty, kteří svým hlasováním vládu té korporativistické mafie vždy znovu potvrdí ale i na dotace pro pseudo-podnikatelské velkoparazity, kteří jsou k té mafii proto plně loajální a na dotace přímo pro samotnou korporátní mafii.

Podobně pochopila, že kultura není pouhá (Marxova) ekonomická nadstavba, ale že je prostředím, které v podstatě determinuje politické a ekonomické struktury v dané společnosti. Proto už nejméně 30 let provádí své tažení institucemi během něhož dobyla drtivou většinu západních škol a tím i soudců, žurnalistů..s cílem zcela zničit křesťanské hodnoty (zodpovědnost za sebe, svou rodinu, svou zemi, čest, svědomí, ctnost..) z nichž se stále obnovuje demokratický kapitalismus.

Ještě nikdy nebylo socialistické otroctví tak blízko k vládě nad celým světem.

C. Coton 19.2.2013 15:24

Re: JEŽÍŠMARJÁÁÁÁ !

Dýchejte, paní Kanioková, dýchejte :-)))

J. Kanioková 18.2.2013 22:15

Škodí korupce a daňové úniky ekonomice? Méně, než si myslíte

http://jdem.cz/ye8f2

J. Kanioková 18.2.2013 22:08

Přesně !

J. Kanioková 18.2.2013 22:04

No... kdo za to může ?

Volič...

J. Kanioková 18.2.2013 22:01

no.... protože většinový všeholid CHCE a podporuje v kdečem kontrolu, ochranu...

protože většinový všeholid se své zodpovědnosti pečlivě vyhýbá a kdeco vyžaduje od státu..

Kolik je u nás skutečných pravičáků, kteří OPRAVDU chtějí jen absolutně minimální stát ?

J. Kanioková 18.2.2013 21:55

jak to, že jsem zapomněla na daně .....?

"Stát NEMÁ žádné vlastní zdroje, pouze spravuje ty, které vybere od daňových poplatníků."

Jen SPRAVUJE daně - a jelikož má z nich dnes už téměř 80% povinných výdajů... tak je to v pytli. Takže na víc sociálna nemá a postupem času bude mít stále méně.

A státní firmy dnes už nejsou výrobní, takže hodnotná výdělečná místa tvořit nemá z čeho.

Stát může zlepšovat jen dvěma způsoby, zlepšovat podmínky pro podnikání (odbourávat regulace) a snižovat byrokracii.

Čili podporovat podnikatele - z čehož mohou být větší daňové příjmy a snižování nezaměstnanosti, a likvidace zbytných výdajů

Z. Rychlý 18.2.2013 20:56

Re: Pobaveně jsem se zasmál, když

Nevím, co z toho jste, zda jen anarchista nebo kryptokomunista, nebo něco jiného lečvičáckého, třeba zapálený marxista. Ale rozhodně obviňujete přírodní zákony ze zločinu. Uvědomte si, předtím než zakážete nože jako potencionální vražednou zbraň, že nůž vykonal také mnoho dobrého a je potřebný. Nůž není nástroj ďáblův. Je na policii a soudech, aby lidi používající nože k vraždění eliminovala. Vy ovšem zakážete nůž jako nemorální, neb se s ním hodně vraždí.

Svobodný trh je na tom stejně, je to nástroj a je na policii a soudech, aby zločince, vyskytující se všude - i na svobodném trhu - eliminovala. Co má nůž společného s morálkou ? A tatáž otázka platí pro trh. Proč od něj vyžadujete morálku, když to není nic jiného, než prostředí a pravidla - nástroj k tilik potřebné svobodné směně.

Že zrovna Vy odmítáte pochopit funkci peněz, je Váš problém, ale pak bohužel máte k pochopení problémů lidstva se směnou (které objektivně existují) malý a omezený prostor. Pak se nelze diviti radikálním a hysterickým výrokům, které Vaše texty provázejí.

Jen maličké připomenutí - trh nerovná se jen a pouze peníze - trh je místo, kde existuje svobodná nabídka a svobodná poptávka určitého produktu, kde účastníci znají vlastnosti tohoto produktu a mají k informacím svobodný přístup, a kde je interakcí svobodné nabídky a poptávky svobodně vytvářena cena statku; a nakonec je produkt směněn svobodně zvoleným prostředkem směny. Nic víc, ale taky nic míň. Je tu spousta zákonů, které už teď a správně definují kriminální chování, ale trh je v tom nevině. Jestli na trhu někdo nabízí zakázané, nebo nebezpečné věci, to je a vždy bylo předmětem regulace, to vadí jen těm tržním svazákům. Jestli někdo podvádí a neplní to, k čemu se zavázal, dopouští se podvodu, či jiných kriminálních činů, ale to je též věcí policie a soudů. Není nutné s vaničkou vylévat dítě. Atd, atd, ...ale něco mi říká, že moje vysvětlování je zbytečné, že je to příslovečné házení....

R. Szewczyk 18.2.2013 19:21

Re: Pobaveně jsem se zasmál, když

svobodný trh je nemorální,ano je ,protože ačkoliv se nazývá svobodný nikdy vpravdě svobodný nebyl,proteže odjakživa byl jaksi regulován,je to jen matení pojmů,už jen proto,že směnnou hodnotu ,peníze,vyráběl vždy stát,s malým uvolněním za feudalismu ,kdy peníze razil feudál,,,,,,bohužel ,historické zkoumání vlastnictví a státu za feudalismu je více než ubohé,pominme ho

V. Plocek 18.2.2013 19:14

Socialismus pro 21. století

Omlouvám se, ale tomu nerozumím. Princip = požadavek je pro mě zřetelný, otázka daní a dalších náležitostí je pro jinou diskuzi. Proto musím končin. Zdravím všechny.

R. Szewczyk 18.2.2013 19:12

Re: Výborný článek -

a pak tu máme stát paternalistický,který tluče do hlavy to,že svobodu a zodpovědnost přináší právě on

V. Plocek 18.2.2013 19:10

Socialismus pro 21. století

Díky za názory. Končím protože na Vámi uvedené neumím argumentovat. A jak znám Kubu (měli jsme zde za bolševika továrnu, která fungovala jedině když tam byli čeští lidé)  tak většina lidí je spokojena, stejně jako bude po příštích volbách u nás. Většina lidí nechce aktivně konat za účelem zvyšování svých požitků, ale "mít se relativně dobře" při malé namáze. A to platí na Kubě stejně jako u nás.  Uvidíte.

R. Szewczyk 18.2.2013 19:09

Re: Socialismus pro 21. století

právě že moc ne,páč zapomněla na to ,co se nazývá daně,,,,,,a pak na to,že už neexistují peníze --------,coby ekvivalent práce,

R. Szewczyk 18.2.2013 19:06

Re: Re:pokud mluvíte o socialismu,měl byste říci o jakém

třeba utopický,ale ten je taky to one fuj,ten současný nelze ani dodefinovat.....

V. Plocek 18.2.2013 19:04

Socialismus pro 21. století

Paní Kanioková konečně se ozval někdo, kdo pochopil princip mého uvažování bez následného označování socialismem a pod. Definovala jste to naprosto přesně. Díky.

R. Szewczyk 18.2.2013 19:03

hi

hádejte,,,,když stát vlastní tak 80% vaších přijmů,a kolektivním rozhodnutím je přerozděluje,to jest parlamentem a vládou,tak jakýpak systém to asi máme,,,,,pominme,způsob dosazení parlamentu,páč to je matoucí v uvažování

V. Plocek 18.2.2013 19:02

Socialismus pro 21. století

Pane já smekám, vy jste srandista. Tak Vám speciálně do Vašeho "minibalíčku" přidám jachtu a soukromé letadlo. ''Spokojen? Zdravím.

J. Kanioková 18.2.2013 18:29

Výborný článek -

jenže jak je vidět, tak někteří pořád melou - STÁT musí.....to a ono...

"Sociální stát by měl vytvotřit zdroje, ze kterých by financoval sociální výstavbu, pracovní místa".   ...šmankote ! 

Stát NEMÁ žádné vlastní zdroje, pouze spravuje ty, které vybere od daňových poplatníků. A NEVYTVÁŘÍ  žádná novmálně výdělečná pracovní místa !  Pouze byrokratická, úřednická...

Svoboda a zodpovědnost jednotlivců přináší prosperitu, NE paternalistický stát, který lidi demotivuje !

B. Volarik 18.2.2013 18:14

Re: S Kubou je to velmi laciný argument.

Ale pádný. Jak vidíte, pádné argumenty nemusí být drahé.

J. Kanioková 18.2.2013 18:14

JEŽÍŠMARJÁÁÁÁ !

S T Á T.....by měl zařídit , aby pokud člověk pracuje a to i na nejnižších postech ve společnosti (uklízečka, atd) měl zajištěno ubytování, topení a další energie, potravu a televizi. Pokud tomuto říkáte socialismus, tak jsem pro něj.

Povinnost státu je zajistit obranu a bezpečí... A solidní zákony, aby v něm existovla nějaká pravidla.

Vše ostatní už by mělo být víceméně na lidech. Každý sám svého osudu tvůrce !

B. Volarik 18.2.2013 18:11

Re: Socialismus pro 21. století

... a jak jste to myslel stím "ubytováním"? Pro mne je minimum řadový domek, tři ložnice, dvě koupelny, tři záchody a dvoreček, bez bazénu a jacuzzi si život neumím představit. Takže, pokud mám to svoje minimum a manželka má své auto (a nemusím ji tudíž vozit do práce), je všecko v cajku.

B. Volarik 18.2.2013 18:08

Re: Socialismus pro 21. století

A ta televise...to je minimum? Co takhle auto...to by bylo minimum pro mně. Anebo, víte co.....motorový člun, to je přece taky jenom takové malé minimum.

B. Volarik 18.2.2013 18:05

Re:pokud mluvíte o socialismu,měl byste říci o jakém

Pokud já  mluvím o socialismu, mluvím vždy o tom jediném, který znám. Nazývám ho "zasratýýým". Existuje snad nějaký jiný? Kde? 

V. Plocek 18.2.2013 17:33

Socialismus pro 21. století

Lituji, ale nepochopil jste myšlenku. S Kubou je to velmi laciný argument.

V. Plocek 18.2.2013 17:29

Re: Socialismus pro 21. století

Pane Cioton. Vidím, že jsem  vše formuloval ne srozumitelně. Před rokem 1989  nebyla vyhraněná péče o zmíněnou skupinu sociálně slabých.  To byl  systém, který schopným bral, a dával v první řadě sobě (což se děje do dnes), a potom  každému ždibec, aby nikdo nepřečuhoval, Zkrátka držel lidi na uzdě.  Sociálnií stá by měl vytvotřit zdroje, ze kterých by financoval sociální výstavbu,  pracovní místa A TO VŠE V MINIMU, aby člověk, který svým chováním  plní své závazky. vůči spoíečnosti měl zajišťené základní potřeby. Nevím jestli tato téze je komunistická nebo ne, ale stát který toto nerespektuje ohrožuje vlastní stabilitu a bezpečnost.

S. Rehulka 18.2.2013 15:40

Krásný článek....

....ale autore, myslím, že házíte perly sviním !

Z. Rychlý 18.2.2013 15:29

Pobaveně jsem se zasmál, když

jsem si přečetl tenhle jinak perfektní článek. Vzpomněl jsem si totiž na první misionáře, kteří šli kázat víru mezi divochy a kupodivu skončili v kotli na polívku.

Jít s kázáním o spontánním řádu mezi husitské rovnostáře nemůže skončit jinak, než v kotli na polévku.

Musí se začít s osvětou a bude to trvat dlouho. Protože i mezi ctiteli svobodného trhu se najde příliš mnoho "tržních" svazáků, kteří mají o svobodném trhu představu blížící se naprosté ANARCHII. Nečetli o trhu nic a v podstatě si myslí, že je na něm dovoleno úplně VŠE. Tím pak nahrávají do karet těm, kteří by zase naopak všechno regulovali a určovali. Možná, kdyby se našel nějaký popularizátor typu Fr. Bastiata, pak by mohlo být lépe, protože knihy Misseho, Hayeka jsou bichle nad síly člověka, který chce vědět jen tak základní informace. A bude to těžké, protože i ten populární "Kam se poděl můj sýr", se zase tak moc neprodává.

Už jen vyvrátit běžnému občanovi hloupou tezi o tom, že svobodný trh je nemorální, je velmi obtížné a přitom se bez toho dál nedostaneme.

V. Venc 18.2.2013 15:00

Re: Výborný článek

Ad Szewczyk

Také tam určitě byli i nemocní, "hendikepovaní", potřební,..ti se svobodné výměny služeb, zboží a kapitálu asi moc neúčastnili.

Kapitalismu neznamená budování nebe na zemi. (Ten je dle A. Smithe přirozeným řádem svobody!)

R. Szewczyk 18.2.2013 14:26

Re: Výborný článek

prosím o vysvětlení toho založení kapitalismu v usa,když tam píšete o svobodě,tak jen pro některé tam byla,vyjmenuji třeba obligátní černochy,nebo ty co neuměli číst,tak neměli právo volit,změnilo se to celkem nedávno,,,,,hi hi hi,,,,,a pokud jde o ty osvícené rozumem,tak jejich nejgenialnější humánní počin je vynález gilotiny,,,,,,je zajímavé,že za pojmem demokracie se podle většiny skrývá právo,spravedlnost,svoboda,což je samozřejmně nesmysl,ale je hojně prezentován i ve sdělovacích prostředcích,pochopitelně k oblbnutí mas,

R. Langer 18.2.2013 14:24

Re: Socialismus pro 21. století

Pro mě je ta myšlenka článku zcela jasná, pro vás ne?