2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Škola základ stádnosti

Vždycky jsem měla osypky ze začátku školního roku. Poslední týden prázdnin stál za starou bačkoru. Jako dítě jsem si myslela, že až budu věku vyššího než školou povinného, „syndromu posledního prázdninového týdne“ se zbavím.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. Roldán 24.9.2018 15:39

Re: Onehdy jsem přišel na to,

Souhlas. Poznávání znamená experimentování, a to se neobejde bez spousty slepých uliček. Jára da Cimrman by mohl vyprávět ;-)

R. Langer 24.9.2018 15:38

Re: Ubozi mazankove,

Copak, schází vám to? Když nemelete ty svoje kraviny o čecháčcích, tak se s vámi dá i mluvit. Kázeň ve škole není žádná zhovadilost.

O. Roldán 24.9.2018 15:36

Re: otázka ale je, kolik by těch géniů bylo

Ano, nadané dítě se projeví samo - a to tím, že se těžce nudí, a tudíž zlobí nebo výuku prostě ignoruje, čímž se u učitelů brzy zapíše jako "problémové" a dají mu tak zahulit, že mu jakékoliv vzdělávání znechutí. Ale jsou i nadané děti, které to skousnou a jejich talent škola nezabije.

Génie jsem nepotkal žádné, ale velmi nadaných pár bylo. Naštěstí jsem chodil do docela dobrých škol.

J. Kanioková 24.9.2018 15:01

Ubožáku !

J. Kanioková 24.9.2018 14:58

A vy nejste normální

Jestli je autorka revolucionářka, tak já jsem čínský bůh srandy.

Š. Hašek 24.9.2018 14:51

Já školství přežil

od Novotného až po Husáka.

Nezabilo nic!!! Ve mně!!! No, vobčas/často se vodpolodne brblalo, když někdo i koupil Partyzánky do osmé cé.

Celou školní docházku mě tatík musel připomínat, že nemám "furt študovat svět v knížkách/skautu", že bych v rozletu měl přistát u vysavače, koupit brambory, zamést chodník, ....... a uklidit si ten braigl na svém pracovním stole (dlouho jsem neměl svoji cimérku). Nějak mě ten novotného školský tábor vězeňský nasvázal!!!

Když někdo na státním základním školství nenechá chlup dobrého, zbystřím pozornost. A fest! Naposled to totiž byla jedna dáma, která vedle mě ječela, že školy jsou koncentrační tábory a děťátka mají dojít k občanské dospělosti "samostudiem a hledáním sebe sama ve vciťování se do jiných dětiček"!!! Pythagorova věta/Karel IV se nejlépe naučí vciťováním. Případně stávkou proti jednotnému menu ve školní jídelně a domácímu úkolu přes Vánoce. Sponzoruje Šabatová/Marksová/ ........ už nevím, jak se to všecko jmenuje. Zkráceno.

K. Janyška 24.9.2018 14:40

Jsem pro drill. Děti mají být vedeny k pořádku.

Jiná a daleko horší věc je, co je jim ve školách vtloukáno do hlav stran společenské vědy. Jsou tam připravovány pro život v organizaci, protože hloupí učitelé, vyškolení hloupými vysokými školami, je připravují pro život v ní. A tou lidský svět není. Je neodvolatelně spontánním řádem a to má své nepřekročitelné důsledky.

Od vás, Pikorovi, bych očekával, že kompozitivní teorii, jak se nazývá suma vědeckých informací, získaná kompozitivní metodou společenských věd, budete vyučovat. Když ne na školách, tak na internetu. A - nic... Dzp.

K. Janyška 24.9.2018 14:37

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Celou velmi složitou problematiku však popisuje na vědecké, a jen na vědecké, bázi tzv. kompozitivní teorie, tedy suma informací, navzájem provázaných a neodporujících si, získaná vědeckou kompozitivní, tedy skladnou, metodou společenských věd. Viz slavná kniha Kontrarevoluce vědy myslitele myslitelů, nositele Nobelovy ceny. A.F Hayeka. Dzp.

K. Janyška 24.9.2018 14:37

CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Vzděláním je to, co se dostane do hlav dětí, studentů a ostatních lidí, z platných informací o světě, přičemž je úplně jedno odkud. Není nic tragičtějšího, než tzv. vzdělání informacemi irelevantními.

Z hlediska oborových znalostí a rozšiřovaných technických informací není problém tak velký. Všichni souhlasí s tím, že jedna a jedna jsou dvě a suma dalších takových a daleko složitějších vědomostí je přijímaná všemi jako samozřejmost a je to tak logické a v pořádku, pokud tedy nemluvíme o technice a strategii vyučování. Jsou to vědecky podložené a šířené poznatky a zkouší se z nich.

Avšak z hlediska předání informací vyššího řádu, tedy vědění o lidském světě a principech, na kterých vyrostl a stojí je situce tristní a právě obrácená, než by měla být.

Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav, že lidský svět je organizací ovládanou lidmi a veškeré školní snažení je směrováno k tomu, aby do takového světa byli připraveni vstoupit a uměli se v něm pohybovat. Jenže takový svět neexistuje.

Věc se má úplně obráceně. Lidský svět je totiž spontánním řádem lidské interakce, tedy je řízený spontánními silami a to je jedinou možností přežití lidstva. A to je tak neuvěřitelné a složité, že to lidi nejsou schopni vůbec bez předpřípravy pochopit. A na školách neprobíhá ani ta. Nejsou učitelé a dokonce ani učitelé učitelů, tedy profesoři vysokých škol, kteří by takovému paradoxu rozuměli.

J. Machotka 24.9.2018 13:18

Re: Autorce i mnohým diskutujícím

Děkuji za odpověď.

Zkusím to trochu dovysvětlit. Za minulého režimu, v generaci mých rodičů a prarodičů (v roce 1989 mi bylo 16 let) bylo vzdělání považováno za hodnotu. Mohlo to být dáno i tím, že s výjimkou stranických prominentů na tom všichni ostatní byli tak nějak podobně. Navíc, režim potřeboval odborníky a do jisté míry toleroval seberealizaci politicky neloajálních jedinců, zejména pak na technických oborech (to je zase generace mých učitelů na matfyzu). Kvalita vzdělání proto byla do jisté míry prestižní záležitostí a měla přednost před kvantitou. Ještě dva ročníky před naším se stalo, že za první dva roky ze dvou paralelek zůstala jen jedna.

V 90.letech lidé přišli na to, že vzdělání není totéž co vyšší úroveň a u mnohých ztratilo vzdělání cenu. I dnes mnohde stačí jen papír a proto vznikly UJAKy, plzeňská práva a podobní. Mnoho kvalitních učitelů odešlo do zahraničí nebo začali dělat něco jiného a ono pravidlo o penězích na studenta má pak důsledek, že i ten matfyz si někoho, kdo na to nemá, raději ponechá, aby na něj nepřišel o peníze.

Jak už jsem napsal minule, je to na společenskou poptávku, takže vinit z toho (jen) školy, by nebylo správné, i když na tom samozřejmě také mají svůj díl.

V té knize, na kterou odkazuji se mj. píše i o tom, že jedním z problémů školství je to, že učí osoby, které za celý svůj život mnohdy nic jiného než školství nepoznaly.

R. Langer 24.9.2018 12:54

Re: Školství

Vy jste úředník, co? :-D

Z. Frys 24.9.2018 12:52

Re: Školství

Povinná školní docházka je jedna z mnoha násilných státních intervencí do života člověka. Stejně jako jiné násilné intervence, např. povinná zdravotní daň, povinná důchodová daň a daně obecně je vysoce nemorální a narušuje nejvyšší lidskou hodnotu - svobodu (negativně vymezenou) a tedy i princip neagrese. A stejně jako je nutné odstátnit (nefunkční) státní školní systém, je třeba odstátnit všechny ostatní státem organizované systémy jako zdravotnictví, důchodový systém, dopravní infrastrukuru atd.

R. Langer 24.9.2018 12:51

Re: otázka ale je, kolik by těch géniů bylo

Kolik si kolem sebe během docházky do školy pamatujete géniů? Nebo si myslíte, že lepší škola je nějakým zazrakem objeví nějaké utajené? Ano, je to možné, ale ta pravděpodobnost je velice nepatrná. Nadané dítě se vám prostě projeví samo.

R. Langer 24.9.2018 12:48

Re: Autorce i mnohým diskutujícím

Ehm, od 90. let? Za komančů se děti dávali do jeslí, aby rodiče mohli plnit pětiletky, myslíte že to bylo snad více motivující?

A za 2. Zatím nikdo lepší měřítko kvality než peníze nikdo nevymyslel, ale pochopitelně všechno má své mouchy.

J. Kratochvíl 24.9.2018 12:32

Re: Školství

Pane Frysi, jako občan demokratického státu ČR, máte svá práva a povinnosti a ty musíte dodržovat. Jedním z těch pravidel je povinná školní docházka. A ta tady byla zavedena již v 18.stol. za Marie Terezie a to se ještě o žádném kapitalismu ani komunismu nevědělo. To každému rozumnému občanu je jasné na rozdíl od vás..

Z. Lapil 24.9.2018 11:57

Onehdy jsem přišel na to,

že jedním z důležitých problémů klasické školy je to, že nedává prostor pro chybu. Za kdejaké CVIČENÍ se dává známka a kdo nemá jedničku, má problém.

Připomínám, že chybami se člověk učí a aby mohl dělat chyby, potřebuje bezpečné prostředí. Proto se třeba letecké a jistě i jiné motory zkoušejí v "betonových bunkrech": kdyby se nějak vymkl, aby nezdemoloval půlku fabriky. Tvrdím, že klasická škola takovým bezpečným prostředím nepříjemně často není.

Člověk (a dítě zvlášť) je bytost zvědavá a škola je z principu instituce, která zvědavost ukájí, takže pokud dítě chodí do školy nerado, je někde něco špatně.

O. Roldán 24.9.2018 11:54

Re: škola z jiného úhlu pohledu

Nikdy jsem nedovolil škole, aby narušovala moje vzdělávání.

I never let school interfere with my schooling.

Mark Twain

Není nadto dostat se do dobré školy. Obecně řečeno se ale domnívám, že zatím máme jen mlhavou představu jak to zařídit, aby škola byla dobrá. A tím myslím i pedagogické vědce. Někde se to ale daří, například ve Finsku.

J. Ptáček 24.9.2018 11:40

škola z jiného úhlu pohledu

I já (dnes 77) jsem míval osypky zhruba od pouti na sv. Vavřince (10.8.). A to jsem měl velmi dobré vysvědčení. A co k tomu říkali někteří laureáti Nobelovy ceny?

T. Thákúr (1913 za literaturu):Těsná schránka školy je jako pevná bandáž na nožkách čínského mandarína, která dusila moji přirozenost po všech stránkách.

G. B. Shaw (1925 za literaturu): Škola je krutější, než vězení.Ve vězení trápí vaše tělo, ve škole váš mozek.

Andrej Sacharov, otec sovětské vodíkové bomby (1975 Nobelova cena míru): Škola je prostě ztrátou času.

Dobrá škola je samozřejmě nutná a potřebná (díky císařovno Marie Terezie!), jen tak na odlehčení.

Z. Lapil 24.9.2018 11:37

Re: Ubozi mazankove,

Teď je otázka, jestli je úkolem dítěte školu přežít nebo se v ní něco naučit.

Jistá mazánkovitost podle mě plyne spíš z toho, že rodiče nevěří ve schopnost svých dětí samostatně zvládnout situaci.

Z. Lapil 24.9.2018 11:32

Re:

Rozumím, ale: podruhé už by to zvládla líp a potřetí by možná ani nemusela volat.

Z. Frys 24.9.2018 11:21

Re: Školství

Pane Kratochvíli, číst a počítat jsem uměl dřív než jsem šel na ZŠ, a psát mě tam stejně nenaučili. Navštěvování ZŠ i gymnázia byla v podstatě ztráta času, a to nepočítám snahu těchto institucí o indoktrinaci odpornou socialisticko komunistikou ideologií, etatismem a láskou k rudým ruským bratřím. Tfuj. Jediná škola, která měla v mém životě smysl, byla VŠ, měl jsem štěstí vystudovat patrně nejlepší školu která se tu za bolševika dala vystudovat. Pro vaši informaci - jsem klasický liberál - libertarián - anarchokapitalista. A nikdo na světě - ani stát - nemá právo mi cokoliv nařizovat. Povinná školní docházka je v podstatě otroctví.

J. Machotka 24.9.2018 11:19

Autorce i mnohým diskutujícím

...bych doporučil knihu od J. Holta: Proč děti neprospívají (v angličtině k dispozici zde: http://www.schoolofeducators.com/wp-content/uploads/2011/12/HOW-CHILDREN-FAIL-JOHN-HOLT.pdf)

Moje pozorování:

1. někdy v polovině 90.let škola přestala být převážně vzdělávací a začala být významně sociální organizací, a to z velké části na společenskou poptávku. Tím chci říct, že mnoha rodičům nejde až tak o to, co se děti naučí, ale hlavně, že je mají kam dát (u některých: že od nich mají pokoj).

2. kvalitu školství ruinuje pravidlo "peníze za žáka/studenta", ale máte návrh na lepší?

3. dcera, a nově teď i syn, chodí do "výběrové" školy - alespoň měřeno počtem přijatých na školy vyššího stupně. Dril mají také; dcera s tím dost válčí. Osobně si nemyslím, že je to na škodu, pokud však dril není to jediné, s čím se ve škole potkají. Máme naděje na vyšší ročníky a zatím jsem plný naděje. Možná by tedy stálo za to se podívat po jiné škole.

O. Roldán 24.9.2018 11:05

otázka ale je, kolik by těch géniů bylo

kdyby školy byly lepší než jsou dnes?

J. Kratochvíl 24.9.2018 10:55

Re: Školství

Stále lepší " neomylný" státní úředník než neomylný Prokop a Frys !!! Vám prospěla další školní docházka pro seniory.

J. Kratochvíl 24.9.2018 10:52

Re: Jestli je tady někdo poslušný blbeček,

Hlavně, že jste to pochopil vy a pan Frys !!!

J. Kratochvíl 24.9.2018 10:51

Re: Jestli je tady někdo poslušný blbeček,

Z Marxe máme jedinou zkušenost, zabránit do budoucna všem revolucím, to platí i pro takové revolucionářky jako je Šichtářová.

M. Prokop 24.9.2018 10:49

Re: Školství

Protože žádná státní instituce ani úředník nemůže nařizovat blbosti.

:-P

Každý oud státu, jakmile se jím stane, je okamžitě nadán neomylností a neúplatností!

(PI)

M. Prokop 24.9.2018 10:47

Re: Jestli je tady někdo poslušný blbeček,

To jste jen něco nepochopil, celý článek.

J. Kratochvíl 24.9.2018 10:46

Re: Školství

Pane Frysi, vy jste zde znám, jako anarchista to jest extrémista. Anarchie a chaos jsou přitažlivé jen pro málo občanů. Proto je důležité, aby nad výchovou a pedagogikou měly neustálou kontrolu státní instituce t. j. stát. Tečka. !!!

D. Polanský 24.9.2018 10:45

Re: Jestli je tady někdo poslušný blbeček,

Ale uznejte, že text působí revolučně. Autorka láme okovy školních osnov jako kdysi Karel Marx v Manifestu proletariátu lámal okovy vykořisťování. Na ně, na učitele!