28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Protektorát a fakta

Mezi roky 1939 a 1944 se počet průmyslových dělníků v protektorátu zvýšil ze 730 tisíc na 880 tisíc. V roce 1944 byl podíl protektorátních továren na zbrojním průmyslu Říše podstatně vyšší, než kdykoliv předtím. Nikdy předtím se netočilo tolik filmů – sto čtrnáct za dobu protektorátu, a vedle padesáti šesti komedií se mezi díly českých tvůrců objevily i otevřeně propagandistické a antisemitské snímky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Koutný 28.3.2014 14:57

Re: souhlas

Nevypálili. Ale dopis, který byl záminkou k jejich osudu, donesl na Gestapo Čech.

J. Gutvirth 28.3.2014 14:46

Re: Těch

Sevčíka nechat viset za k ule.

J. Václavíková 28.3.2014 14:30

Ano, odsun byla blbost, která se nám vzápětí vymstila

S tím odbojem si nejsem tak jista, to se lehce hodnotí z pozice toho, kdo zná pozdější vývoj situace, horší je pozice toho, kdo se rozhoduje na začátku války, kdy jsme stáli naprosto osamoceni proti Goliášovi a všichni ostatní nám situaci zazlívali.

J. Pernica 28.3.2014 14:28

Propaganda

Propaganda, propaganda a zase propaganda jejíž cílem je nasypat si popel na hlavu a zdiskreditovat národ jak se dá. To že někdo hrdinně nevystrkoval na odiv palici, jaký je odbojář, ještě neznamená, že jím ve skutečnosti nebyl. V koncentračních táborech skončily tisíce odbojářů z malých "nevýznamných" oddílů, které prováděly drobné sabotážní akce. Nikdo nevidí ty tisíce anonymních sedláků schovávajících u sebe "nepohodlné" občany. Nikdo nevzpomene sabotážní akce ve zbrojních továrnách, které nebyly na první pohled vidět, ale zajeďte se podívat na Maltu do jednoho kostela, kde je poděkování českým dělníkům, kteří místo rozbušky dali do letecké pumy vzkaz, že se omlouvají a věří, že bomba nikoho nezabije, ....  a takových tichých příběhů jsou tisíce. Vámi popisovaná historie se hodí do krámu možná Německým historikům, ale rozhodně není naší historií.

V. Kobetič 28.3.2014 14:24

Hloupost

hodna pozice ministra. Gratuluji.

L. Zichova 28.3.2014 14:16

Re: Takže podle disidenta se tady opravdu tak moc nedělo.

Ten pan ma pravdu, zna to tema a rozumi tomu.... Jen tu bohuzel diskutuje az moc ceskych hlupaku.

J. Vyhnalík 28.3.2014 14:14

Re: ???

Ono nešlo o generála Pattona, ale o to, co si dohodli Roosevelt a Truman se Stalinem. Pokud Američané nebyli kvůli dohodám se sověty ochotni překročit dohodnuté limes v květnu 1945, proč by to měli dělat v únoru 1948. Proběhlo to tehdy snad někde na východ o domluvené linie nějak zásadně jinak?

L. Zichova 28.3.2014 14:09

Pane Streit

vy jste bud minuly učitel na VUMLU, nebo pochazite z opravdu rude rodiny anebo jste blazen....možna vse dohromady

J. Vyhnalík 28.3.2014 14:07

Re: Paní Válková i pan Urban svým názorem pouze vystihují

Bitva u Lipan nebyla porážkou, ale vítězstvím rozumu v historii. Bohužel historie husitských válek byla opakovaně přepisována s opačnými znaménky a dobrat se pod nánosem desinterpretací pochopení tehdejších událostí je obtížné. Úmyslně jsme napsal pochopení událostí a ne pravdy, protože platí, že kolik bylo účastníků tehdejších událostí, tolik bylo pohledů a tolik bylo pravd, či lépe řečeno ještě více, protože přemýšlivý člověk nechce mít jasno (znát jednu jedinou správnou a nevyvratitelnou pravdu), ale věcem rozumět a nazírat je z různých úhlů současně, aby pochopil příčiny a důsledky. Mimochodem, kde berete jistotu, že víte, na které straně by u Lipan Žižka stál?

Pokud jde o ty Me262, tak to možná bude tím, že spojenci z obou stran spěchali k Berlínu a Čechy ležely poněkud bokem.

Nakonec i ono Varšavské povstání vypuklo ve chvíli, kdy byla Rudá armáda před Varšavou a otázka osvobození města byla otázkou hodin, maximálně dní. Jenže "hrdinná" RA zůstala stát na místě déle než dva měsíce a nechala Němce povstání zlikvidovat. I těm, kteří měli o Stalinovi nějaké iluze to jasně ukázalo, že rozdíl mezi nacisty a komunisty je pouze v detailech jejich ideologií.

K. Frauknecht 28.3.2014 14:05

???

S mnohým souhlas, ale výrok "...nechuť amerických představitelů pokračovat na konci 2. sv. války v postupu na Prahu..." vypovídá buď o vaší neznalosti nebo o politické orientaci :-))!!

K. Frauknecht 28.3.2014 13:57

Smekám :-)!

Jedna z mála rozumných reakcí, díky.

J. Vyhnalík 28.3.2014 13:43

Re: hm

Omlouvám se. Občas každý uděláme chybu, třeba tím, že zareagujeme na výkřik exhibicionisty, či provokatéra.

J. Vyhnalík 28.3.2014 13:41

Re: Diky za vyborny clanek, ale

Já jsem něco podobného jako Vy napsal už včera. Tím, že nahradíme jednostrannou dobovou propagandu propagandou druhé strany s obrácenými znaménky (viz například knihy Zamlčené dějiny), tím pravdu nedostaneme.

M. Krátký 28.3.2014 13:28

Komunisté Urban a Válková

se snaží přepsat dějiny českého národa - v podstatě se na nás vyzvraceli a doufají, že jim to zbaštíme. Je to hnus, velebnosti

V. Ondys 28.3.2014 12:52

Re: :))))))))) 30. dubna 1948

Nabízí se otázka, proč by měli obětovat životy svých :)))))) imperialistických vojáků, když představa našich socanů o sovětských tancích v ulicích Prahy byla mnohem lidumilnější...

Gen. Patton byl známý tím, že by klidně pokračoval až do :))) Moskvy za Stalinem.

Jeho citát: "Bojovat za něco je lepší, než žít pro nic." se drtivé většině mírumilovných našinců rozhodně nebude líbit.

M. Urban 28.3.2014 12:47

Více žen v politice. Kočí, Nagyová, Válková?

Jde i o to, jestli jsme měli u nás více kolaborantů než bylo ve Francii, Itálii nebo na Slovensku. Oni na rozdíl od nás neměli statisíce němců v zádech. Proč si stále máme sypat popel na hlavu? Po puči v roce 1948 u nás byla také stoprocentní zaměstnanost.

M. Mýval 28.3.2014 12:25

souhlas

Lidice jsme si vypálili sami.

M. Roesel 28.3.2014 12:12

Kdo jsme "my"? Co je "tolik"?

To nejhorší. Chápu, že to byla reakce na to, co se zase Čechům dělo předtím, ale ono se toho v protektorátu zas tolik nedělo.

Jedna klíčová otázka je, kdo jsme "my". Zahrnuje "my" občany protektorátu? Byli Jiří Orten, Ota Pavel, František Poláček, Arnošt Lustig, muzikanti, výtvarníci, vědci, prodavači, úředníci, podnikatelé a nevím kolik "my"? V protektorátu se zas tolik nedělo... Komu? #### Připadá mi, že většina lidí, kteří o nešťastném výroku diskutují, přijali nacistické a komunistické dělení, podle kterého jsme tu "my" - a pak jsou tu Židé. Ale jsou "my", jen když se to hodí. V protektorátu se toho moc nedělo - "nám", většina se děla "jim". Zbavíme se někdy tohohle svrabu?

Co je to "tolik"? Na území Československa nebyla fronta. Ve srovnání se srovnáním Drážďan nebo Varšavy nebo Coventry se tu města nesrovnávala. #### Z hlediska počtu obětí holokaustu v poměru z celkvému počtu obyvatel jsme byli po Polsku, Lotyšsku a Litvě čtvrtou nejhůře postiženou zemí. #### Měřeno počtem obětí holokaustu jsme byli po Polsku, Sovětském svazu a Rumunsku čtvrtou nejhůře postiženou zemí. #### Z pohledu civilních obětí nespojených s holokaustem jsme ztratili 0,6 % obyvatel. #### Přidáme-li vojáky, ztratili jsme 0,84 % obyvatel. #### Pokud řekneme, že čeští Židé byli také "my", celkem jsme přišli o 3,51 %. To je jeden člověk z 30. #### K tomu "tolik" můžeme přidat 250 tisíc českých obyvatel vysídlených z pohraničí. #### Narychlo jsem nepřišel na to, jestli se čeští Němci padlí v rámci německé armády počítají ke ztrátám Československa nebo Německa.

Z druhé strany: podle různých statistik bylo při odsunu německého obyvatelstva zabito nebo zemřelo kvůli nelidským podmínkám 16-30 tisíc lidí a celkově byly vyhnáhy nebo odsunuty 3 miliony Němců.

Všechna ta čísla jsou obludná a nepředstavitelná a mělo by se s nimi zacházet velmi opatrně.

M. Zikmund 28.3.2014 12:10

Moc nechápu, proč to vůbec srovnáváte?

Pane Urbane, jediný důvod, proč srovnáváte postoj českého obyvatelstva a jeho utrpení za protektorátu s jinými národy může být pouze ten (nacionální masochismus vynechávám), že víte, že paní Válková plácla blbost a teď to tak nějak za každou cenu uhlazujete. Proč to jinak srovnávat? To jako když chlap znásilní ženskou, tak ji řekneme, že si jí zase až tak moc nestalo, protože ji mohl také zmrzačit a okrást jako to udělal jiné? Co je to za blbost? To jako že se nám v roce 68 zase až tak moc nestalo, protože v maďarsku v roce 56 to bylo horší, tak proč si stěžujeme? Stejně tak romové si nemají co stěžovat na nacisty, protože jich bylo zplynováno mnohem méně než židů?

Z této logiky paní ministrině i Vaší pak vyplývá jednoduchý závěr - 300 tisíc českých obětí za 6 let, to máme, jestli umím dobře počítat kolem a kolem 50 tisíc za rok. Pokud přeženu a připustím maximalistické číslo obětí odsunu (Němci uvádějí až 25 tisíc), pak je to asi tak českých obětí za půl roku války, takže se jim (dle Vaší logiky) vlastně až tak moc nestalo a nemají si na co stěžovat.

Nebylo by lepší tohle sebemrskačtví a neustále předhazování historické viny už ukončit a nechtěl byste to paní ministrini doporučit? Co si takhle zkusit říct, že současníci nejsou odpovědni za vinu svých předků? A že tedy co se stalo za války a po jejím konci odsuneme do historie a nebudeme si to už vzájemně předhazovat a na současníky tak VZNÁŠET NÁROKY, ABY SE KÁLY?

S. Sedlák 28.3.2014 11:39

Re: Takže podle disidenta se tady opravdu tak moc nedělo.

Nepotřebuji číst knihu nějakého podobného blouda, jako jste sám. Mě stačí vzpomínky lidí z rodiny, která žila před válkou na hranicích sudet a to jak se německé obyvatelstvo chovalo.

Upozorňuji vás, že jste se dostal dost za htanici OT.

P. Khail 28.3.2014 11:38

Rád bych

od p. Urbana slyšel které národy poslaly své židovské rodiny do emigrace. Oni ani Židé nevěřili jak s nimi nacisté zatočí, mnozí emigrovat mohli a neudělali to. A když už bude v těch historických studiích může zjistit, které národy sestavily vlastní jednotky SS, kde se 16. března koná pravidelně pochod veteránů SS, atd., atd.

K. Frauknecht 28.3.2014 11:29

Poslech sem si to.

Trochu konspirativní. Nevěřím, že to řídí pár jedinců. Myslím, že v tom jede celá současná exekutiva USA (s tím, že oba Bushové to nastartovali) a pochopitelně i EU.

Pokud si někdo myslí, že na Ukrajině bojuje pravda a láska o demokracii má IQ blonďaté Žofinky :-).

Současně nevěřím v nějaký větší válečný konflikt. Žádná ze stran na to nemá (ani ekonomicky, ani koule :-)). Navíc se lidi mají pořád dost dobře.

R. Szewczyk 28.3.2014 11:28

Re: hm

ztratili práci v Protektorátu,tak si ji našli jinde,ovšem proč z nich děláte hrdiny?Zvláštní na tom je,že jejich chlebodárci,jim napřed tu práci vzali,tedy rozbili československo,

P. Khail 28.3.2014 11:24

Re: :))))))))) 30. dubna 1948

Ono z USA lecos vypadá jinak. Dá se namítnout, že USA vstoupily do války až v prosinci 1941, čeští občané byli bezpochyby zklamáni postupem spojenců v období Mnichopvské dohody. Od toho se odvíjelo mnohé i v poválečném uspořádání. Ostatně nechuť amerických představitelů pokračovat na konci 2. sv. války v postupu na Prahu též o mnohém hovoří. J. Masaryk dělal v Londýně před válkou co mohl a výsledek? Výhrůžky, že pokud vypukne válka bude ČSR vinna za její rozpoutání.

P. Válek 28.3.2014 11:11

Re: hm

Vymaštěnej mozek. Na vás nemá cenu ani reagovat.

J. Vintr 28.3.2014 10:54

Re: hm

Pokud je mi známo, tak k masovému odsunu došlo jen v Polsku a u nás. V Polsku šlo o to, že Stalin anektoval velkou část předválečného polského území a Polákům to "nahradil" územím, které patřilo k Německu. Západní spojenci asi nechtěli riskovat roztržku se Stalinem (už tehdy se Ruské rozpínavosti zbaběle ustupovalo) a proto s tím formálně souhlasili. Na tom si přihřál polívčičku soudruh Beneš a dosáhl rovněž formální souhlas se svou osobní pomstou na německé menšině v Česku za to, že byla (podle něj) příčinou jeho osobní potupy v souvislosti s Mnichovem.

I. Skolin 28.3.2014 10:52

Re: Takže podle disidenta se tady opravdu tak moc nedělo.

A Vy jste proti komunismu bojoval jak ? Lámal jste na 1. máje dětem mávátka, nebo jste nezdravil domovní důvěrnici ?

P. Lenc 28.3.2014 10:26

Re: Těch

Ty přiblblej grázle, to tobě vysvětlovat nebudu.

P. Papež 28.3.2014 10:13

Á

Teď mně to došlo. Obhajoba Válkové je vstupní brankou do ANO. Urban už namířil svůj mozek k větším penězům.

P. Papež 28.3.2014 10:12

Re: Takže podle disidenta se tady opravdu tak moc nedělo.

Totálně zpitomělý emigrant se ozval. Jste sám dokladem připosranosti "velikánů světa"  proti svému národu. Že jste tady nebojoval proti komunismu, ale zbaběle zdrhnul za lepším? Tohle je to malé čecháčkovství. Nadávat svým (kteří s vámi ale už nechtějí nic mít) , radit a myslet si, že jen vy jste ten správný. Ubohost.