20.5.2024 | Svátek má Zbyšek


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Proč nejsem Charlie

Vraždy ve Francii mne hluboko zasáhly a nutí k promýšlení mnoha věcí, o nichž by – až pomine vlna emocí – měla být vedena vážná debata.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Brousková 14.1.2015 12:40

Hrdinové

Pan Halík má do jisté míry pravdu. Jenže jak už to většinou bývá, dost záleží i na úhlu pohledu. Jinými slovy o tom co ještě není urážkou a co už  nepochybně úrážkou je, se můžeme přít donekonečna. Je také urážkou všech muslimů křížek na něčím krku? Zpívání koled či vánoční stromek? Nebo nedej Alláhu křesťanský kostel? Jedním z problémů muslimů je absolutní absence jakéhokoliv smyslu pro humor. Pokud nepovažujeme za humor zřízení veřejných záchodků z bývalé synagogy. Každá karikatura je svým způsobem zesměšnění. Ale tvrdit, že jde o "válečný čin, který podporuje nenávist", jak tvrdí islamisté? To,už chce velkou porci fanatizmu. V klášteře sv. Kateřiny na Sinaji v Egyptě, stojí vedle sebe mešita i křesťanský kostel. A žádné emoce to v těch kdo tam žijí anebo pracují ,nevzbuzuje. Většina těch karikatur si tropila legraci právě z muslimských teroristů, kdy k nim přiřadila i zakladatele jejich víry. Nebýt muslimských teroristů, asi by nebylo tolik ani těch karikatur. Tvrdit, že za muslimský terorismus mohou karikatury, které si z něj trpí šašky, je zapřahání koně za vůz. Co bylo dříve, karikatury nebo muslimský teror? A teror by přestal, kdyby časopis zanikl? To, je záměna příčin a následků. A proto je jen dobře, že tím vražděním dosáhli pravého opaku. Jestli se karikatury líbí nebo naopak nelíbí mně, nebo Frantovi od vedle, s tím nesouvisí. Z Hitlera a nácků si dělali legraci karikaturisté i filmaři už před válkou. Nemyslím si ovšem , že by to zavinilo válku, nebo nacistická zvěrstva.

J. Urban 14.1.2015 12:37

Vlastně je mi vás líto, pane Halíku.

Trpíte syndromem týraného dítěte. Týrané dítě si také po letech týrání neuvědomuje, že vinen je ten, kdo ho týrá a myslí si, že ono svou nehodností to týrání zaviňuje.

J. Vampola 14.1.2015 12:06

Četl jsem před lety knížku,

tuším že od pana Hakla, kde hrdina příběhu říká něco v tomto smyslu: "Oni nás budou kráglovat a my se budeme jen omluvně usmívat, protože je nám jasný, že mají nějaký důvod se na nás zlobit". Jak nadčasové!

P. Rada 14.1.2015 12:22

Re: Četl jsem, že ...

... "Nadčasové" je spíš pravidelné nastolování kolektivní viny tam, kde bývá zatěžko nad tou individuální popřemýšlet a její kořeny dohledávat.

M. Kosejk 14.1.2015 11:47

----------

Kdyby jednou přišla doba, kdy nás hinduisté začnou masakrovat za to, že bezostyšně žereme ve velkém jejich posvátného tvora ve formě hovězího, tak pan Halík a jemu podobní pravdoláskaři budou tvrdit, že pojídání krav je výraz naší netolerancie k hinduistům a celkově neodpovědné chování... A jali by se nás vyzývat k tomu, abychom s pojídáním hovězího skončili.

P. Rada 14.1.2015 12:17

Re: ----------

Vaše fantazie o tom kdo kdy Vás přijde "masakrovat" - jsou nejspíš právě jen Vaše.

K faktům o mase. Pojídání masa je v severněji položených oblastech např pro eskymáky /iuity nutností a to až takovou, že už dokonce mají po tisícetích vývoje jinak laděný metabolismus.

Naopak v období veder a pravidelně v tropických krajích může být konzumace masa na pováženou. "Zvažte" proto alespon jeho tepelné zpracování.

To co je ale dnes u masa všeobecně na pováženou je situace kdy takový produkt leží na konci dlouhého metabolického vývoje a mívá proto na rozdíl od minuosti zabudovány rezidua jak od herbicidů, pesticidů ... tak antibiotik a dalšího. Navíc hu umíme přichucovat, obarvovat, ... Taky ho jím tak vím. Hinduistů se proto neobávám tolik, jak našich výrobních postupů a prodejních praktik.

J. Jurax 14.1.2015 22:20

Re: ----------

Hezky píšete - ale kdybyste v nějaké zaostalé hinduistické komunitě ublížil krávě, mohl byste mít veliký problém. A s restaurací nabízející hovězí steaky byste tam taky asi nepochodil.

No a teď to chce akorát nějakého charismatického hinduistického cvoka a dostatek frustrovaných hinduistů, aby nastala fantazie, proti níž se vymezujete. Byť tato fantazie je alegorií vyjadřující názor pisatele na jedince s názory jako páter Halík.

Mám ovšem dojem, že podstata hinduistického učení není takovému scénáři moc nakloněna - ovšem přiznám, že o hinduismu toho vím míň než málo.

V. Podracký 14.1.2015 11:42

Tentokrát s panem Halíkem téměř souhlasím

nicméně nevím, co vlastně chce. Chce se kamarádit s muslimy, chápat je. Ale co, když oni nechápou a nerespektují nás? Vždyť většina těch "hodných" muslimů chce zavést šária, nosit šátky a prosazovat svoji kulturu. Přitom i "hodný" muslim má povinnost zavraždit odpadlíka, trestat ženu, která odmítá nosit burku apod. To, že to některý neudělá, nic na tom nemění. S evropskou kulturou je kompatibilní pouze muslim, který není muslim, ale poloviční ateista a jeho víra ho nezajímá.

J. Kanioková 14.1.2015 13:46

No to je právě ten problém s pravdoláskovnictvím..

Jejich myšlení je pořád jako v pohádce: ani pěšky, ani na koni, ani oblečená, ani nahá..

Mimoběžnost s realitou..

M. Hoblík 14.1.2015 11:35

Nemá-li Halík pravdu,

tak žádná pravda neexistuje.

J. Kanioková 14.1.2015 13:49

Nemá..

J. Tachovský 14.1.2015 11:15

Tak Halik miluje nasi kultoru ?

A proto nam radi skamaradit se s temi, kdo ji chteji znicit. A jeste si rika krestan.

P. Rada 14.1.2015 11:39

Re: Tak Halik miluje nasi kultoru ?

Ono bez kultury to už s principů vývojových nejde. Mládě lidského druhu totiž bez minima kultury dokonce nepřežije. Zabije ho nedostatek empatie podobně jak nedostaek materiální. Hlavně kultura proto může do budoucna zajistit jaké potomky budeme mít. Proto se Halíkovi nedivím, že miluje kulturu.

J. Jurax 14.1.2015 22:53

Re: Tak Halik miluje nasi kultoru ?

Hm - kultura je podle jedné z definic zde případné "souhrn hmotných a duchovních hodnot vytvořených lidstvem", kdežto empatie je "schopnost vcítit se do pocitů, jednání druhé osoby, vcítění".

Nepletete si trochu jablíčka s hruštičkami? Mládě lidského druhu bez kultury nepřežije, anžto jej usmrtí nedostatek empatie ...

Ono do budoucna kultura jako taková co souhrn hmotných a duchovních hodnot vytvořených lidstvem neurčí, jaké potomky budeme mít. Jaké potomky budeme mít určí, co a jak z té kultury potomkům předáme.

J. Urban 14.1.2015 10:56

Proč je třeba se bát islámu:

http://www.mrctv.org/videos/bill-warner-1400-years-fear-czech-titles

J. Řezák 14.1.2015 10:45

Pane Halíku, ...

... můžete vysvětlit, proč jsem ještě nikdy neslyšel spojení budhistický terorista, taoistický terorista, mormonský terorista, dokonce ani ti pomatenci z řad jehovistů ..., zatímco pro islám je terosismus synonymem? A dále: kdybych se oblékl do unioformy SS, dal si distinkce na hruď a nárameníky, na čepici smrtihlava atd., tak mě zašije první polda. Jak je možné, že se zde volně pohybují ženský s nějakým hadrem na hlavě a ještě se tváří uraženě, když jim řeknu, že nechci, aby mě tahle obsluhovala v hospodě či ošetřovala v nemocnici, jak se mi stalo. Musel jsem poslouchat ještě blbé řeči. Abych byl správně pochopen, nežeru všechny ty Olándy a Merkelové, kteří se chtějí jen zviditelnit a  ta pařížská šaškárna jim k tomu dala příležitost (a náš Sobotrka, aby někde nechyběl). Ale na druhé straně, tady je Česko a kdo to nepochopil, tak ať táhne. To není netolerance, to je prevence.

J. Anděl 14.1.2015 11:06

Re: Pane Halíku, ...

První argument stojí za zamyšlení, i když jsou výjimky i v buddhismu a také v křesťanství.

Ovšem ta reakce na oblečení je podle mě už ze sféry hysterie.

P. Rada 14.1.2015 11:28

Re: Pane Halíku, ...

Pane Řezáku k té prevenci. Pokud někdo nepochopí víru jiného ... lze jen od toho přímo odvodit právo jej vykázat "at táhne"? Nebylo by obecně "preventivně" lepší naučit se žít bez surovinové závislosti na totalitních regionech?

Dávám Vám však za pravdu, že terorismus lze Dnes velmi obtížně spojovat s taoismem ... a že na druhé straně se to nyní samo nabízí ve spokení s Islámem. 

I ve Francii samé ale svého času propukl terorismus vnitřní - vzpomenme na "šakala" či Noc Bartolomějskou.... kterou posvětila i hlava tehdejší katolické církve. Už s tohoto je zřejmé, že podstatou nemusí být jen odlišnost etnická či náboženská jak se to nyní jeví.

Trochu mi také zarazilo, že se francouzká policie zřejmě dost vehementně nepokusila dostat teroristy živé. Naopak američané to praktikují/praktikovali? Zajatce proto brali, všelijak vyslýchali .... 

Chtěli se asi za "každou cenu" dozvědět víc o tom, jaký byl podíl osobní motivace, osobní patologie ...  a typuji hlavně podíl širších konspiračních vlivů. Třeba to i v tomto případě někdo ví. Veřejnost to ale není a to považuji s hlediska demokratičnosti za povážlivé. Svého času běžel na téma klíčovosti informací versus cena života, poučný film: http://www.csfd.cz/film/7383-tri-dny-kondora/

J. Vintr 14.1.2015 12:46

Re: Pane Halíku, ...

Jestliže u dopadení dvou teroristů asistují desítky nebo stovky policistů se zbraněmi v rukou a prstem na spoušti, pak je prakticky vyloučeno, aby je zatkli živé ...

J. Urban 14.1.2015 10:25

Skutečně si nejsem jist, zda islám

je vůbec - měřeno naší optikou - možno považovat za náboženství. Spíš se jedná o zvrácenou ideologii, blízkou nacistické či komunistické, které s Bohem také neměly nic společného. Pokud někdo - včetně Hollandea, Halíka a dalších zaslepenců - chce dokonce tvrdit, že islám je mírumilovné náboženství, tak pak by přece islámští extremisté museli být extrémně mírumilovní, ne? Jenže tyto otázky si Halík a další samozřejmě nekladou - natož aby na ně byli schopni odpovědět.

S. Netzer 14.1.2015 10:31

Re: Skutečně si nejsem jist, zda islám

Zřejmě vám to slovní spojení "islámští extremisté" ujelo zcela nedobrovolně.

Hlavně, že si myslíte, že znáte odpověd na otázky, které přesahují Halíkův omezený obzor.

J. Anděl 14.1.2015 11:11

Re: Skutečně si nejsem jist, zda islám

Pokud křesťanští extremisté extrémně milovali, pak nejsem fanouškem extrémní lásky.

D. Krajíček 14.1.2015 10:15

A není termit

"Fašizující pravice" náhodou oxymoron?

Něco jako pravicoví socialisté/komunisté/bolševici/stalinisté?

J. Urban 14.1.2015 10:18

Re: A není termit

Jo, souhlas.

J. Sova 14.1.2015 20:33

Re: A není termit

Franco a Salazar byli levičáci?

D. Krajíček 15.1.2015 8:08

Re: A není termit

Co má António de Oliveira Salazar společného s fašismem, notabene s levicovým německým národním socialismem? Portugalsko bylo během WW2 přísně neutrální.

Francisco Franco byl fašistickou Itálií podporován, ale musel vzít zavděk kýmkoliv, aby mu komunisté nezakroutili krkem. Jako příkladný antikomunista určitě nebyl ani levičák, ani fašista. A chránil Židy, kteří do Španělska utíkali z krajin ovládaných nacistickým Německem.

J. Chaloupka 14.1.2015 10:05

Oni ti Francouzi vkus měli, vždyť ten časopis vycházel

v 60 tis. nákladu, vzhledem k mnohamilionové Francii to byla kapka v moři. Myslím však, že bychom povinně měli zhlédnout film Miloše Formana o Larry Flintovi. Nikdy bych si pornočasopis nekoupil. Může se mi to nelíbit, může to být nevkusné, ale nebudu kvůli tomu něco zakazovat nebo vraždit. Naše civilizace vyrostla právě na oddělení císařova a božího, přičemž to boží zůstalo v soukromí člověka. Bylo nám umožněno kriticky myslet, což je vyznavačům islámu zakázáno. Proto oni jsou bohatí jen ropou, a kde ropa není, tam sedí v písku a chovají velbloudy. Už by bylo na čase najít jiný zdroj pohonu, aby se i ti bohatí Arabové mohli vrátit ke svým velbloudům.

A. Novák 14.1.2015 10:12

Re: Oni ti Francouzi vkus měli, vždyť ten časopis vycházel

pro srovnání: Lidovky měly v říjnu 2014 prodaný náklad kolem 40 tisíc...

J. Urban 14.1.2015 10:19

Re: Oni ti Francouzi vkus měli, vždyť ten časopis vycházel

na Česko docela ujde

A. Novák 14.1.2015 10:29

Re: Oni ti Francouzi vkus měli, vždyť ten časopis vycházel

jo, v přepočtu na obyvatele by měl u nách Charlie náklad tak 15 tisíc...

svého času jsem byl pravidelným čtenářem českého satirického časopisu Sorry, ten se někde v takových číslech pohyboval.