8.5.2024 | Den vítězství


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Proč Halík není Charlie

Tomáš Halík velmi srozumitelně vysvětlil, proč se nepřidává k heslu „Já jsem Charlie“ vyjadřujícímu solidaritu se zavražděnými karikaturisty z Charlie Hebdo. Přesto byl kritizován Michaelem Žantovským za nedostatek empatie („V Charlieho kůži“, LN 14. ledna) a Martinem Zvěřinou za snahu dělat si monopol na vkus („Proč má mít monopol na vkus zrovna Halík?“, tamtéž).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 23.1.2015 19:41

Re: No, nevím.

Víte, to všechno vychází pouze ze zkreslených definic levice a pravice.

P. Gabriel st. 23.1.2015 14:40

Re: No, nevím.

Píšete: 1.) "Nevím, proč bych si nesmím dělat legraci... " Dělejte, ale pak řekněte otevřeně, že zesměšňujete něčí víru a netvrďte, že bojujete proti terorizmu a děláte-li to v médiích dodržujte mediální legislativu a dejte srovnatelný prostor tomu na koho míříte. Ale zcela racionálně, když se tak holedbáte "racionálním" vnímáním, myslíte, že je racionální provokovat záměrně a zlomyslně kohokoliv pro cokoliv? Nemáte za to, že se pak může zcela racionálně dle vašeho "nasrat", k čemuž zřejmě v redakci Ch.H došlo? A chceme svět, kde se budeme všichni pro všechno vzájemně "racionálně nasírat", nebo spíše svět, kde si jeden druhého dokážeme vážit natolik, že respektujeme jeho odlišné názory bez potřeby jej "racionálně nasírat" ?

2.)"Já nejsem věřící žádné církve" tedy věříte že není v co věřit. Což není žádný důvod abyste se urážel, že někdo věří v konkrétního Boha. Jeho víra je patrně racionálnější, než vaše víra.

3.) "...netahejte svou víru na veřejnost" To je taková bolševická teze, se kterou tu soustruzi otravovali několik desetiletí a vzdor prognózám neuspěli. Církve jsou svou podstatou zaměřeny na veřejné působení a těžko jim to budete zakazovat. Vám by se rovněž nelíbilo, kdyby vám někdo zapovídal veřejně hlásat vaši (ne)víru. Tak se s tím veřejným působením církví budete muset smířit.

R. Langer 23.1.2015 19:52

Re: No, nevím.

Vám odpovím později.

R. Langer 24.1.2015 12:02

Re: No, nevím.

1) Ale vždyť já přece zcela jasně říkám, že ta víra je mi k smíchu, ale vy máte zřejmě na mysli přímo redakci onoho časopisu - k tomu co píšete bych dodal - myslíte si snad, že muslimové nemají srovnatelný prostor v médiích? Tady asi zakopaný pes nebude, že? A ano, chci takový svět, kde se můžeme racionálně nasírat, protože jsem si jistý, že to světu prospívá, na rozdíl od nábožensky "korektního" mlčení. Kteréžto je stejně způsobeno tím, aby se náhodou nezačal někdo otírat o to mé, jediné správné náboženství. :-P

2)Nic takového neříkám, protože já přesně vím, v co věřím, a právě proto se věřícím všech církví a jiných spolků mohu leda smát z plna hrdla, protože jsou úplně mimo. Jinak spojení slov "racionální" a "víra" je protimluv.

3)To není žádná bolševická teze, to je normální realita. Pokud se nebudete nikomu vnucovat, či veřejně vystavovat, těžko si z vás bude někdo dělat srandu, když o vás ani nebude vědět. Pokud ovšem nesete svou kůži na trh, musíte počítat s tím, že se to někomu nebude líbit, nebo že si z vás bude holt dělat srandu. U nás. V muslimských zemích třeba křesťany přímo vraždí. Jestli si myslíte, že je to proto, že třeba muslimy nějak provokují? Nevím. No myslím si ale, že pokud budete veřejně působit, tak se s tím přístupem budete muset smířit spíše vy. Ledaže byste si prosadili zákon proti urážce víry (jenom nevím, jestli jenom té jediné správné, nebo kterékoliv). Což je takovým organizacím odjakživa vlastní. ;-)

G. Novotný 23.1.2015 12:33

Re: No, nevím.

Zcela se ztotožňuji s názorem pana Gabriela. So se týče pana Langra, tak jeho víra, stejně jako ostatní víry, je ateismus. O úroveň výše, která by měla platit pro všechny  "věřící" by měla být slušnost, protože hulvát zůstane hulvátem ať věří v cokoli.

R. Langer 23.1.2015 12:52

Re: No, nevím.

Milý pane, možná se budete divit, ale ateista určitě nejsem, stejně jako nejsou ateisté lidé věřící v něco jiného než vy, to je pouze váš umanutý blud, ze kterého já mám leda srandu. Zrovna tak, jako nejsem kuřák, přestože jsem zásadně proti zákazu kouření v hospodách. A jinak - víra by se měla naopak ponížit o úroveň níže, protože na ní není nic, co by nebylo na člověku samotném, tedy i důvod k legraci či nesouhlasu s ní.

V. Pavlíčková 23.1.2015 14:28

Re: No, nevím.

No, nějvětších nepravostí se s gustem dopouští ti, kteří tu kterou "víru v boha" hlásají. Zbytečně se neříká "kázati vodu a pít víno" a z historie (římsko-katoličtí kněží) i ze současnosti (radikální vyznavači islámu) máme skušeností dostatek. Organizované náboženství jakéhokoliv druhu je jen mocenský nástroj, který má pomoci ovládnou davy. V Evropě se vždy musela katolická církem dělit o moc s laickými vládci. Islám toto v sobě zabudováno nemá. Ten vznikl od začátku jako politický nástroj, a předpokládám, že proto nemá pevnou strukturu jako římsko-katolická církev. Nikomu neupírám jeho právo věřit v co chce, pokud bude řádně dodržovat zákony dané země a nebude vyžadovat speciální zacházení jako třeba oddělení věřících od bezvěrců, či na školách snahy pro muslimy omezit tělocvik či neučit o určitých událostech v dějiných, tak jak se to v současnosti děje třeba ve Francii. Tolerance není o tom, aby jedni stále ustupovali a druzí na tom vydělávali. Lidé žijící v jednom státě mají dodržovat stejné zákony a také zvyklosti dané země. Mám mezi svými známými i věřící a chápu, že víra jim dává určitou jistotu. Přestože osobně nemám problém s bohem, mám velký problém s církví.

Z. Frys 23.1.2015 18:55

Re: No, nevím.

No, nějvětších nepravostí se s gustem dopouští ti, kteří tu kterou "víru v boha" hlásají - souhlasím, máte naprostou pravdu.

S vírou nebo bez víry, dobří lidé konají dobro a špatní zlo. Ale aby dobří lidé konali zlo, k tomu potřebují víru.   S. Weinberg, nositel nobelovy ceny za fyziku (sjednocení elektromanetické a slabé interakce).

R. Langer 23.1.2015 19:43

Re: No, nevím.

Velmi trefné,tento citát jsem neznal. Děkuji.

Z. Frys 23.1.2015 20:27

Re: No, nevím.

nemáte zač. S. Weinberg je kolega fyzik a můj nejoblíbenější ateista.

A. Alda 23.1.2015 8:27

Fekální humor,

provozovaný tím francouzským plátek, mi není sympatický. Nicméně uznávám právo na jeho hlásání - každý nechť se projeví podle své nátury a svého vychování.

Ten plátek byl i ve Francii okrajovým, vzhledem k počtu obyvatel Francie a Paříže bezvýznamným, bez schopnosti ovlivňovat veřejné mínění a spoluvytvářet kulturní milieu. 99 % Francouzů ho zcela ignorovalo.

Muslimové svým útokem přechodně zvedli jeho popularitu a zvýšili jeho náklad o tuším o 167 tisíc procent.

Ale i to přejde, protože slušně vychovaní lidé ani inteligentní lidé se nad tím nepobaví.

P. Gabriel st. 23.1.2015 10:03

Re: Fekální humor,

Myslím, že jak atentátníci , tak karikaturisté byli lidé podobné mentality, podobné zatvrzelé umíněnosti a mizivé sebereflexe. K jejich střetu muselo ve společnosti, která se sebezhoubně brání tomu, aby takovým střetům předcházela, zákonitě dojít a střet musel dopadnout jak dopadnul, podle pořekadla s čím kdo zachází.... Skutečně líto může být jenom těch nevinných v židovském lahůdkářství, kteří zatvrzelé zlobě jedněch i druhých padli za oběť!

M. Salkovsky 23.1.2015 18:40

Re: Fekální humor,

Chudacik fundamentalisticky..koho podrezali redaktori? To je vysada fanatikov a ospravednuje vsetko, lebo neviete riesit spolocnost inak.

R. Gramblička 23.1.2015 7:39

mimochodem,

zítra jedu do Prahy, stavím se i v neoluxoru a konečně si koupím korán. Když už má člověk zasvěceně diskutovat a rozpoznávat, co je pravda a co nikoli, je dobré o tom vědět víc. Jen mám dojem, že to čtení, bude pro mně utrpení  :-/

E. Erat 23.1.2015 8:09

Re: mimochodem,

Lepší jsou Levné knihy např. ve Spálené ul. z boku Máje (MY),tam stojí 100,-Kč a vázaný v zelené vazbě.Stejně jako Bible v černé vazbě.

A. Alda 23.1.2015 8:29

Problém je v tom,

že nemůžeme ověřit autenticitu.

U té Bible ano - tam je vždy napsáno, zda jde o ekumenický, katolický nebo nějaký jiný konfesní překlad. Vždy je u toho nějaké "imprimatur" nějaké křesťanské autority.

U Koránu ne, protože Korán se vlastně nesmí překládat, a tak použitelnost překladu žádná islámská autorita nepotvrdí.

J. Boleslav 23.1.2015 8:51

Re: Problém je v tom,

A myslíte si pánové, že Vás znalost koránu ochrání před nějakými muslimáckými teroristy? Obávám se, že nikoliv. Jinak ale znalost nepřítele a jeho ideologie samozřejmě na škodu být nemůže.

R. Gramblička 23.1.2015 10:10

Re: Problém je v tom,

kdo tu mluvil o ochraně před teroristy? Spíš mi jde o diskuze s relativisty (Brodský, Netzer)

J. Fleiszner 23.1.2015 7:03

Halík je prase

Kdyby se Halík pozastavoval nad morální úrovní výtvorů francouzských karikaturistů před jejich vyvražděním, tak bych to asi i nějak vstřebal, ale když se v tom hrabe po jejich smrti, tak je prase!

Halík uvažuje asi takhle: "Tu ženu znásilnit neměl, ale ona taky neměla nosit tak krátkou sukni!"

Prostě prase!

Smrt karikaturistů nemá nic společného s tím, co kreslili, ale s tím, co haraší v makovici muslimovi. Spojovat to, znamená uvažovat jako muslim. Až ukamenujou na "Mácháči" nějakou holku muslimové, protože se koupala v plavkách a né v černém prostěradle, tak bude zase Halík psát, že se neztotožňuje s módou dvoudílných plavek.

Prostě prase!

M. Mýval 23.1.2015 8:34

na Mácháči pod Borným

Je nuda pláž, a lze tam vidět i bez plavek

R. Langer 23.1.2015 8:52

Re: na Mácháči pod Borným

Tak to je smrt jistá.

J. Boleslav 23.1.2015 8:52

Re: na Mácháči pod Borným

V posledních letech to tam už moc nefunguje.

V. Němec 23.1.2015 9:19

Re: na Mácháči pod Borným

Otázka pro znalce Koránu: Co je pravdy na tom, že uvidí muslim  pokud jinou ženu nahou uvidí, musí spáchat sebevraždu.

http://kosackuv.blog.cz/1411/jak-bojovat-proti-dzihadu-dobry-napad

R. Langer 23.1.2015 10:25

Re: na Mácháči pod Borným

Kdepak, to rozhodně nebude pravda, protože to by na vyhrání jakékoliv války s muslimy stačilo na bojiště vypustit několik pornohereček v pracovním. A o tom silně pochybuji. ;-)

T. Vodvářka 23.1.2015 9:13

Re: Halík je prase

Dle mého je prase ten, kdo uvádí nepravdivé informace.

Tomáš Halík uvedl, že v oněch karikaturistech nespatřuje onu hrdinnou avantgardu naší společnosti, jak o tom mluvil president Hollande a jak tomu nejspíše měla přispět i Internacionála, kterou hráli na jejich pohřbu.

Tomáš Halík nikdy neřekl, že si oni malíři svou smrt způsobili sami. To jsou již jen další vývody těch, kteří prostě potřebují najít nepřítele za každou cenu, k čemuž se mediálně aktivní fráter hodí.

V tom, že nešlo o hrdiny, se naprosto ztotožňuji. Hrdina je pro mne člověk, který vytáhne z hořícího domu člověka, který jede do oblasti Eboly pomáhat nemocným. Malování malůvek, které si dělají legraci i z toho,co by měl každý normální člověk mít zakódováno jako nepsané tabu, nepovažuji za hrdinství, ale spíše pitomost.

Nikomu nepřeji smrt, ani těm, které nemám v úctě. Jen si jich nevážím tolik, jako president Francie.

P. Remeš 23.1.2015 9:34

Re: Halík je prase

Naprosto souhlasím s panem Vodvářkou ...

J. Boleslav 23.1.2015 14:14

Re: Halík je prase

Taky to tak vidím.

R. Langer 23.1.2015 11:47

Re: Halík je prase

Pokud má být náboženství tabu, tak ať si s ním každý zaleze do soukromí a veřejně ho nepropaguje! Jinak je to s ním totiž jako s prositutkami, co šlapou chodník. Proč by se k tomu neměl kdokoliv vyjadřovat? K tomu, že někdo veřejně hlásá hovadiny, nebo přímo pro civilizaci zhoubné názory, a ještě se při tom bude vydávat za morální autoritu. To je ten problém, že já pod pojmem "normální člověk" vnímám něco naprosto jiného, než to co vnímá věřící člověk.

T. Vodvářka 23.1.2015 14:21

Re: Halík je prase

Pane Langere, nějak nejsem s to pochopit Váš příspěvek. Pokud Vám vadí, že ve veřejném prostoru se projevuje katolická autorita, tak vězte, že určitá část obyvatel je stejného filosofického směru a postoje Tomáše Halíka jí nejsou cizí a otravné. Pod stejným prismatem byste mohl onou "prostitutkou" nazvat kohokoliv, kdo se veřejně projevuje /tedy i sám sebe vzhledem k Vašemu příspěvku/.

Ony Halíkovy "hovadiny" jsou v principu nadčasové a to, že Vám nekonvenují, nebo že jim tak úplně nerozumíte, ještě nesvědčí o jejich ubohosti, ale spíše o Vaší netoleranci. Křesťané nerozlišují lidí na normální a ty druhé, ale na slušné a ty druhé.

Reagoval jsem na pana Fleisznera, který nazval Halíka prasetem. Nejspíše je nevěřící, nicméně - je dle Vás pan Fleiszner normální?

Děkuji za odpověď

P. Mareš 23.1.2015 14:28

Re: Halík je prase

Pane Fleisznere, Halíkovi svým rozoumkem nesaháte ani po kotníky, o vychování už vůbec nemluvě. Račte si své nadávky chrochtat na svém domácím hnojišti a nezamořujte svým smradem veřejný prostor.