6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Právo na rouhání

„Nesouhlasíme s vraždami v Paříži, ale urážka náboženského cítění muslimů je stejně zavrženíhodná. Vlastně se těm muslimům nemůžeme divit.“ Přibližně tak by se dal shrnout postoj podstatné části evropských intelektuálů posledních týdnů. Je to postoj, který znamená faktickou kapitulaci před militantní větví Islámu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vintr 11.2.2015 18:01

Re: Řeč je vždy i akcí

Pokud si postavíte opravdu originální dům (co se týká exteriéru) tak to určitě neděláte pro nic jiného, než proto, aby to vzbudilo pozornost. Proto nemáte žádné právo se rozčilovat, když to tu pozornost (v jakékoliv formě) opravdu vzbudí. Tím, že je váš dům všem na očích, nemůžete nikomu zabránit, aby si jej vyfotil a dělal si se svými fotkami, co se mu zlíbí (jiné by to bylo, kdyby někdo k tomu focení musel přelézt třímetrovou zeď - pak by se jednalo o porušení vašeho soukromí).

Je to podobné, jako když se žena vyzývavě obleče a namaluje - a pak se pohoršuje, že se za ní muži otáčí.

Z. Frys 11.2.2015 17:53

Re: Právo na něco neexistuje. Skutečné právo má charakter

máte samozřejmě pravdu. A existuje pouze jediná hodnota, a to je negativně vymezená svoboda osobní a ekonomická.

Z. Frys 11.2.2015 17:50

Re: historické svedectví

na to stačí trocha skepse a kritického myšlení. VUML a kázání v kostele je jedno a totéž.

J. Vintr 11.2.2015 17:50

Jde o matení pojmů.

Člověka nemůže nic urazit (tedy kromě nějakého předmětu, který mu způsobí jistý druh zranění), člověk se může urazit jen a jen sám. Tím, že na sebe vztáhne jednání nebo projev někoho jiného. Přitom jde ale vždycky (kromě onoho fyzického "uražení") jenom o jeho subjektivní postoj, což je jen jeho osobní problém, do kterého nemá co tahat jiné lidi.

A co se týká urážky Boha, jak správně píše autor, je to jen mezi urážejícím a Bohem. Bůh jistě nemá zapotřebí, aby mu lidé dělali advokáta a chránili jeho majestát. A pokud si lidé myslí, že vševědoucího a všemohoucího Boha může urazit nějaký bezvýznamný lidský červ, pak je to sám o sobě nejurážlivější postoj k Bohu ...

M. Prokop 11.2.2015 16:36

Re: historické svedectví

Nulové zrovna ne, ale výklad není jednoduchý.

M. Prokop 11.2.2015 16:35

Re: Nebyl to Chrám Vasilije Blaženého - ten je na Pussyny

Vzít si do huby Putina je přece urážka boha Putina! :-P

M. Prokop 11.2.2015 16:33

:-P

"(ještě před pár měsíci titíž lidé požadovali válečné tažení proti Rusku, protože si Rusové nenechali líbit znesvěcení Chrámu Vasila Blaženého)"

Kdo, konkrétně?

Jak znesvěceného?

M. Koutný 11.2.2015 15:48

Re: Řeč je vždy i akcí

Špatně jste četl. Autor jasně říká, že máme právo se bránit pomluvě, urážce, lži - ale cestou občanskoprávní, ev. obchodněprávní. Nelze ale apriori zakázat nějaký výrok či žert. Opakovaně jsem tu jmenoval případy, kdy JEDINĚ lze svobodu slova omezit: vyzrazení státního tajemství, šíření poplašné zprávy a návod k trestnému činu. A i k těm je nutno přistupovat jako k sultánovu trusu.

Co je daleko důležitější a účinnější než nějaké zákazy, je výchova. Děti mají odmala vědět, že některé věci se prostě nedělají, i když nejsou výslovně zakázány.

Ještě trochu jinak: bude-li mi hrozit kriminál za to, že řeknu černochovi negře, budu mu tak říkat stejně, jen potichu a stranou, a nikdy nezačnu přemýšlet o tom, že mu tak říkat nemám prostě proto, že tím tomu člověku ubližuju.

L. David 11.2.2015 15:43

Co prohlašuje nějaký Halík je zcela irelevantní.

Tento parazit žijící za naše peníze je bílým koněm rozvratníků, jejichž jediným zájmem je motto: Rozvrať a panuj!

M. Koutný 11.2.2015 15:41

Re: historické svedectví

To říkala Máňa ze špuntárny nebo váš učitel na VUMLu?

J. Kanioková 11.2.2015 15:03

Naprosto souzním, pane autore..

A k mediální manipulaci, kterou nás "zpracovávají" - už víme, „že „ČT má skutečně určený úhel pohledu“ na základě doporučení Evropské komise, která povoluje veřejnoprávním médiím fungovat z poplatků pouze tehdy, pokud prosazují a dívají se na věci z úhlu pohledu tradic evropského humanismu a kritického myšlení.“ http://jdem.cz/brnb49 .. Toto je sice k Ukrajině, ale nepochybuji, že to platí ke všem důležitým tématům.

A následuje perlička - Šéf České televize Petr Dvořák se dostal do nejvyššího vedení vysílací unie EBU

„Byli jsme první televizí, ve které EBU provedla kompletní analýzu toho, jak naplňujeme hodnoty veřejnoprávních médií, a to ve všech parametrech naší činnosti,“ informoval generální ředitel ČT.¨ - http://jdem.cz/brpqd9

Konečně kloudné vysvětlení „kvality“ a nestrannosti zpravodajství České televize… jo, zvolen .. a stane se jednou z jedenácti evropských osobností, jejichž úkolem je hájit "nezávislost veřejnoprávních médií".... uff..

Podívejte, co se již nyní šíří po ČR - minutové video pro děti, které propaguje české občanské sdružení PROislám, jehož cílem je vzdělávat a připravit další generace muslimů na život v českém jazyce.. Slunicko - http://jdem.cz/brpqk3

J. Schwarz 11.2.2015 14:48

Re: Řeč je vždy i akcí

Tam ovšem nešlo ani o svobodu slova, ani o urážky, ale o využití Havlových k reklamnímu byznysu. Možná, že kdyby inzerent Havlovým odevzdal 50% ze zisku bylo by vše OK.  Představte si, že si postavíte opravdu originální dům a někoho jiného napadne dům vyfotit, použít v marketingové kampani a vydělat na tom miliony.  Nebudete chtít kampaň stopnout nebo alespoň vysoudit nějakou kompenzaci, když o "zviditelnění" svého bydlení touto formou vůbec nestojíte?

J. Schwarz 11.2.2015 14:40

Re: Nebyl to Chrám Vasilije Blaženého - ten je na Pussyny

Ale zrovna v chrámu Krista Spasitele "Pussyny" nic svatokrádežného neprovozovaly, pokud nepovažujete za znesvěcení pokornou modlitbu za Putinovo zmizení.  Pokud ano, tak o co je možné Boha prosit, aniž by se momentální majitelé Pravdy  cítili zhrzeni? Je možná modlitba za to, aby se do mne zamilovala krásná Martina odvedle, či aby srazil blesk nepříjemného souseda? Jestli ano, proč ne  aby ďas spral prezidenta?

V. Kain 11.2.2015 14:38

Re: Právo na něco neexistuje. Skutečné právo má charakter

V letních měsících o prázdninách stačí jet po rakouských dálnicích a na odpočívadlech se povalují hordy německých turků jedoucích do Turecka.Je mi zle když vidím ty roditelky s nezbytným šátkem na tupé hlavě.

V. Novák 11.2.2015 14:29

Nebyl to Chrám Vasilije Blaženého - ten je na Pussyny

příliš malý a příliš turistický a tedy málo duchovní - znesvětily chrám Krista Spasitele, hlavní chrám Ruské pravoslavné církve.

A ti hebrejští soudci byli tak smířliví, protože dotyčný - aspon dle líčení - rozbořil svatyni Baala, boha to kanaánského, nikoli JHWH, Hospodina Zástupů, že... Křesťané taky ničili zcela bez zábran svatyně bohů všude po světě - ale na sbé si sáhnout nenechali.

R. Gramblička 11.2.2015 13:52

ALÁH JE VŮL

A MOHAMED JEŠTĚ VĚTŠÍ

R. Langer 11.2.2015 13:00

Re: Řeč je vždy i akcí

Tak ovšem to, že se máte možnost proti pomluvě bránit, nijak se svobodou slova nesouvisí. Na to žádné paragrafy nepotřebujete.

Š. Šafránek 11.2.2015 12:48

absolutní souhlas

F. Matousek 11.2.2015 12:31

historické svedectví

Historické svedectví bible je nulové.

Leda bych uveril na neposkvrnené pocetí, stvorení sveta za 6 dní a jiná " fakta ".

Z. Švrček 11.2.2015 10:57

Re: Perfektni clanek, perfektni,

Souhlasím s tím, že se skutečně připozdilo, nicméně čluny stále jsou, paluba pod vodou není, dokonce se na ní tancuje a chystají se děla na střelbu po jiné lodi, kterou naše kapitánstvo označilo za napřítele, který prý potápí tu naši lodičku, i když dobře vědí, že sami nechali najet na pořádný kus ledu. Ono vystoupit na širém moři je těžká věc, i když už všichni blijou, ale pokud nenasedneme do člunů a tuhle kocábku nenecháme potopit se bez nás, máme ještě naději, vždyť ona není tím slibovaným bezpečím, naopak, táhne a stáhne nás dolů.

P. Remeš 11.2.2015 10:42

Re: Řeč je vždy i akcí

Neříkám, že Havlova reakce na svobodu slova (a svobodu urážet) je příkladná. Jen jsme chtěl poukázat, že pokud přiznáme člověku právo na to, aby mu nebylo zbytečně ubližováno, musíme do toho zahrnout i ubližování řečovou akcí. A to už představuje jakési omezování bezbřehé s vobody slova.

Autor úvodního článku podle mého souduznačně  zjednodušuje, když implikuje, že k západní civilizaci patří v oblasti svobody slova bezbřehost. Ta tu NIKDY nebyla, ani v nejliberálnějších společnostech (viz ony paragrafy o nactiutrhání či pomluvě, ale i další).

R. Langer 11.2.2015 10:38

Re: Jde to i bez bible

Tam také po pravdě patří...

P. Princ 11.2.2015 10:37

Jde to i bez bible

Pojem rouhání (a další podobné umělotiny jako hřích, vykoupení, bůh, osud, naděje...) zmizí, pokud tzv. bible zůstane pouhým historickým svědectvím o době bronzové / železné.

M. Vondráček 11.2.2015 10:32

m:-)

skvěle napsáno .

R. Langer 11.2.2015 10:26

Re: Řeč je vždy i akcí

Tak to je ovšem ve stylu "kázat vodu a pít víno", nic neobvyklého, u politiků obzvlášť. Rozhodně to ovšem není nic příkladného.

K. Janyška 11.2.2015 10:10

Právo na něco neexistuje. Skutečné právo má charakter

zákazový, ne nárokový. To jen politická práva, tedy právo veřejné a zločinná tzv. lidská práva takové imaginární právo přidělují. S vymáháním a reciprocitou si však hlavu nelámou... Dzp.

P. Remeš 11.2.2015 9:14

Řeč je vždy i akcí

Nejsem si úplně jist závěry autora článku. Řeč není pouze informací, řeč je i akcí a akce může nejen těžce ubližovat, ale i zabíjet. Existují mediální lynče, které jsou také jen projevem "svobody slova", které mohou končit těžkými traumaty či smrtí. Proto existují i v současné liberální společnosti Západu paragrafy ohledně nactiutrhání a pomluvy a mnozí velcí zastánci svobody slova se k nim pak utíkají, když jde o jejich kůži ...

Stačí připomenou Václava Havla, který nejprve dosti velkohubě oceňoval Formanův film o Larry Flintovi a zde prezentovanou svobodu slova (respe. urážet), ale pak podal žalobu za billboard "Dášenka a Václavka".

P. Lenc 11.2.2015 9:06

Re: Bohužel

ANO!

J. Hanzal 11.2.2015 9:01

Výborný článek

pane Hample. Velmi jednoduše a naprosto výstižně napsáno. Ovšem teď můžete klidně čekat obvinění z radikalismu, diskriminace a já nevím čeho ještě všeho, poněvadž taková je dnešní Evropa, za pravdu se pyká.

V. Vérosta 11.2.2015 8:52

Bohužel

velmi přesná diagnóza! :-(