5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Pověry o Romech

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P 29.6.2009 20:48

Nepotřebuji pověry, mám vlastní zkušenosti

První setkání s cikány bylo v mé rodné vsi, kdy před domem babičky se objevil chumel lidí, kteří šli přes dlouhý dvůr do domu. Příbuzní honem zavírali dveře a snažili se nezvaných hostů zbavit. Po jejich odchodu babička řekla, že to dopadlo dobře, přišla jen o pět slepic. Před pár lety jsem viděl jejich "práci" v tramvaji, odlehčili jednomu podnapilému cestujícímu starost o peněženku. Přebarvená blondýna ji vytáhla z kapsy, předala svému komplicovi, ten předal "zaučenému" dítěti, to jej předalo dalšímu, které uteklo. Velmi rychlá precizní akce, pochopil jsem, že snaha zasáhnout by se obrátila proti mně. To jsou ty negativní zkušenosti. Ale potkal jsem i jiné. Kopali výkopy pro telefon. Slušní pracovití. Bývalý soused kšeftoval s oblečením, neměl jsem s nimi problémy. Odešel na Nový Zéland.

Ale když vidím osmahlého spoluobčana, raději se více dívám po své peněžence; je to takový instinkt. Přitom u Vietnamce či černocha tento pocit nemám. Čím to asi je?

Ccecil 29.6.2009 20:41

Aha

Takže mě přepadly pověry a synovy také vyrazila zub pověra. Ty jsi autore s prominutím silně emočně retardovaný.

Ccecil 29.6.2009 20:54

Re: Aha

Jinak autor je zcela jistě pachatel dobra.

http://pavelkolar.blog.idnes.cz/c/89666/Pachatele-dobra.html

zed 29.6.2009 19:28

Díky, autore!

Otevřel jste mi oči. Já bláhový doteď myslel, že můj osobní sedmiletý zážitek ze Žižkova přelomu 80. a 90. let byl autentický. A ono ne. To že jsem celou tu dobu i v největších vedrech musel spát s utěsněnými okny a i tak jsem měl často  problém usnout ve všedních dnech před jednou a o víkendech před třetí hodinou, tak to je vlastně jen můj předsudek. To že v ulicích byl v těchto pozdních hodinách takový rachot, to se mi asi jen zdálo.  Díky za otevření očí. Určitě jsem si vše vymyslel.

A taky je můj předsudek, že něco podobného jsem nikdy ani v náznaku nezažil v mnoha dalších bydlištích, kde Cikáni kolem mne nebydleli. Určitě to tam bylo mnohem horší, jen jsem to zatlačil do podvědomí, abych mohl nechat nerušeně propuknout svůj latentní rasismus.

Pro upřesnění, na tom Žižkově jsem neměl za ta léta jediný konflikt, vycházeli jsme tam spolu v pohodě, to si snad pamatuju dobře. To nic ale nemění na tom, že autor je jeden z těch, kdo napomáhá  šíření rasismu.  Ne ty mašírující hovádka, ty od své ideologie  spíš odrazují. Snažíte se dělat z lidí hňupy a to lidi nemají rádi. Pak se jejich nálady obracejí proti vám a tedy i proti těm, které  tak nehorázným, lživým  způsobem obhajujete.

AAA 29.6.2009 20:09

Re: Díky, autore!

Naprosto souhlasím.Bydlela jsem od r.1992do 2007 v Litvínově,Janově a rozhodnutí se odtud odstěhovat,bylo jedno z mých nejlepších!!!Aby to mohl někdo hodnotit,musel by tam bydlet (ne přespat jednu noc),posílat děti do školy,chodit na poštu,do obchodu ,k lékaři,jezdit MHD do Litvínova,chodit do práce na směny atd,atd.A s těmi několika rodinami,kde rodiče chodí do práce,posílají děti do školy,bydlí normálně,s těmi nemá nikdo nejmenší problém.A problém to není rasový,ale jednoznačně sociální.A články tohoto druhu mě opravdu dokážou rozčílit !!!

tank 29.6.2009 19:23

blábol

Tak tento blábol pana etnologa, asi teda i "odborníka" jsem nedočetl ani do poloviny-promiňte nemůžu. Narozdíl od něho mám s cikánskou otázkou osobní zkušenosti. Pane rádoby odborníku žil jste někdy s třeba pouze jednou cigánskou rodinou ve společném bytovém domě? Asi ne. Těch slušných cigánů je poslední dobou zmiňováno nějak mnoho. Já sem tedy zatím žádného nepotkal,..hmm asi mám smůlu, nebo náhoda?

skrebec 29.6.2009 19:34

kdyby jste dočetl

...věděl by jste, že NE - autor s podobnou verbeží nikdy nežil:-D - sám se tím ještě chlubí

tank 29.6.2009 19:44

Re: kdyby jste dočetl

Proč se u nás tyhle kecy vůbec uveřejňují. Je to urážka rozumného uvažování.

Etnolog Amatér 29.6.2009 18:45

Kulturní vzorec či genetický vzorec ?

Každý zná úspěšnost východoasijských, původem zemědělských etnik v cizím prostředí. Kulturní vzorec je v jejich vlasti jednoznačně extrémní pracovitost, mírnost, trpělivost a houževnatost. Genetický vzorec chování nikdo nezkoumá - není proč. U některých, původem lovecko kočovných etnik se projevují obrovské problémy v novém prostředí. Známé je to u australských Aboriginců (Austrálců), jihoafrických Křováků (Sánů), Eskymáků (Inuitů), v podstatě u všech původem loveckých etnik Ameriky, severní Asie, střední Afriky, včetně třeba Ainů v Japonsku. Zde jde samozřejmě také hlavně o kulturní vzorec chování,  výzkumy genetického podkladu tohoto problému se však provádí, ale nelze je údajně široce zveřejňovat. Rada pro menšiny by si proto měla ujasnit o co jde u nás a podle vědeckého zhodnocení poté navrhnout příslušné řešení .To je v prvním případě běžná nesmlouvavá náročnost bez pozitivní dikriminace, v druhém případě velmi ochranitelská vyjímečná péče. Mé osobní zkušenosti jednoznačně ukazují na  první možnost .

Gétéua 8.7.2009 4:27

Re: Kulturní vzorec či genetický vzorec ?

Ano, už mám takový husokožotvorný pocit Dida Inepta... Ach jo. - No, možná, že je to i důsledek výsledku WW2... Ach, jo. Škoda těch 16 500-ti let.

Jirka 29.6.2009 18:25

Cytrolín za naše prachy. Autor

"Od roku 2009 působí jako vedoucí sekretariátu Rady vlády pro

národnostní menšiny na Úřadu vlády ČR a jako Národní koordinátor ČR pro

Alianci civilizací OSN."

Hajzl a cigána ještě zblízka neviděl. Parazit jako oni.

skrebec 29.6.2009 18:42

Re: Cytrolín za naše prachy. Autor

myslím, že to byl profesor Parkinson, kdo definoval teorii, že čím delší název, tím zbytečnější až kontraproduktivnější funkce... u autora to platí na 105 %

pistacik 30.6.2009 10:09

Re: Cytrolín za naše prachy. Autor

Neviem či to bol profesor, ale áno, je to presne podľa parkinsonovych zákonov.

skrebec 29.6.2009 18:23

tak jste mně vytočil, že půjdu bod za bodem

Ad 1) : nepřizpůsobivost. Aha, čili to, že se po válce a pak cca do 60. let romové stěhovali z osad do civilizace, kde pálili parkety a vanu vylévali z okna znamená, že tohle chování je zcela košer a měli bychom se vlastně stydět, že jim to, chudinkám diskriminovaným, vyčítáme dodnes? Protože tohle dodnes dělají. Jenom pro pořádek - píše se rok 2009 a od dob velikého stěhování uplynulo tolik let, že se to v téhle komunitě rovná 3+ generacím! Jestli se veliká část z nich jako lidi nenaučila chovat dodnes, dovolím si silně pochybovat, že to zvládnou kdykoliv v budoucnosti. Což se dle mého chápání rovná - nepřizpůsobivosti. A že to byli romové, kdo šel začátkem 90 let z práce - jak který. Když se v práci ukázal dvakrát měsíčně, tak takového pracanta by vyhodil kterýkoliv myslitelný zaměstnávatel na zeměkouli. Ale kupříkladu na sídlišti kde jsem vyrůstal bydlelo hodně romů a ty si v práci nechali, často na úkor bílých. Protože makali.

Ad 2) : dělám na trestním úseku okresního soudu a máte pravdu - romská kriminalita neexistuje, neboť za ty léta jsem do statistické kolonky "národnost" ANI JEDNOU nepsal "romská" - všichni jsou buď maďaři nebo slováci. Ovšem co vidím, tak se na celkovém počtu trestaných osob podílejí cca 65%, u majetkové kriminality je to cca 75%, u pohlavních zneužití (sex "přes čáru 15") 80% u loupeží cca 90%, u mladistvých 90+%. Trestaní rodiče záškoláků jsou romové téměř na 100% (zatím jsem neromské případy viděl 2 - slovy DVA). Bereme-li do úvahy, že romové tvoří cca 10+% populace, jeden by se nad tím zamyslel. Vy zjevně ne.

3) Romská krev - nevím, ale jinde než mezi romy se případy otce, který je zároveň otcem svých vnoučat prakticky nevyskytují. A takové případy byli jenom v našem okrese za poslední 3 roky dva. 

4) Národnost - viz bod 2 plus otázka, jaká je to národnost, která nemá jednotný jazyk, kultura se liší kraj od kraje a jediné co je spojuje je obecný pocit dyskryminace a barva kůže.

skrebec 29.6.2009 18:41

Re: tak jste mně vytočil, že půjdu bod za bodem

5) A kdo má udělat pořádek? Máme chodit do osad a jako misionáři donekonečna vysvetlovat, že když spálí dveře, bude jim táhnout a že matky by opravdu neměli dětem kupovat toluen? U nás byli pokusy zavést vajdy, ale o tom se už ani nemluví. Nezlobte se, ale po 20 letech už nad pokusy zavést v osadách pořádek všichni zrezignovali, neboť téměř vždy to dopadlo tak, že prachy vylétli oknem, co zbylo, to do roka "někdo" rozkradl/zdemoloval, ti co pomáhali byli docela právem považováni za naivní idioty a výsledek se limitně blížil nule. 

6) Rom vs cikán. Jak nazýváte jiná etnika? Mluvíte o Eskymácích, nebo o Inuitech? O Němcích, nebo Deutschlanderech? Rakušanech nebo Osterreicherech? Slovo cikán je historické, používalo se odjakživa, a že cigánit znamená lhát - to může být zapříčiněno taky...hmmm... velice svérázným přístupem k interpretaci faktů daným etnikem. Ono se taky běžně říká "ožralý jako Dán" a máme docela hodně vtipů o Záhorácích, ale Záhoráci neprotestují a nepožadují změnu oficiálního názvu, neboť stávající je symbol hlouposti. (jenom pro pořádek - já osobně používám termín Indoslovák, podle vzoru afroameričan)

7) Kdo vedle nich nežil, ten nemůže relevantně soudit. Já a tisíce dalších tu smůlu máme.

Až budete příště psát o něčem, co znáte jenom z teorie, zkuste třeba Armstrongovi napsat o tom, jak to vypadá na Měsíci - docela určitě to ocení. Prozatím Vás poprosím  - nezvedejte populaci adrenalin psaním podobných hovadin, blbé je to už dost i bez Vás

Soused 30.6.2009 8:39

Re: tak jste mně vytočil, že půjdu bod za bodem

R^R^R^

era 30.6.2009 10:06

Re: tak jste mně vytočil, že půjdu bod za bodem

Brilantní komentář !

Bude to trvat asi ještě moc dlouho, než selský rozum zvítězí.

JF 29.6.2009 18:45

Re: tak jste mně vytočil, že půjdu bod za bodem

Pracuji ve vězeňství a mohu s vámi jen souhlasit. V naší věznici moc cikánů není, ale i tak je jasné, že vzhledem k jejich počtu v ČR, je jejich počet ve věznicích vysoký. Vlastně jsem ani moc nepochopil, co autor tím článkem sledoval.

skrebec 29.6.2009 18:50

Re: tak jste mně vytočil, že půjdu bod za bodem

Snažil se vyprodukovat nějaký (libovolný) výstup a tím prokázat smysl vlastní existence a funkce? Osobně si to ničím jiným vysvětlit nedovedu.:-D

Pepa 29.6.2009 22:46

Re: tak jste mně vytočil, že půjdu bod za bodem

R^ tak to jste vystihnul přesně.

SW 30.6.2009 1:33

Re: tak jste mně vytočil, že půjdu bod za bodem

R^R^

Skaut 29.6.2009 18:13

Zkušenost

Neměl jsem předsudky. Poznal jsem jednu mladou cikánku. Byla slušná, čistotná, zaměstnaná a starala se o malé dítě. Pronajal jsem ji byt. Pak jsem poznal, co je to cikánská rodina. Dům se pravidelně zaplňoval cikány (návštěvy) a všichni nájemníci se začali právem obávat a vše se zamykalo. S žádnou jinou národností jsem podobné problémy nepoznal.

ale 29.6.2009 18:16

Re: Zkušenost

a ja mam jinou zkusenost, po dvou letech otresnych zazitku s ceskymi najemniky jsem pronajal byt rusovi a jsem velmi spokojen. znamena to ze cesi jsou obecne dobytci, neplatici a vandalove a rusove jsou vyborni lide ?

Ada 29.6.2009 20:02

To je ten váš byt s regulovaným nájemným??

era 30.6.2009 10:08

Re: Zkušenost

Si tam nastěhuj cikány, a pak komentuj, hňupe

Terminator 29.6.2009 17:50

Mohl by mi autor říci,

kde bych si mohl změnit národnost Českou na Romskou? Rád bych byl podobně diskriminován Českým státem. Rád bych rovněž čerpal věčné sociální dávky na cokoliv. Doufám, že na můj úpřimně kladený dotaz odpovíte.

ale 29.6.2009 17:57

jeden priklad

kde socialni davka je priznavana podle kriteria rasy, dobre ? jeden zakon nebo vyhlasku podejte a nebo nedelejte ze sebe hlupaka

Ada 29.6.2009 19:53

Na to máš gadžo malo sněde tělo a malo hbite prsty...

Honza42 29.6.2009 18:18

Re: Mohl by mi autor říci,

Na to dal kdysi radu Čunek, ale nějak se to nelíbilo. Asi by to tedy fungovalo.

m.l. 29.6.2009 23:00

Re: Mohl by mi autor říci,

Zajdete na matriku a učiníte prohlášení, toť vše :-)