23.6.2024 | Svátek má Zdeňka


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Politici a soudci mají mít menší platy

Názor, že čeští politici jsou málo placeni, vyslovil nedávno sám Karel Schwarzenberg. Mělo by se jim přidat; zvýšilo by to jejich odolnost proti svodům korupce. Dovedu si představit, že vše, co já můžu vědět o majetku, má kníže Karel v levém malíčku, a co o politice, má senátor Schwazenberg v pravém.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Radajan 8.8.2006 21:50

Re: odolnost proti korupci

Ať čtu jak čtu, tak stále se mluví o korupci nebo o úplatcích. Já to znám pod pojmem provize třeba v souvislosti, když pracovník projektové organizace prokecne kudy povede komunikace, nebo kde se bude stavět a umožní tak skoupit od chudáků restituentů pozemky za babku a prodat potom za miliony.Nedostane úplatek ale provizi.

jurist 8.8.2006 12:46

naprosto souhlasím

a navíc navrhuji všechny soudce vyhodit a nahradit je těmi jedinými spravedlivými v této zemi - spolkem  Šalamoun a  sdružením (vůbec ne  psychopatických)  Štrasburských otců. Panu Možnému  pak  plat  sedmdesát tisíc (na rozdíl od soudců  čistého, pochopitelně) (Y)

s.132 31.12.2006 15:40

Re: naprosto souhlasím

Možný má přes sedmdesát tisíc. Zjisti si nejdřív fakta, troubo právnickej.

PPP 8.8.2006 11:27

měřítko

I když se v oblasti odměňování považuji za profesionála, netroufám si odhadnout, jestli mají soudci moc peněz nebo málo. Nevím ani, jaká částka by byla ta správná. Domnívám se ale, že to, co chybí, je měřítko na hodnotu jejich práce. Ať je přidáno soudcům, kteří zkracují lhůty a nedělají procesní chyby. Ať je přidáno soudcům, kterým není třeba vracet jejich causy k přepracování. Naopak ať je ubráno těm druhým.

LOJR 8.8.2006 11:51

Re: měřítko

Ano, to vypadá jednoduše - KDYBY. Kdyby nebylo prakticky nemožné porovant dvě různé kauzy a kdyby například na stejnou věc neměl jiný právní názor každý odvolací senát toho stejného soudu. Navíc pokud soudí v prvním stupni senát (v trestním řízení), je tvořen kromě předsedy profesionála dvěma laiky -soudci z lidu. Při závěrečné poradě mají všichni tři rovnocený hlas, takže ti dva laici mohou předsedu přehlasovat a fakticky ho tak donutit vyhlásit rozsudek, se kterým on nesouhlasí. Dovedete si představit, jak se mu potom takový rozsudek odůvodňuje? Když takový rozsudek odvolací soud zruší a vrátí věc k novému projednání, skutečně byste za něco takového platově postihoval toho předsedu senátu, který třeba měl ten samý názor, jako soud odvolací? Zkracování lhůt? Když vám nepřijdou svědci, nebo čekáte na znalecký posudek, případně právní pomoc z ciziny, eventuelně obžalovaný na poslední chvíli a opakovaně zmaří hlavní líčení,  eventuelně vám zkolabuje technika v jednačce? Možností, proč je jednání zmařeno, je nepřeberné množství.

PPP 8.8.2006 12:53

Re: Re: měřítko

Jistě máte pravdu, ale takové překážky v práci má v podstatě každý, od soustružníka po konstruktéra kosmických lodí. Selže mu doprava do práce, někdo mu zasahuje do jeho postupů, zklame ho technika atd. Přesto jsou lidé odměňováni podle výsledků práce.

LOJR 8.8.2006 14:14

Re: Re: Re: měřítko

Bydlím v novém bytovém domě. Kdyby ti, co ho projektovali a ti, kteří ho poté postavili, byli odměňováni podle výsledků své práce, tak by museli ještě doplácet. Stejně tak není podle výsledků své práce odměńován třeba privátní internista, ale ani tolikrát zmińovaný učitel. Výsledek výše zmíněné porady senátu NENÍ výsledek práce předsedy, ale třeba jen umanutosti přísedících, kteří celé jednání mohli proklimbat. Proč by předseda senátu měl být potrestán za ně, mi naprosto uniká. Navíc by se stalo to, co je na denním pořádku všude tam, kde je určitá složka platu nenároková. Jedinec by nebyl odměńován podle výsledků své práce, nýbrž toho, jak se dokáže zalíbit osobě o oněch nenárokových složkách rozhodující.

Helena 8.8.2006 20:51

Re: Re: Re: Re: měřítko

Ale, ale, vážený LOJRe,

račte poučit amatérku, kterak jsou dosazováni oni přísedící, aby se zabývali nějakým případem. To ten předseda senátu nemá vůbec žádnou možnost, aby potenciálně klimbající přísedící poslali tam, kam patří, tj. třeba do háje nebo někam podobně? Připadá mi spíše, že to předsedům vyhovuje, neboť jim do toho nikdo nekecá. Jo a navíc, ve státní správě je plat dán tabulkami a nenárokové složky mají být pouze výjimečnou odměnou za výjimečné výkony. Tak, tak, pak se nesmíte divit, co si obecenstvo myslí o právnících obecně, o soudcích zejména. Nic slušného to bohužel není.

LOJR 9.8.2006 7:43

Re: Re: Re: Re: Re: měřítko

No to není těžké. Zájemce v místě bydliště volí zastupitelské orgány samosprávy. Soudce profesionál si samozřejmě vybírat nemůže. Kdyby usiloval, aby dotyčný přísedící už dál "nesoudil", šeredně by se mu to vymstilo. U rozjeté kauzy totiž není možné vyměnit člena senátu, vede to ke kompletnímu opakování dokazování. Navíc uchazečů o tuhle funkci je tak málo, že předsedové jednotlivých soudů jsou rádi, že vůbec nějaké mají. Poznámky ke státní správě nechápu -jednak si myslím, že prakticky každý pracovník státní spráby má část mzdy v podobě nenárokové složky a jednak nechápu souvislost s mými komentáři. To jsem nebyl já, kdo tady tvrdil, že by to soudci měli mít jako státní úředníci a tedy část mzdy jako nenárokovou složku. 

Novák 8.8.2006 16:20

Re: Re: měřítko

Konečně názor někoho,kdo ví,o čem mluví.Je zvláštní,že o justici nejvíce diskutují ti,kdo jí vidí jen zvenku.Ti by si měli přečíst pár zákonů,které  vyrábí parlament ,např. o.s.ř. a možná by na práci soudců měli jiný názor.

Tana 8.8.2006 17:28

Re: měřítko

Ono by možná pomohlo jmenovat více mladých a minulostí nezatížených soudců.

Jana 8.8.2006 11:00

Ano, souhlas

Přesně tohle hlásí můj manžel už léta. U většiny lidí to tak funguje, vždycky budou mít nějaké sny, které chtějí realizovat. Mám jedno auto? Potřebuju další. Máme dvě auta? Chci ještě vlastního sporťáka. Jezdíme na dovolenou na Kanáry? Příště jedeme na Maledivy. Potápíme se v Egyptě? Chceme na Galapágy..... Máme vlastní byt? Chceme vilu..... A možnosti jsou samozřejmě neomezené.

Fafa 8.8.2006 16:54

Ano, souhlas

No, myslim, ze to neplati zcela obecne. Ale i kdyby. Aspon se pri zvysenych prijmech snizuje mnozstvi lidi, kteri mohou uplacet. V extremnim pripade, kdo by si mohl dovolit uplacet Billa Gatese? 

odborar 8.8.2006 9:48

Schwarzenbergův a Kuberův syndrom..

Názor, že více pěněz odradí politiky a soudce od korupce a jakkoli ovlivněných rozhodování je vysoce mylná. Vždy s jídlem roste chuť a to platí zvláště v politice a soudnictví. Pokud si na místa politiků a soudců nezajistíme lidi, kteří mají určité chrakterové vlastnosti, pak vždy bude korupce penězi či protislužbou  v těchto odvětvích vyhrávat. Každý takový uchazeč by potřeboval vypsat jakýsi morální psychotest, který by jasně napověděl, zda se pro veřejnou funkci hodí, nebo ne. Ale to snad bude hudbou budoucnosti. Zatím se musíme spokojit s tím plebsem, který ve státní správě máme a nechat se dál okrádat na nespravedlivých rozsudcích, nebo jako daňový poplatník na tendenčním a uplaceném rozhodování politiků, kteří nejsou schopni vlastní sebereflekse se takových lidí ve svých řadách nekopromisně zbavit. A těm rozhodně stačí současné platy až,až...

tygr 8.8.2006 9:53

Re: Schwarzenbergův a Kuberův syndrom..

ANO připojuji se k tomuto názoru. Platí to pro všechna odvětví naší společnosti. Děkuji za jeden z mála správných příspěvků.

cat 8.8.2006 14:59

Re: Schwarzenbergův a Kuberův syndrom..

Ano, souhlasím.

Sch.glosátor 8.8.2006 9:31

Ne, to je nedostatečné. Navrhuji záporné platy.

LOJR 8.8.2006 9:49

Re: Ne, to je nedostatečné. Navrhuji záporné platy.

Ano a jednou za měsíc každý soudce a státní zástupce půjčí manželku vylosovanému stěžovateli. No, když to domyslím do důsledků, tak zase až tak drastický trest si žádný stěžovatel nezaslouží. :-D. (Ještě že manželka nečte Psa, to bych dostal doma pořádnou sodu.)

manželka 8.8.2006 10:13

Re: Re: Ne, to je nedostatečné. Navrhuji záporné platy.

ale čtu!!

ptakopysk 8.8.2006 12:46

Re: Re: Ne, to je nedostatečné. Navrhuji záporné platy.

u cca 4% soudců a státních zástupců by se vyskytovali jedni a titíž kverulanti a stěžovatelé, kteří by zapůjčení přímo vyžadovali...

Lada 8.8.2006 9:02

Oba jste vedle

Rozhodně neplatí přímá úměra, že vyšší mzda sníží míru korupce. Ale platí úměra, že vyšší mzda zvyšuje výši úplatku.

Dále platí, že vyšší mzda by mohla zvýšit kvalitu pracovníků, ale jen v soukromém sektoru. Ve státní správě toto doslova neplatí, protože motivace, kontrola a objektivní hodnocení bude vždy na štíru.

tygr 8.8.2006 9:59

Re: Oba jste vedle

Zamyslete se nad svým názorem. Platí to v současnosti ? Není mi známo nic o to, že by se podnikatel tak ochotně dělil se svými zaměstnanci o výdělek.

Mejla 8.8.2006 8:42

Autor má pravdu. Viděl jsem to i na příkladu bývalého kamarád, tenkrát mladý ekonom

uchvácený soudruhy Klausem, Klapalem atd. Chvíli si hrál na podnikatele, ale když divoká 90. léta končila, honem se nechal zaměstnat v bance na celkem slušné pozici. Koupili se ženou luxusní byt, ale ten jim nestačil, tak si koupili domek s pancéřovými dveřmi v legolandu na jednom z těch ohyzdných sídlišťátek kolem Prahy, teď chtějí zase zpátky do bytu a nejsou nikde spokojeni a hlavně, chtějí pořád víc a víc......

ok 8.8.2006 8:42

mylne predstavy

problem je spis v tom, ze radovi statni urednici ne-manazeri maji velmi nizke platy - to je hlavni zdroj korupce. S manazery nic neudelate, to je kasta.

Ale radovi urednici budou bud mizerne placena neschopna nemehla, nebo alespon prumerne placeni prumerni lide, keri si na radeni svych manazeru dokazou posvitit. V Cechach zatim funguje ta prvni varianta - a ve statnich uradech jsou schopni lide VYHRADNE na manazerskych postech.

Zakladem fungovani statni spravy jsou dobre placeni radovi urednici - a tim dobre placeni myslim treba 30 000 hrubeho, aby ta mista byla zajimava pro sikovne lidi. Soucasny stav je mnohem horsi.

tygr 8.8.2006 10:10

Re: mylne predstavy

Ano máte pravdu. Pracuji ve státní správě a mám tu zkušenost. Řadový úředník, který je schopný, mívá na pracovišti určité problémy. O možnosti růstu platu si může jen nechat zdát. Tkzv. manažeři ( vedoucí) již mají jiné možnosti. Pro ně odborné znalosti jsou většinou velká neznámá a co se týká vzdělání - samá výjimka. Držíse svých míst a často "přesluhují" i několik let.

Rejpal 8.8.2006 13:34

Re: mylne predstavy

Ještě bych vzal v potaz funkce jednotlivých úředníků. Jakmile má úředník v ruce razítko nebo jinou rozhodovací pravomoc je za vodou - tedy zkorumpovaný. Povšimněte si jen kdo vlastní tzv. protekční registrační značky na vozidlech. Je snad náhoda, že jsou to jen vozy politiků, podnikatelů a různých všeumělů, nejčastěji dovozců ojetin.Podívejte se na úředníky v Karlových Varech, tam by měl dostat každý z nich bez soudu 12 let a věděl by za co to má, hlavně pan primátor Pavel či o patro níž Roubínek. Zkuste přijít bez protekce s projektem. Posoudí, zamítnou a za pár dní ho realizuje zpřízněný investor pana starosty.   

packaj 8.8.2006 7:56

vysoký příjem zvyšuje odolnost proti korupci

Přijetím úplatku každý koho se to týká riskuje. Když se to provalí poletí. Tím přijde o svoji mzdu. Je-li malá, riskuje málo. Při vysokém příjmu si už každý rozmyslí vzít nebo nevzít, ovlivnit nebo ne. V zemích, kde je úředník dobře placen, vymizí korupce přinejmenším na nižších stupních. Tam se pak už berou úplatky jedině při tendrech na obrněné transportéry, kde jde o miliony.

Brock 8.8.2006 8:15

Re: vysoký příjem zvyšuje odolnost proti korupci

Finta je ve Vaší druhé větě: "KDYŽ se to provalí..."

Jenže tam hraje jeden druhému tak dobře do ruky, že ta možnost je malá, a i když to nějaký novinář vyšťourá, tak co? Dva - tři týdny se o tom mluví v televizi a pak přijde jiná aféra a on má peníze a klid...

dulcibelka 8.8.2006 9:22

Re: vysoký příjem zvyšuje odolnost proti korupci

Vy jste asi ještě neslyšel o Kafkové, které nestačil mnohamilionový roční příjem - lépe řečeno nebála se o něj přijít...

LOJR 8.8.2006 9:45

Re: Re: vysoký příjem zvyšuje odolnost proti korupci

Ta měla ovšem (alespoń podle zpráv v médiích) podporu přímo od jednoho ministra socdem vlády. Tak že se pochopitelně nebála ničeho, po několika letech si musela myslet, že jí projde cokoliv.