5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Patří facka do školy?

Podle výpovědi pedagogického poradce školy musel ředitel odejít v hodině matematiky ze třídy, neboť v jídelně nastala rvačka, kterou učitelky nezvládaly.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. David 8.10.2015 14:23

Re: facka

Pane Potočku, jiný kraj, jiný mrav. Pravdu díte, má známá, babka dětí dcery provdané v Itálii na veřejnosti nalískala na prdel vnoučkovi, který lehl na zem a začal dupat nožičkami, že nedostane zmrzlinu. Babku málem odvezli Carabinieri do lochu, že prý děcko týrá. Kupodivu se jí zastali místní, když viděli, jak výchova naší babky zabírá. Plácnout přes hýždě dítěte je v Netálii trestuhodné, ale mordovat lupparou ze cti se toleruje.

J. Jurax 8.10.2015 14:17

Re: Uvažoval někdo

No, ředitel možná porušil blbý zákon, prosazený sluníčkovými lidskoprávními hlupci, co nikdy nestáli za katedrou.

A žáčci si zapamatují akorát to, že jsou nedotknutelní, že učiteli lze jakkoliv vulgárně vynadat a dostanou nanejvýš dvojku z chování, mnohdy ani to ne. Že učitel se nesmí bránit, i když mu žáčci či studenti s odpuštěním séřou na hlavu. Zejména ve vyšších ročnících ZŠ - žáčci jsou neplnoletí, za nic neodpovídající, vyhodit je nelze a opory u rodičů se učitel zřídka dovolá. Učitel si prý má zjednat autoritu - ale jak, to se alibisticky okecává.

J. David 8.10.2015 14:09

Je mi 65

S láskou vzpomínám na starého kantora Audrlického (matematik a fyzik) na ZŠ, který mne k matematice přivedl invektivami, záhlavci, a jinými akčními metodami. Někdy v roce 1965 v rámci experimentu (Plojhar???) nás sehnali do matematické třídy a bylo rušno. Kantor byl pragmatik a experimentátor, a my také takoví, ne "blbí" mendíci, jak to u žáků bývá. Již tehdá byly versatilky a plastická guma, výklad goniometrických funkcí na bicyklu jsme mu křídou modifikovali, volný pád a tíhové zrychlení jsme mu demonstrovali vyhozením medicimbalu do políčka pozemků s karfiolem školníka. Ale byl autorita, vylískal nás po hubách a vytahal za pejzy (tenkrát byla móda Beatles), jako mendíci jsme to brali jako úlitbu našim taškařinám. Nikoho si nenapadlo stěžovat doma, byla doba jiná, rodičové nebyli tak úzkoprsí, že mají doma nedotknutelného genia, byť ... A stěžovat si rodičům? Pošetilost hrubého zrna, tatík můj by mi manuálně trest učitelův znásobil. Ale byla jiná doba, humanitníci a multikulti volové se nerojili, jak vosy na hrušky. Nu, dodnes se i jako "prduch" matematikou a IT přiživuji, i když jsem jako mendík dostával záhlavce protože nevím, v kterém oboru čísel může být sudá mocnina čísla záporná. Záhlavec pomohl, i křídou na tabuli učitelem zobrazený "obrázek".

Asi jsem ignorant, ale starej lesník, zvyklý na výrazivo dřevorubců, ale z pracovního procesu, když se ale vracím z DPČ, jako prduch (7:30), mendíci v autobuse se SPh. a jejich výrazivo, dřevorubci jsou pomalu na lyrické hnutí. Mladá dáma v autobuse (12+), mlácá něco do drahého Samsungu, adolescent také s SPh přisedne a něco prohodí. Vys*r si voko, dí mladá dáma, vyhul si ho, nebo mi napiš, jak počítat páku, co to je poměr. Pokud mohu pomoci s pákou, dím nesměle, pak je to poměr dvou ramen ve vztahu k hmotnosti břemene. Dej si voraz, geronte, naše úča nám to vykládá jinak, a pak zase na SPh. Googlují. Chudák úča, ale... Učitelé/mučitelé (učil jsem výběrový materiál), nezávidím Vám tu "inkluzi", debilita v praxi.

J. Jurax 8.10.2015 14:08

Re: Vždycky se mi líbí,

Přesně tak.

J. Jurax 8.10.2015 14:06

Re: Když si vezmete model

Mám dojem, že v Singapuru. Tam dostal nějaký americký fracek za tuším posprejování nebo nějakou takovou podobnou zhůvěřilost deset ran rákoskou na holou. Exekuce byla podle zákona vykonána pod lékařským dohledem; způsobila, pokud vím, velké pozdvižení, neboť fracek nebyl zjevně uvyklý nést následky svých činů a stěžoval si na ambasádě nebo kde.

J. Jurax 8.10.2015 14:02

Re: Když si vezmete model

Pár facek nelze mít za tělesný trest.

Pod pojmem tělesný trest si představuju exekuci, při níž je provinilci na holou vyplaceno pětadvacet rákoskou, řemenem či šňůrou od žehličky (tu najdete v každé domácnosti), případně bičem, devítiocasou kočkou či lanem namočeným do slané (nejlépe mořské) vody.

J. Jurax 8.10.2015 13:56

Re: Když si vezmete model

No, ono blbost byť do zákona vtělená nepřestane býti blbostí. Nejen v diskutovaném případě.

J. Jurax 8.10.2015 13:53

Re: Patří facka do školy?

No, ono jde pochopitelně o velikost facky. Facka, která skolí provinilého k nohám mapového stojanu je na místě akorát v sebeobraně, ale mírný lepanec je připomenutím prepubertálnímu rozjívenci, že tudy už ne. A je taky fakt, že facka vlepená jedinci v pubertě, najmě před třídním kolektivem, by měla být opravdu vyjímečná a přečin, za nějž byla uštědřena, adekvátní tomuto trestu.

Moje spolužačka z gymplu, která se stala učitelkou, na třídním srazu dávala k dobrému, jak jí žáček z deváté třídy, opakovaně napomenutý, aby v hodině nerušil, opáčil doslova "co se do mně furt sereš, p.čo" a dostal facku, jen to mlasklo, a vzápětí z druhé strany ještě jednu pojistnou. A byl pokoj, fracek zrudl a schlípl. Stalo se ovšem před lety víc jak třiceti, dnes by učitelka nejspíš čelila žalobě za ublížení na těle a omezení nezadatelných lidských práv ubohého děcka. Tehdy byl klid, fracek se zřejmě doma nepochlubil a pedagogický sbor kvitoval zákrok jednoznačně kladně.

Mlácení řvoucího potomka řemenem nebo šňůrou od žehličky - no, obdržel jsem od milujících rodičů toto ponaučení asi dvakrát, a s odstupem let musím konstatovat, že bylo zcela na místě. Ono občas dítě - tedy tehdy já - vyvede strašlivé hovadiny, radši je tu ani zveřejňovat nebudu ...

P. Švejnoch 8.10.2015 13:12

Re: Vy fackujete lidi, kteří Vám tykají?

Milý pane Aldo, mohl byste mi vysvětlit, co má společného jakási moje potenciální reakce s Vaším tvrzením, že tykat řediteli školy není hrubé (a vůbec je to tak nějak prima - soudě z Vašeho vyjádření)?

V. Němec 8.10.2015 13:03

Re: Každý učitel, nejen učitel matematiky,

Já předem řekl, že v příkladu jde o obecnou situaci, ne tuto konkrétní. A zkoušení jako trest berete? Jeden zkoušený dseetkrát a ostatní jednou je správné? Nepřijdou si rodiče (oprávněně) stěžovat, že jste si na dítě zasedli? A pokud bude mít podobné poznámky v hodině opakovaně - opakovaně zkoušet ? A proč myslíte, že drzouni jsou jen hloupí? A proč myslíte, že dnes bude (většině) vadit špatná známka?

Když jsme u toho, je rozdíl mezi nadáváním "jste blbci"  a ohodnocením chování "chováte se jako blbci". Sporávně vychované "cizí" dítě neodpoví "od tebe to sedí".

Pokud vám připadá odpovídající žaloba na učitele, mně připadá odpovídající vyloučení žáka ze školy (což ovšem na ZŠ není možné).

R. Morava 8.10.2015 13:02

Re: Facka do školy nepatří a když, tak po dohodě.

Za nás nechat bandu o samotě sice neznamenalo klid, ale pokud jste zadala práci, dokončili jsme ji už proto, že by byla jinak špatná známka. Možná jste pedagogický genius, ne každý musí zajít na fyzické tresty. Ale, učila jste někdy v Praze nebo na speciální škole? Ten ředitel předtím pacifikoval autistického žáka. Měla by jste nervy v poho? Neměla!

R. Morava 8.10.2015 12:55

Jak k tomu přijdou ostatních dětí?

Tak v Mladé Frontě psali názor matky, že kluk nikdy nic nedělal, jen občas trochu slušně skákal do výuky. Přitom už měl žák důtku ředitele i dvojku z chování. No by na něj museli být hodně zasedlí aby toto měl hodný kluk. Hlavně ale, zeptejte se pedagogů jak Vám rozhodí výuku parta která (problém té třídy dle novin) neustále "rozbíjí" výuku. A co ostatní děti, ty které chtějí na náročnější školu? Za rok budou dělat z matiky přijímačky a místo učení se výuka týká pacifikování vyrušujících. Matka je holt na kluka sama, ale někdo by jí měl vysvětlit co je sobectví a pořádek. A s těma politicky korektními názory, že každé dítě je individuum, které se vychová samo ať mne neštvou. Tyto pokusy ať si dělají na imigrantech ve Švédsku.Jsem pro petici za fyzické tresty na školách typu pravítkem na zadek, případně facka, pokud nedochází k trvalým následkům, nebo bezdůvodnému bití (ale na to jsou jiné zákony). Každý extrém je totiž špatně.

L. Machala 8.10.2015 12:55

Re: Souhlas s článkem.

Naprosto souhlasím. Pár facek jsem na základní škole zaslouženě dostal a kdybych to doma žaloval, tak by mi táta další preventivně přidal.

J. Sinnreich 8.10.2015 12:53

Re: Jenomže tam je to součást trestního práva.

V tisku chybi zaver invektivy zaka vuci rediteli, tedy".....od tebe to sedi ty debile".

J. Sever 8.10.2015 12:48

Kdyby jen ten kantor, ...

... to by snad šlo nějak narovnat. Naše národní neštěstí je neúcta lidí k sobě samým.

Dospělý jedinec dělá věci, které Z ÚCTY K SOBĚ dělat nelze. A nejde o jedince, nebo nějaké skupiny (roz. např. politiky, nebo vyslovenou spodinu). Lhát, podvádět, chovat se sprostě, pomlouvat je normální - netvrdím, že u všech ale, bohužel, u naprosto převážné části občanstva, korporací, obchodních, samosprávních i  státních orgánů. Řešení nevidím.

Š. Šafránek 8.10.2015 12:47

Souhlas s článkem.

Svěrákovské téma: viz Vratné láhve a Obecná škola.

A. Alda 8.10.2015 12:45

No to by se ale musel jako ten bůh chovat.

Což on se nechoval. Z toho, co bylo publikována (např. dnes na Lidovkách) se naopak zdá být opodstatněné tvrzení, že vulgární chování vůči dětem u něj bylo běžné.

Verba docent, exempla trahunt. Chová-li se vulgárně učitel, budou vulgární i jeho žáci.

Ostatně si myslím, že kdyby to bylo ojedinělé, takto by mu žák nereagoval. Právě slova "od tebe to sedí" ukazují na to, že si o tom řediteli dlouhodobě nemysleli nic dobrého. A to nejpřijde samo od sebe. My jsme doma před dětmi nikdy tak nemluvili, abychom jiné lidi označovali za blbce. Aby se toho děti nechytly a nezačaly to používat. A pak pošlete takové slušně vychované dítě do školy a tam Vám ho učitel zkazí...

Učitelé budou mít u dětí autoritu, když budou osobnostně převyšovat rodiče dětí, když budou sami dobře znát to, co učí, a když to také dokáží dětem trpělivě zprostředkovat.

Vulgární nebo hysterický učitel, nebo učitel neznající dobře vlastní předmět, nebo učitel neschopný látku dětem dobře vysvětlit, nemá autoritu nikdy. A facky mu k ní rozhodně nepomohou.

A. Alda 8.10.2015 12:37

Vy fackujete lidi, kteří Vám tykají?

A co tedy děláte s lidmi, kteří naopak dají facku Vám. Zastřelíte je?

A. Alda 8.10.2015 12:36

Každý učitel, nejen učitel matematiky,

má k disposic velice dobrý ukázňovací prostředek: zkoušení. Není nic snazšího, než povolat žáka k tabuli, ať s křídou v ruce ukáže, nakolik je jeho sebevědomí opodstatněné.

Navíc Váš příklad se rozchází s realitou - ten učitel nadával dětem do blbců. To samo o sobě je projevem vážného selhání (má-li opravdu za to, že jsou blbí, má jim to prokázat ve vyučovaném oboru, třeba rychlou desetiminutovkou, že). A když bylo jeho vulgaritě nastaveno zrcadlo, reagoval fysickou agresí. Dospělý chlab zfackuje cizí dítě za to, že si nenechá nadávat.

Může to podle Vás dělat jen učitel, nebo to mohou dělat i jiní dospělí třeba na ulici, aby Vám mlátili děti?

A. Alda 8.10.2015 12:29

Ale tu první urážlivou větu řekl ten ředitel.

Žák řekl naprosto neutrální větu, jejíž závadovast spočívá výhradně ve vadnosti věty, na kterou odpovídal. Příčinná souvislost zde jednoznačně ukazuje na chybu na stradně toho ředitele.

P. Aron 8.10.2015 12:25

Re: Tak.

Ještě se pamatuji na dobu své školní docházky. Pokud byl kantor slušný a neměl autoritu, která spočívá v schopnosti minimálně něčím pohrozit a být rázný byla mu slušnost k ničemu a byl žactvu či studenstvu za slabocha. A to jsme na střední škole ve třídě, žádné vyslovené grázly neměli.

P. Švejnoch 8.10.2015 12:16

Re: Jenomže tam je to součást trestního práva.

Tykání řediteli školy není hrubé? Vážený pane Aldo, považoval bych za naprosto nepřijatelné, aby mi kdokoli tykal (a to dokonce i člověk společensky váženější než jsem já) bez toho, že se na tomto typu oslovení domluvíme.

V jaké společnosti se to pohybujete, že tam tykání staršímu a společensky významnějšímu člověku není hrubé??? V kravíně? V hospodě V. cenové skupiny? Ne, ne, ne - jsem přesvědčen, že dokonce i ve jmenovaných místech jsou si lidé vědomi, že chování toho fakana bylo VÍCE než hrubé.

Vzhledem k výše uvedenému je tedy Váš ctěný názor na vhodnost či nevhodnost chování spratka úplně bezcenný.

V. Němec 8.10.2015 11:53

Re: On se mu vysmíval?

Nemyslel jsem tuto konkrétní situaci, u které se můžeme dohadovat, co kdo řekl, ale obecně.  Verbálně bude mít kantor navrch, ale zajímala by mě vaše reakce v konkrétní situaci: Něco třídě zadáte (úkol) a zaslechnete své ohodnocení : "To je ale vůl!" nebylo určeno přímo vám, ale bylo nahlas, že ho slyšeli všichni. Budete reagovat? A jak?

A protože jste zřejmě nepochopil - na slovech "od tebe to sedí" není nic pochopitelně urážlivého, pokud je nespojíte s kontextem. "Chováte se jako blbci." není sice také nic povzbudivého, ale reakce "Od tebe to sedí" poměrně jednoznačně říká - ty sám jsi největší blbec.

P. Boublíková 8.10.2015 11:41

Re: Ale vůbec ne.

Ale no tak. Mělo by přece platit, aspoň trochu, "co je dovoleno bohovi, není dovoleno volovi" :-)

Samozřejmě nejsem pro povolování facek, jak jsem psala níže. Na druhou stranu z jedné facky bych nedělala aféru.

Pokud tedy šlo o facku a ne o úraz, a byl to jen ojedinělý úkaz. Je-li tomu jinak, pak nechť brutální učitel nese následky.

J. Hanzal 8.10.2015 11:34

Re: Tak.

Hele Aldo, nebo jak se ve skutečnosti jmenujete, ve škole jsem si mohl vybrat- poznámka nebo "přes hubu". Vybral jsem si vždy první možnost a byl klid, poněvadž jsem věděl za co. A v žádném případě jsem na sobě nikdy nepociťoval učitelovu nadřazenost či nedejbože násilnost. Ono vážený za blbost se platí a né že né.

J. Hejna 8.10.2015 11:32

Re: On se mu vysmíval?

Pane Aldo, nebyl jste týrané dítě?

To by mnohé vaše názory osvětlovalo, nikoli však učinilo správnými.

J. Hejna 8.10.2015 11:24

Re: Facka do školy nepatří a když, tak po dohodě.

Mně připadá jako debilita spíše váš názor.

Diskutovat v tomto případě nemá smysl.

A. Alda 8.10.2015 11:22

Ale vůbec ne.

K tomu jsem chtěl svou otázkou dospět. Poukázat na to, že žákova slova mohou být vnímána jako vadná výhradně v souvislosti s mnohem závadnějším výrokem toho učitele. On začala nadávat dětem do blbců a bylo mu nastaveno zrcadlo, na což reagoval fysickou agresí.

P. Maleček 8.10.2015 11:21

Za drzost žáka seřezat rodiče

Má to jednoduché řešení, za závažné a opakované prohřešky žáků řezat jejich rodiče. A to v přímém televizním přenosu v rámci večerních zpráv. Myslím, že by to stačilo tak třikrát a žactvo v celém státě by se rázem zázračně umoudřilo.

A. Alda 8.10.2015 11:20

Ele vů