6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Omluva sudetským Němcům?

Vicepremiér Pavel Bělobrádek při své návštěvě Bavorska vyjádřil svou lítost nad násilím, které postihlo odsunuté Němce ze Sudet.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vlk 23.7.2015 12:11

Očekávám

kdy se naši porevoluční politici budou omlouvat za to, že díky našim vojákům a pilotům bojujícím v zahraničí za 2.sv.války, padlo více statečných německých vojáků Hitlerem přesvědčených, bojovat za jeho sen - sjednocenou Evropu pod německým vedením.

J. Chaloupka 23.7.2015 11:38

Pokud vím, tak ta proslulá denacifikace byla provedena

na nátlak Američanů, jinak by to bylo jako u nás s Jakešem. Stejně tak se raduji z toho, že v Norimberku soudili Američané. Být to Evropský dvůr, tak dnes platíme náhrady za dlouhý proces. Miloševiče soudili tak dlouho, že dřív umřel a Karadžordževiče neodsoudili dodnes.

M. Vondráček 23.7.2015 10:50

Nedomnívám se , že jde o ušlechtilé gesto :-)

Pan Bělobrádek má právo se omlouvat jménem svým, nevím , proč by se měl omlouvat za mě. Pan Vyšata o příspěvek níže to popsal přesně, exhibice politika.

B. Brousková 23.7.2015 11:01

Re: Nedomnívám se , že jde o ušlechtilé gesto :-)

A on vás Bělohrádek při tom svém omlouvání nějak zmínil ? Pokud ne , tak proč ta hysterie? Příště ho už nevolte!

K. Vyšata 23.7.2015 9:31

Kdyby se tak za křesťanskou

pokoru a lásku neskrývala plánovitá exebice. Takové gesto, přijatelné spíše v intimní atmosféře soukromé lítosti a porozumnění, se široce publikuje a oživuje bolesti minulosti. Prostě takové lidovecké, mít vždy přiloženo na tepu doby.

K. Janyška 23.7.2015 9:26

Byl jsem dvakrát v Osvětimi. Nasrat a ne omlouvat !!!

Kromě toho, že omluvu, to je dnes až móda politickokorektních, tedy vrcholně nekorektních, pomatenců by měli dát, chtěli-li by, tehdejší jednotlivci, ne my. Styděl bych  se za to, že špiním památku umučených Němci ve válce... Dzp.

S. Ševeček 23.7.2015 8:57

"Vicepremiér Pavel Bělobrádek ..."

"... při své návštěvě Bavorska vyjádřil svou lítost nad násilím, které postihlo odsunuté Němce ze Sudet"

- a donesl svoji vlastní kytici V ČESKÝCH NÁRODNÍCH BARVÁCH.

(ještě že se nedváá korumpovat Posseltem dokonce i květinovými dary z peněz SDL)

F. Lesniak 23.7.2015 7:24

Tak kolikrát se ještě budeme omlouvat?

Co to jsou zase za Vodvářkovy bláboly? Kdo se omlouvá nám za svinstva, které Němci a jejich poskoci na našem národě napáchali? Je ale příznačné, že právě zástupce černoprdelníků, kteří ve většině kolaborovali s nacisty, se jde omlouvat. Nebudeme se nakounec omlouvat i za to, že jsme si dovolili stát na straně vítězů?

P. Khail 23.7.2015 10:02

Re: Tak kolikrát se ještě budeme omlouvat?

Jste neznalec, jinak byste své otázky nepokládal. Jsou již zodpovězeny.

R. Kluzák 23.7.2015 11:02

Re: Tak kolikrát se ještě budeme omlouvat?

Naprostý souhlas s panem Lesniakem. Kdo vlastně toho Bělobrádka pověřil, aby se tak omlouval? Možná že prdelkuje Schwarzenbergovi,tomu knížeti, který neoprávněnými restitucemi okradl národní majetek o miliardy a nyní jich užívá k podplácení televize a jiných medií.

B. Hudzieczek 23.7.2015 13:16

Re: Tak kolikrát se ještě budeme omlouvat?

Pan Bělobrádek jako řádně zvolený poslanec a člen vládnoucí koalice má k tomu politický mandát. S jeho jednáním nemusíte souhlasit a svoji vůli můžete vyjádřit ve volbách.

F. Vejr 23.7.2015 7:23

To už odvál čas

I když je to dávno vyřízená věc, tak se mi líbí, že autor použíá termín vysídlení. Ano nebylo to vyhnání, ale vysídlení a probíhalo na základě rozhodnutí velmocí po prohrané válce Němacka a to zcela organizovaně i s lékařským doprovodem (dekret č.27/45 Sb.) a  na základě směrnice ministerstva vnitra "Provádění soustavného transferu Němců z území Československé republiky. Dr Ludwig v. r." Snahou státu je, aby se menšiny pozvolně vstřebávaly do majoritní společnosti (u nás se tak děje krom části menšiny cikánů). Němci byli vždy militantní. O majetky v sudetech také nemůže být řeči, neb jejich hodnota z vysídlení činila cca třetinou reparací za škody z války. Nevím o tom či nám splatili i zbytek reparací, asi ne.

F. Svoboda 23.7.2015 11:47

Re: To už odvál čas

Díky za realistický příspěvek !!!

M. Zikmund 23.7.2015 6:00

Moralistní póza

Pane Vodvářko, pokud jste nějakého sudetského němce vyháněl nebo zabíjel (předpokládám, že ne), pak se za sebe omluvte. Nepožadujte ale omluvu po někom, kdo se na vašich činech a činech vašich spoluviníků z této doby nepodílel. Nezaměňujte však laskavě připomenutí si nějakých strašlivých událostí v minulosti (potřebného, neb z minulosti se musíme umět poučit) za přiznání vlastní spoluviny. Ono to poučení je jedno hlavní - základem všech zvěrtev, která si lidé páchali bylo vždy přenášení viny na potomky za to, co udělali jejich předci. Přesně toto děláte a Váš text je tak jen laciná moralistní póza. Navíc nebezpečná, protože tato móda omluv ve skutečnosti ostří již obroušené hrany (o kterých píšete). Židé by mohli vyprávět, Srbové s Chorvaty by mohli vyprávět... atd. atd. atd.... Vždy se najdou chytrolíni, kteří ve jménu "spravedlnosti" a "přiznání viny" a (pseudo)morálky neochvějně otevřou pandořinu skříňku viny potomků.

F. Žůrek 23.7.2015 6:13

Re: Moralistní póza

Pane Zikmunde, neberte to jako "moralismus", ale spíše jako "vstřícné gesto".

Mnohé věci se nedají již odčinit. Mrtvému život nevrátíme. To je pravda. Historie je vždy trochu pochybná na rozdíl od matamatiky. Ale pokora a úcta v lidech být mohou. To není moralismus, to je křesťanství.

F. Žůrek 23.7.2015 6:14

Re: Moralistní póza

Má být: matematiky

M. Zikmund 23.7.2015 6:57

Re: Moralistní póza

Pokud někdo požaduje omluvu od toho, kdo nenese vinu, resp. podsouvá vinu někomu, kdo čin nespáchal, pak je to minimálně nebezpečné moralizování. Tvářit se jako viník, ač čin spáchal předek, nepovažuji za vstřícné gesto. Zhodnocení, zda je to křesťanské ponechám jiným.

I. Mertl 23.7.2015 8:11

Re: Moralistní póza

Není to póza, ale výraz zdravého rozumu, který v r. 1945 naprosto chyběl. Nezpochybńuji zavinění fašistů a tím i německého národa na hrůzách WW2 a holocaustu (mimochodem podobné zavinění nesou i ruští bolševici, snad bez toho holocaustu, zato měl Stalin na hrbu jiné genocidy), ale míra individuální vina jednotlivých příslušníků německého národa a tedy i sudetských Němců byla velmi různá, u některých prakticky nulová, snad jen ta, že se přiznali ke svému národu. A to vyhnání nerespektovalo. A tak jsme vyhnali i chudou rodinu šumavského dřevorubce (či jizerského chalupáře, žateckého pekaře, šumperského hodináře, brněnského číšníka), který ve válce přišel u Stalingradu o syna a na jaře 45 o dceru, znásilněnou a zabitou Rudými gardami. Tomu nepřísluší omluva? Ale vyhnání třetiny obyvatel státu byla nejen Benešova, tedy česká vina (řeči o pouhém, bezprávném výkonu rozhodnutí, učiněného velmocemi, jsou jen alibistický žvást), ale i obrovská chyba - na desítky let jsme si zničili Sudety s jejich pro stát důležitou ekonomikou. A za tu chybu jsme již zaplatili, pane Zikmunde. Beneš se za to "zasloužil o stát".

M. Zikmund 23.7.2015 9:01

Re: Moralistní póza

Buď jste si nepřečetl co jsem napsal a nebo jste to nepochopil. Kdo to je MY ("a tak jsme vyhnali i chudou rodinu...")? Vy jste ji vyhnal? Já jsem ji vyhnal? Kdo je vyhnal, ať se omlouvá! Kdo je nevyhnal, ať si to připomene a uvědomí si to zlo, ale ať se NEOMLOUVÁ. Nemá za co. Požadavky na potomky, aby se omlouvali za hříchy svých předků = nebezpečné přenášení viny z předků na potomky a to je vždy základem budoucího zla. Každy Němec v roce 1945 měl svůj díl viny na Hitlerovi, SS a všech zvěrstvech. Každý Ćech v roce 1946 měl svůj určitý podíl na zvěrstvech, kterých se dostalo některým vyhnaným Němcům. Někdo absolutní (ten, který střílel), někdo minimální (ten, který se tomu snažil zabránit). Ale Němec 2015 ani Čech 2015 nenese za tehdejší události žádný podíl viny, tak ať se neomlouvá. Je to jenom a jenom moralistní a navíc nebezpečná póza.

I. Mertl 23.7.2015 9:31

Re: Moralistní póza

1."Každy Němec v roce 1945 měl svůj díl viny na Hitlerovi, SS a všech zvěrstvech. Každý Ćech v roce 1946 měl svůj určitý podíl na zvěrstvech, kterých se dostalo některým vyhnaným Němcům.", píšete.

A to právě považuji za nesmysl, za počátek té revanše (a všech revanší, ostatně): jizerský chalupník neměl žádnou vinu na Hitlerovi (snad je vinou, že jeho rod žijící v Čechách od nepaměti mluvil německy?), ani já, kterému bylo na jaře 45 dvaapůl, necítím žádný skutečný podíl viny na vyhnání (i když, žvatlal jsem česky). Ostatně ani Bělobrádek, nar. 1976, nejspíš necítí žádnou osobní vinu na vyhnání. Ale přesto mám stále nepříjemný pocit studu z toho, že můj národ tu vinu stále zatlouká - přiznání viny je akt smíření, verstehen Sie? Asi ne.

2.Také jsem nemluvil jen o vině, ale také o chybě - se Sudety jsme (chcete-li, naši otcové a dědové) zničili zhruba třetinu ekonomické síly státu.

M. Zikmund 23.7.2015 10:23

Re: Moralistní póza

To "verstehen Sie? Asi ne" si spíše přiřaďte sám sobě, protože jste nepochopil to, co jsem napsal. Přiznání viny za něco, co jste nespáchal, není žádný akt smíření, ale akt potvrzování nebezpečného principu.

Z historie se máme poučit, nikoliv přenášet nějaké viny z předků na potomky. Jakmile historie a dějiny přestanou býti učebnicí a začnou být bičem, kterým se kolem sebe účelově oháníme, je to cesta do propasti. A je úplně jedno, zda ten bič používáte k mrskání sousedů, konkurenčních národů či jiné víry a nebo ho používáte k účelovému a okázalému mrskání sebe sama (resp. svých spoluobčanů, jak to předvádí pánové Vodrážka a Urban v dnešním NP). V tomto a právě v tomto nešvaru - t.j. v přenášení viny z předků na potomky - je ten začátek všech revanší. A pokud se podíváte na politickou scénu a převažující názory ve společnosti, tak drtivou většinoou převažuje vědomí, že excesům při odsunu došlo a jen naprosté minimum lidí se tváří, že se nic nestalo. O tom se debata nevede, debata se vede pouze a jenom o tom, zda se za to dnes máme omlouvat či nikoliv.

A co se týká osobní zodpovědnosti - každý z nás nese určitý díl zodpovědnosti za to, co se děje dnes. Nemusím volit současného prezidenta či současnou vládu, přesto nesu jako občan tohoto státu zodpovědnost za to, co dělají a to minimálně tím, že spoluvytvářím prostředí. Někdo tu zodpovědnost má menší, někdo větší, to dle svého jednání. Každopádně by ale byl nesmysl, aby za sedmdesát let někdo požadoval od našich potomků omluvu za to, co dnes já nebo vy uděláme a tlačil je do sebemrskačství za naše viny a přenášel naší vinu na ně.

B. Brousková 23.7.2015 10:58

Re: Moralistní póza

Když vy položíte květiny k nějakému pomníku, tak se vy osobně přiznávate k čemu? A někdo vás nutí abyste se tím někomu omlouval? Kdo konkrétně nutí nebo nutil vás a hlavně jak a čím vás nutil? Marně vzpomínám, že by někdy někdo nutil mne k omluvě komukoliv. Vaše zkušenost je asi jiná. Tak se pochlubte čím konkrétně  někdo nutil vás.

M. Zikmund 23.7.2015 11:40

Re: Moralistní póza

Moc nerozumím, v jakém smyslu má Váš text vztah k tomu, co jsem napsal já. Kritizuji snad položení květin u pomníku? Kritizuji pana Bělobrádka, že vyjádřil lítosti nad tím, co se po válce sudetským Němcům stalo? Odmítám snad, že se děly sudetským Němcům hrůzné věci? Nic takového jsem přece nenapsal. To, co odmítám jsou názory a výzvy, abychom konečně přiznali nějakou vinu. Píše o tom ve svém článku pan Vodrážka a já jsem si dovolil v rámci diskuze tomuto názoru oponovat, protože udržovat při životě princip přenášení viny z předků na potomky považuji za principielně zhoubný a nebezpečný. Je něco úplně jiného si historii uvědomit a poučit se z ní a něco jiného se za činy předků omlouvat, protože takové omluvy považuji jen pseudomorální politické divadlo. Je to tak nepochopitelné?

I. Mertl 23.7.2015 12:40

Re: Moralistní póza

Uf ne! Neřeším otázku, kdo je lepší, zda Němci či Češi. Ta otázka je nesmyslná. Řeším, zda není lepší přiznat historickou (ne osobní!) vinu, že jsme se na koci války také namočili do svinstev války. Zbytečně a navíc nerozumně - ublížili jsme si historicky i ekonomicky. Nejedná se o jakýsi transport viny, ale transport rozumu. Dokud tady budou nějací Vlkové st. a Falmerové, má ten transport smysl. Ale chápu, že někomu to prostě nic neříká - to voni!

V. Kusý 23.7.2015 11:17

Re: Moralistní póza

Naprostý souhlas s Vámi, pane Mertle.Narodil jsem se po válce, ale neblahé činy našich předků, píši našich, tak, jak Vaši oponenti operují vinou všech Němců, považuji za skvrnu na cti českého národa.A Lex Beneš? To už je jen ta příslovečná třešnička na dortu naší národní hanby.