14.5.2024 | Svátek má Bonifác


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Vládínek Smolík 17.4.2006 12:04

Stojí vlak, kde vlastně?

Autor článku se sám prezentuje jako publicista, a zároveň obdivovatel železnice.Váží si lidí, kteří se projevovali jako skuteční profesionálové při práci na dráze a lehce teskní nad změnou k horšímu.Lidé si přestali vážit strojů  které je živí, autor si přestal vážit jazyka který ho živí.Jinak by totiž nemohl napsat "u Polomy", protože obec se jmenuje nikoliv Poloma, ale Polom.Možná i to je ukázkou postoje k hodnotám.

Autor 18.4.2006 7:33

Re: Stojí vlak, kde vlastně?

Milý příteli,

       děkuji za připomínku. Já Polom znám, jen jsem použil doslovně text, jak ho použil Jarek Nohavica v populární písni Ladovská zima, která byla velmi časová a vtipná a Jarek tu větu řekl ve svém nářečí a také, aby se rýmovala.

                                                                            Zdraví Boudný

Exod 18.4.2006 8:29

Re: Re: Stojí vlak, kde vlastně?

Náhodou, u Polomi je spisovně (ta Polom, ta kost, u kosti, u Polomi).

Eric Cartman 16.4.2006 10:46

Je zajimave,

ze vetsina ceskych drah, ktere se treba na cas dostaly do soukromych rukou prosperovala, a to i pres takrka naprostou absenci nakladni dopravy, pres zdvoj- az ztrojnasobeni poctu vlaku. Asi to jde, jen to chce mene darmozroutu.

ASton 16.4.2006 10:37

Pendolíno a železnice

Význam železnice pro přepravu znal již Baťa za první republiky,kdy chtěl železnici koupit.Proč je železnice nevýhodná? Je řízena jak v socialismu. Když nejsou peníze "Dušek pohrozí" peníze ze státního rozpočtu se doplní a jede se dál. Investice,které byly vloženy do modernizace železniční sítě jsou při klesajícím objemu přepravy,investicemi vyhozenými z okna. Vozit kamiony po železnici je taková hovadina,že to může napadnout jen debila.Jak byla železnice oddlužena a kolik nás to státo?. Dluhy zůstaly na jedné firmě,do druhé se doplnily a pořád to nefunguje. Stát se zachoval jako Kožený. Řešení je jen v ekonomickém přístupu nebo v zákonu. Každý zákazník dopravy má zájem o dopravu z firmy do firmy a dle objednávky s dodáním v termínu a přijatelnou cenu.Pokud železnice nenabídne tuto službu, vyzvednutí na dvoře firmy,naložení na vagon,vyložení a dodání na dvůr jiné firmě a to výhodně cenově, je celá diskuze o železnici a ekologii bezpředmětná.Nebo zákonem,zákaz přepravy zboží kamiony.Pendolino je druhý problém, je to problém technický,zneužívaný politicky,jak se to komu hodí. Příčina je zase v  řízení české dráhy. Plánovitě řešila modernizaci železniční sítě tak,že máme tolik různých napěťových soustav, tolik různých zabezpečovacích systémů,že navrhnout moderní pohonnou vlakovou jednotku,která musí být schopna splnit tyto požadavky je technicky velmi náročné. Jen "SERGEJ" a parní lokomotiva je schopna pod vedením mašinfíry přejet od Aše do Břeclavi bez problému.Zatím se železnice chová tržně,sníží se přeprava osob a zboží,fixní náklady a placení dluhů zůstává,tak se zvýší jízdné,zruší se oblastní a místní spoje.Tak to půjde postupně dále a perspektiva- zrušení celé železniční sítě. Nebo v lepším případě stálé a neomezené dotování z našich daní aby páni Duškové a spol. mohli vydírat.

krmič 16.4.2006 12:58

Re: Pendolíno a železnice

Pokud vím, tak napěťové soustavy jsou u nás jenom dvě (v různých evropských zemích je jich víc). Dvouproudové lokomotivy existovaly už možná někdy před 30. lety, teoreticky to není žádný problém. Zabezpečovací soustavy jsou myslím tři. U Pendolina je problém, že má asynchronní motory, což je ovšem perspektivní řešení, u tramvají a trolejbusů už dnes docela běžné, překvapilo mě, že by to na našich železnicích byl první takový pohon. Jinak se mi Pendolino nelíbí, není to vlak, ale špatné letadlo postavené na koleje :-) (Nejsem železničář.)

N.A. 16.4.2006 10:31

Kouzlo nechteneho?

Zelezna krava se pouziva jako oznaceni pro mrtvou zatez bez jakehokoliv uzitku. Tusim, ze v puvodnim vyznamu to byla jakasi dobrovolna ci rekneme dobrovolna cirkevni dan. Paradoxne to presne vystihuje situaci zeleznice dnes - studna kam lze donekonecna sypat dotace bez nadeje na zlepseni.

WWW 16.4.2006 1:22

Bud pozdravena ocelova Straceno

Necetl jsem clanek, neb jiz nazev sam mne uchvatil.

O bud pozdravena ocelova jalovicko, ty verozveste lepsich casu. Jednou z tebe bude plodna kravicka a das nam ocelova telatka . A vznikne pak stado, ktere da mleko s vysokym obsahem zeleza. Budeme mit ocelove jogurty, ktere z regalu Kauflandu vytlaci ty fujtajblove plastikove !

V tento  cas velikonocni  te zdravim ocelova jalovicko, jako predzvest lepsich casu! Narod se kol tvych jogurtu semkne a budem jedna traverza !! 

Petr 15.4.2006 21:35

Rozlišovat "y" a "i"

Ať si autor poslechne ještě jednou Zimu, uslyší Polomi- Polomy je ,slušně řečeno, nesprávně.

Autor 18.4.2006 7:40

Re: Rozlišovat "y" a "i"

Milý příteli,

   děkuji za připomínku. Dlouho jsem se rozmýšlel, mám-li napsat i nebo y. Ptal jsem se dokonce, ale dostal jsem nerozhodnou odpověď. Každopádně za upozornění děkuji.

                                                                   S pozdravem Boudný

jeník 18.4.2006 9:40

Re: Rozlišovat "y" a "i"

Polomy je ostravsky tvrdě.

honzak 15.4.2006 18:36

autor má zřejmě na mysli

úzkorozchodnou trať JHMD z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice. Budiž konstatováno, že JHMD jsou soukromé, provozují i druhé rameno do Obrataně a vydělávají a investují. Proti ČD a.s. zaostává jen v počtu úředníků. Díky Bohu o několik řádů.

Na obranu železnice musím říct, že je koncipována pro pravidelnou přepravu ucelených vlaků. Proto nemůže konkurovat on-line kamionovým přepravám všeho možného. Úspory, které možná just in time dodávkami vznikají proti běžným dodávkám a skladování by musel spočítat kovanější ekonom, než jsem já.

Jirka 15.4.2006 22:55

Re: autor má zřejmě na mysli

Pavel 15.4.2006 14:04

Národní sbevraždu již ČD spáchaly.

Po výrazném zdražení spěšninových zásilek zasílám svoje zakázky po silnici. Jeden z mnoha malých příkladů zmiňované "národní sbevraždy".

R 15.4.2006 13:21

doby začátků železnice

Myslím si, že si málokdo uvědomuje, že v době začátků železnice byla silniční formanská doprava mnohem pomalejší.  Cesta s nákladem do 30 kilometrů vzdáleného města znamenala jeden den cestu tam, přespat a druhý cestu zpátky.  Je dokázáno podle starých jízdních řádů, že železnice před sto lety jezdila stejně rychle jako dnes ( bez rychlovlaků, jako je Pendolino). Znamená to, že už tehdy šlo zvládnout vlakem trasu třeba z Ostravy do Prahy a zpátky za jeden den.

R 15.4.2006 13:21

Re: doby začátků železnice

Před dopravou vlaky bylo neefektivní vozit téměř cokoliv na větší vzdálenost než těch cca 20 km, pokud to nebylo u řek v oblastech lodní přepravy.  Cena formanské přepravy zvyšovala cenu takového zboží několikanásobně.  Kdo si postavil fabriku třeba na sekyrky a pily 40 kilometrů od stávající fabriky na sekyrky a pily, měl na území kolem sebe monopol.  S vlakovou dopravou mu najednou začali konkurovat výrobci z okruhu 100 - 300 kilometrů kolem i víc. S vlakovou dopravou se dalo během pár dnů dovézt jižní ovoce z Itálie nebo Španělska nebo jiné zámořské zboží z velkých přístavů tak levně, že se stalo dostupné pro široký okruh zákazníků. Stejně jako dovážet ostravské uhlí  do Prahy za cenu kokurenceschopnou s kladenským .

Jet 15.4.2006 10:32

vyznam zeleznice

ja si myslim, ze zeleznice ma velky vyznam a to predevsim na velke vzdalenosti. Bohuzel by to chtelo lepsi organizaci. Myslim si, ze kdyz je potreba prevezt kamion treba z Prahy do Londyna, bylo by lepsi dojet s kamionem na nadrazi, nekde za Prahou u dalnice, najet na vlak, a vyjet z nej nekde pred Londynem. Kdyz to takhle udela 1 kamion, tak to samozrejme zadna uspora nebude. Ale pokud jich bude 50, proc ne. Btw, stejne by ten kamion v Callais musel najet do vlaku nebo na lod, tak proc by to nemohl udelat uz v Praze?

VL 16.4.2006 3:45

Re: vyznam zeleznice

To je právě jeden z ekologicko ekonomických nesmyslů. Pokud povezu zboží na železnici, tak proč k tomu vézt mrtvou váhu kamionu? Na tom také skončily systémy převozu kamionů z Lovosic do Drážďan a podobně. Řešením by bylo na výchozí stanici složit kontejner s kamionu a naložit na vlak a v koncové sundat z vagonu a naložit na místní kamion, který to odveze tam, kam nejede železnice. Ale to by bylo na ČD a ostatní státní dráhy v Evropě asi moc náročné.

krmič 16.4.2006 13:07

Re: Re: vyznam zeleznice

Nevím jak to bylo vyjádřeno cenově ("ekonomicky"), ale čistě fyzikálně je přepravovaná hmotnost kamionu nevýznamná. Spotřeba energie při železniční dopravě je o tolik menší, že je těch pár tun navíc skoro jedno - vemte si, kolik jen váží prázdný vagon.

František 15.4.2006 8:29

Čas necouvá

Kdysi jsem četl, jaký dopad mělo zavedení železniční dopravy, která cca po r. 1850 vytlačila dopravu formanskou. Zánik tisíců živností ( koláři, kováři, formani, pícníci, chovatelé koní ) a odsun dopravy ze silnic na koleje. Kritériem které rozhodlo, byl hospodářský efekt ( rychlost a cena ). Dnešní trend, který preferuje kamióny to železnici oplácí. Převládající rozsah moderní výroby není možný v součinnosti s železnicí ( polotovary jdou na paletách z korby návěsu přímo na linky a za krátký čas zpět jako podskupina ). Železnice má na vybranou: Buď dokáže smrtelné hrozbě čelit, nebo zůstane v podobě lokální turistické atrakce. V žádném případě to ale nebude ta stará železnice minulého století.