28.6.2024 | Svátek má Lubomír


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: O bytové krizi

Sešly se v jednom čase na různých místech dva přístupy. Jde o bydlení – co jsem na světě, trvá bytová krize. Rodiče mi vyprávěli, že si lidé na sklonku války říkali, že nebude bytová krize, protože až válka skončí, Němci půjdou pryč a zbudou po nich byty.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Novák 11.4.2019 17:48

A co teprv ceny v Paříži, Astone!

Kam asi ty tamní prachy jdou?!?

A to jsem se nezmínil o Hongkongu nebo Singapuru...

L. Novák 11.4.2019 17:42

Re: Pražský problém

Samozřejmě. Velkoměsta mají nejvíce pracovních příležitostí a také nejvyšší platy. Úměrně tomu rostou i ceny bytů, protože množství lidí, kterým se drahé bydlení vyplatí, je také velké.

Druhá věc je inflační politika státu a ČNB, která vede k silnému růstu cen bytů a nemovitostí.

L. Novák 11.4.2019 17:34

Re: Byt je zboží,jako cokoli jiného

Jste zjevně ekonomicky zcela negramotný jedinec...

F. Kusák 11.4.2019 17:05

Re: Jestli se nemýlím,

Ježišikriste, ono Vám těch 41 let nestačilo. Vážená paní, ne každý může mít vlastní bydlení, většina musí bydlet v nájemním bytě a mimo centrum. Ráno sednout na socku a dojet do práce, takový je život. Myslet si, že všichni budou mít všechno a na úkor těch druhých, to může skončit tím, že si budeme všichni rovni, tzn. že budeme mít všichni h... Pardon, někdo bude přeci jen rovnější.

J. Jurax 11.4.2019 16:58

Přesně.

Z. Lapil 11.4.2019 16:45

Re: S tím plynem, v jedné obci zřídili plyn a každý

Ono to bohužel není takový nesmysl, jak to občas vypadá. Když chci kopat, musím se ujistit, že nepřekopnu něčí kabel. A počítám, že jedno z těch povolení bylo, že majitel plynovodu souhlasí s tím, že se mu na něj napojíte.

Ale ano: nepříjemně často je to povolování dovedeno ad absurdum. Viz výkop "ohrožující" letadla.

V. Petr 11.4.2019 16:32

S tím plynem, v jedné obci zřídili plyn a každý

majitel domku, kdo se chtěl k tomu plynu připojit údajně potřeboval 5 povolení včetně archeologů. Ty přípojky byly dlouhé kolem 2 metrů.

J. Jurax 11.4.2019 16:16

Za náklady plus deset procent ... a na jak dlouhou dobu byste viděl splatnost těch nákladů? U skromného dvoumilionového bytu 1+1 nebo 2+kk v novostavbě v Praze to vyjde na dnešní ekvivalent cca 6 000 měsíčně splátky po dobu třiceti let, pochopitelně patřičně navyšované o inflaci. Na patnáct let cca 12 000, na deset let cca 18 000. Plus inkaso plus něco na fond oprav.

V. Petr 11.4.2019 15:52

Co to je "chamtiví?"

V baráku o kus dál prodával jeden advokát vlastní byt, ani nevím kam se odstěhoval. Cenu vím, byla i na tom baráku, 5 800 000 Kč. Říkali jsme si, před pár lety, že mu to nikdo nedá, ale ta cena tam byla pořád a nakonec za necelé dva roky ten byt prodal. Byl to chamtivec nebo prozíravý obchodník?

Ale něco podobného mi říkal před lety i jeden člověk z realitní kanceláře, "oni ti developeři budou mít třeba 40% bytů prázdných, ale cenu nesníží." Není to úplně pravda, zase, kus od nás byl nový blok domů a tam po dvou letech cenu neprodaných bytů snížili, z devíti milionů na šest.

Z. Lapil 11.4.2019 15:41

Re: Boj proti zákonu nabídky a poptávky, proti tržním cenám

Jo, povolení, s těma je legrace. V Praze jste dostal papír, kde těch povolení bylo sepsáno 65, i když je pravda, že vám tam zaškrtli jen to, co se vás týkalo. Legenda praví, že jednou jich někdo potřeboval 64, a to fakt nebyl rodinný domek. Veselo prý bylo v Ruzyni, když na podzemní plynovou přípojku byl požadován souhlas Řízení letového provozu.

Ale já ty ouřady na jednu stranu chápu, přeci jen to JE to stavba "v přistávací oblasti" a můj názor na to, jestli to letadlům může vadit, není tak úplně relevantní.

J. Lukavsky 11.4.2019 15:25

Re: Boj proti zákonu nabídky a poptávky, proti tržním cenám

Chtěl jsem si postavit na své zahradě dřevěnou boudu na nářadí. Na ouřadě mi sdělili, že potřebuji 12 povolení. No mám i papír od Ministerstva národní obrany ČR... že si na své zahradě tu boudu postavit smím. No teď už je to prý jen na ohlášení, ale ten papír od Min. mám schovaný a pověsím si ho tam v rámečku. Jó Karel IV. pravil "tady mi postavte Karlštejn".. a za 5 let se stěhoval. Dneska by za 15 let sesehnal povolení a neskončil výběrové řízení.

J.L.

end

J. Lukavsky 11.4.2019 15:17

Re: Relevantním řešením by bylo ODSTRANIT přemíru

Problém prázdných bytů se vyřeší stavbou nových? Tím přibudou ale spíš jen další prázdné byty. Možná už to teď je jiné, ale já sám znal 2 rodiny co si v Praze držely prázdný byt, po babičce či tetě. Přihlásili tam synka co půjde na gympl a po maturitě by možná šel do Prahy na vejšku.... nájemné nebylo vysoké. Proč ten prázdný byt nepronajali někomu na ty 3-4 roky? Inu protože by ho za ty 4 roky prostě nevystěhovali i kdyby se jejich synek dostal na gympl i na tu vejšku, neb nájemník byl pánem a měli jste ho tam na 3 generace. Čili pokud po vypršení smouva na dobu určitou nemůžete nájemníka vystěhovat na ulici tak budou pořád prázdné byty. Páchat dobro na cizí účet je přeci tak hezké! Jakmile se začne něco regulovat a přidělovat tak to spolehlivě zkolabuje. Nu a podstatně vzrostly nároky na bydlení, každé dítě musí mít svůj pokoj atd. Dřív všechny děti spaly pospolu na peci, stařeček na lavici za pecí, čeledín na palandě či na slámě u koní.

J.L.

M. Kosejk 11.4.2019 15:13

Re: Je třeba si položit otázku, proč "chamtivý spekulant"

Protože někteří spekulanti jsou chamtiví - a chtějí své nemovitosti prodat za přemrštěné ceny - a nemovitosti potom leží ladem (páč nájemník by jim zkomplikoval prodej).

Ale hlavně - co se týká Prahy, tak tam nakoupili byty různí cizinci (např. Italové) - a pak se nestarají, protože je jim to fuk. Nebo jim stačí pronajmout přízemní komerční prostory - a klidně několik pater nad tím nechají prázdných a nevyužitých.

Avšak největším problémem je to, že dnes už nemovitosti kupují ze velké většiny pouze bohatší investoři, kteří tím však neřeší svou vlastní bytovou situaci, ale chtějí si tam jen uložit peníze. A obyčejný člověk může jen zaplakat

V. Petr 11.4.2019 14:35

Kouzlo nechtěného

Napsala jste, že "Bytová nouze začala lidi sužovat ve větší míře po 2. svět. válce." Nebyla to náhodou doba, kdy začala "regulace cen nájemného?" Pak buď někdo byt má nebo nemá a téměř automaticky platí, že podhodnocená nájem by byl schopen zaplatit i ten, kdo ho nedostal.

A pokud se byty nestaví a "jejich stavba je problém spíše pro právnickou kancelář, než pro zedníky," pak tržní cena roste a nájmy také.

Jinak, Praha by mohla nechat byty stavět sama na svých pozemcích a pak je prodávat mladým za náklady+10% s tím, že tam budou 10 let sami bydlet a byt neprodají, případně by měla předkupní právo (to je jen příklad možného řešení).

J. Hajský 11.4.2019 13:53

Pražský problém

Jedná se o typický Pražský nebo velkoměstský problém. Jinde po republice je bytů dost a za rozumnou cenu ke koupi i k nájmu. Ale co není v Praze, středních Čechách či ve větších městech není zkrátka in.

O. Zuckerová 11.4.2019 13:29

Jestli se nemýlím,

základním úkolem státu je udržování stability cenové hladiny životně nezbytných produktů; tím bydlení nesporně je,bez něj člověk pustne, je vyřazen z běžného života - bezdomovec. Ztráta nebo nemožnost bydlení vede často i k ohrožení na životě, sebevraždám atd. Bytová nouze začala lidi sužovat ve větší míře po 2. svět. válce. Jestliže dnes mladí lidé musí bez pomoci státu splácet bydlení až do důchodového věku, těžko se budou reprodukovat. Velký podíl českého bydlení ve vlastním není dán skvělou finanční situací našich pracujících, ale především hrůzou z divoce rostoucích nájmů a de facto bezprávného postavení lidí nemajících na horentní nájmy ze skromného platu či penze. Aktivita státu by zde byla na místě, i když nejsem pro žádné vyvlastňování: stačí miliardy z parazitních neziskovek přesunout obcím na bydlení průměrně placených lidí. Zákonodárci, přemýšlejte; cenovou hladinu své jídelny jste obhájili s udatností hodnou elitního pluku, co takhle pustit se do bitvy o něco důležitějšího? Ještě pro úplnost: v Praze bývají nejen celé domy, ale i bloky celoročně večer temné,nesvítí v nich jediné okno. To jsou samé úřady? Není to trochu mnoho, Antone Pavloviči? Nebo že by všechno obyvatelstvo bylo na koncertě?

I. Širůček 11.4.2019 13:11

Já bych tady hledal problém s soudružce

ombudsmance, která vám zakáže vybírat si, komu byt pronajmete. Ale když nájemník nebude platit, tak se na vás vykaká a pošle vás k občanskoprávnímu sporu, kterej se povleče třeba i deset let - a dlužné nájemné stejně nedostanete.

V. Petr 11.4.2019 12:52

Pokud si mladý Stropnický politicky prosadil, že se

nové byty stavět nebudou, pak opravdu nemůžete "vyrobit (postavit) další."

Ale opravdu tu rozhoduje i poloha, vlastně cena pozemku.

M. Zdobinský 11.4.2019 12:27

Re: Byt je zboží,jako cokoli jiného

Samozřejmě, a proto je tam jejich cena výrazně nižší a až spadne pod nějakou tržní hladinu,tak si je pravděpodobně někdo koupí. Máte pravdu v tom, že auto vyrobíte rychleji než postavíte dům,ale tržní princip je nakonec stejný. Pokud si někdo myslí, že to bude fungovat jinak ,nějakým osvíceným zásahem shůry (třeba pana Hřiba) ,tak opravdu nebude. Praha v současné situaci je učebnicový příklad.

J. Novotny 11.4.2019 12:21

Re: Byt je zboží,jako cokoli jiného

Měl jste na mysli zboží typu auto. Pokud je poptávka, tak vyrobíte další. Ale to u bytu tolik nefunguje. Třeba v Ústí, či na Ostravsku je bytů dost.

M. Krátký 11.4.2019 11:48

Stále se zvyšující příjmy obyvatelstva v ČR

( moje ne - důchodce za 13,500/měs mě dokonce přinutilo se z pronajatého bytu vystěhovat - o vlastní družstevní byt jsem přišel rozvodem před 18ti roky ) zvyšuje tlak i na lepší bydlení - trochu odbočím zde : pravidelně ( již 40 let ) jezdíme s kamarády lyžovat do Bulharska a projíždíme prázdnými vesnicemi - až cca 1,5 milionu Bulharů opustilo rodnou hroudu a rozprchli se po Evropě. Ale ty prázdné vesnice k bydlení nejsou - jsou to téměř ruiny. Hezký den

V. Petr 11.4.2019 11:42

Může skoncovat s politikou předchozího vedení, které

uměle zabránilo výstavbě nových bytů z ideologických důvodů (Stropnický). V podstatě tak, ač to neřekl, nastolil politiku redistribuce bytů, která selhala. Piráti se o totéž pokoušejí brutálnějšími prostředky!

V. Petr 11.4.2019 11:36

Je třeba si položit otázku, proč "chamtivý spekulant"

ten byt nechává prázdný, vždyť tím přichází o peníze, které by získal z pronájmu! Pokud mu nájemníci neplatí a on je nemůže snadno vystěhovat, může si říci, že ten zisk za tyto problémy nestojí!

M. Kosejk 11.4.2019 11:18

Re: Byt je zboží,jako cokoli jiného

Jenže Hříbek je politik. A evidentně má na tohle jiný politický názor než vy. --- A současný stav je také dílem politiky (let minulých). :)

M. Kosejk 11.4.2019 11:15

Re: Byt je zboží,jako cokoli jiného

Jak říkám, zpravidla se to vztahuje na movité věci, které jsou určeny k přeprodeji. A když například majitel prodává svůj rodinný byt (nemovitost), tak je to jednorázovka a ne kšeft (a developer to zase má jinak).

Ale to jen pro zajímavost, slovíčkařit se mi zde nechce...

M. Zdobinský 11.4.2019 11:15

Re: Byt je zboží,jako cokoli jiného

Jestli jste si všiml, tak můj komentář byl v tomto případě opravdu dost apolitický. Máte samozřejmě pravdu, že za současný marasmus s byty v Praze nemůže Hřib. To jsem nikdy neřekl. Pouze jsem řekl a za tím si stojím, že žádné umělé "šmírování" ani přerozdělování nějakých bytů nic nevyřeší a vytvoří ve společnosti jen napětí. Všimněte si ,že v lokalitách, kde bydlení podléhá víc tržním principům než nějakým regulacím, to funguje výrazně lépe (v jedné takové bydlím). Tam kde stát (nebo obec,město) začne moc regulovat nebo do toho vnášet nějaké politicko-sociální nápady, tak tam to začne drhnout.

Toť vše.

M. Kosejk 11.4.2019 11:12

Re: Relevantním řešením by bylo ODSTRANIT přemíru

Pokud máte sepsanou nájemní smlouvu s nájemníkem - a on vám neplatí, tak se nejedná o nevyužívaný (prázdný) byt. Jedná se "pouze" o finanční problém vlastníka. :)

A potřeba masivní nové výstavby? Na tom se právě neshodnou ani odborníci a realitní makléři. Jedni například říkají, že volných nemovitostí je v Praze spousta - ale druzí tvrdí, že je jich jen málo. A jak to rozseknout? Nevím! Jeden z návrhů předložili Piráti - tj. kontrolou elektroměrů ověřit, zda nemovitost je užívána. Ale dostali za to od politického mainstreamu vynadáno. .

A můj názor je, že než vyjdeme vstříc "betonářské lobby", tak bychom měli zjistit, jak se věci mají - a jestli by ta "daň z dlohodobě nevyužívaného bytu" nebyla náhodou racionálnější.

M. Kosejk 11.4.2019 11:05

Re: Byt je zboží,jako cokoli jiného

Heleďte, ne že bych s podstatou nesouhlasil. Ale optám se vás:

Když všechny tyhle problémy , o kterých píšete (i nepíšete), naše bývalé politické garintury léta ignorovaly (či dokonce ještě zhoršovaly), tak si myslíte, že teď to teď jednoduše a rychle všecho napraví pirátské vedení Prahy?

A myslíte, že pirátský primátor vůbec může nějak zařídit, aby byl překopán právní řád ČR - a aby se rychle vše zjednodušilo a zrychlilo? A i kdyby se jim to zázrakem povedlo, tak myslíte, že bytové prostory se vystaví nebo zrekonstruují přes noc? :)

V. Petr 11.4.2019 11:03

Relevantním řešením by bylo ODSTRANIT přemíru

"ochrany nájemníků." Tím by se vyřešil problém "prázdných" bytů. Celkové řešení může ovšem přinést jen NOVÁ VÝSTAVBA! Pokud je výstavba na přání zelených ale i Pirátů uměle podvázána, stávají se byty neúměrně drahé, což ostatně bylo známo nejpozději ve starém Řimě!

M. Zdobinský 11.4.2019 11:00

Re: Byt je zboží,jako cokoli jiného

Zboží je hmotný nebo i nehmotný statek, který je určen k prodeji. To znamená, že zboží za určitých podmínek změní svého majitele – vlastnictví přechází z prodávajícího na kupujícího. Nejčastější podmínkou pro přechod vlastnictví je zaplacení kupní ceny. (O.Vrchota - Ekonomie I) Tak nás to učili ve škole.

V čem je prosím vás byt jiný ?