3.5.2024 | Svátek má Alexej


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Nemáme stejného boha!

"Co vy, věřící, pořád blbnete, vždyť máte přece jednoho Boha?" Kdo z nás tuhle větu (opakovaně) neslyšel? Povětšinou nikoliv od ateistů, pro ty jsme jen tupá, zblblá nebo zákeřná verbež, ale od lidí, kterým P. Halík říká výstižně "něcisté".

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Polanský 4.6.2014 2:49

Proč posuzujete náboženství

podle míry jeho politického zneužití? Rozumný člověk má usilovat jen o to, aby soukromé světonázory (islám, křesťanství, ateismus, deismus, judaismus, hinduismus, buddhismus...) zůstaly soukromé a byly důsledně odděleny od politiky, protože jejich propojení s politikou a zneužití k politickým cílům dopadlo v dějinách bez výjimky hrůzně.

J. Jurax 3.6.2014 22:39

Re: No,

No, u Vás víry, u mne argumentů :-)

J. Vintr 3.6.2014 22:33

Re: No,

Tohle je pořád jen otázka víry a ne nějakých argumentů. Pravdu se rozhodně nedozvíme na tomto světě. A pokud máte pravdu vy, tak se to nedozvíme vůbec ...

J. Jurax 3.6.2014 20:48

Re: No,

Vše je poznatelné, avšak mnohé je dosud nepoznané. A vše nikdy poznáno nebude, neboť je-li vesmír nekonečný, pak i poznatelného je nekonečně mnoho, ale prostor pro ukládání poznatků - od kamenných stél po sofistikované databáze - je konečný.

A co bude poznáno je dáno potřebou poznatku, financemi, bohužel ataky politikou a mnohým dalším.

A proč by se život a myšlení nedalo vysvětlit na materielním principu? A hardware je hmotný a software se tříbil vývojem - a je zaznamenán hmotně - elektricky, chemicky i živých tvorů, magneticky a různě jinak u strojů. Lepší kombinace hardware a software lépe přežívala. Žádný pánbíček nevkládal :-D

J. Vintr 3.6.2014 20:10

Re: No,

Proč by se to říct nedalo? Copak se dá třeba život a myšlení vysvětlit na nějakém materiálním principu? Jasně dělění buněk, DNA, neurony a tak, ale to je jen "hardware". Kdo do nich ale vložil "program"? To že dnes "dosud" něco neznáme vůbec nezakládá jistotu, že se nám to někdy podaří poznat.

J. Jurax 3.6.2014 17:44

Re: No,

No, po mém soudu se tohle říct nedá.

Vesmír se řídí přírodními zákony. Akorát že některé - nebo spíš mnohé - dosud neznáme.

J. Vintr 3.6.2014 11:42

Re: No,

Zrovna tak se dá říct, že je pošetilé předpokládat, že vesmír, život v něm a naše maličkosti vznikly jen nějakým náhodným seskupením hmoty ...

J. Vintr 3.6.2014 11:09

Re: ale jistěže máme stejného boha - všichni

Bible není slovo Boží. Pokud to někdo říká, tak se dopouští omylu. To je muslimové tvrdí, že Korán Mohamedovi diktoval slovo od slova Alláh.

B. Graf 3.6.2014 7:25

Re: Druhý vatikánský koncil vpustil Satanův dým...

Ani nevíte, jak bych byl šťastný, kdyby to, co jsem napsal, byly pouhé opilecké žblepty.

J. Jurax 2.6.2014 23:58

Re: No, nevím -

Už dávno je. Seznam počíná Aegim, pokračuje Ahura Mazdou, Akerem, Alláhem, Amónem, Anatou, Andraste, Anupem, Arawnem a tak dál včetně Jahveho, Manitoua a Quetzalcoatla a končí Diem (první pád Zeus) a Živou.

J. Jurax 2.6.2014 23:42

No,

ač ateista, neznaboh a bezvěrec nedovolil bych si o věřících šmahem tvrdit, že jsou pro mne tupá, zblblá nebo zákeřná verbež. I když s nimi hluboce nesouhlasím a mám je vcelku za pošetilé.

Ale když to říká starokatolický kněz, tak si říkám, jestli bych neměl svůj postoj revidovat.

Nuže, kněže, bohové nejsou. Jsou to jen virtuální konstrukty neznalých lidských mozků, jimž jedni uvěřili a jiní - chytřejší - se jich chopili a založivše spolky věřících a církve využili jich k prospěchu svému.

R. Brzák 2.6.2014 23:12

Re: ale jistěže máme stejného boha - všichni

Ježíš byl především dobrý syn své matky - tedy Žid. Těžko mohl přijít a říct - milí bratří, Váš Bůh není.

Ale přinesl něco nového - tím je zdůraznění boží lásky, zdůraznění, které učinil svým životem a jeho koncem.

Nechtějte po Ježíši, aby byl člověkem dvacátého prvního století - ostatně, ani my sami to mnohdy neumíme a držíme se dogmat, nebo instinktivních strachů. Ne snad, že by instinkt byl špatný - ale nechat se ovládat strachem nám zabrání žít a milovat život a všechno - tedy boha.

J. Vintr 2.6.2014 22:39

Re: Bůh může být samozřejmě jen jeden

Argumenty jsou k ničemu, může jich být kolik chce. A "vědečtí" ateisté jsou k smíchu.

V. Němec 2.6.2014 22:08

Re: ale jistěže máme stejného boha - všichni

Proč se máme vykašlat právě na tato slova a na jiná ne? Kde se ve vás bere ta drzost tvrdit, že víte, co je správné Slovo Boží a co se má odhodit?

V. Němec 2.6.2014 22:04

Re: Bůh může být samozřejmě jen jeden

Když jsem napsal silný argument, nemyslel jsem nevyvratitelný. Ovšem pokud takových silných ač nepřímých argumentů máte hafo, je už otázka neexistence boha docela namístě, ne?

Já bych odělil, víru v Boha (věřící), nevíru v Boha (vědečtí ateisté) a nevíru jako takovou. Tu třetí kategorii zastávají zřejmě vědečtí agnostici -  Nemám důkaz boží neexistence, ale nevidím důvod v boha věřit. Dokud nenajdu objektivní důkaz, nevěřím.

Pro mnohé lidi je opravdu pohádka o bohu "na dobrou noc" mnohem lepší než prášky :-)

J. Sova 2.6.2014 21:58

Re: ale jistěže máme stejného boha - všichni

Většina toho, co jste napsal, se hodí na biblického Boha.

J. Vintr 2.6.2014 21:29

Re: ale jistěže máme stejného boha - všichni

Co je Islám se dá říct zjednodušeně asi takto. Mohamed si původně založil vlastní sektu a jako ideologii si vypůjčil části stávajících náboženství, protože jako negramotný primitiv nebyl schopen vymyslet něco originálního. Zřejmě největší úspěch mu přineslo to, že svým věřícím posvětil tehdy neoblíbenější hobby - loupení a vraždění. Mohamedovi následovníci tuto úspěšnou ideologii dále zdokonalovali a udělali z Islámu velmi účinný nástroj na vedení dobyvačných válek. Aby nedocházelo k odlivu věřících a aby se jejich řady stále rozrůstaly, zavedli jednak absolutní nesmiřitelnost s odpadlictvím, jednak povinnost, že se děti muslimských rodičů stávají automaticky muslimy. Tohle funguje velice dobře dodnes a je to hlavní příčinou, proč tato sekta nezanikla, ale naopak zachvátila už pětinu lidstva. Další zásadou bylo zavedení drilu v podobě modliteb a jiných příkazů a zákazů, které jednak umožňují, aby byl každý muslim pod kontrolou svého okolí, jestli nepolevuje ve víře, jednak vycvičí lidi k slepé poslušnosti. Tyto příkazy a zákazy navíc natolik znepříjemňují pozemský život, že se každý muslim už těší do slibovaného ráje. To dělalo z muslimů dobré vojáky, ochotné bez váhání zemřít. Při utkání s naší kulturou jim to zpočátku přinášelo výhody, ale pak je převálcoval technologický pokrok západní civilizace a na pár století se museli stáhnout. Dnes zavětřili novou příležitost, kterou jim nabízí naše tolerance a idiotská politika multikulturalismu. Také jsme jim nahráli, když nějaký idiot začal platit muslimským šejkům na Středním východě za tu černou mastnou kapalinu, která se náhodou našla v těch jejich pouštích, takže dnes si můžou za naše peníze koupit na co si vzpomenou - včetně politiků ...

J. Sova 2.6.2014 21:22

Re: ale jistěže máme stejného boha - všichni

Takovou předstabu Boha měl i Ježíš, často se na SZ odvolává.

R. Brzák 2.6.2014 20:52

Re: ale jistěže máme stejného boha - všichni

A dobrá, toto je na delší rozbor, ale ve zkratce -

jestliže jsem kritický - tedy analyzuji a odhaluji slabiny či chyby nějakého systému, musím tento systém co nejlépe poznat. Otázka je, jak moc můžeme poznat, co všechno je Islám. Jistě se Islám projevuje mnoha negativními dopady na životy lidí. Asi má i nějaké pozitivní dopady. Už proto nemohu říci - Islám je můj nepřítel a muslim není můj bližní. Na druhou stranu to neznamená, že nechám vyznavače Islámu, aby ve strachu konal proti mým hodnotám - ve zkratce hodnotám života a lásky. Pokud bych něco vytknul panu autoru, je to jeho stavění se do role nepřítele - protože se tak zřejmě cítí pod vlivem svého strachu. Ale křesťan má největší oporu v lásce, řekněme v lásce takové, jakou má zodpovědný otec ke svému synu - se kterou mu zabrání činit skutky proti životu a lásce. Když hledám nepřítele - sám se stavím do jeho pozice, pozice diktované a ovládané strachem. Pozice instinktivní - ale v lidském světě vedoucí k dalšímu strachu.

R. Brzák 2.6.2014 20:38

Re: ale jistěže máme stejného boha - všichni

Držíte se představy Boha, jak jej čtete zejména ve Starém zákoně. Zbytečně se tak omezujete - protože pokud by bůh byl jen tím, co o něj vyčteme v jedné knize - jak smutně ubohé by to bylo stvoření. Jak si ostatně můžeme činit my lidé nárok, že dokážeme v jedné knize boha popsat? A přesně to Vy činíte, spolu s "křesťanskými" fanatiky.

J. Sova 2.6.2014 19:51

Re: ale jistěže máme stejného boha - všichni

Tedy pokud se autor článku kriticky vymezuje k islámu, jako k "nepříteli", ve skutečnosti se ho drží jako klíště?

R. Brzák 2.6.2014 19:37

Re: ale jistěže máme stejného boha - všichni

Vaše - "bych si přál jediné - od biblického Boha se co nejvíce vzdálit." - a přece se biblického Boha držíte jako klíště - jakožto svého "nepřítele". Namísto aby jste Bibli četl jakožto vzdělaný člověk 21. století a uvažoval o ní a lidech, jež ji psali, v souvislostech tehdejší doby, jako zkostnatělý kněz "antikřesťanismu" se držíte vybraných výroků například ze starého zákona a stavíc tak formu nad obsah budujete svůj odpor k tomu, co Ježíš nikoliv řekl, ale co učinil a co svými skutky stvrdil.

Pokud odsuzujete křesťanské fanatiky, soudíte tím i sám sebe - i pro ně byla forma důležitější, než to základní, co Kristus přinesl - to je lásku. Ve svém boji se odmítáte zamyslet nad lidstvím Ježíše a jeho následovníků (možná proto, že je považován za Boha a Vy v tom asi vidíte jeho vinu), což Vám brání pochopit, že stejně jako Ježíš, i Vy jste součástí boha - a tady si dovolím tvrdit, že asi o něco méně,než Kristus, ale jistě o dost více, než židle pod vaším zadkem - a že odkaz Ježíše směřuje k tomu, abychom si uvědomili svůj potenciál být jeden každý "synem božím".

Jestliže bibli čtete, uvědomte si, kdo a kdy ji psal a nebuďte dogmatický. Tím se ale nezpronevěříte odkazu Krista - protože ten je láska a přijetí - ne strach a odpor.

V. Čermák 2.6.2014 19:34

Re: ale jistěže máme stejného boha - všichni

No ano, v Písmu je Boží Duch. Nejasné a paradoxní  výroky právě svou tajmností přitahují "určité" lidi k hledání a kladení otázek, v duchu, na které dostávají odpověď, opět v Duchu. To je hledání Boha a posilování Víry v Boha, který se takto dává svým věřícím poznávat. Nevěřící v Boha pak jsou mimo, ale jsou potřební a proto i podporovaní, a to i ve svojí ne-Víře.

J. Sova 2.6.2014 19:17

Re: ale jistěže máme stejného boha - všichni

2 Tim 3,16 Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha a je dobré k učení, k usvědčování, k nápravě, k výchově ve spravedlnosti ...

V. Čermák 2.6.2014 19:08

Re: Mimochodem, těch 10 přikázání

Ježíš mluví jako učitel k jednotlivým žákům. Učí je, aby jedinec neodsuzoval jiného jedince, aby se nad něj nepovyšoval a aby mu přál dobré, neboť ani on sám není dost dobrý a sám potřebuje, aby i jiní k němu byli smířliví a tolerantní. Naopak jako učitel odsuzuje pokrytectví, např. farizejů, či jiné nešvary. A nabádá, aby jednotliví věřící neodsuzovali jiné jedince, ale aby naopak odsuzovali nešvary a zlo jako takové. Snad chápete, že není odsuzování jako odsuzování?

J. Vintr 2.6.2014 18:55

Re: ale jistěže máme stejného boha - všichni

Vykašlete se na hledání takových blbostí v Bibli. Bibli psali lidé a odráží dobu, kdy vznikala. Dobu surovou, kdy ten kdo nezabil první, byl obvykle zabit sám. Víra v Boha byla (a je) často zneužívána jedněmi lidmi k ovládání jiných lidí, mimo jiné i strašením Božím hněvem. Jenže Druhé přikázání říká "Nevezmeš jména Božího nadarmo", což je varováním právě před tímto zneužíváním. Představa, že Bůh je ješitný samolibý vládce, který vyžaduje po lidech poslušnost a obdiv, je asi zcela zcestná. Řekl bych, že boží vůlí je spíš to, aby se lidé naučili chovat slušně k sobě navzájem a také k ostatním živým tvorům na této planetě i k planetě samotné...

V. Čermák 2.6.2014 18:50

Re: ale jistěže máme stejného boha - všichni

Pane Sovo, házíte tady paradoxními výroky z Bible, ale ta je plná paradoxů, možná aby se utvrzovala víra tak, nebo onak. Kdo ale rozumí Hospodinu? Já osobně si ho připodobňuji k zahradníkovi, který sám rozhodne, zda tato rostlina je dobrá a ponechá ji, a tato je plevel a vytrhne ho. Nějak tuším, že všichni lidi nejsou stejní, ale sami sebe rozdělují na zrno a plevy, zatím obojí potřebné, proto udržované.

J. Vintr 2.6.2014 18:42

Re: Bůh může být samozřejmě jen jeden

Existenci nebo neexistenci Boha nelze dokázat ani vyvrátit nějakými argumenty. Ba ani věděckými důkazy, jak někteří lidé směšně tvrdí. Víra či nevíra v Boha je opravdu je záležitostí víry - v obou případech. Jak je to ve skutečnosti se (možná) dozví každý člověk až v okamžiku, kdy zemře. Pro náš pozemský život má význam jiná věc - co nám víra, či nevíra v Boha přinese. Tady bych řekl, že je mnohem praktičtější věřit, že nejsme vydáni napospas slepé náhodě, ale že všechno, co se nám stane a co my uděláme, má nějaký smysl. Je to rozhodně lepší, než do sebe cpát prášky na hlavu ...

J. Sova 2.6.2014 18:01

Re: ale jistěže máme stejného boha - všichni

Láska muslimů k bohu je podkopána strachem? Jen malý výběr, doporučuji číst celou kapitolu Deuterium 26, též Lv 26 a další.

Deut 28,15 Jestliže však nebudeš Hospodina, svého Boha, poslouchat a nebudeš bedlivě dodržovat všechny jeho příkazy a nařízení, která ti dnes udílím, dopadnou na tebe všechna tato zlořečení: Prokletý budeš ve městě a prokletý budeš na poli. 21 Hospodin způsobí, že se tě bude držet mor, dokud s tebou neskoncuje v zemi, kterou přicházíš obsadit. 22 Hospodin tě bude bít úbytěmi a zimnicí, palčivou horečkou, mečem, obilnou rzí a snětí; ty tě budou pronásledovat, dokud nezanikneš. 27 Hospodin tě raní egyptskými vředy a boulemi, svrabem a prašivinou, které nebudeš moci vyléčit. 28 Hospodin tě raní šílenstvím, slepotou a pomatením mysli. 34 Zešílíš z podívané, na kterou se budeš muset dívat.

35 Hospodin tě raní na kolenou i na stehnech, od chodidla až po temeno zlými vředy, které nebudeš moci vyléčit. 47 Za to, že jsi měl hojnost všeho, ale nesloužil Hospodinu, svému Bohu, s radostí a vděčným srdcem, 48 budeš otročit svým nepřátelům, které na tebe pošle Hospodin, v hladu a žízni, v nahotě a v nedostatku všeho. On ti vloží na šíji železné jho, dokud tě nevyhladí.

63 A jako se Hospodin nad vámi veselil, když vám prokazoval dobro a rozmnožoval vás, tak se bude Hospodin nad vámi veselit, když vás bude hubit a zahlazovat.

R. Brzák 2.6.2014 17:24

ale jistěže máme stejného boha - všichni

Je to ten bůh, jehož jsme všichni součástí, jako každý atom hmoty kolem i v nás, jako každý záblesk světla, záchvěv větru či projev života. Je to bůh, jenž je VŠECHNO - a proto je všemohoucí, a vševědoucí, bez něj se logicky neděje NIC. Bohužel ani každý hloupý, zvrhlý či hrozný čin kteréhokoliv z nás, lidí - neboť bůh je i tím, co my činíme. Ale zatímco každý čin lásky a tvoření, prostě k životu směřující, boha v jeho nekonečnosti zvětšuje, prohlubuje a zdokonaluje, každý čin jdoucí proti životu a všechno konání vedené strachem, boha, jenž je vším, umenšuje.

Je jen naší vinou, že neumíme svým bratřím - tedy i muslimům - říci:

"My jsme s Vámi na jedné lodi (zemi, vesmíru...), věříme v boha, nebo, chcete-li, v Alláha a není mezi námi v tomto rozdílu, neboť boha milujeme. Jenže Vaše láska k bohu je podkopána strachem - v jehož jméně, nikoliv v božím (Alláhově), konáte činy ze strachu a ne z lásky. A protože my boha milujeme, i tak že milujeme každého bližního svého jako sebe samého, tedy i Vás, zároveň víme, že láska k bohu je i odpovědnost. Odpovědnost, se kterou nedovolíme sami sobě konat činy ze strachu - ničit a zabíjet. Odpovědnost, se kterou ve jménu naší lásky k Vám a bohu (Alláhovi) vám nedovolíme činit skutky ze strachu. A bude to pak Vaše konání, které Vás přivede k Vašemu konci prostřednictvím našich činů lásky - bránění života a svobody - pokud Vy, naši bližní, nepřestanete ve strachu konat proti životu a svobodě."

Kdo z křesťanů má pocit, že může rozlišovat mezi bližními a nebližními, mýlí se stejně, jako mnohý muslim. Možná je to ale tím, že i u nás, křesťanů, je příliš mnoho forma a pro ni se ztrácí obsah.