3.5.2024 | Svátek má Alexej


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Nastoupí generace sebevědomých polovzdělanců?

Dost nevěřícně jsem si přečetl stížnosti na náročnost testu z matematiky, který byl předložen uchazečům o středoškolská studia v pondělí 3. května t.r. (Jiří Mach: Deváťáci u příjimaček tvrdě narazili, Novinky.cz, 5. května 2021).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 11.5.2021 0:59

Právě z mobilního telefonu či tabletu s dotykovým displejem je to jednoduché - zvolíte si aplikaci klávesnice s českou diakritikou. Horší je to s PC někde v Zimbabwe, kde sehnání klávesnice s českou diakritikou může být obtížnější. ;-D

J. Pavlik 11.5.2021 23:09

Mysli taky na lidi, kteri by sice mohli psat s diakritikou, ale nechcou. Ja jsem natolik zvykly psat bez diakritiky, ze je pro me prilis slozite psat s ni. Dodnes jsou v nekterych pripadech a v nekterych jazycich neuveritelne a neocekavatelne problemy s diakritikou. Napriklad v php. Nebo ve windows. Takze radsi pisu bez diakritiky.

O. M. 10.5.2021 11:03

Co si představujete pod pojmem "učit a nebiflovat" matematiku? Učit, ve smyslu "naučit matematickému myšlení", můžete jen několik málo procent žáků, kteří pak excelují na matfyzu. Ale i ti potřebují mít "nabiflován" základ, jako že 6 x 6 = 36 a 8 x 8 = 64 (samozřejmě, matematicky přemýšlející žák si dokáže odvodit, že 6 x 6 = 6 + 6 + 6 + 6 + 6 + 6, čímž také dojde ke správnému výsledku, ale to "nabiflování" je mnohem efektivnější). Pak následuje ten průměr, který má nabiflováno a ví, kdy a jak ty svoje znalosti použít, ale nové matematické teorie se od něho nedočkáte. Tomu zbytku, co matematicky myslet neumějí ani trochu, nezbývá, než jen to biflování, podobně, jako se musí nabiflovat pravidla silničního provozu, pokud chce vlastnit řidičák a alespoň pár dnů jezdit bez nehody.

Co považuji v tomto směru za špatné (téměř zločin), je online "výuka", kdy žáci nemohli efektivně s rychlou zpětnou vazbou od učitele ty své nabyté znalosti opakováním upevňovat (drilovat). On totiž dril je nutný, ať se nám to líbí nebo ne. To je stejné, jako u špičkového houslisty - pokud nebude denně cvičit na housle, tak po půl roce může jít akorát šudlat do školního orchestru. Konzultace s učiteli vše nezachrání, a rodiče svým dětem často nemohou pomoci, protože danou látku už většinou zapomněli (pokud ji vůbec kdy uměli). Jsem toho názoru, že tento školní rok se měl jednoduše odpískat a všichni o první třídy na základce po prvák na vejšce měli úředně propadnout.

P. S: domnívám se, že test byl "těžký tak akorát".

J. Urban 10.5.2021 12:05

Souhlasim s vami. Jen znam ze ZS (od svych 3 deti) treba to bezduche memorovani vzorecku na obsahy a objemy, aniz by se zakum kdokoli obtezoval s jejich odvozenim - tedy pochopenim. Vzorecky zapomenou, odvodit je neumi - co zbyde z matematiky? Nj, na vsechno jsou prece dnes aplikace, proc se vubec neco ucit? O nejake logice ani nemluve.

J. Ticháček 10.5.2021 12:33

A co chcete odvozovat na vzorečku pro obsah, nebo objem? Na základní škole? Začíná se čtvercem a krychlí. Kolik se tam vejde menších čtverečků a krychliček. A popravdě, dítě které si princip plochy čtverce z toho a² (tedy a×a) neodvodí samo, nemá na tak vysokém stupni vzdělávání jakým je základní škola co pohledávat.

J. Dostál 10.5.2021 15:39

No já si ze základní školy pamatuji odvozování (někdy trochu pseudoodvozování) plocha trojúhelníku, objem jehlanu, plocha kruhu, objem koule. Ale to bylo v 60-tých letech a v písemce, která měla čtyři příklady, dva špatné výsledky znamenaly maximálně za 4.

J. Jurax 11.5.2021 1:13

Vy jste na základce odvozovali vzorce? Probůh jak? To jste odvodili objem koule = 4/3 pí er na třetí? Integrály jste asi neznali, takže pomocí Cavalieriho principu? 8-o

Celkem pochybuju, že by to odvodil gymnasista ...

J. Jurax 11.5.2021 1:18

Vy jste na základce fakt odvozovali vzorec pro objem koule? Jak?

Integrály jste asi neznali, že by pomocí Cavalieriho principu? A fakt jste odvodili 4/3 pí er na třetí? 8-o

L. Beneš 10.5.2021 16:56

Když do školy chodila dcera, dnes padesátnice, učily se jen tzv. množiny. Přiznám se, že jako absolvent vysoké školy technické jsem s tím měl tenkrát sám obtíže. Nakonec to uměla lépe než já, ale nebyla schopná si spočítat, kolik zaplatí v konzumu za čtyři položky.

V. Kuhaj 10.5.2021 9:23

Kdysi jsem četl jakousi scifi povídku, ve které se začaly rodit děti s IQ do 80 bodů. Všem a všude. Za dvacet, třicet let byly ze škol sklady, z architektonických skvostů sqaty pro bezdomovce, po ulicích pobíhaly tlupy ožralých idiotů, které nebylo radno potkat...

Myslel jsem,že k naplnění této vize dochází přeneseně, v souvislosti s migrační politikou EU, ale jestli lidi začali považovat přijímací testy za natolik těžké, že proti nim prostestují, tak to asi opravdu začalo přesně podle předpovědi autora té povídky! Kdo to jen napsal? Ale jestli měl pravdu, tak už je to vlastně jedno:-/

V. Braun 10.5.2021 12:42

Jak jste přišel na to, že migranti mají nízké IQ?

V. Kuhaj 10.5.2021 13:25

Protože přicházejí nevzdělaní (přičemž různé marné EU aktivity nazačují, že jsou přímo nevzdělatelní), časté (ve styku se ženami nebo v bazénu) je chování primitivů, okořeněné agresivitou. Máte pocit, že takhle vypadají inteligenti?

J. Jurax 11.5.2021 1:25

Víte, IQ na straně jedné a nevzdělanost, nedostatek výchovy k vytříbenému chování evropského stylu i řekněme evropským hygienickým návykům na straně druhé jsou dvě naprosto odlišné věci.

D. Šimáček 10.5.2021 14:18

https://ulozto.cz/file/42i12We3jxpk/idiocracy-2006-web-dl-1080p-dualaudio-avc-cz-dab-mkv#!ZGtkZwR2ZzSzLJL2AmuyMwyzBTV2AzgjrTcDZKInMTSIHQNmMN==

V. Kuhaj 10.5.2021 16:21

Je to dost dlouhé. Večer na to kouknu.

J. Pokoutný 10.5.2021 9:18

S matematikou jsem bojoval od doby, kdy jsem se s ní na devítce setkal, a skončilo to až po VŠ. Na gymplu jsem chodil na doučování, protože mi těžce kazila průměr (byl jsem spíš dvojkař), na VŠ taktéž, ale skousl jsem to. Doteď jsem si jist, že za veškeré ty problémy si můžu sám, protože jsem tomu zcela iracionálně nevěnoval tolik času co jiným zájmům. A souhlasím s autorem, že nejhoší idiot je ten sebevědomý (a nejzákeřnější ten, který sice sebevědomý není, ale žije sociálními sítěmi).

J. Jedlička 10.5.2021 8:40

Zcela souhlasím s autorem, že test by měl především odlišit dobré studenty od horších, měl by mít tedy jednoznačnou rozlišovací schopnost. A tady začíná problém struktury testu, který by tedy měl obsahovat škálu otázek od lehkých po ty nejtěžší. Test jsem neviděl, ale bylo by jistě velkou chybou, kdyby obsahoval otázky na úrovni cca 10-15% špičkových studentů, když by pak např. student na úrovni cca 80% mohl snadno dostat "nula" bodů a dostat se na úroveň těch, kteří nevědí "skoro nic".

J. Jedlička 10.5.2021 8:42

Raději upřesňuji : kdyby obsahoval JEN otázky na úrovni 10-15% špičkových studentů....

V. Šedivý 10.5.2021 8:46

Tak se na něj podívejte a nefabulujte, co by bylo chybou kdyby v p* byly ryby.

J. Jedlička 10.5.2021 8:57

Testy mají obecná pravidla, mám s nimi dosti zkušeností v jiném oboru. Nediskutuje se tu otázka jediného testu, ale pravidel, jak by optimální test měl vypadat. Jestli to nechápete, tak si svoje agresivní komentáře nechte pro sebe.

V. Šedivý 10.5.2021 9:12

"Test jsem neviděl, ale bylo by jistě velkou chybou ..."

V. Kuhaj 10.5.2021 9:31

Já jsem ten test viděl, a opravdu nevím, v čem přesahuje předchozí roky...

https://www.statniprijimacky.cz/matematika/ctyrlete-obory/testy-2021

V. Braun 10.5.2021 13:08

Podíval jsem se, a nějak extra složité mi to nepřišlo. Snad až na otázku o psech, ta za dva body zřejmě zabrala o dost více času než jiné dvoubodové otázky, a to s větší pravděpodobností chyb.

J. Pavlik 13.5.2021 10:59

Nemyslim si, ze by absolvent zakladni skoly mohl mit problemy s takovym testem. Zkusim to dat moji dceri, ktera je v sedme tride, co z toho spocita.

J. Sedlář 10.5.2021 11:13

Co mi to jen připomíná? Joo tohle: Já počítačové hry nehraji...

J. Pavelka 10.5.2021 8:38

Ale tak nějak...pokud test neviděl, neměl by o něm psát...

J. Moravec 10.5.2021 8:20

Je to jako se vším. Buď hledám a najdu chybu u sebe, nebo v tom druhém. Obojí vede k cíli. Víc bolí to první. Snažší je to druhé. Jaký je náš cíl, je jenom na nás. Buď vyhlásíme boj s montovnami, nebo s matematikou. Jinak to bude nekončící boj protikladů.

L. Hančar 10.5.2021 7:31

Výsledky testů jsou jeden z mnoha vedlejších účinků jediné správné léčby koronaviru: oddělení člověka od přírody lockdowny, desinfekcemi a kovidpasy. Zlatým hřebem je masové očkování ale úplně zdravých lidí zázračnou kapalinou.

L. Novák 10.5.2021 7:59

Vám ta matematika taky moc neříká, což? :-P

Dezinformacím o koronaviru věří lidé s nízkou matematickou gramotností, zjistili vědci

https://www.novinky.cz/zahranicni/clanek/dezinformacim-o-koronaviru-veri-lide-s-nizkou-matematickou-gramotnosti-zjistili-vedci-40339221

J. Vintr 10.5.2021 8:15

Neodpustím si rýpnutí. Lidé s nízkou (nebo spíš nulovou) gramotností ve fyzice (a absencí elementární logiky) zase věří oficiální verzi událostí 11. září......