6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Pišta 30.7.2009 14:23

Re: Tak tak,

Jirásek , byl možná "dobrý autor" a dramatik ,Problém je , že nebyl historirk , ale středoškolský profesor dějepisu. Takže učil co bylo v osnovách , možná si je i upravil.Ale zcela určitě nepátral v pramenech , což je jediný možný předpoklad  jak zjistit pravdu o dějinách .Kdyby ve Francii někdo učil historii  doby Ludvíka XIII a XIV  podle Třech mušketýrů , skončil by asi v blázinci. U nás je málem zločin pochybovat o pravdivosti --románů.

huhu 30.7.2009 14:21

Re: TGM: Světová revoluce

hele náckofile, děda byl legionářem, nemusíš mi vykládat jak to bylo

Mirek F. 30.7.2009 14:16

Re: Rakousko-Uhersko

Řeč byla o shromážděních za okupace, že? Tak laskavě neodvádějte pozornost. I na těch fotkách z Protektorátu není patrno žádné veselí, spíše strnulé tváře, což je jasný kontrast ve strovnání s vídeňským veselím. Koneckonců. i němečtí a rakouští autoři nepochybují o tom, že  v Rakousku byl Hitler přivítán s jásotem.

Pišta 30.7.2009 14:14

Re: TGM: Světová revoluce

Vzhledem k tomu že jen "ruských " legionářů bylo 112 000, kolik podle vás bylo těch zajatých čechoslováků? Když to neměla být "ani desetina" ?

Mirek F. 30.7.2009 14:13

Re: Píše se rok 2009

Samozřejmě, že to byly oběti. Ale tys koncentráky vznikly a fungovaly nějak automaticky, bez přičinění z německé strany? Slovenští a čeští Židé patří mezi oběti nacismu, mezi válečné ztráty. Pokud jde o ekonomiku, tak ,pakliže myslíte, že se hospodářství nucenou orientací na okupanty neničí, tak jste hodně naivní.

Pišta 30.7.2009 14:10

Re: Píše se rok 2009

Takže nás v roce 1943 vlastně zachránil před vyhlazením ten cár papíru a kamarádšoft s akoholikem a syfilitikem Gottwaldem? Nějak mi unikají souvislosti. To se toho ti náckové tak polekali? A co Angláni, když se ptali Beneše po návratu do Londýna. jestli se nezbláznil, a proč  se tak spřáhl se Stalinem? Beneš jimtehdy  hrdě odvětil, že v SSSR věří a že se jistě nemýlil.Když potom umíral v domácím vězení kam ho kámoš Gottwald zavřel, protože odmítl podepsat novou ústavu, hned po vítězném únoru. Na co pak asi myslel?

Tomáš Krystlík 30.7.2009 14:06

Re: TGM: Světová revoluce

Do cs-legií na Rusi se přihlásila méně než desetina zajatců cz- nebo sk-původu. Češi usedlí v Rusku byli verbováni do České družiny (a do ruského vojska) pod pohrůžkou, že jinak budou posláni do vyhnanstvá na Sibiř. Čechy, ne Rusy!

Pišta 30.7.2009 14:00

Re: Píše se rok 2009

To žádná legenda není. Koncentráky byly v Německu , ty vyhlazovací na bývalém polském území.Slovenské židy jistě nevybíral Tiso.Vybírali a transportovali je sami Slováci.Nikdo je k tomu nenutil. A přesto jste je zahrnul mezi oběti U nás byla organizace odsunu do lágrů pouze v rukou okupantů .Většina těch "českých" židů mluvila německy. Kdyby neskončli v koncentrácích, skončili by v odsunu jako Němci. Pokud jde o "poničené hospodářství" pouhá přeorientace na válečnou výrobu není poničením Poničení je srovnání se zemí, vypálení a rozkradení. A toho zase nebylo tolik aby to vůbec stálo za řeč.

Tomáš Jasný 30.7.2009 13:51

TGM: Světová revoluce

TGM, do války se vydající za realistu, po válce sám sebe označující socialista a revolucionář světového, anebo přinejmenším evropského formátu, odkrývá ve svém díle Světová revoluce (Nakladatelství Čin a Orbis v Praze, 1925) některá české veřejnosti doposud utajovaná fakta o tom, jak se naši spojenci, to je hlavně carská, později bolševická a francouzská vláda, dívala na české dobrovolnické vojsko, kterému se teprve po válce začalo říkat čs. legie.   Na stránce 187 TGM píše:

"Rusko prohrálo, armáda se rozpadala - k čemu tu české vojsko, k čemu ta námaha? To aspoň byl důvod a důvod věcný.  Ale mnozí se docela zjevně obávali našeho liberalismu a katolicismu, tyto pojmy jim splývaly.  Zároveň docela podle absolutistické trojice vyslovovány obavy, že by se musela povolit národní vojska také Polákům a jiným národům v Rusku, kdyby se zřídilo národní vojsko české. Proto se udržovala brigáda slabá jakožto část vojska ruského a naši vojáci museli přísahat věrnost Rusku,...

Veliká část ruských vojáků v úřadech pokládala naše zajatce stále ještě za Rakušany.  Nedovedli pochopit, že by byli Čechy a Slováky, legitism se uznával i pro Rakousko. Jak nenáviděli revoluci ruskou, tak nepřiznávali revoluci českou.  Naši hoši v táborech zajateckých musili znova a znova slyšet, že Františkovi Josefovi přísahali, a jestliže zradí jeho, že zradí také cara.  K omluvě těchto Rusů budiž vzpomenuto. že se proti nám také v Itali, Anglii, Americe a někde i ve Francii. ovšem jen na počátku, uváděl argument týž."

Pišta 30.7.2009 13:48

Re: Rakousko-Uhersko

Můj příspěvek se kamsi vypařil , tak ještě jednou Já jsem si pouze dovolil zpochybnit výpovědní hodnotu starých fotek. Před časem u nás vyšla kniha Zakázané dějiny. Nádherná věc. Vřele doporučuji. Doklady o tom jak jsou fotky "upravovány" a vylepšovány.  Pokud jde o povinné jásání , každý kdo zažil a pamatuje minulou éru, jistě potvrdí, že připosranost byla hlavní hnací silou účasti na všech komoušských táborech lidu a manifestacích , A přitom byli i lidé, kteří na ně nechodili a byli dokonce i lidé kteří nechodli ani k volbám. Ale co odmítám chápat, bylo, že ti zbabělci kteří dobře věděli  co se odehrálo v srpnu 1968, se ještě v prvomájových průvodech cenili na zrůdy na tribunách a mávali třepetalkami  jako o závod. Žádné bajonety jsem nikde neviděl.Vzhledem k tomu, že od roku 1968 jsem na žádné manifestaci nebyl, znám to jen z televize., je možná že někde v  pozadí i byly. Žádné problémy jsem neměl, nikdy nikdo se mě na nic neptal. Tak co tam ty vlastence donutilo chodit a mávat a mávat a ...?.

Mirek F. 30.7.2009 13:43

Re: Píše se rok 2009

Co do toho pletete jiná hospodářství? Že byla postižena také, je snad argument, že nám poškození toho našeho nemá vadit? Vždyť to sakra říkáte sám, že Protektorát jel plně na Němce, to snad má být nějaká výhoda nebo pomoc, že musí výroba nuceně přeorientovat pro potřeby okupanta?

O politice Tisa vůči Židům, si nedělám iluze, naopak, je mi odporná, ale vyhlazovací tábory opravdu nebyly pod slovenskou, nýbrž pod německou kontrolou. A pochopitelně se mýlíte i v otázce krále a hvězdy, je to jen legenda.    

Mirek F. 30.7.2009 13:36

Re: Zcela zbytečný článek povzbuzující český šovinismus,

Psst, nerušte je v podnětné diskusi. Ti se hledali dlouho:-)

Tomáš Krystlík 30.7.2009 13:33

Re: Apologeti Rakouska tak činí jen z neznalosti.

Chybná teze. Proč tedy nebylo rozbito Německo?

Tomáš Krystlík 30.7.2009 13:31

Re: Tak tak,

Fenomén Jirásek se liší od dalších romantických autorů tím, že jeho báje Češi považují za historická fakta.

huhu 30.7.2009 13:31

Re: Zcela zbytečný článek povzbuzující český šovinismus,

vy jste už to jak jste živen vyúčtoval  ? (Y)

Pišta 30.7.2009 13:19

Re: Píše se rok 2009

Řeč  je o "poničeném hospodářství"  Vy snad věříte tomu, že britské nebo francouzské bylo poničené méně? Celý protektorát jel na plný výkon pro Němce. O Záluží u Mostu jste někdy něco zaslechl? To bylo také poničené? Já jsem se domníval, že když používáte tak silná slova, že mne zahrnete fakty. Zatím jsem se dozvěděl, že jsem hlupák a nebo nacista. To jsou argumenty jak od Kojzara.! Nějaká fakta by nebyla? Pokud je nedodáte mohu předpokládat, že jste lhář a k tomu blb! Ještě k těm  360 000 československých obětí.  50 000 z nich byli slovenští židé, které bratři zlikvidovali v německých koncentrácích za poplatek 500 RM za "kus". V té době nebyl na celém Slovensku ani jeden německý voják Pro zajímavost po okupaci Dánska, vydali nacisti nařízení , že každý žid musí na veřejnosti nosit pověstnou žlutou hvězdu s nápisem Jude. Jako jeden z prvních si jí přišil dánský král. Že nebyl žid , snad nemusím připomínat.

BAghíra 30.7.2009 13:14

Re: Dobá, dobrá, Rakousko bylo žalářem národů,

Jistě - a František Josef to dobře chápal. Soukromě se vyjádřil, že nemá strach z e Slovanů či Maďarů, ale z rakouských Němců.

Mirek F. 30.7.2009 13:08

Re: Apologeti Rakouska tak činí jen z neznalosti.

Nermyslel jsem samozřejmě v kategoriích územní rozlohy (koneckonců, hranice monarchie se vyznačovaly neustálou proměnlivostí), nýbrž vnitřního uspořádání.

Tomáš Jasný 30.7.2009 13:07

Jakápak nálepka - být nacionalistou je vyznamenání!

Autor článku se hrdě hlásí k tomu, že je český nacionalista, protože podle jeho definice "Nacionalista není nadávka, pokud se domáhá jen svého práva na rovné zacházení a chce od jiných jen to, co mu upírají neprávem."  Ovšem autorova sverázná definice je v naprostém rozporu s tím, jak pojem definují moderní české slovníky, např. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost (Academia 2003), kde stojí toto: "nacionalismus 1. polit. směr, ideologie jednostranně zdůrazňující význam národa jako nadřazené společ. jednotky."  Na pomoc svému zkreslenému výkladu jak pojmů tak i historie českého nacionalizmu, autor článku vytrhává nesouvisející zlomky textů z různých zdrojů, počínaje oslovením císaře Franz Josefa národům rakousko-uherského soustátí při vyhlášení války Srbsku, přes narážky na Švejka a vtipnou poznámku soudobého herce Svitáka až po "několik vět" (vlastně hodně zmrskaných vět) z práce TGM Nová Evropa s podtitulem Stanovisko Slovanské z ledna 1918.  Tuto propagandistickou brožůru TGM napsal hlavně pro povzbuzení morálky čs.  dobrovolnických vojsk v době, kdy po bolševické revoluci v Rusku vládl naprostý chaos, ruští vojáci masově utíkali z fronty a čs. legionáři, kteří byli naprosto zmateni nevěděli s kým, proč nebo proti komu bojovat.  Tak, jak proti nálepce českých nacionalistů odpovídá autor článku vlastní otázkou "kde se brala  ta síla vůle, která vedla sto tisíc mladých mužů do legií a nebezpečí smrti" jenom dokazuje, že on sám promítá jenom své vlastní vybájené představy do všeho toho o čem píše."   Ve svém příštím komentáři doložím jak TGM viděl skutečnou situaci čs. vojsk v Rusku s odstupem několika let v jeho stěžíjní práci Světová revoluce z roku 1925.    

Marat 30.7.2009 13:04

Re: Apologeti Rakouska tak činí jen z neznalosti.

Neuskutečnitelným se stalo jen zásluhou "vítězných" státu, které si chtělo přivlastnit uzémí patřící R-U a Německu.

Tomáš Krystlík 30.7.2009 13:03

Re: Zcela zbytečný článek povzbuzující český šovinismus,

Ano, k penězům, které nakradl ještě za války. To bylo gros, které převyšovalo pozdější zdroje peněz, jako od Legiobanky, Preise a podobně.

Marat 30.7.2009 13:02

Re: československo

A proč se dodnes oslavuje vznik toho státu, který zanikl po dvaceti létech, potom vznikl stát trošku jiný, nakonec úplně jiný a potom zanikl úplně? Není to směšné pořád oslavovat něco, co už vůbec není? A na výroční den vzniku toho zaniklého státu, president nynějšího státu uděluje státní řády a vyznamenání z velké části In memoriam?

Tomáš Krystlík 30.7.2009 12:58

Re: Tak tak,

Čapkovi jednoduše lhal. Text Hovorů byl cezurován a dopisován Alicí Masyrykovou. V aféře se Švihou (1914) se dostal vlastní vinou do politické bezvýznamnosti a hledal cestu zpět na výsluní. Ta byla jedině možná přes mladočechy (cz-stát až po hraniční hory). Teprve po vypuknutí války změnil své původní názory na nutnost zachování Rakouska-Uherska o 180°. S vysokou pravděpodobností byl TGM zverbován pro špionáž ve prospěch Rak.-Uh. Ze Švýcarska byl v roce 1915 vypovězen jako ruský špión. Pak byl jako britský špión (Thomas Marsden) vyslán do Ruska. S Voskou mají spoluvinu na zatažení USA do války. Německý konzulát v New Yorku varoval plakáty cestující Lusitanie, že může být torpedována, neb veze zbraně Dohodě, což se podle konvencí o civilní plavbě nesmí. Voska se svou skupinou špiónů neunávně ony plakáty strhávali.

Marat 30.7.2009 12:56

Re: Zcela zbytečný článek povzbuzující český šovinismus,

Ano, pro znalé to není tajemství. Také presidentský plat mu byl tuze  málý a tak si zařídil tajný fond, do kterého mu čeští bankéři a možná i jiní nasypali nekolik desítek milionu a z těch peněz si platil novináře, kteří vytvořili a potom pěstovali jeho božský kůlt. Jen bankéř Preis mu nasypal do toho tajného konta třicet milionu korun. Bydlel  vylučně jen v zámcích a do komnat si nechal dát vojenský kavalec aby dcerunka mohla do komnat vodit hosty a ukazovat jak je tatíček skromný. Kde na světě jsou presidenti, kteří by pro svou ješitnost všude kam šli, museli nést zvláštní presidentskou standartu? De Gaule byl také pořádně ješitný, ale nezabavil si několik  zámku, kde by se mohl rozvalovat. a ukazovat poddaným, jak je skromný.

ptakoysk 30.7.2009 12:55

Re: Tak tak,

samozřejmě že jsem od něj ledascos četl. Proč hrůza? Pravda poněkud rozvláčné a silný nacionální náboj, což lze v kontextu doby pochopit. Jak jsem již psal - současná generace s esemeskovým způsobem vyjadřování a jednoduchou stavbou vět musí být v jeho rozsáhlejších souvětích  naprosto ztracená. Současní američtí autoři, píšící tlustopisy, používají jednoduché věty, aby čtenář snadno porozuměl textu a nemusel vyvíjet sokor žádnou myšlenkovou činnost.

P.S.

Když takhle hodnotíte Jiráska, docela by mě zajímal váš názor na skotského "Jiráska" - sira Waltera Scotta.  To byl daleko větší užvaněnec nežli Alois.

Mirek F. 30.7.2009 12:54

Re: Tak tak,

Dva emigranti, mající za sebou maximálně desetitisíce vojáků, a to ještě až v posledním odbobí války, vojáků, plně logisticky závislých na zemích, ve kterých se nacházeli, tito dva emigranti rozhodují o tom, co budou dělat velmocenské kolosy. Krista boha, jenom ta představa je tak do nebe řvoucí blbost, že se fakt nedivím vaší dost jednoznačné pověsti. Ale i humoru je třeba.

Mirek F. 30.7.2009 12:49

Re: Píše se rok 2009

Byla řeč o čs. občanech, ne? Smysl vaší poznámky nechápu, ledaže to měla být výzva k poděkování hodnému okupantovi, že se u nás nevraždilo  tolik jako jinde.

Tomáš Krystlík 30.7.2009 12:48

Re: Tak tak,

Nepřeháním. Nezapomeňte na jejich známosti, zejména ve Francii. Konkrétně je popsáno v Jakschově knize Europas Weg nach Potsdam (v českém vydání vynecháno), jak TGM a Beneš mařili pokusy o mír. Mám své zkušenosti s Ústavem TGM. Nadějné zjevy z řad cz-historiků stojí vždy před dilematem: táhnout s oficiálním proudem za jeden provaz nebo se profesně (i ekonomicky) znemožnit.

Marat 30.7.2009 12:47

Re: Tak tak,

Masaryk?  V Čapkových Hovorech se Masaryk chlubil, že už dávno před válkou pracoval proti Rakousku. Jako poslanec Říšského sněmu prozrazoval tajemstí o nichž se dozvědel. Zřemě proto  hned po odstartování války přeběhl ke svým zaměstnavatelum, kterým byl moc dobrý. Nevím co by Masarykovi mohlo záležet na Češích, když Čech nevbyl a český ani dost dobře neuměl. Masaryk byl velice domýšlivý a ješitný pán. Za sobě rovné považoval jen několik vysoce postavených politiku ve světě. Plat profesora, který byl  opravdu štědrý mu nestačil, proto špionil proti R-U. Nedělal to z lásky k Českému národu.

Tomáš Krystlík 30.7.2009 12:42

Zcela zbytečný článek povzbuzující český šovinismus,

s oplakáváním tatíčka Masaryka, který jako filozof nestál za nic (psal, čeho se mají Češi vyvarovat, ne však, jak toho mají dosáhnout), udržoval v Češích pohádky o vlastních dějinách (a vyhrabal Husa) a byl jen velkolepý lhář a defraudant (nikdy nevyúčtoval sbírky cz- a sk-krajanů, příjmy z národní daně, z činnosti své špionážní organizace vedené Voskou, z darů Cranea v hodnotě dnešní kupní síly přes 100 mil. USD).