8.5.2024 | Den vítězství


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Mudrování o víře a ateismu (1)

Uveřejnil jsem nedávno v tomto mediu úvahu, týkající se toho vražedného blázince v Syrii, v Iráku i jinde v zahradě Alláhově: řeže se to, mydlí se to, šíité se sunity, sunité s Kurdy, nejhůř to ale odnášejí místní křesťanské menšiny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. Istvanfy 12.9.2014 14:06

Re: Darwinismus

Ak Vám niekto povedal, že viera že Boh nie je je založená na viere, že neexistuje niečo, čo nemôžme zistiť našimi zmyslami, tak si z Vás zrejme vystrelil. Nemôžte veriť každému ateistovi.

J. Vintr 12.9.2014 13:44

Re: Je jasne

Můžete to opakovat třeba tisíckrát, ale ateismus není zase nic jiného než víra. Nejde "dokázat" že neexistuje Bůh. I kdyby člověk dokonale poznal všechno ve Vesmíru, tak tím stejně nemůže dokázat, že za tím vším nestojí "někdo" nebo "něco", co je mimo možnosti našeho "objektivního" poznání. A mimochodem - od toho dokonalého poznání jsou lidé při vší své pýše na svůj rozum ještě astronomicky daleko ....

R. Gramblička 12.9.2014 13:12

Re: Je jasne

není, není a stokrát není. Ateismus není víra, ateismus je absence víry v nadpřirozeno. Nemůžete hledat něco tam, kde nic není. Aby jste se vyhnul obhajobě vlastní víry, podsouváte oponentovi vlastní slabost. Je to jen myšlenkový faul.

J. Vintr 12.9.2014 13:05

Re: Víra spousty lidí zůstává na primitivní úrovni,

Dá se říct, že všichni víme houby. Pokud někdo tvrdi, že něco ví, tak prostě kecá. Na obě strany je to výhradně záležitost víry. Otázka stojí jinak - co to jednotlivci a společnosti přinese. A tady je jednoznačná odpověď, že víra v nic také nic nemůže přinést. Na druhé straně to tak jednoznačné není, protože špatná víra může samozřejmě i škodit.

R. Gramblička 12.9.2014 12:55

Re: V Boha věřím. ....

...kdyby neexistovali draci, skřítci, víly a mořské panny, nemohli bychom si je vymyslet...

myslím, že hodně podceňujete lidskou představivost

J. Vintr 12.9.2014 12:54

Re: projevy nenávisti ateistů

Pokud nevidíte rozdíl mezi kresťanstvim a Islámem, pak je asi zbytečné vám cokoliv vysvětlovat. Pokud jste mladší ročník, tak to nejspíš nakonec poznáte na vlastní kůži ...

P. Čech 12.9.2014 12:01

Re: Bezbožní a zlodějští čecháčkové se přizpůsobí každému.

Neříkáte pravdu. Pojem "volič" je definován ve volebním zákonu a je jím každý občan, který nejpozději v den voleb dosáhl 18 let věku. Dost. Nikde jinde nic o tom že například ten, kdo z různých důvodů nevolí, voličem není.Toto je nutno brát v úvahu. Při posledních krajských a obecních volbách se těchto zúčastnilo pouhých 30% oprávněných voličů. O některých z nich by opravdu bylo možno prohlásit, že jsou stádovití. Já jim říkám ovčané. Stádovití proto, že se sami řadí mezi příznivce některé z politických stran a hnutí, které volí. Tedy do stáda některé ze stran či hnutí. Nelze však obecně nazvat české voliče stádovitými, a to zejména proto, že naprostá většina z nich (70%) nevolilo a tedy do žádného stáda nepatřilo. To, že jsou lidé zařazováni do stád (skupin) je pouze dílem novinářů a zejména politiků stran. Proč?  Rozděl a panuj!  To je jediné, oč politickým stranám jde. Menším skupinám se totiž lépe vládne. Celý tento nesmyslný, paradoxní a kontraproduktivní systém je dán čl. 5 naší ústavy a volebními zákony.

R. Gramblička 12.9.2014 11:55

Re: Je jasne

vy se tady taky pokoušíte exhibovat. Ale nějak vám to nejde

P. Čech 12.9.2014 11:47

Je to věc pojmů a jejich definic.

Co jest víra? Co jest náboženství, co jest církev, co jest atheismus, co jest křesťanství, co jest víra v Jehovu, Alláha, Boha? Pokud toto nebude definováno a jednoznačně vysvětleno, stále se budeme plácat v nedorozuměních. Víra nerovná se náboženství, ani církev. Církev (jakákoliv) je jen a pouze instituce, tedy organizace. Kromě křesťanů různých směrů a vyznání, muslimů, hinduistů a dalších náboženství existují (ať si ti katolická církev přeje či nikoliv) i agnostici. Agnosticismus je rovněž náboženství monoteistické a zároveň druh víry. Je nesmyslné a zároveň paradoxní, když náboženství, vyznávající jediného boha (ať mu říkají jakkoliv)bojují proti sobě a mají zásadně odlišné vyznání a názory. Na straně jedné tvrdí, že existuje jen jediný bůh, každé z nich však uznává a vyznává boha jiného. Tedy, kolik je těch bohů? Jeden, dva, tři  či dokonce ještě více? Kde je psáno (kromě bible, koránu či Tóry) že člověk jako takový musí věřit v nějakou neuchopitelnou nadpřirozenou bytost? Nikde, protože to je nesmysl. Nadpřirozené bytosti totiž neexistují. Nicméně, chce-li v ně někdo věřit, svobodně může. Neměl by však svou víru vnucovat jiným lidem.

P. Boublíková 12.9.2014 11:41

Re: Víra spousty lidí zůstává na primitivní úrovni,

Ale dovedou. Ve svých výše uvedených příspěvcích jsem vůbec neuvažovala o bohu jako o vousatém dědečkovi či o nějaké pohádkové bytosti.

Dejme tomu, že bůh je princip, který všechno stvořil a všechno řídí. Doufám, že tato formulace nenavozuje představu fousatého dědečka. No a teď si dejte vedle sebe tvrzení a) bůh existuje, b) bůh neexistuje. Jak může říct, které tvrzení je lepší nebo horší, sofistikovanější nebo primitivnější?

Ale ať je po vašem. Vy věřící prostě něco víte, co my hloupí ateisté nevíme :-)

P. Boublíková 12.9.2014 11:32

Re: projevy nenávisti ateistů

Pro nás ateisty je islám náboženství stejně jako křesťanství, s vírou v nadpřirozeno. Rozdíl je v agresivitě, kterou má křesťanství už za sebou.

P. Boublíková 12.9.2014 11:29

Re: Zajímavý článek

Aneb sbohem, rozume. Tak s tím bych i souhlasila :-)

R. Gramblička 12.9.2014 11:28

Re: projevy nenávisti ateistů

taktak, myslitelé jako Sam Harris nebo Daniel Denet naopak zdokumentovali mnohé nenávistné postoje ze strany věřících vůči myšlenkám ateismu

P. Boublíková 12.9.2014 11:28

Re: Je jasne

No a náboženská víra se zase vyhýbá otázce, kde se vzal bůh. I vy jste se jí vyhnul. Resp. tvrdí, že bůh je věčný. Pokud je někdo ochotný věřit takové premise, tak pak už je možné věřit čemukoliv.

Holá skutečnost je taková, že všechna náboženství slibují věřícím nějakou formu posmrtného života. Přináší tedy pozitivum pro lidi, kteří se s konečností své existence nedokážu jiným způsobem smířit. Ne každý však o tento "pozitivní přínos" stojí.

Pokud bych měla srovnat ateismus s pravou křesťanskou vírou, s jejím panoptikem svatých, údajnou účinností modliteb, s bohem všemohoucím, s církevními obřady, při kterých se např. hostie mění v tělo Kristovo nebo svěcená voda zahání ďábla (fenomén ďábla je vůbec zajímavý) případně očišťuje od dědičného hříchu - tak sorry, ale to je ryzí šamanství a o primitivnosti ateismu bych raději pomlčela :-)

B. Pauk 12.9.2014 11:27

Bezbožní a zlodějští čecháčkové se přizpůsobí každému.

Nejzkorumpovanější jsou čeští kolektivističtí, ba stádovití voliči: za guláš, mávátka a jalový slib čehokoli prodají svůj hlas komukoli. Šarlatánský systém, založený na zhruba rovnoměrném zisku „standardně klauzemanovsky“ získaných hlasů pro falešné, umělé, neautentické a následnické partaje, vzniklé rozpadem „vedoucí síly KSČ“, nutno nahradit občanskoprávním adresným a zpětnovazebním systémem, z občany permanentně individuálně prověřovaných nejlepších zastupitelů - bez ohledu na jejich partajní příslušnost. Národní mužstvo se také sestavuje z nejlepších hráčů – nikoli „většinově“ z nejvlivnějších klubů a jejich bafuňářů, zajištěných finančně na čtyři roky. Každé jiné řešení je „falešný a prázdný“ šarlatánský trik.

„Nepartajnická politika“ (podobná nezávislé advokacii), na bázi občanského zákoníku založená, má reálnou a logicky zdůvodněnou šanci, a to univerzálně.Všechno už tady jednou bylo – jenom zodpovědný občanskoprávní, adresný a průběžný volební systém na bankovně účetním principu dosud nikoli.Nepomůže nic jiného, než úplná obousměrná personální ručitelská adresnost a zpětnovazebnost volebního systému na voliče, včetně možnosti levného a voličsky osobně zodpovědného referenda i přímé volby kohokoli :„Státy se prostě udržují těmi principy, na kterých vznikly“ (korupčník TGM).

Existuje stručný a logický, na partajích nezávislý projekt adresné spoluvlastnické demokracie (nikoli však falešné, diletantské a klamavé tzv. „přímé demokracie“): v článku „Právní stát" na google:

http://www.inuru.com/index.php/spolecnost/organizace-spolenosti/324-pravni-stat-volby

R. Gramblička 12.9.2014 11:24

Re: Darwinismus

Ach jo, opět se logikou ohání někdo, kdo se jí neřídí. Co tak si nastudovat základy genetiky a evoluce. Je vidno, že o tom nemáte ani páru

V. Venc 12.9.2014 10:21

Zajímavý článek

už i proto, že vzbudil mnohostrannou diskuzi, někde naivní a někdy jenom málo chytrou.

K přemýšlení o víře v Boha je dobré se zarazit u jednoho "bonmotu":

Nemohu rozumět, abych (tomu) věřil, ALE věřím, abych rozuměl!

Je to jednoduché, protože víra stojí nad rozumem.

V. Fiala 12.9.2014 10:12

Pane Frýborte,

příspěvek jste splodil dlouhý, předlouhý. Konec byl docela vtipný, jinak však tok myšlének kulhal na obě nohy. V úvodu jste použil větu:

...proč budí v některých lidech sám pojem „náboženství“ takovou míru zášti?

Já bych to, s dovolením, mírně parafrázoval:

...proč budí v některých lidech náboženství takovou míru zášti?

Myslím, že to platí pro současnou dobu v míře vrchovaté.

J. Vintr 12.9.2014 10:03

Re: Je jasne

Čistě pragmaticky je to tak, že věřící člověk se nikdy nedozví, že jeho naděje byla případně neodůvodněná (a tudíž není žádný důvod, aby se jí vzdával). Na rozdíl od toho se ateista nikdy nedozví, že měl eventuálně pravdu (a jeho víra mu není k ničemu užitečná). Úvaha autora uvedeného citátu je jen intelektuální exhibicí bez jakéhokoliv praktického významu.

J. Hruška 12.9.2014 9:41

Re: V Boha věřím. ....

Ach, Pavel Šulc, už ne. Ach, už ne.

Bůh je Bůh živých, ne mrtvých, velmi se mýlíte. To ďábelské tsunami je právě projevem oné darvinovské evoluce, selektivního výběru. Přežije jen chytřejší, nikoli ten, kdo věří jen sám sobě (např. předpovědi počasí).

Bůh stvořil, lépe řečeno povolal, svět k životu, ke svobodnému bytí a nehraje jím pimprdlové divadlo. Zdůrazňuji, "ke svobodnému bytí", žádný determinismus typu "nedopustil by taková neštěstí nebo vraždění". Kdyby, pane Sulci, "kdyby Bůh nebyl, nemohli bychom si ho ani vymyslet". Zdař Bůh a čest práci na polidštění opice. Josef.

J. Sova 12.9.2014 9:40

Re: Je jasne

Ateismus je intelektuálně poctivý.

"Přijmout víru znamená zvolit naději, která není odůvodněná. Taková volba může být velkým pokušením. Je však důvod, abychom toto pokušení odmítli, a je to důvod mravní: čest. Je intelektuálně nečestné a nepoctivé oddávat se iluzím. Člověk nemá žít v iluzi, i když to znamená žít ve stavu, který poskytuje jen slabou náhradu za útěchu víry."

Steven Weinberg, nositel Nobelovy ceny za fyziku.

V. Běhal 12.9.2014 9:36

Darwinismus

Dle darwinistů vývoj živých organismů probíhal tak, že docházelo k mutacím v jejich DNA, tedy nositeli dědičnosti a pozitivní mutace byly , působením přírodního výběru, preferovány a tím vznikly nové vlastnosti. V řeči biochemiků to znamená vznik nové bílkoviny kódovaný novou skupinou DNA. Toto však není možné. V současnosti známe tři typy mutací. Všechny vedou buď k ochuzení genomu, na př. k albinismu, nebo k jeho destrukci. Jestli 5 %  genomu kóduje nějaký životně důležitý enzym, pak každá dvacátá náhodná mutace zasáhne takovýto enzym a nenarodí se životaschopný zárodek. To znamená, že vývoj nemohl priobíhat podle Darwina a darwinistů.

Jak a jestli probíhal vývoj je práce pro vědce 21. století, ale podle darwinistů probíhat nemohl.

Že Bůh je je víra, že Bůh není je také víra, založená na víře, že neexistuje něco, co nemůžeme zjistit našimi smysly. To je nelogické a pro důsledně myslícího člověka neakceptovatelné.

Pokud mi nějaké náboženství, nebo nějaká církev, něco předkládá k věření, nesmí to být proti normální lidské logice.

P. Kmoníček 12.9.2014 9:34

Re: projevy nenávisti ateistů

Po přečtení Vašich tří příspěvků jsem se rozhodl Vás požádat o  zopakování četby úvahy pana Frýborta,pokud to půjde zamyslet se nad jejím obsahem a smyslem a potom.......

J. Vintr 12.9.2014 9:33

Re: projevy nenávisti ateistů

To že někdo něco napíše nedokazuje, že to tak je. Náboženství je už podle svého názvu nauka (můžete to nazvat jak chcete), která má ve svém středu Boha, který je stále přítomen. Islám má ve svém středu člověka, který zemřel před mnoha staletími (a nemůže tudíž už nic menit). Bůh (Allah) je pro muslimy jen tim, kdo údajně Mohamedovi nakukal všechnu moudrost světa, čímž jeho úloha definitivně skončila a už nemá do čeho mluvit. Teď už je jeho jméno jen slovo, které muslimové bezmyšlenkovitě stokrát za den drmolí. A mimochodem Islám vznikl jen za účelem naplnění osobních ambicí jednoho člověka (což je třeba i případ mnoha protestantských církví, které se odštěpily od hlavního křesťanského náboženství).

J. Vintr 12.9.2014 9:13

Re: Je jasne

Ateismus je opravdu také jen vira v něco, co nejde dokázat. A navíc víra velmi primitivní (jak dokazujete i svou "argumentací"), která se vyhýbá přemýšlení o smyslu života. A také víra, která člověku nic pozitivního nepřináší.

P. Boublíková 12.9.2014 9:08

Re: projevy nenávisti ateistů

Eh? http://cs.wikipedia.org/wiki/Isl%C3%A1m

J. Aspirin 12.9.2014 9:03

Článek mudruje o víře a ateismu...

... zcela zjevně z pozic věřícího a kreacionisty. To je jako mudrovat o Spartě a Slávii z pozic sparťana (tedy výsledek je předem známý).

Způsob argumentace v článku se nijak nevymyká jiným filipikám pisatelů z obou táborů, kteří sice toho o tématu moc neví ale mají možnost uveřejňovat (je tedy pravděpodobné, že ani pokračování nepřinese nic objevného).

Na závěr - A. Einstein nic takového neřekl (autor je někdo úplně jiný). Naopak pevně věřil ve statický Vesmír (s čímž měla církev velmi těžký problém) a to tak pevně, že do svých rovnic zavedl "kosmologickou konstantu"... více v příslušné literatuře.

J. Vintr 12.9.2014 9:00

Re: V Boha věřím,

Velmi zjednodušený pohled. Co my lidé víme o smyslu života, abychom mohli posuzovat, co je dobré s zlé ...

J. Vintr 12.9.2014 8:53

Re: projevy nenávisti ateistů

Islám není náboženství.

J. Vintr 12.9.2014 8:14

Re: Víra spousty lidí zůstává na primitivní úrovni,

Bůh (nejspíš) není vousatý dědeček a žádná církev nemá monopol na Boha, i když to všechny tvrdí. Primitivismus takzvaných ateistů spočívá právě v tom, že nedovedou tyhle věci od sebe oddělit a navíc vidí i ty církve jen přes jejich zlovolně zkarikovaný obraz - jak jste teď sám předvedl....