6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Mudrování o víře a ateismu (1)

Uveřejnil jsem nedávno v tomto mediu úvahu, týkající se toho vražedného blázince v Syrii, v Iráku i jinde v zahradě Alláhově: řeže se to, mydlí se to, šíité se sunity, sunité s Kurdy, nejhůř to ale odnášejí místní křesťanské menšiny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Boublíková 12.9.2014 9:08

Re: projevy nenávisti ateistů

Eh? http://cs.wikipedia.org/wiki/Isl%C3%A1m

J. Vintr 12.9.2014 9:33

Re: projevy nenávisti ateistů

To že někdo něco napíše nedokazuje, že to tak je. Náboženství je už podle svého názvu nauka (můžete to nazvat jak chcete), která má ve svém středu Boha, který je stále přítomen. Islám má ve svém středu člověka, který zemřel před mnoha staletími (a nemůže tudíž už nic menit). Bůh (Allah) je pro muslimy jen tim, kdo údajně Mohamedovi nakukal všechnu moudrost světa, čímž jeho úloha definitivně skončila a už nemá do čeho mluvit. Teď už je jeho jméno jen slovo, které muslimové bezmyšlenkovitě stokrát za den drmolí. A mimochodem Islám vznikl jen za účelem naplnění osobních ambicí jednoho člověka (což je třeba i případ mnoha protestantských církví, které se odštěpily od hlavního křesťanského náboženství).

P. Boublíková 12.9.2014 11:32

Re: projevy nenávisti ateistů

Pro nás ateisty je islám náboženství stejně jako křesťanství, s vírou v nadpřirozeno. Rozdíl je v agresivitě, kterou má křesťanství už za sebou.

J. Vintr 12.9.2014 12:54

Re: projevy nenávisti ateistů

Pokud nevidíte rozdíl mezi kresťanstvim a Islámem, pak je asi zbytečné vám cokoliv vysvětlovat. Pokud jste mladší ročník, tak to nejspíš nakonec poznáte na vlastní kůži ...

P. Vaňura 12.9.2014 22:01

Re: projevy nenávisti ateistů

A ČEMU SE DIVÍTE???? To si jako myslíte, že když lidem SEBERETE peníze na "církevní restituce," budou Vás za to milovat???!!!

Restituce se dají přijmout či odmítnout jako cokoliv jiného, zdůvodnění se při "dobré vůli" snadno najde.

P. Kmoníček 12.9.2014 9:34

Re: projevy nenávisti ateistů

Po přečtení Vašich tří příspěvků jsem se rozhodl Vás požádat o  zopakování četby úvahy pana Frýborta,pokud to půjde zamyslet se nad jejím obsahem a smyslem a potom.......

R. Gramblička 12.9.2014 11:28

Re: projevy nenávisti ateistů

taktak, myslitelé jako Sam Harris nebo Daniel Denet naopak zdokumentovali mnohé nenávistné postoje ze strany věřících vůči myšlenkám ateismu

V. Vaclavik 12.9.2014 3:53

Je jasne

ze problem mate vy, nikoli neverici, protoze mate potrebu o techto vecech psat.

"ten ani onen však nemá pro svuj náhled koktrétního dukazu, jen že proste verí ci neverí."

Kdyz i na stara kolena porad omilate takovou zhovadilost, kdyz logiky, tedy rozumu jste v mladi nepobral - dukaz musi prinest ten, kdo s necim prichazi, z pohledu ateisty neni co resit, proto je falesne a podrazacke mu pripisovat viru.

"Nejvyššího geometra, jsouc dílem pouze jakýchsi nahodilostí. "

Kde porad vidite nahodilosti, vsechno ma urcite dane vlastnosti, ktere urcuji jak to reaguje s necim jinym. Sul vznika sama a neni to zadna nahodilost, ze se spojuje Na s Cl, a tak je to uplne se vsim. Omezene mysle to ovsem nikdy nepochopi, je to mimo jejich moznosti. Ale dejme tomu, ze ten vas nejvyssi geometr existuje - jak jste prisel na to, ze od nas cokoli ocekava, vyzaduje? Prece nam to muze byt putna i kdyby nakrasne existoval. A jak vysvetlite jeho existenci?? Jeste vyssim geometrem, ad infinitum?? Blbnuti na kvadrat vam neco rika??

P. Boublíková 12.9.2014 6:16

Re: Je jasne

Přesně tuto otázku, kterou jste položil na konci příspěvku, si kladu také: kde se vzala ona uspořádávající a plánující síla, onen duch či geometr, kterému se říká bůh? Oč je pravděpodobnější, že existuje věčně, jaksi sám od sebe - než že všechny vlastnosti hmoty, které nám připadají tak zázračné (včetně schopnosti neživé hmoty přeměnit se na živou hmotu), jsou prostě jejími integrálními vlastnostmi a žádný zásah zvenčí není potřeba?

Úvaha autora článku o vyšších dimenzích, které nevnímáme, je zajímavá - ovšem pokud by tyto dimenze existovaly, neznamená to ještě, že jsou nepoznatelné. Pro nás možná, ale mohly by být poznatelné pro někoho nebo něco, co v těch dimenzích žije.

Ráda bych však upozornila na to, že matematika neexistuje jaksi "od přírody" (jako třeba fyzika nebo chemie), ale je to konstrukt lidského mozku. Velké oblasti matematiky popisují existující jevy (přesněji řečeno, dají se takto aplikovat), ale další obrovské oblasti matematiky popisují něco, co v realitě vůbec neexistuje. Což může být i případ těch vyšších dimenzí.

J. Vintr 12.9.2014 9:13

Re: Je jasne

Ateismus je opravdu také jen vira v něco, co nejde dokázat. A navíc víra velmi primitivní (jak dokazujete i svou "argumentací"), která se vyhýbá přemýšlení o smyslu života. A také víra, která člověku nic pozitivního nepřináší.

J. Sova 12.9.2014 9:40

Re: Je jasne

Ateismus je intelektuálně poctivý.

"Přijmout víru znamená zvolit naději, která není odůvodněná. Taková volba může být velkým pokušením. Je však důvod, abychom toto pokušení odmítli, a je to důvod mravní: čest. Je intelektuálně nečestné a nepoctivé oddávat se iluzím. Člověk nemá žít v iluzi, i když to znamená žít ve stavu, který poskytuje jen slabou náhradu za útěchu víry."

Steven Weinberg, nositel Nobelovy ceny za fyziku.

J. Vintr 12.9.2014 10:03

Re: Je jasne

Čistě pragmaticky je to tak, že věřící člověk se nikdy nedozví, že jeho naděje byla případně neodůvodněná (a tudíž není žádný důvod, aby se jí vzdával). Na rozdíl od toho se ateista nikdy nedozví, že měl eventuálně pravdu (a jeho víra mu není k ničemu užitečná). Úvaha autora uvedeného citátu je jen intelektuální exhibicí bez jakéhokoliv praktického významu.

R. Gramblička 12.9.2014 11:55

Re: Je jasne

vy se tady taky pokoušíte exhibovat. Ale nějak vám to nejde

Ś. Svobodová 12.9.2014 16:32

Re: Je jasne

čistě pragmaticky je ale v tom případě "výhodnější" věřit. Protože ateista může být velice nemile překvapen, že se mýlil :-)

J. Sova 12.9.2014 17:27

Re: Je jasne

To je ovšem známá "Pascalova sázka", která je mylná.

V. Vaclavik 12.9.2014 17:33

Re: Je jasne

"čistě pragmaticky je ale v tom případě "výhodnější" věřit."

Ale to se hluboce mylite. Vira jako takova v principu podkopava lidskou schopnost uspesne prezivat na teto zemi, v tomto svete. Verici lide bud hresi spolehanim se na jine, kteri svuj rozum nezkorumpovali, nebo pokrytecky ziji dvoji zivot - coz je nejrozsirenejsi varianta.

A zase uplne mimo - proc, 'proboha' by to neco od nas lidi ocekavalo cokoli, tedy proc verici by meli byt nejak zvyhodneni pred nevericimi? To jako je ten geometr pomstychtivy, nebo co? Neveril jste v mou existenci, tu mas po hube, do vecnych plamenu s tebou...

J. Vintr 12.9.2014 17:51

Re: Je jasne

Milý pane, ateismus je módou posledních několika desetiletí ale jinak lidé od prvního okamžiku, kdy (obrazně) slezli ze stromů, věřili v nadpřirozeno. A jak se můžete sám přesvědčit, tak lidstvo rozhodně nevyhnulo. Naopak já jsem přesvědčen, že bez víry v nadpřirozeno by dnes po lidském druhu nebylo ani památky.

J. Sova 12.9.2014 17:58

Re: Je jasne

Pokud je výhodnější věřit, nemůže se již jednat o víru, ale o prostý kalkul nejvyšší možné zištnosti.

Opravdu touží Bůh, aby v něj věřili zištní lidé?

Proč tedy pak věřící říkají, že víra je dar, když stačí chladný kalkul?

P. Boublíková 12.9.2014 11:28

Re: Je jasne

No a náboženská víra se zase vyhýbá otázce, kde se vzal bůh. I vy jste se jí vyhnul. Resp. tvrdí, že bůh je věčný. Pokud je někdo ochotný věřit takové premise, tak pak už je možné věřit čemukoliv.

Holá skutečnost je taková, že všechna náboženství slibují věřícím nějakou formu posmrtného života. Přináší tedy pozitivum pro lidi, kteří se s konečností své existence nedokážu jiným způsobem smířit. Ne každý však o tento "pozitivní přínos" stojí.

Pokud bych měla srovnat ateismus s pravou křesťanskou vírou, s jejím panoptikem svatých, údajnou účinností modliteb, s bohem všemohoucím, s církevními obřady, při kterých se např. hostie mění v tělo Kristovo nebo svěcená voda zahání ďábla (fenomén ďábla je vůbec zajímavý) případně očišťuje od dědičného hříchu - tak sorry, ale to je ryzí šamanství a o primitivnosti ateismu bych raději pomlčela :-)

R. Gramblička 12.9.2014 13:12

Re: Je jasne

není, není a stokrát není. Ateismus není víra, ateismus je absence víry v nadpřirozeno. Nemůžete hledat něco tam, kde nic není. Aby jste se vyhnul obhajobě vlastní víry, podsouváte oponentovi vlastní slabost. Je to jen myšlenkový faul.

J. Vintr 12.9.2014 13:44

Re: Je jasne

Můžete to opakovat třeba tisíckrát, ale ateismus není zase nic jiného než víra. Nejde "dokázat" že neexistuje Bůh. I kdyby člověk dokonale poznal všechno ve Vesmíru, tak tím stejně nemůže dokázat, že za tím vším nestojí "někdo" nebo "něco", co je mimo možnosti našeho "objektivního" poznání. A mimochodem - od toho dokonalého poznání jsou lidé při vší své pýše na svůj rozum ještě astronomicky daleko ....

J. Aspirin 12.9.2014 16:14

Re: Je jasne...

... na druhou stranu nejde dokázat, že Bůh existuje (experimentem). V Boha se věří.

Rozdíl mezi ateistou a věřícím je především v tom, že ateistovi žádná ateistická bible neříká, že začne-li věřit dopustí se hříchu. Ateista (mimo ty bigotní:-)) ale to je jiná kapitola) nemá nikde deklarováno, že jeho znalosti jsou konečné a bez problémů může říci "možná Bůh existuje ale zatím není přesvědčivý důkaz, je možné, že ho nalezneme".

Věřící ale má svojí svatou knihu a to je nevyšší autorita, přes kterou vlak nejede. Jeho znalosti a metody poznávání jsou omezené a ukončené jeho svatou knihou - zkrátka má hranici, kterou nemůže překročit a nemůže říci "možná Bůh neexistuje, zatím není přesvědčivý důkaz ale je možné, že ho nalezneme".

Jasně vidíme, že živé organizmy lze poměrně snadno šlechtit a upravovat si je podle svých potřeb. Nemyslím teď genetickými manipulacemi ale pouze vybíráním a množením jedinců se žádoucími vlastnostmi. Původci nemocí se stejným způsobem adaptují na antibiotika atd. Svět se mění každý den (to zjevně pozoruje každý z nás). Existuje nějaký důvod proč by se živé organizmy nemohly stejně těm měnícím podmínkám přizpůsobovat? Osobně žádný neznám...

Co se týče pýchy - kdo je pyšnější - věřící, který si myslí, že je stvořen k obrazu Boha a vůbec si nemůže připustit, že by jeho předci moli být jednodušší živočichové (opice:-)). Nebo ateista, který počítá i s touto možností a přesně ví, že jeho znalosti nejsou zdaleka dostatečné pro kvalifikovanou odpověď?

V. Vaclavik 12.9.2014 17:50

Re: Je jasne...

" ateistovi žádná ateistická bible neríká, že zacne-li verit dopustí se hríchu. "

Takova ateisticka bible existuje - mel byste si precist prace A. Randove. Ta by vam vysvetlila, ze pokud zacne clovek verit, zhresi proti svemu rozumu, podkopa svoji jedinecnou vlastnost, diky ktere na tomto svete preziva jako clovek, podkopa svuj rozum.

"Ateista ... bez problému muže ríci "možná Buh existuje ale zatím není presvedcivý dukaz, je možné, že ho nalezneme"."

Pokud by neco takoveho bylo nalezeno, nebyl by to ani nahodou buh ve smyslu viry. Bylo by to nutne neco, co je soucasti prirody a tedy neco, co je mozno dale zkoumat. Cili slo by zase jen o zkoumani 'prirozeneho sveta', ktere nema co do cineni s virou.

J. Aspirin 12.9.2014 18:18

Re: Je jasne...

... pokusil jsem se ale bylo to velmi únavné (tu číst A.R.) to je také na ateismu lepší než na víře - Vy to nazýváte Biblí ateismu, pro mě je to obyčejný slint a číst to nemusím (nevím zda jste ateista).

K třetímu a čtvrtému odstavci - už je docela chyba mluvit (přesto jsem to napsal) v tomto případě o ateistovi - lepší by bylo hovořit o člověku se zdravou nedůvěrou k autoritám. Nicméně ateista zůstává nadále svobodnější než věřící - ten je svázán svojí vírou ateista nikoliv (jak už tu někdo napsal ateismus je stav bez boha, ateista nemusí nutně věřit (jak se tu opět někdo pokouší naznačovat), že Bůh není on ho ke svému životu a pohledu na svět prostě nepotřebuje).

J. Sova 12.9.2014 19:12

Re: Je jasne...

V mnohém lze s Aynd Randovou souhlasit. Třeba v pohledu na dědičný hřích:

http://www.aynrand.cz/view.php?cisloclanku=2006052801

V. Vaclavik 13.9.2014 3:56

Re: Je jasne...

Ja s ni souhlasim ve vsem. Mozna vam to neni znamo, ale u Randove si nemuzete vybirat jako rozinky z dortu, co se vam libi. Jeji ideje jsou naprosto provazane a nesouhlas s nejakou jejich casti znamena nesouhlas s celkem, tedy pokud jste v mysleni konsistentni, coz je dnes vzacnost. Mozna letos vyjde jeji stezejni roman Atlas Shrugged, doporucuji kazdemu.

J. Vintr 12.9.2014 18:31

Re: Je jasne...

Vy se tady vymezujete proti instituci zvané církev (která musí nutně pracovat s zjednodušeným pojetím víry, aby ji bylo schopno akceptovat co nejvíc lidí. kteří nechtějí o ničem filosofovat. ale chtějí jen jednoduchý návod na to, jak správně žít) a proti extrémním jevům, které jsou spojeny se zcela primitivním chápáním náboženství. Kdybyste si dal trochu práce a seznámil se s učením zakladatele dnešního křesťanstvi Ježíše Krista, tak byste možná zjistil, že v něm není ani stopa po dogmatismu, že je tolerantní ke všem a že hlásal naprostou rovnost všech lidí před Bohem.To bylo v surové a netolerantní době, kdy Ježíš žil, takovým zjevením, že přitáhlo k jeho učení v krátké době obrovské množství lidí a jeho slova neztratila platnost ani po dvou tisíci letech, kdy se je mnozí pokoušeli překrucovat a zneužívat.

V. Vaclavik 12.9.2014 17:38

Re: Je jasne

"Aby jste se vyhnul obhajobě vlastní víry, podsouváte oponentovi vlastní slabost. Je to jen myšlenkový faul."

Pane Gramblicko, mate uplnou pravdu, ale rozhrkanym myslim to nevysvetlite.

Verici lide podkopali svou mysl, rozum, jiz v kolebce, kdy selhali v pouzivani rozumu.

J. David 12.9.2014 2:45

V Boha věřím,

ale k víře v Boha nepotřebuji institut vykladačů víry, tedy jakoukoliv církev...

P. Sulc 12.9.2014 5:21

Re: V Boha věřím,

Ted uz ne. Ale kdo vam od malicka pumpovAL do hlavy, ze je vseoblimajici, lSKavy krestansky buh, ktery nas vsechny miluje jako dobry otec [a pak pri tsunami zarve 200 000 lidi].Cirkev, kdo jiny Kdyby vase matka byla ve vhodny cas v Saudske Arabii, byl by z vas fanaticky muslim. Vira, to je indoktrinace od utleho veku.