18.5.2024 | Svátek má Nataša


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Lustrace jako nástroj národního sebetrýznění?

V souvislosti se smrtí Lubomíra Dorůžky (16.12.2013) se na sociálních sítí objevila nikdy nekončící diskuze na téma lustrací a viny/neviny osob evidovaných komunistickou státní bezpečností. Jak popisují dochované svazky, byl Lubomír Dorůžka agent StB s krycím jménem Pixa, evidenční číslo 16 868.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Han 22.12.2013 1:17

Re: Lustrace jsou skvrnou na právním řádu ČR a jsou

Jo, vidím, jak se vám ta lež a pravda plete. Ještě nějak vysvětlete, co to je "být trestán soudním trestem, aniž o tom rozhodl soud".

M. Stuchlik 22.12.2013 1:16

Re: Opět se naskýtá kardinální otázka,

Vstoupili do SS dobrovolně nebo museli?

M. Stuchlik 22.12.2013 1:16

Re: Lustrace jsou skvrnou na právním řádu ČR a jsou

S komunisty, StBáky a dalšími zločinci minulého režimu měl být uspářádán nějaký norimberský proces. Bohužel, nedošlo k tomu,takže aspoň ty lustrace ať oddělují největší špínu od vysokých funkcí.

J. Sládeček 21.12.2013 20:59

Lustrace jsou skvrnou na právním řádu ČR a jsou

v rozporu s Ústavou. Je narušen princip rovnosti před zákonem, lidé jsou trestáni soudním trestem, aniž spáchali trestný čin a aniž o tom rozhodl soud. Zločinec je ten, kdo páchá trestný čin a ne ten, kdo dbá na dodržování zákonů. Ale v Česku je vše naopak, pravda lží a lež pravdou.

P. Vaňura 21.12.2013 18:46

Opět se naskýtá kardinální otázka, "existovali slušní

nacisté?" A slušní agenti Gestapa?

A co soudíte o tom, že příslušní SS, kteří vykonali zločinný rozkaz, byli za jeho splnění po válce zastřeleni jako váleční zločinci? Kdyby jej nevykonali, zastřelili by je už tenkrát...

P. Vaňura 21.12.2013 18:42

Naskýtá se otázka, věděl agent že někomu ublížil nebo

ne. Pokud donášel na někoho, mohla s těmi informacemi StB naložit tak či onak a on sám to předem nevěděl. Mohl třeba donášet na někoho, kdo byl také agent a StB si tak své lidi testovala (viz Žebrácká opera ve variantě Václava Havla). Dokonce existoval seznam lidí, kteří měli bát v případě války či něčeho podobného zlikvidováni.

F. Matousek 21.12.2013 17:59

Re: selsky rozum

at vedome. Ale jednalo soe o lidi z donucení, lidi, kterym oni neduverovali a kterí s nimi v podstate nikterak nespolupracovali. Proto je nechali v seznamech. Svoje milácky a jim podobné, presvedcené práskace, nikde dnes uz nenajdete. Nebudme naivní.

J. Marek 21.12.2013 15:17

Autor

se asi velmi dobře orientuje v problematice. Zapomněl nám však sdělil zda pan Dorůžka někomu ublížil. Pokud ne, potom to byl naopak statečný člověk.

P. Papež 21.12.2013 13:33

Re: selsky rozum

Stalo se, že při vyšetřování na STB člověk podepsal zápis výslechu a jeho jméno se objevilo na seznamu. STBáci také potřebovali rozšiřovat agendu a někde to šlo dost špatně, přesvědčených bolševiků ubývalo.

P. Papež 21.12.2013 13:26

Re: Nerušme lustrační zákon

Až to teď chytnou do svých tenat Sobotka z Babišem, ještě rádi budeme vzpomínat na "pravici".

P. Papež 21.12.2013 13:24

Domnívám se

Domnívám se, že lustrační zákon by měl platit tam, kde mohou tito lidé ovlivňovat politiku a vedení státu. To znamená v Poslanecké sněmovně, v  Senátu, samozřejmě ve vládě. Také by se vysocí představitelé neměli nechat ovlivňovat poradci, kteří byli u STB. S ostatními bychom se měli vyrovnat a lustrace nepožadovat.

R. Brzák 21.12.2013 13:08

Tentokrát spíše souhlas s panem Vintrem, pana autora bych

jen poopravil - v části, kdy promlouvá k mladým lidem. Ano, je důležité, aby mladá generace věděla, co všechno je nesprávné, nemorální, jak mnoho zlého je člověk schopen udělat svému bližnímu - a že to všechno bohužel je lidské. Právě na případě pana umělce a mnoha jiných, podobně se zachovavších, lze se naučit, že lidské bytosti jsou ve svých osobnostech mnohovrstevné - a ne černobílé. Přijali-li bychom rétoriku založenou na černobílém vidění, mohlo by se nám snadno stát, že bychom jen tu svou barvu považovali za nejsprávnější a bez pochybností bychom se mohli stát sami nelidskými.

V. Ondys 21.12.2013 13:04

:))))))) Pokrytecké svatouškovství

Na tom našem současném masochismu je srandovní, že si sadisté užili při lovu obětí pod hlavičkou státu a dál si beztrestně hledají oběti při pokrokovějším pronásledování jiných třeba jako exekutoři a jim podobní ve zvůli.

P. Kmoníček 21.12.2013 12:59

Re: Nerušme lustrační zákon

Husinger,nechaj toho už!

E. Heusinger 21.12.2013 12:14

Nerušme lustrační zákon

Neberme pravici to poslední téma, které jí zbylo.

J. Vintr 21.12.2013 11:59

Re: selsky rozum

Troufám si tvrdit, že ten úpis mohli získat prakticky od kohokoliv, na koho se opravdu zaměřili. Jejich přemlouvací prostředky byly prakticky neomezené. Každý člověk má nějakou slabinu a tady fakticky zas o tolik nešlo, aby člověku stálo za to, vzdorovat až do nejzazší krajnosti. U většiny lidí určitě stačila jen neurčitá hrozba možnou šikanou (zaměstnání, rodina ...).

P. Čech 21.12.2013 10:15

Re: selsky rozum

Teoreticky, pane Vintre, teoreticky mohli získat úpis od kohokoliv. Prakticky nikoliv. To, že jsou nemorální lidé ve státní správě prakticky kdekoliv, dokonce i ve vedení politických stran je obecně známo. Právě tito lidé brání zrušení čl.5 ústavy a volební zákon podle zásad poměrného zastoupení. V případě existence většinového, dvokolového volebního systému do poslanecké sněmovny by totiž neměli žádnou naději že budou zvoleni a komunistické stigma by velmi rychle odeznělo. Stačí se podívat do senátu, kolik komunistů tam je. A o tom ve skutečnosti je celá debata o množství komunistů v PS. O volebním systému a ne o demokratických volbách, na které se komunisté vymlouvají stejně, jako se na ně vymlouvali po volbách v roce 1946. O tom to je.

P. Čech 21.12.2013 10:06

Re: selsky rozum

Jsou snad i tací, kteří se upsali nevědomě?

P. Čech 21.12.2013 9:49

Sebetrýznění???

To není žádné sebetrýznění. To je pouze důsledek naší neschopnosti, vyrovnat se s komunistickou minulostí. Podle platného zákona č. 198/1993 sb. byla KSČ zločinnou a opovrženíhodnou organizací.Každá organizace, tedy i KSČ byla tvořena svými členy. Z toho logicky vyplývá, že všichni členové KSČ byli a jsou opovrženíhodnými zločinci. Tedy i "bývalí" komunisté. Zejména a o to více se to týká spolupracovníků a agentů Stb. Tuto opovrženíhodnou, zločinnou minulost nelze  nikdy a ničím smýt. A nesmyjí ji ani léta jiné, snad i bohulibé činnosti. Poklud si toto nepřiznáme obecně a nepřestaneme už konečně všelijak omlouvat komunisty, třeba "bývalé", nikam se nepohneme a lustrační zákon bude nutný i nadále.

J. Vintr 21.12.2013 9:27

Re: selsky rozum

Máte pravdu. Ostatně, STB mohla získat úpis o spolupráci prakticky od kohokoliv, na koho se zaměřila. Měli spoustu prostředků, jak člověka "přemluvit". To že si lidé říkají, že ONI nebyli "spolupracovníky", znamená jen to, že je o to STB nepožádala (nebo že o to nepožádala dost důrazně, protože jim za to nestáli).

Osobně bych řekl, že lustrační zákon nebyl přijat proto, aby se do státních služeb nedostali nemorální lidé. To je k smíchu - třeba v jedné velmi důležité profesi, kde by morálka měla být absolutně na prvním místě, v justici, dodnes pracují a soudí lidé, kteří svým působením za bolševika prokázali absolutní nemorálnost. A také samotných estébáků se tento zákon paradoxně vůbec netýká. Význam lustračního zákona byl přesně opačný. Byl to klacek, kterým bylo možno z veřejného života vyloučit lidi, nepohodlné organizátorů listopadového "převratu".

P. Lenc 21.12.2013 8:40

Re: selsky rozum

Máte pravdu, ale pravdu má i autor.Každý kdo se vědomně upsal věděl, komu se upisuje.

F. Matousek 21.12.2013 6:45

selsky rozum

napovídá, ze STB nebyla zádná organizace troubú, nybrz dokonale rízená zlocinecká banda. Domnívá-li se nekdo, ze dnes prístupné seznamy o necem vypovídají, je to  hlupák. To co dnes cteme, jsou ty seznamy, tech lidí, o kterych STB chtelo, abychom cetli !

Seznamy spolupracovníku, kterí neco znamenali a na kterych STB zálezelo, ty nikdy neuvidíme.

Je naprosto naivní se domnívat, ze by je STB nedokázala vcas zlikvidovat.