10.5.2024 | Svátek má Blažena


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Logické problémy multikulturalismu

Multikulturalismus je situace, kdy různé kultury existují v rámci jednoho státu, a to tak, že není usilováno o sjednocení těchto kultur do jedné kultury, ale naopak je podporováno jejich paralelní zachování či samostatný vývoj.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
MF 8.2.2006 7:49

Re: Ryze multikulturni spolecnost je predevsim striktne totalitni...v lepsim pripade muzeme hovorit o osvicene diktature

Perfektní. Ale hrůza co nás ještě čeká.
Aleš 8.2.2006 7:11

xenofobie a netolerance

 A to si autor opravdu myslí, že ve stále globalizovanějším světě  je možné vytvářet ostrovy "čisté české kultury" ? 
honzak 8.2.2006 7:03

nemožnost multikulturalismu

popsal již Jaroslav Hašek ve světoznámé scéně "sapér Vodička versus pan Kákonyi" (Szopronyi uczta 16). Zároveň ukázal, že pravou příčinou nesváru kultur je ženská, v tomto případě paní Etelka Kákonyiová, bytem tamtéž.
V našem reálném prostředí se propagátoři multikulturalismu diskvalifikují sami. Svými minulými i současnými činy a do nebe volající neschopností své vznešené ideje prakticky realizovat. 
Patrně budou spřízněni s patologickým grafomanem a utopickým socialistou Janečkem, který svými výpotky zamořuje minimálně páteřní datové sítě.
JM 8.2.2006 6:58

Re: LOGICKE PROBLEMY ANTIRASISMU

Pokud "soubor etnických znaků (jako barva kuze)" dle Vas, pane, automaticky indikuje "náboženství, morální pravidla, sociální charakteristiky, stravovací a hygienické návyky, různé zvyky a rituály, typické názory, atd", vítejte mezi rasisty. Položil jste velmi laciným způsobem rovnítko mezi multikulturalismem (jak jej vcelku správně, myslím, pochopil autor článku) a Vaším "antirasismem", takže vznikl blábol. Na tom by samozřejmě nebylo nic špatného, pokud by to nebyl nebezpečný blábol.
Loki_F 8.2.2006 5:33

Výborně, pane autore

Váš článek mi udělal opravdouvou radost.
Zásah přímo do černého. Zdravím. };-)
šakal 8.2.2006 5:08

...MIMOŘÁDNÉ!

Tenhle postřeh chválím zvláště, pane (7:- )) "Naproti tomu spolecnost kde kazdy jedinec (teoreticky) muze mit svoji vlastni kulturu prakticky potrebuje definovat naprosto vsechno."
68 8.2.2006 5:02

Re: LOGICKE PROBLEMY ANTIRASISMU

Jiří, tiskněte ted zase nějaké jízdní řády, ju?
Jiri Janecek USA 8.2.2006 3:56

Pojem multikulturalismu je sam o sobe nesmyslny

Multikulturalism je snad jediny zpusob jak prezit v globalni ekonomiji - to je prave ta tribal (doba kamena) mindset - ja a muj klan se ohradime - postavime zed - tomu se brani muslimove.
Multikulturalism je ziti ruznych kultur paralelne - nic noveho - chce to tolerance, mit zajem, rozhled. Jak to pracuje - New York, Seattle, Los Angeles, Miami - v nekterych mestech jako Miami je anglosaxon minority.
Kazdy kdo trochu cestoval a zil delsi dobu v jine kulture snad tento problem nema.
A kdo tento problem ma tak at se odstehuje do gheta, ohradi se ostnatym dratem, vypne media, a zije jako nekde se stredoveku. To se v americe da - jsou tady Amish a vselijake nabozenske sekty aka Waco, Texas - a muze se i stat presidentem.
Jaroslav 8.2.2006 1:18

Re: LOGICKE PROBLEMY ANTIRASISMU

Spravny prispevek. Hodnoty maji ruznou jvalitu a nikdy nejsou rovnocenne. Jak je ale zhodnotit? Jedine posouzenim, jaky maji vztah k praktickemu zivotu, jak jsou prospesne. Tak treba z naseho hlediska je kukltura australskych domorodcu velmi primitivni, jim ale pomaha prezit v drsnych podminkach centralnich pousti. Kdyby nas nekdo vysadil bez prostredku uprostred Australie, tak i s tou nasi vyspelou kulturou tamzahynem do tri dnu, protoze bychm nevedeli jak najit vodu. Lide zijici v tropech maji tmavou kuzi, je to potrebna obrana pred silnym slunecnim zarenim. Takze neni nadrazenosti jedne rasy nad druhou jaksi samo o sobe, ale pouze v konkretnich podminkach. Na to bychom meli pamatovat. Ten moderni relativismus je nabozenstvim lidi, linych premyslet.
Jiri Janecek USA 8.2.2006 1:09

LOGICKE PROBLEMY ANTIRASISMU

TI MUSLIMOVE V POROVNANI K CESKYM XENOPHOBUM A RASISTUM VYPADAJI STALE LEPE A LEPE.
Middle East - Jeruzalem - po staleti toleroval jina navozenstvi - az prisel vyvoleny stat Israel a najednou je tu boj civilizaci!
 
LOGICKE PROBLEMY ANTIRASISMU Antirasismus je situace, kdy různé rasy existují v rámci jednoho státu, a to tak, že není usilováno o sjednocení těchto ras do jedné rasy, ale naopak je podporováno jejich paralelní zachování či samostatný vývoj. Všechny rasy jsou považovány za rovnoprávné a stejně hodnotné, hodnoty uznávané lidmi jedné rasy nemají prioritu nad hodnotami lidí jiné rasy. Rasou se zde myslí soubor etnických znaků (jako barva kuze), náboženství, morálních pravidel, sociálních charakteristik, stravovacích a hygienických návyků, různých zvyky a rituálů, typických názorů atd. Z uvedené definice je vidět, že už pojem rasy je značně vágní a ideologie antirasismu by zde mohla být napadána, že se opírá o něco tak neurčitého. Nicméně asi každý ví o čem je řeč, když hovoříme třeba o křesťanské, islámské nebo čínské rase, a proto se nebudu věnovat kritice antirasismu v tomto bodě, zvláště když lze provést kritiku mnohem zásadnější.
Tato kritika tvrdí, že idea antirasismu je vnitřně rozporná a prázdná.
JK 8.2.2006 1:08

Je to slozite

Dobry clanek. Problem je, ze pojem "kultura" je vskutku vagni, kdekdo si ho vyklada po svem. Jednim z dulezitych prvku kultury je jeji vazba na prostredi, v kterem ta ktera spolecnost zije. Proto kultura Eskymaku je nezbytne jina nez kultura treba Papuancu. Pojem multikulturalismu je sam o sobe nesmyslny. Stejne jako treba multinabozenstvi. Existuji vedle sebe ruzna nabozenstvi a jedinec si muze pripadne zvolit to, ktere odpovida jeho duchovnim potrebam, tezko vsak byt katolikem a muslimem zaroven. Uvnitr spolecnosti mohou existovat ruzna nabozenstvi, ale nad nimi musi prevladat kultura tolerance, jinak bude ta spolecnosti zit v napeti a pripadne vaznem konfliktu. Stejne tak kultura je souborem mnoha ruznych hodnot, ale musi mit jednotici zaklad, coz je prave ta kultura. Dulezitou funkci kultury je pomahat jedinci i spolecnosti zit a uspesne prezivat v danem prostoru. V tomto smeru je i globalismus velmi nebezpecny, nebot nerespektuje lokalni specifika. Celou planetu muzeme nejlepe ochranovat tim, ze se starame dobre o svuj vlastni dvorek a nabadame sousedy, aby tak cinili i oni. Tam, kde kultura zdegeneruje, rozpadne se i spolecensky zivot a dojde k ohrozeni dane oblasti. Pokud ale nekde jinde zustane kultura zivotadarna, zustava tam i nadeje na celkovou obrodu.
Jiri Janecek USA 8.2.2006 1:06

LOGICKE PROBLEMY ANTIRASISMU

 
Tato kritika tvrdí, že idea antirasismu je vnitřně rozporná a prázdná.
Za prvé, myšlenka antirasismu je vnitřně rozporná v tom, když tvrdí, že v dané společnosti neexistuje a nesmí existovat nadřazená rasa. Totiž antirasismus se za takovou nadřazenou rasu sám vydává, když stanovuje určité uspořádání společnosti a přisuzuje si právo mluvit o rovnoprávnosti ras. A nejen vydává, tam kde získají stoupenci antirasismu politickou moc, prosazují svoje názory i mocí zákonodárnou i mocí výkonnou. Kdyby snad nějaký zastánce antirasismu tvrdil, že jeho myšlenky či hodnoty jsou rovnocenné jiným konkurenčním, nebylo pak ovšem jasné, proč bychom měli takovým myšlenkám či hodnotám dávat přednost před jinými, nebyly by totiž ani pravdivější ani lepší než jejich konkurence.
Za druhé, v rámci multirasní společnosti může existovat rasa, která popírá koncept antirasismu. Nicméně ideologové antirasismu přiznávají, že hodnoty a názory produkované touto oponující rasou jsou v dané společnosti platné, protože nemohou existovat hodnoty a názory prioritní. Což je ovšem opět logický spor, neboť se připouští pravdivost dvou protikladných výroků, tj. že antirasismus je i není správný zároveň.
 
Jiri Janecek USA 8.2.2006 1:04

LOGICKE PROBLEMY ANTIRASISMU

Za třetí, antirasismus se opírá o hodnotový relativismus, který tvrdí, že nelze objektivně dokázat nadřazenost jedněch hodnot nad druhými. Hodnoty jednoho člověka nestojí nad hodnotami druhého člověka, hodnoty jedné rasy nestojí nad hodnotami rasy druhé. Neexistuje nějaké vesmírné, mimolidské kritérium, které bychom mohli použít pro poměřování hodnot, které ten či onen uznává. Je třeba ale říci, že jsou zde dlouhodobě názory a to názory náboženské, že takové nezávislé měřítko či spíše arbitr existuje, a že se nazývá bůh. Je tedy vidět, že hodnotový relativismus je v podstatě ateistická doktrína a jako taková neslučitelná alespoň s některými náboženstvími, zejména pak monoteistickými jako je křesťanství, islám a judaismus. antirasismus je tedy ve své nejhlubší podstatě nekompatibilní s hlavními světovými náboženstvími. Logický problém je ale jinde, v hodnotově relativním systému sice nemůžeme říci, že jedny hodnoty jsou cennější než druhé, ale zároveň ani nemůžeme říci, že jsou si rovny! Schází nám totiž jakékoliv měřítko. A přeci multirasalisté často o rovnosti ras a hodnot hovoří. Jenže jestli jsme důslednými hodnotovými relativisty, pak musíme připustit, že když chybí ono měřítko či arbitr, tak může být, že hodnoty vlastně žádnými hodnotami nejsou a jejich hodnota se rovná nule. Výsledkem je tedy mravní nihilismus a hodnotové prázdno. A to všechno proto, že se po hodnotách a hodnotových systémech požaduje něco, co splnit nemohou a snad ani nesmí, objektivní platnost. Přitom každý vidí, že lidský svět je plný hodnot (nemyslím pouze mravní hodnoty), ale jejich hodnocení provádí každý sám, individuálně a subjektivně. Používá při tom vlastní hodnotový žebříček, vlastní měřítko a způsob měření, a je jenom logické, že považuje svůj hodnotový systém za prioritní.
Jiri Janecek USA 8.2.2006 1:04

LOGICKE PROBLEMY ANTIRASISMU

Někdo by mohl tvrdit, že výše provedená kritika je založena na vlastní, příliš vyostřené definici antirasismu a že může být i definice jiná, např. že antirasismus se pouze snaží, aby lidé různých ras k sobě byli tolerantnější, spíše diskutovali než válčili, že je třeba poznávat cizí rasy apod. Diskuse nad takovou definicí by byla dosti rozvleklá a obávám se, že by nakonec skončila u popisu něčeho, co je prostě rozumně spravovanou demokratickou společností, a pojem antirasismu by se tak stal nadbytečným.
Proč tady vlastně vedu tuto poněkud suchopárnou polemiku? Proč vyvracím ideje, které se dnes již málokdo odvažuje otevřeně hájit? Je to proto, že tyto ideje a jejich deriváty jsou často prosazovány v praxi. Jde o akceptaci různých absolutních pravidel jako „tolerance je lepší než netolerance“ nebo různé formy politické korektnosti až po změkčování práva na azyl. Vliv antirasismu může být obsažen i v politickém přesvědčení, že může existovat Evropa jako federální stát i když její součástí bude Turecko. Aktuálně pak vidíme v Evropě probíhat diskusi, zda-li je možné karikovat Mohameda či zda existuje nebo neexistuje islámský terorismus. Především politická korektnost je ovšem nutnou součástí praktického antirasismu, pomáhá totiž maskovat jeho rozpory, má za úkol zamezit rasovym střetům, respektive má za úkol zajistit, aby se o těchto střetech mlčelo a mlčelo se tak o neudržitelnosti určitého typu praktického antirasismu.
Na závěr bych tedy rád řekl: protože je myšlenka antirasismu neudržitelná od samého počátku, tj. je logicky sporná, nemůžeme doufat, že nám pomůže vyřešit problémy soužití s jinými rasami. Ukazuje se naopak, že logicky správnou variantou je hájit vlastní názory a hodnoty, popř. je i měnit, ne však mlčet nebo ustupovatm či výhýbat se konfliktu v domnění, že jde o princip vedoucí ke „šťastným zítřkům“.
Roman Lenský
Jiri Janecek USA 8.2.2006 0:59

multicultural society USA - a global World

USA, Canada, Great Britan - to jsou multicultural societies -
me to pripomina segregation clanek - WHITES ONLY - USA - z padesatych let
 
Tady se nadava na zabednene Muslimy
v Miami 70% domacnosti mluvi jinym jazykem nez English dale si dovoluji upravit tuto HLUBOKOU diskuzi jak by probihala v 50 letech - od zastancu rasismu
zalozak 8.2.2006 0:59

Ryze multikulturni spolecnost je predevsim striktne totalitni...v lepsim pripade muzeme hovorit o osvicene diktature

Toto je mimochodem jeden z podtextu ktery si mnoho pomylenych zastancu neuvedomuje na rozdil od architektu. Multikulturalismus, ve sve originalni podobe, je totiz realizace stareho vtipu ... kdyz se lidu politik nelibi , zmente lid...
 
Kultura je primarnim nositelem pravidel dle kterych se spolecnost ridi. Cim monolitejsi kultura tim mene psanych pravidel jest treba a tim vetsi podil na vychove a orientaci lidi maji tradice a rodina. V tom dobrem a bohuzel take v tom zlem.  Naproti tomu spolecnost kde kazdy jedinec (teoreticky) muze mit svoji vlastni kulturu prakticky potrebuje definovat naprosto vsechno.
 
Proto take, v dnesnich "multinarodni" a multikulturnich spolecnostech vznikaji normy i na veci ktere drive byly "samozrejme" v ramci uzsi a uzavrenejsi skupiny lidi. Prikladu jsou stovky od  predpisu na detska hriste, a definice tvar toalet a poctu toalet, prez definice prava kazdeho clena rodiny az po "extremy" jakym se muze zdat zakaz zvykani ci plivani. Tyto predpisy, v siroce multikulturni spolecnosti jsou totiz nutne. 
 
Idealni multikulturni spolecnost je striktne definovany totalitni rezim ktery v lepsim pripade muze mit formu "osvicene" diktatury.