19.5.2024 | Svátek má Ivo


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Lež jak věž

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Matoušek 11.3.2010 10:48

Slušovice

Slušovice byly trnem v oku jak totalitnímu režimu,tak Havlovi.Havel viděl ve Slušovicích a Čubovi tolik nitek a nití,že by musela být ve Slušovicích tkalcovna.On Havel žádný svatoušek nebyl co se týče jeho korektnosti.Před volbami tehdy zlikvidoval Bartončíka,Dubčekovi slíbil rukou podáním že další období prezidentské nebude kandidovat a posílí kandidaturu Dubčeka.........Ono těch nekorektností v jeho případě bylo až moc.

E. Vitásek 11.3.2010 11:00

Re: Slušovice

Ještě bych Vás doplnil, že naprosto ničemu jako pomocný dělník, bez odborného vzdělání nerozuměl, při čemž si to nepřipouštěl a rozhodoval o všem. Zlikvidoval zbrojovky, aby později volal po ozbrojených zásazích a těch nesmylů bylo a jen namátkou, třeba když nazýval naše domovy králikarnámi a nyní se mnozí bojí, že i o ty králikárny  příjdou, no bylo toho nekonečně.

Pozor tím nechci snížovat jeho postoj vůči totalitnímu režimu, kdy my ostatní jsme se báli o to málo co jsme měli a proto jsme drželi huby.

P. Boublíková 11.3.2010 9:32

No, ten úžasně prosperující podnik

fungoval i tím způsobem, že člověk odpovědný za kvalitu mléka klečel na kolenou před vedoucí kontrolní laboratoře (v Brně) a se slzami v očích ji prosil, aby zfalšovala výsledky laboratorního rozboru a uznala vzorek jako nejvyšší kvalitu, že v opačném případě přijde o zaměstnání....

R. John 11.3.2010 9:41

Re: No, ten úžasně prosperující podnik

Doufám, že soudružka to znovu "přeměřila" aby náhodou omylem nenabourala úspěchy pětiletky a nepodkopala tábor míru.

V. Novák 11.3.2010 9:42

Re: No, ten úžasně prosperující podnik

No - a neměl snad? Byl zodpovědný, svou práci nezvládal - tak měl letět.

Ve Slušovicích se to dělo i za socíku. ostatním to přinesl až kapitalismus. Tedy těm neprivilegovaným.

M. Matoušek 11.3.2010 10:50

Re: No, ten úžasně prosperující podnik

Paní Boublíková,že vy ste byla zaměstnankyní té laboratoře?Nebo jste dokonce o kvalitě mléka přímo rozhodovala?Ježíši to jsou žvásty......

P. Boublíková 11.3.2010 11:53

Re: No, ten úžasně prosperující podnik

Ne, byla to moje bývalá spolužačka... docela slušně z té slušovické "kvality" prosperovala:-)

Čili jestli to někdo z toho mého původního příspěvku nepchopil, Slušovice byly proto tak dobré, že se jiná možnost zkrátka nepřipouštěla - ať to stojí, co to stojí.

P. Boublíková 11.3.2010 11:57

Re: No, ten úžasně prosperující podnik

P.S. Jinak o kvalitě mléka nikdo nerozhoduje, tak buďto je nebo není podle nějakých norem...

R. Langer 11.3.2010 9:03

No,

tak komu věřit?

R. Kříž 11.3.2010 11:41

Re: No,

no, prece grafikovi z MF, ten mel palec na tepu dejin...

E. Vitásek 11.3.2010 8:56

Děkuji za článek

Pan Čuba byl velmi schopný a jestliže něčeho dosáhl za SOCIALISMU, bohužel musel se tak zvaně angažovat. Ano měl možnost sednout k pivu a hloupě žvanit, kdyby on to řídil, tak by byl ráj na zemi. A předpokládám, že jste všichni tyto  mudrlanty zažili. Po 89 tuto možnost dostali, ale proč mají holé zadky, jako před tímto datem? Což jim ale nebrání dále sedět u piva a nadále připitoměle žvanit, protože oni nejlépe vědí co by měl udělat prezident, předseda vlády a jak oni by vyřešili obratem ruky krizi atd. 

Mého spolupracovníka zavřeli na čtyři roky, když začal vozit ze západu komponenty a skládat z nich  počítače a nic nepomohly svědecké výpovědi zástupců podniků, jak jim počítače pomohly úkoly pětiletého plánu splnit za čtyři roky. Nedovoleně podnikal a basta!

V naší zemi se úspěch neodpouští. Bylo to za socialismu a je to i dnes.

M. Matoušek 11.3.2010 10:52

Re: Děkuji za článek

On to dovážel bez povolení?A platil alespoň clo a daň?Nebo to byl dovoz jaký dnes praktikují v mnoha případech vietnamští trhovci??

V. Novák 11.3.2010 11:18

Povolení dostat nemohl,

protože jako soukromník samozřejmě nesměl vyrábět počítače. Protože podnikal načerno, nemohl platit clo ani daň - takže byl snadno k zavření.

Čuba někde tvrdil - když už kolem zuřila perestrojka nebo aspoň přestrojení (slovensky prekabátenie) a pustili ho do televize, že zřízení výroby TNS znamenalo práci několika právníků po dva nebo tři roky. Obíhání ouřadů, vysvětlování, že to není zakázané, že když není zakázané, tak se to smí, že tenhle ouřada je oprávněn, že nic proti ničemu...

602. ZO Svazarmu to hnala přes společenskou organizaci, Čuba přes JZD, soukromník neměl šanci.

R. Kříž 11.3.2010 11:44

Re: Děkuji za článek

jojo, to mate slusovice, desta decin... vsichni ti geniove socialistickeho prosperujiciho podniku nejak nedokazali, ze to (za rovnych podminek pro vsechny) dokazou...

V. Novák 11.3.2010 13:29

Re: Děkuji za článek

Čubu vykopli, že si sami poradí líp.

Neporadili.

J. Petrovický 11.3.2010 8:32

Dvojí metr.

Pamatuji se na porevoluční akci podporovanou panem Havlem proti slušovickým limonádám v prvních PET lahvích  u nás s výzvou ,aby byly tyto lahve vozeny do Slušovic panu Čubovi zpět,neboť ohrožoval ekologii. Po krátké čase se k nám začaly dovážet nápoje ve stejných obalech ze zahraničí  v několikanásobném množství i s reklamou, ale bez výzvy.

K. Kužel 11.3.2010 7:33

Zajímavý odkaz..

na historii JZD Slušovice:

http://sik.blog.idnes.cz/c/48490/Slusovice-fenomen-nebo-temne-stiny.html

J. Mrázek 11.3.2010 7:04

Jeden odkaz na článek související v mwm.cz

Tam je o Slušovicích dost hutný článek včetně vyděrače Žáka a milionu dolarů, který požadoval, aby se nevěnoval Slušovicím a další, dost děsivá fakta. V této souvislosti si nelze nepoložit otázku o panu Havlovi, jestli byl b...... nebo navedenej, byť obojí jeho image tristně degraduje.WM magazín, měsíčník, kolem 17. vycházející, dvojčíslo  95/96 a název článku je  Slušovický fenomén.Hezký den.

J. Veselý 11.3.2010 6:57

No ale ...

Jen mi nejde do hlavy když byl trnem v oku proč mu třeba umožnili vyrábět počítače. Firma kde jsem pracoval musela nakoupit počítače TNS za naprosto nehorázný peníz, za který by bylo možná více jiných. Když si srovnám jak jiné aktivity režimu nevhodné byly zastaveny radikálně a rychle a tady to fungovalo nemohu souhlasit s tím že by nebyl s režime  minimálně v souladu.

R. Kříž 11.3.2010 11:46

Re: No ale ...

no to vite... proste kdyz byl bolsevikovi nekdo trnem v oku, tak bolsevik jen bezmocne skripal zubama a maximalne tak poslal nejakou tu kontrolu....

K. Kužel 11.3.2010 6:40

Kacíř Čuba

Dovolil si opravdu dost, za bolševika bylo přesně dáno, kolik procent nezemědělské výroby smí družstvo provozovat. A Fr. Čuba to překračoval na celé čáře. Dělali kdeco a slušně na tom vydělávali. A to bylo komančům trnem v oku. Čuba byl pořád jednou nohou v kriminále. Došlo k absurditě, že se jej zastávali sověti, že soudruh Čuba dokázal vybudovat prosperující JZD v nepříznivých přírodních podmínkách. Koncem osmdesátých let adaptovali kravín na montovnu počítačů s vlastním systémem TNS (Ten Náš Systém)!

SciFi o budoucnosti klanu Čubových. http://karelkuzel.blog.idnes.cz/clanok.asp?cl=127851

V. Novák 11.3.2010 9:52

Proč absurdita?

Od nástupu Gorbačova - připomínám duben 1985 - byl SSSR výrazně progresivnější než gerontokracie v satelitech. Nejen u nás - i Honecker nebo Živkov by si oddechli, kdyby sovětští soudruzi Gorbyho odstranili. Jenže ti kovaní už odpovídali vtipu z doby Černěnka "Soudruzi, kteří můžete, vstaňte! Přinášejí politbyro..." a starali se spíš o vlastní prostaty než o světovou revoluci.

Jak v Polsku, nevím, tam už byli nejspíš smíření a našlápnutí, Kádár dělal perestrojku 20 let tak opatrně, že si toho nikdo nevšiml a Karpatský Genius si nejspíš gratuloval, že dělal politiku "daleko od Moskvy". Což mu bylo v 89. platný jak ten zimák, co ho v něm zastřelili.

Pro Gorbyho byly Slušovice příkladem, že socialistické družstvo může prosperovat a dá se rozumně řídit. Pro plyšákové revolucionáře nejspíš taky - a tak muselo být zlikvidováno. Což se stalo.

J. Adler 11.3.2010 1:23

je, je, kdybyste jen tusil, jak nerad s vami nesouhlasim

ale aspon castecne musim. Nevim, jak na tom pan Cuba byl s rezimem, nemam nejmensich pochyb, ze to byl clovek velice sikovny, ale pravdou je, ze Slusovice byly ukazovany vsem statum RVHP jako dukaz toho, ze komuniste umoznuji druzstvum takovou uzasnou prosperitu. A vim take zcela jiste, ze se s delegacemi a to nejenom RVHP, ale i odjinud - tedy i ze "zapadu" (opet ten dukaz) ve Slusovich netrhly dvere. Jak rikam, nevim, jak si na tom pan Cuba stal s rezimem jinak, ale ze jeho druzstvo bylo pouzivano jako exponat, je jiste a navic mam pocit, ze kdyby byl rezimu "trnem v oku", tak by to rezimu netrvalo dlouho, aby trn chirurgicky z oka odstranil.

S. Vaněček Šauerová 11.3.2010 6:48

Trn v oku - člen ÚV KSČ, signatář smlouvy o spolupráci s I. správou StB,

v poslední době, jak sám o sobě sdělil, zemědělský poradce Hugo Chaveze; člověk, který byl tak skvělým manažerem, že takřka všechny nástupnické podniky JZD AK Slušovice skončily v konkursu (viz OR), mamutí majetek družstva rozkraden, kompletní slušovický archiv vypálen, Čubův ekonomický náměstek Kovařík vyletěl do povětší i se svým Mercedesem. František Čuba unikl trestu (jako v ČR mnozí jiní), to nic ale nemění na tom, že šlo o klasický "tunel", jeden z prvních u nás, možná modelový případ, podle něhož následně postupovali i další vykukové, jež jsme nebyli schopni, možná ani nechtěli třestně postihovat.

Jistě, výkony JZD byly ve své době mimořádné, mimořádné ale byly i dotace, které družstvo polykalo. Podnikalo v podmínkách, které neměl  ž á d n ý  j i n ý  zemědělský podnik ve státě. Zastřešoval jej Čuba jako člen ÚV KSČ, dále vedoucí X. (zemědělského) odd. ÚV KSČ Miroslav Zajíc a v posledních letech i vedoucí XIII. odd. (odd. státní administrativy) Rudolf Hegenbart. Krom toho měly Slušovice "vlastního" náměstka ministra zemědělství (pro investice), který - jak známo - byl dosazen do zmíněné funkce právě proto, aby účinně prosazoval zájmy agrokombinátu. Vše se stabilizovalo nástupem Milouše Jakeše do funkce (gottwaldovská klika).

Sylva Vaněček Šauerová

P.S.: Pan J. Adler to napsal velmi dobře. "Výkladní skříň socialismu", delegace zemí RVHP jak na běžícím pásu, vždyť tohle si přece pan Ondřej Neff musí pamatovat, průběžně o tom informovaly všechny noviny. Že by tohle nevěděl ? A nepřipadá mu srovnání s gottwaldovskou podnikatelskou legendou vůči Tomáši Baťovi poněkud ... no, řekněme ... mimo mísu ??

J. Mrázek 11.3.2010 7:07

Omyl , přečtěte si článek v čísle95/96 WM magazínu a PAK...

Slušovice se skřípěním zubů "prošly" až po návštěvě Gorbačova....do té doby tam chodila kontrola za kontrolou...

S. Vaněček Šauerová 11.3.2010 7:50

Ano. A stejně rychle zase byly odkládány, na pokyny z nejvyšších míst,

to bylo přece již v r. 1990 zdokumentováno. S Gorbačovem to nemělo společného nic. Zato však s nástupem Milouše Jakeše do funkce, jak jsem napsala shora.

Dělat dnes z Čuby jakéhosi "disidenta" bývalého režimu je komické. Čuba vždy byl kovaný komunista, člen strany od studenstkých let, strávil v ní 35 let. Byl členem předsednictva a pléna OV KSČ a nakonec i členem ÚV KSČ, komunisty byl od r. 1962 průběžně vyznamenáván (to asi proto, že s nimi měl takové obří problémy ?).

Není překvapující, že je Čuba dnes ikonou Zemanovy strany. Tomu ostatně nevadí ani pánové Zbytek či Šlouf.

Žasnu jen nad tím, co dnes dokázal napsat O. Neff.  V titulku píše : Lež jako věž.  Tady se ovšem nemýlí.

V. Novák 11.3.2010 11:23

Kdyby byl disident,

tak mohl leda na sebe prásknout podpisem Charty, že je. Nic jiného by nedokázal - jako ostatně všichni disidenti dohromady.

Čuba ukázal, že i v rámci socialismu se dá podnikat - měl na to právní oddělení, které fungovalo úplně jinak než v jiných podnicích i družstvech. A nebyly jenom Slušovice, jenom ta jiná družstva nepodnikala v něčem tak výrazně vyčnívajícím jako počítače.

J. Petrovický 11.3.2010 8:08

Re: Trn v oku - člen ÚV KSČ, signatář smlouvy o spolupráci s I. správou StB,

Celkem jsem Váš příspěvěk do diskuze bral až do doby než jsem si přečetl o tom jak bylo slušovické družstvo dotováno.Až tady jsem jsem poznal, že si vymýšlíte a uvádíte nepravdy.

S. Vaněček Šauerová 11.3.2010 8:23

Opravdu, pane Petrovický ?

Já jsem jako pracovnice MZVž ČR ty dotace administrativně zpracovávala, procházely mýma rukama. To je ale jedno, tohle přece na mém příspěvku nebyla ta nejpodstatnější věc. O dotacích pro Slušovice není ani čl. pana Neffa. Ten je o tom, že Slušovice nebyly výkladní skříní socialismu. A proti falšování historie je třeba zdvihnout hlas. Vždycky.

R. Kříž 11.3.2010 11:40

Re: Opravdu, pane Petrovický ?

ja jen zasnu, jak uplne vsichni, vcetne pana neffa (z pozice grafika v MF mel jiste velmi dobry prehled o tom, jak to chodilo mezi verchuskou), vedi uplne presne, jak to bylo - lepe nez ti, kteri byli skutecne u toho (jako asi trochu vy).

diky vam za vas  prispevek i nazor na falsovani historie.