21.6.2024 | Svátek má Alois


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Kultura coby pramen politiky

Stručné a výstižné bonmoty o principech politiky jsou většinou dost staré. Většinu pravidel, kterými se politika řídí, objevily už generace před námi, protože lidská povaha se napříč plynoucími věky zas tak moc nemění. V 21. století jich vzniká jen málo. Ale když už vzniknou, jsou důležité a vyplatí se nad nimi meditovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 5.5.2020 13:57

Právě že směřování není dáno předem, třeba fotovoltaika je výsledkem svobodného konstatování, že uhlí smrdí a bohdá někam dospějeme svobodným konstatováním, že FV tak úplně nefunguje. Směřování je dáno buď zákonem nebo všeobecným přesvědčením, ale právě a jedině skrze svobodu slova lze ten zákon či všeobecné přesvědčení změnit.

V. Petr 5.5.2020 13:54

Obligátní otázka, KDO bude rozhodovat o tom, které názory jsou správné?

V. Petr 5.5.2020 13:53

Mající doktorát z ekonomie...

P. Brich 5.5.2020 13:29

Jak už jsem napsal, Nova a Prima v mezích zákona si za své peníze mohou dělat, co chtějí. Vysílají do veřejného prostoru, ale jako veřejné se na rozdíl od ČT neoznačují. Na svou propagandu, na rozdíl od ČT, od Vás nevymáhají peníze.

P. Brich 5.5.2020 13:22

Za své peníze si doma soukromá firma může dělat, co chce. Nesmí omezovat svobodu jiného.

Pokud se deklaruje jako veřejná společnost a cenzuruje na svých stránkách, není to veřejná společnost, ale soukromý propagandista. A lze ji takto veřejně označovat. Nelze jí to ale zakázat. Jediné (a i může být účinné) - ignorovat.

Bičování zaměstnanců je jiná váhová kategorie.

Z. Lapil 5.5.2020 13:11

To vražda taky, a taky zákaz nefunguje.

Což je to, co se pokouším říct: zákaz ničemu nezabrání. Buď nepomlouváte/nevraždíte/nejedete 90+, protože "se to nedělá", nebo to uděláte a zkusíte nenechat se chytit.

P. Brich 5.5.2020 13:09

Chce-li sníst šišku salámu, nesmíte se zahltit velkými sousty.

R. Vacek 5.5.2020 13:09

Svoboda vyjadřování nemusí vypadat dobře ani na tom západě - klidně to tam může být horší než v "totalitách". Svoboda slova má sloužit k tomu, aby mohly být zvažovány různé varianty a aby se dala možnost i jejich realizaci, kde teprve se ukáže, která varianta je ta správná. A na západě sice může každý plácat co chce, ale jednotné směřování společnosti je dáno předem - např. fotovoltaika ano, jádro ne. Multikulturní společnost ano, uzavřenost společnosti ne. Integrace sociálně znevýhodněných dětí do běžných tříd ano - zvláštní školy ne. Podpora BIO příštipkářů ano, genově modifikované plodiny ne.

A možná, že tato jednotná politika nad ukecaným davem je pak škodlivá a vedoucí k ztrácení vlivu západu ve světě.

P. Brich 5.5.2020 13:04

Jestli se nemýlím, pomluva je trestný čin.

R. Gramblička 5.5.2020 12:52

to tvrzení by mělo opodstatnění pouze v libertariánské společnosti, nikoli v našem korporátním socíku.

P. Brich 5.5.2020 12:48

Společnost je taková, jací jsou jednotlivci. A proto jednotlivci se musí svobodně projevovat.

Teprve Marx to postavil z hlavy na nohy:-)))

P. Brich 5.5.2020 12:42

Nechlubte se tu stále tím, že jste nalétl na jistotu desetinásobku! Je mi Vás líto, vachmajstře putimské četnické stanice.

P. Brich 5.5.2020 12:38

Nejspíš asi před jedničkou.

Z. Lapil 5.5.2020 12:22

Dobrá otázka, bez ironie. Problém Číny a Ruska vidím v tom, že jsou závislé na osobě šéfa. Připouštím, že Putin a S-Ťin Pching to dělají dobře, ale co s nimi, kdyby to dělali špatně? Když prohlásíte Obamu nebo i tu von der Leyen za neschopného lumpa, nikdo vám hlavu neutrhne, ale u komunistů obecně a v Číně zvlášť si nikdy nejste jist, jestli na vás nepošlou tanky nebo aspoň policajty. A Rusko reprezentované Putinem vydalo mezinárodní zatykač, protože se mu nelíbí odstranění sochy.

Z. Lapil 5.5.2020 12:00

No právě.

R. Vacek 5.5.2020 11:49

Myšlenka výhodnosti svobodného šíření každého nesmyslu dnes ale dostává trošku nafrak v konfrontaci s nesvobodou v Číně. Kdy by Čína více vzkvétala? Za současného systému, nebo za systému svobody slova? A obdobně i v případě Ruska - Za svobody Gorbačova a Jelcina, nebo za "nesvobody" Putina?

I. Polák 5.5.2020 11:47

Ano to taky nechápu, ani jsem to nechtěl psát.

Ale sám jsem z Prahy 6...

M. Koutný 5.5.2020 11:43

Svět nebude lepší, ale naopak horší, a to hned z několika důvodů. Například proto, že teorie ploché Země nebo neexistence šoa se budou šířit dál, ale potajmu, bez možnosti polemiky, bez kontroly, zda už nepřerůstají ve výzvu ke zločinu. Navíc opředeny pověstí "nepohodlné pravdy", kterou někdo umlčuje, stanou se o to lákavějšími pro všechny milovníky konspiračních teorií, chronické rebely, ale i pro naivní bulíčky, kteří si jimi budou budovat nimbus odbojářů.

M. Miky 5.5.2020 11:41

Ten příměr s hřištěm a velkým vápnem je naprosto přesný. Jenom bych jako aktivní hráč upřesnil: Uhrát remízu lze jen v případě, že zápas trvá jen 90 minut + nastavení, což zde ovšem neplatí.

V. Halašta 5.5.2020 11:27

Tak. Pokud slyším neustále nářky na zaujatost zprvodajství ČT měli ti kritici stejně kriticky zhodnotit i soukromé stanice NOVA a Prima, které mají koneckonců dvojnásobnou sledovanost zpráv.

V. Halašta 5.5.2020 11:24

Já zase nechápu, že někdo se vrtá v Řeporyjích, když má klasický příklad v premiérovi.

P. Aron 5.5.2020 11:08

Hezký článek. Otázka je co s tím a proč tomu lidé podléhají stále znovu. Teď se hrne do vysoké politiky Pavel Novotný. Upřímně nechápu, jak si ho mohli Řeporyjci zvolit.

Z. Lapil 5.5.2020 10:48

Když tak o tom dumám: místo slova lež použijme slovo pomluva a zjistíme, že věc je dávno vyřešena: pomlouvač je lump, ale zakázat pomluvy, to nefunguje.

Mně se taky nelíbí, když se v prostoru pohybují polopravdy, ale co nadělám? Nebo vás snad napadá způsob, jak je ve velkém identifikovat a zakázat?

Znáte to: lež oběhne svět dřív, než si pravda stačí obout boty. Z jiné strany Vysockij/(kupodivu) M. Dvořák: "Jistěže nakonec ve světě zvítězí pravda, ale až dokáže to, co dokáže lež". Kdyby někdo neznal, tak v podání autora českého textu zde: https://www.youtube.com/watch?v=cXAfne8QTgk

P. Aron 5.5.2020 10:48

Zase skvělý článek Mariana Kechlibara. Přiznám se, že mě hrozně vytáčí, když pravicový volič řekne, že FB může mazat a cenzurovat jak chce, protože je soukromá firma. Jejich libertariánství je zcela mimo. To by také soukromá firma mohla své zaměstnance podle nich asi trestat za prohřešky bičováním ?

P. Aron 5.5.2020 10:46

Přesně tak !

Z. Lapil 5.5.2020 10:32

Bodejť. To by bylo, aby mi někdo rozkopával bábovičky nebo dokonce propichoval sociální bublinu.

:-)

Z. Lapil 5.5.2020 10:29

To je úplně stejné, jako byste řekl, že Reagan byl chlap a Thatcherová ženská. Politik je od toho, aby dělal politiku, nikoliv od toho, aby ukazoval vysvědčení či přirození.

Z. Lapil 5.5.2020 10:25

Ano. A proto je nutné zastat se toho, kdo je ekonomicky nebo dokonce právně, včetně vláčení v novinách, postihován za vyslovení názoru. Viz do omrzení opakované "nesouhlasím, ale hájím vaše právo...".

Je společensky prospěšné, aby každý mohl bez postihu vyjadřovat své názory, protože: "jo, to že protinožci chodí po světě hlavou dolů, je evidentní pitomost, ale přeci jen - kdyby dole bylo uprostřed té koule, jíž podle vašeho rovněž evidentně pitomého názoru Země je - ono by to fungovalo".

Osobně člověka hájícího plochou zemi a vlastně i neexistenci plynových komor ochotně označím za idiota (toho "komorového" dokonce za nebezpečného idiota), ale lump to není ani náhodou.

Cvičná otázka: v čem bude svět lepší, zakážu-li a smažu třeba weby o ploché Zemi? Stejná otázka platí i pro ten holokaust, ale to je hodně emotivní téma, to bychom se mohli i poprat a to asi ani jeden z nás nechce..

R. Polášek 5.5.2020 10:25

Souhlasím, to je bez diskuze.

Jenže ve veřejném sektoru, když se vysloví lež, tak obvykle se hned dostane k tomu, koho se týká a ten to může hned v zárodku uvést na pravou míru. totéž v soukromém sektoru, pokud je propojen s veřejným, jenom trochu pomaleji.

Pokud je ale soukromý sektor oddělen, tak se lež šíří v sociálních bublinách a nakonec se dostane k tomu, koho se to týká, až když z těch sociálních bublin "přeteče". To už ale lež vyznává spousta lidí, je velmi silná, spousta lidí ji už považuje za pravdu a je velmi obtížné až nemožné takovou lež uvést na pravou míru.

Je to v podstatě obdoba toho, jak dříve měl totalitní stát kontrolu nad sdělovacími prostředky a úspěšně masíroval obyvatele propagandou, takže většina obyvatelstva těm lžím uvěřila.

P. Kubáč 5.5.2020 10:13

Hezký článek. Pravicová sféra bohužel přitahuje lidi s autistickou mentalitou, kteří vzdychají po liberálním klimatu Ameriky 18. století, ale současný oligopol státní správa + korporace je nechává zcela klidnými ( dokud stát nezvedne daně o 0,001-nic )