18.6.2024 | Svátek má Milan


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Kultura coby pramen politiky

Stručné a výstižné bonmoty o principech politiky jsou většinou dost staré. Většinu pravidel, kterými se politika řídí, objevily už generace před námi, protože lidská povaha se napříč plynoucími věky zas tak moc nemění. V 21. století jich vzniká jen málo. Ale když už vzniknou, jsou důležité a vyplatí se nad nimi meditovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Aron 5.5.2020 11:08

Hezký článek. Otázka je co s tím a proč tomu lidé podléhají stále znovu. Teď se hrne do vysoké politiky Pavel Novotný. Upřímně nechápu, jak si ho mohli Řeporyjci zvolit.

V. Halašta 5.5.2020 11:24

Já zase nechápu, že někdo se vrtá v Řeporyjích, když má klasický příklad v premiérovi.

V. Petr 5.5.2020 14:01

Premiér je v celku úspěšný premiér...

V. Halašta 5.5.2020 14:11

" „lžou, jako když tisknou“. Dělají to proto, aby vypadali před veřejností lepší, než ve skutečnosti jsou. Své jednání, si přitom ospravedlňují osobitým vnímání práva. Kritériem je pro ně totiž pouze být zvolen, nebo jmenován do funkce. Čertovo kopýtko je v tom, že tím své okolí povzbuzují k témuž, a tak se záhy v celé společnosti začnou uplatňovat ty nejhorší lidské instinkty."

Jo, v tomhle je fakt úspěšný.

I. Polák 5.5.2020 11:47

Ano to taky nechápu, ani jsem to nechtěl psát.

Ale sám jsem z Prahy 6...

R. Polášek 5.5.2020 8:03

Já myslím, že na evropském kontinentu zas takové zpoždění nemáme. Docela určitě tady je zpoždění, co se týká chápání soukromého sektoru ve smyslu čistě jen kultuty svobody slova.

Ale co se týká chápání soukromého sektoru komplexně jako veškeré činnosti té osoby, coby komplementární doplněk k veřejnému sektoru té osoby, tady bych řekl zpoždění je jen malé.

Konkrétně náš předseda vlády pan Babiš.

Babišovce chápu jako skupinu lidí, kteří jeho soukromý i veřejný sektor považují za úplně propojený, maximálně oddělený jen nějakou formální hranicí. Proto nemají a nikdy neměli problém s tím, že Babiš jakožto úspěšný podnikatel využíval pro prosperitu svých podniků všechny zákonné možnosti až na hranici jejich zákonnosti. S tímto vědomím ho volili už když do politiky vstoupil poprvé a dokud neudělá významnou chybu, se neobjeví někdo, kdo je v tom lepší nebo dokud ho to nepřestane bavit, tak ho budou volit i nadále.

Antibabišovce naopak chápu jako skupinu lidí, kteří ve vztahu k Babišovi nezbytně nutně musí mít jeho soukromý a veřejný sektor oddělený tvrdou neprostupnou hranicí. Jedině tak je totiž současně možné akceptovat současnou babišovu pozici ve vedení státu a současně akceptovat ona nařčení až výmysly rozdmýchávána babišovou opozicí. Kdyby ta tvrdá hranice mezi soukromým a veřejným sektorem u těchto lidí neexistovala, nastalo by něco takového, jako je v elektrických obvodech zkrat. Prostě záblesk, jiskry, něco třeba i shoří, vyhozený jistič a nic nefunguje.

R. Polášek 5.5.2020 8:05

Oddělený soukromý sektor tak funguje jako zásobárna potencionálně snadno zneužitelných polopravd, fám a lží, protože taková polopravda či rovnou lež v odděleném a přehlíženém soukromém sektoru, při troše šikovnosti manipulátora bude nepozorovaně pučet a růst, dokud nedosáhne takové síly, že se stane nezničitelnou. Potom stačí pouze šikovně překlopit tu lež do veřejného prostoru a najednou je tady veřejná síla, které se čelí jen obtížně. V tomto smyslu si myslím, že EU zas tak pozadu není.

Z. Lapil 5.5.2020 9:59

Svoboda soukromého názoru je nutná. Proč? Protože PŘESNĚ to, co jste napsal o soukromém sektoru, platí i v tom veřejném: při troše šikovnosti manipulátora se stokrát opakovaná lež stane pravdou.

R. Polášek 5.5.2020 10:25

Souhlasím, to je bez diskuze.

Jenže ve veřejném sektoru, když se vysloví lež, tak obvykle se hned dostane k tomu, koho se týká a ten to může hned v zárodku uvést na pravou míru. totéž v soukromém sektoru, pokud je propojen s veřejným, jenom trochu pomaleji.

Pokud je ale soukromý sektor oddělen, tak se lež šíří v sociálních bublinách a nakonec se dostane k tomu, koho se to týká, až když z těch sociálních bublin "přeteče". To už ale lež vyznává spousta lidí, je velmi silná, spousta lidí ji už považuje za pravdu a je velmi obtížné až nemožné takovou lež uvést na pravou míru.

Je to v podstatě obdoba toho, jak dříve měl totalitní stát kontrolu nad sdělovacími prostředky a úspěšně masíroval obyvatele propagandou, takže většina obyvatelstva těm lžím uvěřila.

Z. Lapil 5.5.2020 10:48

Když tak o tom dumám: místo slova lež použijme slovo pomluva a zjistíme, že věc je dávno vyřešena: pomlouvač je lump, ale zakázat pomluvy, to nefunguje.

Mně se taky nelíbí, když se v prostoru pohybují polopravdy, ale co nadělám? Nebo vás snad napadá způsob, jak je ve velkém identifikovat a zakázat?

Znáte to: lež oběhne svět dřív, než si pravda stačí obout boty. Z jiné strany Vysockij/(kupodivu) M. Dvořák: "Jistěže nakonec ve světě zvítězí pravda, ale až dokáže to, co dokáže lež". Kdyby někdo neznal, tak v podání autora českého textu zde: https://www.youtube.com/watch?v=cXAfne8QTgk

P. Brich 5.5.2020 13:04

Jestli se nemýlím, pomluva je trestný čin.

Z. Lapil 5.5.2020 13:11

To vražda taky, a taky zákaz nefunguje.

Což je to, co se pokouším říct: zákaz ničemu nezabrání. Buď nepomlouváte/nevraždíte/nejedete 90+, protože "se to nedělá", nebo to uděláte a zkusíte nenechat se chytit.

P. Brich 5.5.2020 14:18

Základy jsou ve výchově.

Z. Lapil 5.5.2020 14:20

Tak. Slušnost je i mé oblíbené slovo.

Z. Lapil 5.5.2020 10:02

P.S. nakonec jednomu stejně nezbyde, než začít myslet a udělat si názor svůj. Často vycházející z toho, kdo z "primárních hlasatelů" mi přijde důveryhodnější.

P. Brich 5.5.2020 14:16

A k tomu slouží svoboda slova, životní zkušenosti a též vzdělání postavené na logickém myšlení.

L. Téma 5.5.2020 7:16

živit se žvaněním je asi fajn, že?

R. Lávička 5.5.2020 7:24

Zkuste napsat souvislý článek o něčem co by mělo hlavu a patu.Asi by to bylo zajímavé.

P. Zinga 5.5.2020 9:33

Trottle, kdes přišel na to, že pan Kechlibar se živí žvaněním? To už ti onanista Janda nemohl vymyslet blbější nicku,oude?

V. Povolný 5.5.2020 15:30

Tématiko, co vám vlastně na Kechlibarovi vadí? Že je schopen napsat smysluplný článek? Že má jiné politické názory než vy? Že se tím živí - tady jste ale vedle.

Tak zkuste napsat něco sám. Uvidíte, jestli se vám penízky pohrnou a jestli to bude fajn.

J. Sedlář 5.5.2020 18:45

Neodbíhat od tématu. Zabývat se na jaké téma je článek a ne jak jeho autora vydí Téma. Jde-li Vám o to KDO píše více nežli CO píše, pak doporučím "rady" zdejšího tro(t)lla Viktorína.

F. De Winter 5.5.2020 7:04

Naprostý souhlas pane Kechlibare.

J. Nevrkla 5.5.2020 7:57

Přesně tak. Je třeba se cenzuře aktivně bránit, dodávat lidem odvahu. Nebo nám tu brzy vznikne nějaký korporatni socialismus, fašismus.

P. Lenc 5.5.2020 9:08

Ten už nějakou dobu vzniká, bohužel.

R. Vacek 5.5.2020 6:23

Vyjadřovat svobodně své názory si může dovolit jen ten, kdo je ekonomicky nezávislý. Obvykle lidé neříkají své názory, ale takové názory, které jim neuškodí, popřípadě pomůžou. Proto někdo zvládl chválit nacismus, později komunismus a na stará kolena se z něj stal demokrat.

A otázkou je, jestli je pro společnost lepší, aby každý mohl bez postihu vyjadřovat své názory, nebo jenom názory pokládané za správné.

L. Téma 5.5.2020 7:13

Názory jsou kecy, prdy. Činy dělají člověka

J. Jurax 5.5.2020 21:26

Ano.

Pak ovšem i tento Váš názor je tedy kecoprd.

Z. Lapil 5.5.2020 10:25

Ano. A proto je nutné zastat se toho, kdo je ekonomicky nebo dokonce právně, včetně vláčení v novinách, postihován za vyslovení názoru. Viz do omrzení opakované "nesouhlasím, ale hájím vaše právo...".

Je společensky prospěšné, aby každý mohl bez postihu vyjadřovat své názory, protože: "jo, to že protinožci chodí po světě hlavou dolů, je evidentní pitomost, ale přeci jen - kdyby dole bylo uprostřed té koule, jíž podle vašeho rovněž evidentně pitomého názoru Země je - ono by to fungovalo".

Osobně člověka hájícího plochou zemi a vlastně i neexistenci plynových komor ochotně označím za idiota (toho "komorového" dokonce za nebezpečného idiota), ale lump to není ani náhodou.

Cvičná otázka: v čem bude svět lepší, zakážu-li a smažu třeba weby o ploché Zemi? Stejná otázka platí i pro ten holokaust, ale to je hodně emotivní téma, to bychom se mohli i poprat a to asi ani jeden z nás nechce..

M. Koutný 5.5.2020 11:43

Svět nebude lepší, ale naopak horší, a to hned z několika důvodů. Například proto, že teorie ploché Země nebo neexistence šoa se budou šířit dál, ale potajmu, bez možnosti polemiky, bez kontroly, zda už nepřerůstají ve výzvu ke zločinu. Navíc opředeny pověstí "nepohodlné pravdy", kterou někdo umlčuje, stanou se o to lákavějšími pro všechny milovníky konspiračních teorií, chronické rebely, ale i pro naivní bulíčky, kteří si jimi budou budovat nimbus odbojářů.

Z. Lapil 5.5.2020 12:00

No právě.