7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Křesťané mezi pravicí a levicí

Výrazy "pravice" a "levice" jakožto označení politické orientace mají svůj původ ve Velké francouzské revoluci. V politické literatuře se tedy objevují již přes dvě staletí. V průběhu této doby se představy o tom, co je "pravicové" a "levicové", postupně proměňovaly.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Brzák 16.7.2013 10:40

ad pan Vérosta : "jednou z hlavních příčin úpadku Romů je právě ona pozitivní diskriminace"

Velmi přesně!

Pozitivní diskriminace, tak jako i dotace, jsou zlem pro obě strany tohoto transferu. Na jedné straně je platící daňový poplatník, který za své peníze nedostává adekvátní službu, na druhé straně je demotivovaný a postupně stále více na pomoci či dotaci závislý jedinec (ještěže je mezi nimi prostředník - státní úředník - který se transferem živí - copak nám v této rovnici asi představuje?).

Obojí se tváří být darem. Je však Darem něco, co mne "vychovává" k závislosti?

Aby dar byl Darem, musí být přítomna jeho neoddělitelná složka - osobní vztah mezi darujícím a obdarovaným. Tento vztah vzbuzuje vděčnost a pocit odpovědnosti, jak s darem ale i se svým životem naložím. Bez osobního (a vzájemného) vztahu k obdarovávanému je můj dar jen přihazováním svazků papírových bankovek na plápolající oheň konkrétního problému.

S. Netzer 16.7.2013 8:41

Neustále omílaný

politologický nonsens, vydávající národní socialismus za levicovou ideologii (zde dokonce za "komunikační klišé"!) se přesto nestane pravdivým, jenom protože by to tito mudrlanti tak chtěli mít, nebo proto, že se slovo "sozialistisch" vyskytuje v názvu strany.

Pojmy pravice a levice v politickém smyslu MAJÍ původ v době francouzské revoluce, ze zasedacího pořádku ústavodárného národního shromáždění (Assemblée Constituante), kde levá strana byla obsazena revolučními, republikánskými silami, zatímco na pravé straně se nacházely síly sympatizující s monarchií.

Celé spektrum sestávalo z četných politických klubů  http://fr.wikipedia.org/wiki/Cat%C3%A9gorie:Groupe_politique_de_la_R%C3%A9volution_fran%C3%A7aise , sahajících od nesmiřitelných royalistů na pravici, až po Jakobíny a Montagnardy na opačné straně spektra.

Dělení na Plaine / Marais ("bahno") a Montagnardy je směšně zjednodušující a nesprávné, jelikož členové Marais byli nejumírněnější, a ne royalisté a konzervativci.

J. Schwarz 16.7.2013 9:21

Re: Neustále omílaný

považuji-li za levičáky kolektivisty a za pravičáky individualisty, vychází mi nacisté jako čistá levice. Kde byla za nacistů individuální práva? Ein Volk, ein Reich, ein Führer, nicht wahr? Co je na tom proboha pravicového? A je úplně fuk, kdo kde seděl ve francouzském parlamentu. Pro mne jako pravičáka by bylo stejně blbé žít v Ádově Německu jako v SSSR Josifa Vissarionoviče... obé stejně na draka.

S. Netzer 16.7.2013 9:51

Re: Neustále omílaný

Za co něco považujete, co je Vám fuk, co rád či ne, nebo zda jste "pravičák" nebo Hotentot, není směrodatné.

Jste hloupý, protože si myslíte, že totalita může být pouze levicová. "Kde byla za nacistů individuální práva?" Tam, kde za bolševika.

R. Langer 16.7.2013 14:53

Re: Neustále omílaný

Hloupý jsi jenom ty, levičácký muslime, a o tom, co je levice, nemáš ani ponětí... :-P

V. Venc 16.7.2013 10:33

Re: Neustále omílaný

Ad Schwarz

Naprostý souhlas.

Domnívám se, že levicově orientovaní občané (tíhnoucí ke kolektivizmu a tedy k podřízenosti v něm) nutně musí vykřikovat o pravicovém extrémizmu, i když samozřejmě jde a jedině může jít o extrémizmus levicový (Stalin, Hitler).

Zde ale budeme marně bojovat s jejich "pravdou" (Netzer).

S. Netzer 16.7.2013 10:38

Re: Neustále omílaný

Když dovolíte, tak nejsem "levicově orientovaná občanka", ale to člověk uvažující v černobílých kategoriích nemůže pochopit.

R. Langer 16.7.2013 14:55

Re: Neustále omílaný

Jo, jste totiž levicově orientovaný muslim. :-D

V. Novák 16.7.2013 15:03

a ty jseš blb, langere.

...

R. Langer 16.7.2013 15:08

Re: a ty jseš blb, langere.

Jasně, možná, ale pořád je to lepší než být levičácký zloděj jako vy... :-P

R. Langer 16.7.2013 15:09

Re: a ty jseš blb, langere.

Vlastně než ty soudruhu... :-P

S. Netzer 16.7.2013 16:23

Re: a ty jseš blb, langere.

Ztráta času, chtít diskutovat s takovým odpadem.

R. Langer 17.7.2013 10:56

Re: a ty jseš blb, langere.

Ano, ale mě se líbí, jak to ten odpad vytáčí... :-D

V. Novák 16.7.2013 14:52

A co je na tom kolektivistického?

Je armáda kolektivistická? Nebo uspořádání pán na hradě - pár set nevolníků v podhradí je snad kolektivistické? Byla egyptská společnost v době stavby pyramid nebo za Achnatona kolektivistická? A těch kolektivních rituálů, které Egypťané prováděli!

Jeden Bůh na nebi, jeden vládce na zemi - to bylo Čingischánovo heslo. Byl snad proto Čingischán kolektivista? Nebo absolutistický panovník? Byl Ludvík XIV., "Stát jsme my" byl kolektivista?

Tak v čem byla, můjtytondokolenatej, kolektivistická společnost nacionálního "socialismu"? Jeden vůdce - a tlupa zfanatizovaných poddaných. Už druhý muž Říše (různí v různých dobách) byl jen poddaný vyjadřující absolutní poslušnost a adoraci Vůdce. Hess, Goebbels,... Göring se snad vymykal, dokud si nevypálil mozek drogami.

R. Langer 16.7.2013 15:18

Re: A co je na tom kolektivistického?

Ty si ten nacismus představuješ jak Hurvínek válku, soudruhu...

V. Novák 16.7.2013 15:22

Odlep se, truse.

...

R. Langer 16.7.2013 15:33

Re: Odlep se, truse.

No to víš že jo, prolhaný komouši.

P. Götze 16.7.2013 10:41

Re: Neustále omílaný

Vy mate pocit, ze dnesni chapani levice a pravice se zastavilo na urovni doby drancouzske revoluce? To nemyslite vazne. Vy jste asi uplne opomnel fakt, ze pojmovy vyznam prochazi setrvalou evoluci. Hodne hloupy prispevek.

S. Netzer 16.7.2013 11:00

Re: Neustále omílaný

Svatá prostoto.

H. Lukešová 16.7.2013 11:08

Re: Neustále omílaný

Co je na nacismu pravicového? Pouze LŽI marxistických politologů se snažili oslepit a otupit mysl mnohých lidí. Nevím, proč to někteří lidé nemohou chápat a baští komunistickou propagandu.

S. Netzer 16.7.2013 11:29

Re: Neustále omílaný

Tak, tak. Ještě byste měla vytáhnout ten článek zkrachovalého středoškoláka Matějky, abyste podpořila Vaše tvrzení. :-)))

Nedovolila bych si tvrdit, že máte otupenou mysl, ale jisté je, že toho nechápete daleko víc. Mohu Vás ujistit, že propagace komunismu nepatří a nepatřila na Západě mezi studijní obory.

Váš infantilní, dichotomní způsob uvažování Vám nedovolí myslet jinak, než v kategoriích dobra a zla. Proto to, co se Vám jeví jako zlo, musí být nutně bolševické. Zrovna tak jako zásada přiměřené obrany. :-)))

H. Lukešová 16.7.2013 11:42

Re: Neustále omílaný

Ptám se, co je na nacismu pravicového? Západní profesoři se ke komunismu vyjadřovali obdivně, i po "přátelské bratrské výpomoci" SSSR a dalších satelitů do naši drahé země Československé nezměnili svůj postoj. Portréty Marxe, Lenina a Trockého visí na mnohých západních univerzitách. Ale nedokážete odpovědět na otázku, co je na nacismu "pravicového"? To jsou bohužel fakta.

H. Lukešová 16.7.2013 11:48

Re: Neustále omílaný

A nejedná se o žádný "infantilní" a duální vidění, ale jedná se o zdravý úsudek, fakta byla nastíněná, pana Matějku nečtu, jeho články mě zrovna nezajímají a že nedokončil střední školu? To se stává, i Vámi oslavovaný a milovaný VV neměl vysokou školu, neměl univerzitní diplom, takže v úrovni vzdělanosti jsou na tom naprosto stejně. Jistěže v dnešní době, kdo chce, tak může dosáhnout terciálního stupně vzdělání, má-li na to hlavu.

V. Novák 16.7.2013 15:03

No, třeba nacionalismus.

Idea nepřekonatelné nadřazenosti jedné "rasy", "kasty", "národa" nad jinými.

Co je na něm levicového? Rovnostářství snad? Německá nacistická společnost nezrovnoprávnila dělníka s mistrem, natož s inženýrem nebo majitelem. Byla založená na čistě kapitalistické nerovnosti, upravené jen tím, že "Untermensche" postavila pod veškeré "Übermensche", takže ti se mohli cítit aspoň někomu nadřazeně. Pro většinu německého národa to byla nová a příjemná zkušenost. Tak si to užívali.

O nacistickém "kolektivismu" jsem psal výše. Kolektivistou se nestanete tím, že přimějete pár tisíc zblblíků pochodovat s pochodněmi do tvaru háknkrajce a vy je budete pozorovat z výše.

A proto dostal Hitler takovou podporu od německých kapitalistů. Protože odvedl dělnický vztek a frustraci - a přitom nepožadoval jako komunisté znárodnění, rozdělení majetku, podíl "nižších vrstev" na řízení společnosti, prostě levicovou revoluci.

R. Langer 16.7.2013 15:16

Re: No, třeba nacionalismus.

"Kolektivistou se nestanete tím, že přimějete pár tisíc zblblíků pochodovat s pochodněmi do tvaru háknkrajce a vy je budete pozorovat z výše."

No to určitě ne. Zrovna tak komoušské lži neudělají pravici z levicového fašismu a nacismu.

S. Netzer 16.7.2013 16:22

Re: Neustále omílaný

Hehehe, už jsem se obávala, že ten "argument" s portréty Marxe, Lenina a Trockého nepřijde, ale přece jsem se dočkala. 90%, že? :-)))

Nebu´dte líná, a přečtěte si nějaké teorie o politickém spektru. Je jich opravdu hodně, ale všechny se shodují v tom, že NS ideologie není levicová.

Pan Novák Vám to již vysvětlil. A nesrovnávejte, prosím, Vlastence s takovým zoufalcem jako je Matějka.. To je laciný osobní útok, který si nezaslouží. Pokud ho bolševik nenechal studovat, tak nevíte, jestli to jako příslušník dělnické třídy nedohnal později.

J. Schwarz 16.7.2013 8:40

V něčem má pan Drápal pravdu

ovšem jinde se mýlí. například v ČR se "nůžky" mezi bohatými a chudými nerozevírají a už vůbec ne hrozivě, ale naopak zavírají. otevírají se pouze v levičácké propaganda, kterou pan Drápal tímto, možná nevědomky, přebírá. Také rozpory ve sboru je možné řešit jinak než kompromisem nevyhovujícím nakonec nikomu. Pokud by nebyla "jednota sboru" chápána jako hodnota sama o sobě není důvodu nerozdělit sbor na frakce, v nichž už podstatné rozpory neexitují. Tak by se jedni mohli vice věnovat "sociální práci", jiní budovat modlitebnu či sbor a zase jinni preferovat práci s mládeží. každý člen sboru by mohl své příspěvky "asignovat" příslušné činnosti a důvod k debatám o použití "společných peněz" by zanikl. Rovněž ve věnování se  "Romům" nikdo v této zemi křesťanům nebrání, tak Vo co go? Jenom mne překvapila zmínka o pozitivní diskriminaci - vždyť všichni "politicky korektní" politici tvrdí, že Romové nijak oproti většinové populace preferováni nejsou, tedy neexistuje žádná "pozitivní diskriminace" ani jinak odlišný přístup státu k různým menšinám.

J. Sova 16.7.2013 13:10

Re: V něčem má pan Drápal pravdu

Katolíci mají postoj k bohatým jasný.

Sv. Jeroným: "Bohatec je buď zloděj, nebo zlodějův dědic."

V. Vérosta 16.7.2013 7:33

Bratře Drápale,

jednou z hlavních příčin úpadku Romů je právě ona pozitivní diskriminace. Je pro životní styl a perspektivu zejména mladých zcela demotivující. Sotva odrostlé romské dítě se nestane kovářem, učitelem, knězem, ale bude trávit celý život v jiném povolání: bude "na dávkách"! A tento, (možná pro obě strany) pohodlný modus vivendi, je už zakonzervován po několik generací. Ale bohužel se stává víc a víc solí v očích těm chudým nejenom na Jesenicku. Doufám, že se pro tento bludný kruh najde brzo nějaké jiné řešení než ono "konečné". Jinak celkem dobrý článek.

R. Brzák 16.7.2013 10:38

Re: Bratře Drápale,

Velmi přesně!

Pozitivní diskriminace, tak jako i dotace, jsou zlem pro obě strany tohoto transferu. Na jedné straně je platící daňový poplatník, který za své peníze nedostává adekvátní službu, na druhé straně je demotivovaný a postupně stále více na pomoci či dotaci závislý jedinec (ještěže je mezi nimi prostředník - státní úředník - který se transferem živí - copak nám v této rovnici asi představuje?).

Obojí se tváří být darem. Je však Darem něco, co mne "vychovává" k závislosti?

Aby dar byl Darem, musí být přítomna jeho neoddělitelná složka - osobní vztah mezi darujícím a obdarovaným. Tento vztah vzbuzuje vděčnost a pocit odpovědnosti, jak s darem ale i se svým životem naložím. Bez osobního (a vzájemného) vztahu k obdarovávanému je můj dar jen přihazováním svazků papírových bankovek na plápolající oheň konkrétního problému.