7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Vandas 14.8.2010 21:20

Re: Dík za odezvu, pane Vandasi! (17:25)

 Vybral jste velmi archaická nařízení, a přitom jsou tak aktuální. V přátelských debatách se svými kamarády bezvěrci, když přijde na otázku, proč si myslím, že mi křesťanství může něco pozitivního,mimo placebo efekt, přinést, argumentuji právě tím, že přijetím tohoto názoru na svět, cítím se dědicem stovek a stovek generací moudrých předků, kteří už dávno přede mnou řešily morální dilemata, lži, nevěry, zrady touhy po moci a úspěchu a tyto své zkušenosti zaznamenali, k mému použití, pokud je přijmu za své. Ty Vaše citace, jsou i pro mne objevné.

J. Štrobl 14.8.2010 21:10

Re: Dík za odezvu, pane Vandasi! (17:25)

Teď, jak se na to tak dívám, tak mi začíná docházet, jaký je to strašný odsudek komunismu.

M. Bílý 14.8.2010 21:09

OK, pane Vandasi! (19:22)

Jen malý dotaz, koho byste najmenoval do té osvícené elity? Mě zatím napadl jen MUDr. František Koukolík. Znáte? A pokud jde o rehabilitaci Vámi jmenovaných kulturních okruhů, vřele souhlasím. Vidím, že jsme na stejné lodi.

J. Štrobl 14.8.2010 21:05

Re: Panu Štroblovi (20:28)

Ha, varoval jste nás pozdě

J. Štrobl 14.8.2010 21:00

Re: Dík za odezvu, pane Vandasi! (17:25)

Uhodil jste hřebíček na hlavičku. Ale není jenom desatero:

Exodus 23:2 Nepřidáš se k většině, páchá-li zlo. Nebudeš vypovídat ve sporu s ohledem na většinu a převracet právo.

Exodus 23:3 Ani nemajetnému nebudeš v jeho sporu nadržovat.

Exodus 23:4 Když narazíš na býka svého nepřítele nebo na jeho zatoulaného osla, musíš mu jej vrátit.Exodus 23:5 Když uvidíš, že osel toho, kdo tě nenávidí, klesá pod svým břemenem, zanecháš ho snad, aniž ho vyprostíš? Spolu s ním ho vyprostíš. Exodus 23:6 Nebudeš převracet právo ubožáka v jeho sporu.Exodus 23:7 Buď dalek každého podvodu; nepřipustíš, aby byl zabit nevinný a spravedlivý, neboť svévolníka neospravedlním.Exodus 23:8 Nebudeš brát úplatek, neboť úplatek oslepuje i ty, kdo mají oči otevřené, a vede k překrucování záležitostí spravedlivých.Exodus 23:9 Nebudeš utlačovat hosta; víte přece, jak bývá hostu v duši, neboť jste byli hosty v egyptské zemi...

M. Bílý 14.8.2010 20:58

Panu Štroblovi (20:28)

O té morálce jsme to nechalo na jindy. není to jednoduché.

P. Vandas 14.8.2010 20:40

Re: Dík za odezvu, pane Vandasi! (17:25)

Pane Štroble, neomlouvejte se, jste tu správně. Však jsem se těšil, až naskočíte. I já mám s tou definicí morálky, dost velké pochybnosti. Jediné co jsem doteď vymyslel, je Desatero. Ono totiž obsahuje esenci zkušeností mnoha stovek generací před námi, a tato zdánlivě jednoduchá pravidla přesahují všechny horizonty našich aktuálních úvah o morálce. Možná proto co jste popsal, není přikázáním "Nezalžeš!" ale "Nevydáš křivého svědectví!"

P. Vandas 14.8.2010 20:30

Re: Neutopme se v maličkostech, pane Vandasi! (18:58)

 Já taky nejsem žádný mystik, o kartářkách a astrolozích, podobně. Šamanka Abigaša či jiná víra, pomůže už tou vírou, byť proti fyzice a matematice mnoho nezmůže. NP je podle mne prestižní fórum s větším ohlasem, než blogy.Já bych to nepodceňoval. S tím marným zápasem, mám drobný postřeh. Vliv kultivované a poněkud archaické češtiny pana Schwarzenberga už přinesl viditelné plody, všiml jste si jak i socialisti v parlamentu značně ustoupili od kolotočářské stylu, jejich bývalých projevů? Navíc, velmi mne rozesmál Radek John, když na tiskové konferenci použil výraz "přejeme si býti", a pak, že to nepůjde. Exempla trahunt. Takže nepropadejme skepsi, že to nevytrhneme. S tím Kunderou i jeho hodnocením, jsme na tom podobně, nicméně jeho světovost je nepochybná, sám z dnešních autorů čtu se zájmem Václava Cílka. S tím doplněním, bychom oba jistě přidali i Mahlera či Martinů o malířích jako Adolf Born, či Anderle nebo Sýs nemluvě. Jinak, tu Nesmrtelnost, jsem ještě nečetl. I já Vás zdravím!

J. Štrobl 14.8.2010 20:28

Re: Dík za odezvu, pane Vandasi! (17:25)

Omlouvám se, že se Vám pletu do diskuze, ale musím Vás varovat. S tou morálkou jste si vzali velké sousto, které asi nepůjde na tak malém prostoru probrat, pokud dobře neznáte podrobné názory toho druhého. Jako příklad Vám uvedu otázku morálního relativizmu, který jsem si našel na Wikipedii:

Také morální relativismus je spíše nálepka než soudržná pozice, již by někdo zastával. Může znamenat názor, že mravní hodnocení stejného jednání v různých dobách nebo společnostech se mezi sebou liší, což lze asi prokázat. Je ovšem otázka, jak můžeme v mravních otázkách zjistit, co je „stejné jednání“. V morálce a v etice se totiž „jednání“ nedá charakterizovat jen vnějším popisem. Mnohem víc záleží na tom, co tím jednající osoba zamýšlí, proč tak jedná. Například sebevražda se v evropských společnostech většinou chápala jako špatná, ale obětovat život za někoho jiného jako vrchol hrdinství. Pro vnějšího pozorovatele není snadné obojí od sebe odlišit. Lhát je špatné, ale říkat pravdu špiclovi totalitního režimu také. Jenže při hlubším pohledu se může ukázat, že obojí se řídí stejným pravidlem: neublížit, případně chránit druhého člověka.

Také morální relativismus musí připustit, že je relativní. Pak může být užitečným varováním před přílišnou jistotou, že vždy a všude víme, jak máme jednat a jak ne.

Osobně se domnívám, že nejdříve budete muset vyřešit, jakou morálku jeden každý z Vás zastává.

M. Bílý 14.8.2010 20:05

Neutopme se v maličkostech, pane Vandasi! (18:58)

V prvním příspěvku jsem napsal ASI šest!! Berte to jako průměr z pěti a sedmi. Mystiku a magično bych nechal stranou. S tím se nikam nedostaneme! Jsem člověk racionální, ke kartářkám nechodím a astrology považuji za podvodníky. Také se občas odvolávám na bibli, ale ne v tom, jestli je šest číslo satanovo. (Trochu to odlehčím. Dumám třeba nad tím, pomohla-li by mi v mém věku nějaká Šunemanka Abišaga). K číslovaným dvěma problémům: ad 1a).Někde se s obnovováním kultury začít musí. Vzal jsem pro zjednodušení za základ rok 1938. Neviditelný pes není zrovna to správné místo. Těch pár lidí na úrovní mezi které patříte třeba Vy nebo paní Boublíková to nemůže vytrhnout.  a to, že se snažíme komunikovat slušně bych nenazýval zápasem. K ostatnímu jen tolik: malý ten, kdo si dal malý cíl. K 1b) Jsem rád, že se tady (být vedoucí silou v EU) shodujeme. Rovněž tak s názorem na T. a J.A. Baťu .Zdravím!

PS Kunderu mám též rád, zejména jeho Nesmrtelnost (četl jsem ji asi pětkrát) i když o ní říkám, že je to geniální slátanina. V ostatních Vámi jmenovaných umělcích se shodnem. Snad bych doplnil Janáčka.

J. Štrobl 14.8.2010 19:53

Re: Po přečtení všech příspěvků jsem došel k názoru

Ano máte pravdu, morálka po tolika letech totalitních režimů poněkud upadla. Ale myslím, že to není zas tak zlé. Velkou zásluhu na tom špatném povědomí mají novináři. Když vezmete noviny, tak se dozvíte kdo co zase ukradl, ale už jste o někom četl, že je poctivý obchodník nebo podnikatel a co se mu povedlo?

J. Štrobl 14.8.2010 19:32

Re: Vypadá to pracděpodobně -

No vidíte, my dva jsme příkladem toho, že každý chlap je vlastně velkej kluk. Ale jinak disciplína musí bejt vy kluci pitomí - tak nějak to tuším bylo. Mně se zdá, že se ta disciplína u normálního člověka objeví sama, když mu o něco jde. Musím uživit rodinu, musím vyřešit v práci problém abych nebyl za blbce. Musím se něco naučit abych nebyl totéž. Musím se něco naučit abych pochopil spoustu dalších věcí. Mám zkušenost, že většinou lidé, kteří vždycky trochu vyváděli, tak se na ně dalo spolehnout a dalo se s nimi i dobře spolupracovat. Jistě všechno má své meze. A ty mouchy sněstesimě, to byli zas většinou žalobníčci a podrazáci. Jistě to neplatí na 100% ale dá se z toho vyjít. Mně se totiž zdá, že dobrý hřebec vždycky vyhazuje.

P. Vandas 14.8.2010 19:22

Re: Dík za odezvu, pane Vandasi! (17:25)

2 .a.) Ze zkušenosti historické, myslím, že 30ˇ% je velký optimizmus. K iniciaci postačí, když se do čela obnovy postaví osvícené elity, ostatní vždy následují své vzory. Důležitější je, aby skutečně hodnotnými vzory byly. Jinak jsem přesvědčen, že lidé uvítají smysluplnou iniciativu a rádi se připojí,uvidí-li hodnotný cíl. K bodu b.) Sice uznávám, že bez toho přívlastku národního by se hledal hůře společný kulturní jmenovatel, avšak zvážil bych zda nerehabilitovat to cenné, co spojovalo v minulosti v naší vlasti , kulturní okruhy české, německé, židovské i uherské a rakouské. Bojím se totiž ,pro mne nepřijatelných výkřiků, mého neblahého jmenovce, "Čechy,Čechům!" S tím bych se ztotožnit nehodlal.K bodu  3.) Tam bych souhlasil a myslím, že by se velmi mnoho dalo udělat, už jen perfektním fungováním štíhlé a výkonné státní správy, věrohodnou a spravedlivou a rychlou justicí a dobře fungující policií. I když se mi Ba%tovy postupy líbí, byly v jiné době a museli by být značně inovovány. S tou ujetou poznám kou, jenom tolik, Ty systémy skutečně měly své sociální prvky a pravidla, to že nám dnes přijdou směšné, či nepřijatelné, nic nemění na historických faktech. K bodu.4.)  Souhlas. Nic nám však nebrání s tím něco udělat. K bodu 5.) Neodpovím hned, neboť je to téma k delšímu zamyšlení. Bojím se, že bych plkal jen fráze.

J. Štrobl 14.8.2010 19:11

Re: Vypadá to pracděpodobně -

Ano, to máte pravdu, svět nikdy nebude ideální, ale právě proto je tady představa ideálního světa abychom se k ní mohli přiblížit. Mám zkušenost, že člověk dokáže v kladném i v záporném smyslu velice ovlivnit své okolí. Většinou se k Vám lidé chovají tak, jako Vy k nim. Tím ale nemyslím, že by měl člověk svět jenom trpně sledovat. Proti zlu je nutno bojovat. S těmi dětmi jsem to řešil tak, že jsem je přesvědčil o tom, že mi mohou důvěřovat, ale nesnažil jsem se je mentorovat. Víte on každou pravdu snese jen ten člověk, který je na ni připraven. U dětí, ale nejen u nich, se to pozná tak, že se na určitou věc začnou ptát, tzn. začnou o ní přemýšlet. Potom je třeba jim dát nejlepší odpověď, které jste schopen.

Já si zas tak nemyslím, že se člověk nějak příliš vyvíjí. Vezměte si celou známou historii a podle mne zjistíte, že ty vzorce chování a jednání jsou stejné jako dneska.

P. Vandas 14.8.2010 18:58

Re: Dík za odezvu, pane Vandasi! (17:25)

 Děkuji pane Bílý, že jste ty mé připomínky nevzal konfrontačně. Pokusím se zpochybnit vše, co jste napsal, avšak s nadějí, že mé námitky vyvrátíte. První námitka, proč zrovna šest chytrých hlav. To číslo se mi nelíbí neb v Janově evangeliu, je toto číslo jmenováno, jako číslo satanovo.Lichá čísla jsou, lepší a obvyklejší, skýtají navíc tvorbu jasné většiny. K bodu 1.) O obnovení kultury, se snažíme na místě, kde jsme postaveni už dnes. Vidíte, že i náš společný zápas o slušnější komunikaci zde, k výsledkům, byť malým vede. Myslím, že jakýkoli návrat, natož kulturní nemůže být programem, neb je to zbožné přání. Vkus i názor, co je kulturní, je úzce vázán, v dnešním globalizovaném světě, na světové trendy, které můžeme komentovat, nikoli však významně měnit. I umělci našeho národného obrození, tvořili v kontextu světovém, ať to byli malíři, pařížané, Hynais, Mucha, Brožík, Marold či skladatelé Smetana či amerikán Dvořák, či architekti Zítek, Schultz z vídeňské a mnichovské školy. Rád bych si nového Čapka přál, možná i nového Hrabala, či Kunderu, neb ať se nám to líbí či ne,jsou to právě oni a jsou autenticky světoví. K bodu b.) Tento cíl, je přesně ta ambice, kterou bychom měli přijmout za svou. Naše úsilí je třeba srovnávat s cíly, které měl už Baťa ve své vizi o Republice pro 40 milionů, či s heslem vzduch je naše moře.

V. Kusý 14.8.2010 18:43

Re: Po přečtení všech příspěvků jsem došel k názoru

Výjimka tvoří pravidlo.Dovedete si představit státního úředníka, který by kradl v obchodě?Samozřejmě v době před válkou.Asi, nebo spíš určitě, by se musel odstěhovat.Nemluvě o ostatních konsekvencích.

M. Bílý 14.8.2010 18:28

Dík za odezvu, pane Vandasi! (17:25)

Obával jsem se, že první příspěvek bude typu: to je blbost plus nadávky. I když jste začal trochu ze široka (já bych si to představoval, vzhledem k obtížnosti problému tak, že by směr oné cesty mělo určit oněch asi šest chytrých hlav, já jsem dal to úplně základní a neměnné: žádný socialismus) ale pokusím se vám odpovídat. Že to budou odpovědi trochu  z voleje, a proto méně přesné, přesto se pokusím. Budu rád začnete-li pak zpřesňovat, ne se jen ptát. Takže ad: 1). a) Obnovení kultury, srovnatelné s kulturou před nástupem diktatur a její rozvíjení  Zjednodušeně: od držení příboru, přes slušné oslovování, diskutování a vystupování až po vytvoření prostoru pro alespoň dva Karly Čapky b). Dostat se do čela v Evropské unii. 2). a). Nebude-li mít zájem (na začátku) alespoň 30% lidí, je to zbytečná námaha, ale já věřím, že se najdou (jsem stejně jako Vy optimista). b). Ano, české, bez toho nemá cenu usilovat o vedoucí úlohu v EU.3) Kapitalistický, zatím není nic lepšího. A sociální prvky? Něco na způsob Baťova Zlína v transformaci do 21. století. Vaši připomínku o řádu otrokářském a nevolnickém považuji za trochu  "ujetou" 4) Rozumí se, že jen za své (přesněni za naše). Bohužel české Rockefellery a českou šlechtu jsme si zničili. Doplňuji za  5). Zapomenul jste na morálku: máte slovo!

P. Vandas 14.8.2010 18:14

Re: Kořeny korupce.....

 Pane Čechu, s ohledem na fakt, že Rakousko -Uherské právo, bylo po třista let i právem naším, nejlepší by bylo převzít, dnešní právo Rakouské, je nám totiž pochopitelné. I když, by to tak prosté, také nebylo.

M. Trhlík 14.8.2010 18:05

Re: Vypadá to pracděpodobně -

Pane Štroble,receptík máte dobrý,včetně výchovy dětí.Jenom jste zapoměl na jednu základní věc.  Pokud jsou děti menší,vychovávají se dobře.Podstatně už je horší až začnou chápat a vnímat svět,který má mnohdy hodně daleko od toho vysněného.Velmi se ni líbí ta část receptíku,kde mluvíte o názorech  extrémistů z pravého,nebo levého spektra.Já mám velmi dobrý pocit z toho jak jsme vychovali děti a jak ony vychovávají vnoučata.Bohužel ne vždy se to podaří i když si člověk není jistý,kde udělal chybu.Rozhodně není dobré mladým lidem říkat,že to co umí oni,jsme my už dávno zapoměli.Myslím,že pociťujete i Vy sám,jaký byl rozdíl ve výchově každé generace.Já si vždy vzpomenu na výrok Karla Čapka:Člověk se vyvíjí,toho nepředěláš.V každém případě na Vašem názoru je hodně pozitivního i do budoucna. 

P. Čech 14.8.2010 18:01

Re: Kořeny korupce.....

Nic není a nikdy nebude ideální. K ideálu se lze ovšem blížit. Švýcaři se mu blíží, zatímco my se mu vzdalujeme.

L. Severa 14.8.2010 17:49

Re: Kořeny korupce.....

Na Np byl minulý měsíc, bohužel už nevím přesně kdy, zveřejněn článek o švýcarském referendu.. Z uvedeného jsem nabyl dojem, že to až tak ideální není.

P. Vandas 14.8.2010 17:46

Re: Vypadá to pracděpodobně -

 Tam bych, asi taky patřil, k těm steampunk. Také mám rád vše, co je technické a staré, mám pár(doslova) velkých plynosacích strojů na generátorový plyn, stará auta i motorky. Když nad tím, přemýšlím, člověk si tím vrací vzpomínky na dětství ačkoli si to zdůvodňuji vznešeněji s výmluvou, že beze mne by děti ani nevěděly jak to fungovalo. Nicméně nemám na tohoto koníčka zatím čas, a tak si to nechávám na důchod. Z těch zbraní mne přitahují spíše ty středověké, katapulty, balisty či válečné stroje podle Leonarda da Vinci. Stará mechanika, je dnes už skoro zapomenuté umění. Jinak k tomu militarismu dětí, vždy se mi vybaví, ona obava Josefa Švejka, z vojáků bez disciplíny.

J. Štrobl 14.8.2010 17:33

Re: Po přečtení všech příspěvků jsem došel k názoru

Nemáte tak zcela pravdu. Vezměte si aféru Stříbrného.

J. Štrobl 14.8.2010 17:29

Re: Vypadá to pracděpodobně -

Myslím, že máte zbytečné obavy. Kdo z nás nechtěl být pirátem, policajtem, vojákem - nejlépe generálem atd. Tedy kromě jedné neteře tuším Julia Satinského, která chtěla být papaláškou. Domnívám se, že u chlapců jde o neškodný atavismus, který vezme v době dospívání zasvé. Potom přijdou na řadu jiné myšlenky. C.G. Jung v této souvislosti mluví o archetypech, tedy o podvědomých vzorcích chování a jednání z minulosti lidstva. Přiznám se, že mne osobně staré zbraně také přitahují, přestože nejsem nějaký militantní typ. Vyzařuje z nich na mne nějaké kouzlo, snad je to tím ručním zpracováním. Léta jsem přemýšlel, že si nějaký meč nebo bambitku koupím do pracovny. No nakonec z toho sešlo. Mimochodem existuje hnutí, kterému se říká steampunk. Tedy něco jako parní výtržníci. Jsou to kouzelní lidičkové, kteří si představují, že se vývoj světa zastavil ve století páry a pokračuje ve stylu páry dále. Vyrábějí si parní flintičky a různá parní udělátka, strojí se do dobových oděvů apod. Kdyby Vás to zajímalo, najdete je pod heslem steampunk na netu.

P. Vandas 14.8.2010 17:25

Re: Pan Schwarz (12:16) správně napsal:

 Vcelku, je to zajímavý podnět, avšak je třeba si položit otázku, zda je zde v naší zemi dost těch, kteří si nějaké národní obrození přejí. Jakmile o tom začneme přemýšlet vyvstanou další otázky 1.) Jaký by měl být cíl,  tohoto druhého obrození, když cílem prvního, bylo vybudovat kulturu českého národa srovnatelnou s kulturou německou. A dalším cílem bylo získání samostatného státu a mezinárodního uznání.Oba cíle byly dosaženy, tak jaký cíl stanovit dnes. 2.) Je vůbec, poptávka po "Národním obrození". To obrození má být české? 3.) Mluvíte-li o změně systému, myslíte systém ekonomický? Jiný než kapitalistický? Sociální prvky, měl i systém otrokářský a nevolnický. 4.) Proč by to kdo financoval ? Hodnotné a svobodné ideje, lze vytvořit jen za své. Za cizí peníze, to budou cizí ideje.

   Tak že, nejlépe by bylo, kdyby jste Vy sám, či další oslovení, napsali na téma "Druhé národní obrození" článek, dali jej k otisknutí NP a budeme o něm diskutovat. Je to v podstatě snadné.

P. Čech 14.8.2010 17:16

Re: Kořeny korupce.....

Osobně ten Švýcarský model také neznám dokonale. Vím ale, že když s ním začínali, také v něm nebyli sběhlí. Navíc se neměli od koho přiučit. Časem se jim zažil a funguje docela dobře. My se od koho učit máme a hloupí také nejsme. Lidé jsou schopni velmi rychle pochopit, co jim může prospět. A to kdekoliv na světě. Nesmí jim v tom však nikdo uměle bránit, tak jak to činí politické strany v zájmu zachování své míry moci. O tom to je, podle mého názoru.

M. Bílý 14.8.2010 17:05

Pan Schwarz (12:16) správně napsal:

Vypadá to pravděpodobně, ale CO S TÍM? Já dodávám:na stránkách Neviditelného psa se to nevyřeší. Jak spustit DRUHÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ? Rozhodně to nepůjde způsobem: každý musí začít u sebe.

Za základní ideu bych určil: musí to být systém se sociálními prvky ale za žadnou cenu socialistický, který vyrábí chudé a pseudochudé a pomocí nich parazituje na celé společnosti

Dosavadní pokusy zkrachovaly (Děkujeme odejděte), nebo se ukázaly být nerealizovatelné (Impuls 99). Našlo by se asi šest  lidí, kteří by vypracovali základní ideu onoho Druhého národního obrození? Kdo si myslíte, že by to mohl být? A druhý problém, kdo by to financoval a jak?

V. Kusý 14.8.2010 16:34

Po přečtení všech příspěvků jsem došel k názoru

že zde zmiňovaná právní kontinuita je v případě naší poválečné historie irelevantní.Lze li situaci po vzniku první republiky přirovnávat, tak ovšem nebyla ani tak důležitá kontinuita právní, jako spíš morální.Ono totiž platilo, že zloděj či úplatný úředník byli totéž za monarchie i za první republiky.A hlavně, že se s takovými po prozrazení jejich činů nikdo nebavil.Nemlu-vě o tom, že by je volil do parlamentu.

P. Vandas 14.8.2010 16:33

Re: Vypadá to pracděpodobně -

 Vzteklý jsem už dlouho nebyl, neb k tomu mám sklony, avšak nějak řídnou důvody, proč.  S těmi dětmi, to máte pravdu. Nechávám jim volnost, a vidím, že chyba to není, všechny se živí poctivě, nikoli však tak, jak bych si představoval já. Děti jsme měli velmi brzo, a tak máme s paní spoustu vnoučat a máme z nich radost. Mám, však s nimi legrační dilema. Od malička, asi pod vlivem pohádek, usilovně mne prudí, svou zálibou v mečích, zbraních (ze dřeva), rytířských brněních, přilbách a jiných militaristických atributech, řvou po dvoře, což mi sice nevadí, ale bojím se ,kdy si vypíchnou oko. Já sám, podstatou antimilitarista, mám s tím problém, avšak mé odmítavé reakce k obdivu zbraní, či navádění k jiným hrám, jaksi neuspěli. Inu, při jedné z častých hromadněrodinných akcí, mne už svým mlácením meči, luky a puškami, tak rozčilovali, že jsem je, s náhle vybavenou buzerací z vojny, postavil, do haptáku a začal je cvičit, ve mně odporných pořadových cvicích. Reakce, byla pro mne překvapivá, ztichli a okamžitě se začli mému stupidnímu velení podřizovat, ba navíc, považují to za skvělou hru a neustále se dožadují, kdy zas půjdu s nimi cvičit. Je to sice s nimi psina, ale sám mám pochybnosti, zda neohrožuji jejich zdravý duševní vývoj. To jsou problémy, což?

J. Štrobl 14.8.2010 14:55

Re: Vypadá to pracděpodobně -

No, já jsem někdy dědek jeden vzteklá, kór když ve mně "bouchnou saze", ale léta se zabývám Kabalou a tak se mi zdá, že rozumím spoustě lidských hnutí. A když někomu rozumíte, nemůžete se na něj vážně zlobit i když s ním nesouhlasíte. S tím vzděláním bych si to tak nebral. Naši potomci jsou jiní lidé s nimiž nemáme krom trochu genetiky nic společného. Ergo kladívko naší povinností je vštípit jim etické normy a usnadnit obecně vstup do života. Nejhorším zločinem, kterého se na svých dětech můžeme dopustit je chtít po nich, aby byly podle našeho obrazu. Tedy zlomit jejich duši. Každý si svoji cestu najde a když to bude opravdu potřebovat, vystuduje i později. Škola Vás naučí být chytrým a vzdělaným, ale nenaučí Vás být moudrým. Poznal jsem moudré pasáky krav i nemoudré (musím být tolerance sama) vysokoškoláky. Kdo myslíte, že z nich byl šťastnější? Když se někdo musí pořád přetvařovat začne být zlý nejdřív sám na sebe a pak na své okolí. A vůbec, omlouvám se za své moralizování a už si toho nechám.