29.5.2024 | Svátek má Maxmilián, Maxim


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Kořen našich problémů

Během ekonomické krize v roce 2008 zachraňovaly státy krachující banky. Nebylo zapotřebí nadpřirozeného zjevení ani hlubokých znalostí ekonomie, aby člověk usoudil, že zanedlouho nastane doba, kdy bude zapotřebí zachraňovat krachující státy. Domníval jsem se tehdy, že taková doba přijde o pár let později, než přišla.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. Uživatel 17.7.2012 21:15

Uživatel požádal o vymazání
O. Uživatel 17.7.2012 21:09

Uživatel požádal o vymazání
M. Martinovská 17.7.2012 21:05

Re: Opravdu, moc pěkná diskuse i článek :)))

N. Pes je jediné místo virtuální reality, které znám, kde probíhají i diskuze o církvi někdy i bez obvyklé agresivity. Je pravda, že těch míst zas tolik neznám. Ale občas jsem někam nakoukla. V lidech je spousta nenávisti, frustrace vůči komukoli "mocnému", politikům i církvi.

J. Kanioková 17.7.2012 20:33

Opravdu, moc pěkná diskuse i článek :)))

M. Martinovská 17.7.2012 20:25

Re: Bůh trestající, Bůh odměňující

Pane Čepku, s vaší první replikou naprosto souhlasím, a ovšem to prožrání a odkázání dluhů potomkům je zdá se fakt, který je velmi reálný a smutný - ale nevím, co s tím dělat.

O. Uživatel 17.7.2012 20:08

Uživatel požádal o vymazání
M. Martinovská 17.7.2012 19:46

Re: Bůh trestající, Bůh odměňující

Pane Čepku, historicky jste vedle. Císař Josef II., osvícený panovník, naopak zabavil soběstačné církvi její majetek, sloučil ho do jcentrálního fondu pod dohledem státu, z něhož byli nově financování faráři - i nově vzniklé fary, jeho nařízením založené. Znamená to vznik závislosti církve na státu, ne naopak. Za rakouska od té doby jmenovali biskupy Ministři kultu. Stejně jako v jazykových otázkách, cílem Josefa II., osvícence, byla centralizace státu, větší moc státu, sjednocení jazyka a pod. K tomu mířilo spousta dalších opatření ve školství a na úřadech - např. plošné zavádění úřední ěmčiny. 

Jak je možné nějakou skutečnost po letech úplně převrátit a nikdo si toho nevšimne?

J. Kratochvíl 17.7.2012 15:43

Re: Záleží na kvalitě, ne na kvantitě!

Podle mého tak Klaus již jednu lavinu strhnul a to lavinu tunelářů, korupčníků a podvodníků, ale nemyslím si, že by to byla lavina o kterou by společnost stála a byla společnosti užitečná.

L. Severa 17.7.2012 15:42

Dík předešlým diskutujícím !

Je to balzám na duši číst diskusi, která je věcná, poučná a vedená tak jak to není na N.P. zvykem.

K. Kužel 17.7.2012 15:26

Re: Kde není víra vytrácí se morálka!

Jste zřejmě člověk radikální. Mně to zasahování víry do morálky připadá spíš trochu směšné, podobně jako snahy o vylepšování jiných spontánních řádů. V případě jazyka vymýšlejí puristé všelijaké "čistonosopleny" (=kapesník) či "břinkotruhly" (=klavír), v případě trhu se vyžívají v regulacích, dotacích a podobných výplodech ducha.

O. Uživatel 17.7.2012 14:09

Uživatel požádal o vymazání
A. Bocek 17.7.2012 14:03

Re: Kde není víra vytrácí se morálka!

Našim politikům by z desatera  stačilo 1. V jednoho Boha... 4.Cti otce svého... a 5.6.7.8.

R. Langer 17.7.2012 13:59

Re: Kde není víra vytrácí se morálka!

Ale víra si osobuje právo do morálky zasahovat a vylepšovat ji. Různí proroci zdůrazňují určité aspekty spontánní morálky a jiné potlačují.

Už jenom to považuji za vysoce nemorální... ;-)

R. Langer 17.7.2012 13:58

Re: Bůh trestající, Bůh odměňující

... a těch několik set let náskoku jsou ta léta, kdy se se církev odloučila (byla odloučena) od státu. Což, jak je známo, u Islámu nikdy nenastalo.

K. Kužel 17.7.2012 13:30

Re: Kde není víra vytrácí se morálka!

Ale víra si osobuje právo do morálky zasahovat a vylepšovat ji. Různí proroci zdůrazňují určité aspekty spontánní morálky a jiné potlačují.

Slyšel jsem argument, že je to príma, že se tak ta morálka hezky vyvíjí - pěkně spořádaně a ne divoce. Podle toho je na špici islám, jeho Prorok byl poslední, a jak sám říká, jediný opravdový: ti, co přijdou po něm, už budou falešní a ti, kteří byli před ním, byli vlastně jen předskokani.

K. Kužel 17.7.2012 13:11

Re: Občas jsem do pana Drápala šťouchal,

Svět se nám zmenšuje a tím se zkracuje obzor. Na Měsíci je obzor daleko blíže než na Zemi. To jsem si trochu pohrál s kombinací fyzikální představy a oblíbeného globalizačního rčení.

Ale on se zkracuje i obzor časový. Nemnoho let uběhlo mezi dvěma světovými válkami, a už leckdo tvrdí, že skrytě běží ta třetí. Nepokoje propukají jako na běžícím pásu a země, které jsme brali jako hodně chudé příbuzné, zachraňují blahobytné Evropany a půjčují Američanům. Události se valí a lidé je sotva stačí sledovat.

Za těchto okolností je asi těžko někomu vyčítat, že se nezajímá o dlouhodobější vize.

O. Uživatel 17.7.2012 13:06

Uživatel požádal o vymazání
O. Uživatel 17.7.2012 13:03

Uživatel požádal o vymazání
R. Langer 17.7.2012 12:40

Re: Kde není víra vytrácí se morálka!

Morálka nemá s vírou pochopitelně nic společného, stejně jako inteligence... ;-)

R. Langer 17.7.2012 12:32

Re: Bůh trestající, Bůh odměňující

Naše civilizace stojí na Osvícenství, antice a Římském právu NAVZDORY křesťanství. Jinak by to tady dodnes bylo stejně jak je to u Mohameda.

J. Mrázek 17.7.2012 12:30

Záleží na kvalitě, ne na kvantitě!

Hybatelé dějin bývají osamoceni, leč laviny, které strhnou jsou poté impozantních rozměrů a účinnosti .... držím palce.

O. Uživatel 17.7.2012 12:16

Uživatel požádal o vymazání
O. Uživatel 17.7.2012 12:11

Uživatel požádal o vymazání
K. Kužel 17.7.2012 11:59

Re: Kde není víra vytrácí se morálka!

MOKOBUKO jsem si musel vygůglovat - díky za obohacení.

Víra je dobrá. Voltaire si ji pochvaloval: "Chci, aby můj správce, můj krejčí, lokaj i moje žena věřili v Boha; myslím si, že budu méně okrádán a méně podváděn."

Ale myslím, že morálka se vyvíjela v dobách pradávných aniž by potřebovala podporu víry. Mluvím o morálce jako spontánním řádu. To je něco, co nenávidí jak věřící, tak intelektuálové. A věřící intelektuálové úplně nejvíc.

D. Švik 17.7.2012 10:31

Bůh trestající, Bůh odměňující

Takže Bůh nás šestého dne uplácal z hlíny, moc jsme se mu nepovedli, tak je nás třeba potrestat...máte to halt těžké.

D. Drápal 17.7.2012 10:06

Re: Občas jsem do pana Drápala šťouchal,

Vždyť já to tak neberu (jako že se chcete hádat). A máte pravdu i v tom, že chyba asi není v "demokracii v současném evropském pojetí" jako takové, a v tom, že silní vůdcové uspěli i v méně demokratických systémech. Problém je v tom, že celá společnost žije v příliš krátkém časovém horizontu, řekněme nanejvýš čtyř let mezi volbami do parlamentu. Případné vůdce zlikvidují buď voliči (za to, že jim říká nepříjemnou pravdu) nebo přímo stranický sekretariát (kdo by si tam silného vůdce přál, že).

A. Bocek 17.7.2012 9:49

Re: Kde není víra vytrácí se morálka!

Víra je pro hloupé a pro  moudré lidi. V desateru je více zásad než v MOKOBUKO.

Evropským historickým zvyklostem vyhovuje křesťanství, nutnou podmínkou je Starý zákon , podmínkou vhodnou i ten Nový.

M. Matura 17.7.2012 9:49

ale

máme dva politiky, kteří jsou racionální i osobnosti, ať si o nich myslíme kladné či záporné, jenom je málokdo poslouchá a vnímá, zdůrazňuji, poslouchá a vnímá - Nigel Farage a Václav Klaus

P. Lenc 17.7.2012 9:05

Re: Občas jsem do pana Drápala šťouchal,

Pane Kuželi máte pravdu, já bych si dovolil pouze dodat, že všeobjímající korektnost a natažené ruce k falešné sociálnosti jsou také jednou z cestiček vedoucích do pekla.

J. Schwarz 17.7.2012 8:59

Re: Občas jsem do pana Drápala šťouchal,

Obávám se, že nemožnost objevení se "silného vůdce" není dána nedostatkem "demokratičnosti" ale jejím přebytkem. Zpovykaný "lid" nestojí o vůdce, kteří mu nebudou mazat med kolem huby a tvrdit, že blahobyt mu zařídí "Pokrok", "automatismus Dějin" či podobnou ptákovinu ani že je možné či žádoucí vybudovat blahobyt "pro všechny". Druhým problémem je, že se všechno musí dělat kolektivně a "demokracie" ve dnešní podobě znamená, že zhruba 50% obyvatel vnutí své představy druhé polovině - což většinou znamená, že je pod nějakou pitomě "ušlechtilou" záminkou obere o peníze. Mnohem lepší by bylo nechat každé společenské skupině její vlastní řešení a povinnou "solidaritu" zrušit. Stejně už dávno nic takového neexistuje.