26.6.2024 | Svátek má Adriana


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Kdo tomu rozumí?

Vítězem tendru na provozování elektronického mýtného v České republice se pravděpodobně stane skupina Kapsch a PVT, která své mikrovlnné technologie nabídla za více než 22 mld. Kč a podala tak druhou nejdražší nabídku. Tento výběr se zdá více než podivný, ale tendr s sebou přináší další sporné záležitosti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Mysch 15.11.2005 16:33

nevim jonasi

z ceskeho tisku je jen patrne, ze vyberove podminky byly udajne nastaveny tak, ze to neslo.
a simens, jenz je casti toll collect mel rici za techto podminek nemame zajem.
jonáš 15.11.2005 16:05

Re: ta legrace stala miliony

Rozhodně vim že na 450 ani na 1900 nejsem ;-) ale teď mi spíš vrtá hlavou, proč do toho sateliťáci nešli, když je to na zavedení mnohem jednodušší -- naopak tvrdili, že se to za deset měsíců nedá stihnout.
Mysch 15.11.2005 15:37

ta legrace stala miliony

ale sumu opravdu nevim.
a na tom linku se dozvis jak techniku, tak i to, ze toll collect pristroj do auta poskytuje zdarma. plati se jen montaz za pevne pristroje.  pöodle popisu prace to odhaduju tak na 60. maximalne 100€.
modulace gpsk je ciste sw, a kanaly, zajimaj te kanaly u gsm?
to mas taky ve 450, 900, 1800 a 1900 MHz. koho to zajima, na kterym zrovna jses?
Mysch 15.11.2005 15:00

průjezd vozidla hlášeného jako kradené

ovsem umoznuji specielni gsm pristroje, ktere pri kazdem hand ower hlasi dotycne base station, byl jsem ukraden a jsem zde.
Mysch 15.11.2005 14:57

ECU

skoncila zavedenim eura coby bankover a minci.
toll collect a jeho system mytneho je urcen pro vozy s celkovou vahou vyssi nez 7,5 tuny.
nic jineho v pflichtenheft nemeli.
nechtel vy byste jeste aby vam hledal manzelku, ktery si s milencem nekam vyjela?
nevim, jak jste prisel na potrebu nove hw pro galileo. podle dostupnych informaci zadna nova hw potreba nebude.  stejne jako dnesni mobily jsou konstruovany jako tri band, je to u jdnotek toll collect, ktere spolecnost poskytuje zdarma.
jonáš 14.11.2005 23:18

Re: a co csad

Nebo se postavěj boudy i na Černym mostě a na Proseku a na Chodově a v Turnově -- víš jak by se tim geniálně řešila nezaměstnanost?
jonáš 14.11.2005 23:17

Dík za informaci

ta základní kompatibilita je asi rozumná, už vzhledem k rozšíření současných GPS jednotek. A s tim RFID jsem to vědomně trochu přehnal, ale počítám že ta komunikace bude stejně jen "na vyzvání" od portálu a nablízko, ne? A v podstatě ponese jen ID kód vozidla a záznamem a "vyhodnocovací inteligencí" bude plně disponovat síť. Zatímco u GPS-Galileo jednotky je jednak problém s tou mapou -- bude se muset nějak upgradovat podle rozvoje sítě, a jednotka si bude muset pamatovat tarifikační informace až k nějakému řídce umístěnému portálu? To je ideální situace pro chytré české hlavičky, aby to hackli jak obyčejnej taxametr --
Shi 14.11.2005 23:16

Re: Diskutující odborníci

"... a bude se kupovat misto na Galileu ..."
Ježiši tak ale to už je do nebe volající lež. Milý Tweedy, na onom pracovišti nejspíš pracuješ jako denní vrátný, protože takovouhle hovadinu by nikdo s troškou kvalifikace z úst nevypustil, ani kdyby byl v rauši.
Shi 14.11.2005 23:11

Re: Diskutující odborníci

Článek na d-fensovi je laicky napsán ?
Spíš je napsán populárně a čtivě -  ale to jsou Feynmanovy učebnice fyziky taky a málokdo si dovolí tvrdit že jsou laicky napsané
Bohužel, neuvádíš jediný věcný argument, kterým by jsi vyvrátill to co je na d-fensovi tak hezky shrnuto. Je tam pár zjednodušujících nepřesností, ale je to článek určený normálním lidem a nikoliv 100 stranová důvodová zpráva pro tým expertů. 
Shi 14.11.2005 23:03

Re: Re: no koukam,

Galileo má podporovat několik režimů a ten základní a neplacený režim je zcela kompatibilní s GPS - daný signál vypadá jen jako další GPS družice.
Jiank naprostý souhlas - jednotka pro mikrovlnný systém je složitá asi jako Bluetooth modul do PC. (To RFID je až trošku moc levné, až taková sranda to ani s mikrovlnami nebude).
Ovšem pro satelitní systém potřebuji GPS příjmač s relativně výkonným CPU a pamětí, která pojme "mapu" definující za které souřadnice se platí a za které ne.
Shi 14.11.2005 21:48

2Mysch

Takjen pár námětů k zamyšlení:
Kolik stojí jedna ECU pro satelitní a kolik pro mikrovlnný systém ?
Umožňuje satelitní systém monitorovat hustotu a rychlost toku dopravy nebo  vznik kolon ?
Umožňuje satelitní systém v reálném čase informovat o tom, že dálnice je ucpaná a že má na nejbližším sjezdu sjet dolů ?
Umožňuje satelitní systém detekovat průjezd vozidla hlášeného jako kradené ?
----
Pravdou je, že GPS a Galilleo jsou v základním režimu kompatibilní, takže na Gallileo čekat nemusíme. Jenomže v základním režimu taky Gallileo oproti GPS fakticky nic nového (kromě mírného zvýšení přesnosti) nepřináší. No a pro to, co bude umět Galileo oproti GPS navíc, zase bude potřeba nový hardware.
---
Celé se mi to jeví tak nějak zvláštně - jako že EU vymyslela superprojekt Gallileo a teď pro něj tak trochu hledá využití
jonáš 14.11.2005 21:37

Re: no koukam,

Myschi, vážně jen sw upgrade? Ono to bude vysílat stejnou modulací na stejných kanálech, a nebude se to navzájem rušit? Mimochodem, ona pak cena palubní jednotky vychází zhruba jako u GPS prístroje, zatímco pro mikrovlný brány staší mnohem lacinější bazmek podobnej spíš RFID čipu, kterej se lepí v supermarketu do každýho prodávanýho trika. A nemáš sumu, kterou ta legrace v německu stála -- čistě pro srovnání?
Shi 14.11.2005 21:36

Opravdu objektivní článek

"Satelitní systém má oproti mikrovlnnému nesporné výhody"
Jistě, to je pravda. Jenomže mikrovlnný má oproti satelitnímu také svoje výhody, ale to už se vám do krámu nehodilo, že ...
 
Oproblematice obou systémů něco málo vím, a já bych z technicko-ekonomického hlediska asi volil spíš systém mikrovlnný.  Ale kategoricky rozetnout, který systém je jednoznačně lepší tak, jak jste to provedl vy, tak na to vážně nemám.
Chybějící znalosti vám hezky nahrazuje pevnější žaludek. To, co jste napsal opravdu chce celého politika, který má vhodně ujasněné priority. Opravdu by mě zajímalo, zda jste byl vhodně "motivovaný"  a nebo pouze ideologicky patřičně zpracovaný  jedinec. 
Ještě publikujte jednu  takovouto  perlu a ED přijdou o jednoho z mála svých voličů. Jestli je to vašim cílem, tak směle do toho. Příště byste možná mohl napsat něco o tom proč nepotřebujeme Temelín a jak jej nahradíme několika větrnými elektrárnami.
 
Pokud si přejete získat přízeň voličů, tak se prosím vyjadřujte pouze k věcem, o kterých aspoň něco málo víte. Dovoluji si vás upozornit, že budete-li předvádět to, co jste naznačil - tedy bezskrupulóznost tak, jak ji dnes předvádí někteří z vedení ODS/ČSSD/KDU, tak nezískáte voliče ani jednoho. Takových politiků už voliči jako já mají plné zuby.
Mysch 14.11.2005 19:57

a co csad

ta to bude platit od data narozeni ridice?
Klokan 14.11.2005 19:51

Re: Re: To je zase tunel ...

No, Jirko H., ta bouda je tam proto, aby pohyb kamionu byl sledovan a zpoplatnovan skutečně od vstupu na území ČR a nikoliv od pumpy kde si řidič vzpomene ... Nikdo také netvrdí, že se jedná o odborný názor, a jestli podle mezinárodních dohod nesmíme zavádět kratší a dražší dálničšní známky pro Tiráky, tak je prostě zavádět nebudeme. Průjezd republikou bude jednoduše stát tolik, kolik by stál s mikrovlnkou nebo satelitem. V čem je problém? A argumentu, že "je to prostě vyloučené", nevěřím už vůbec. Spíš to bude tím, že úřednici raději stáhnou ocas a vyhoví, nota bene když z toho nic nekápne.
Mysch 14.11.2005 17:05

sakra jirko iridium,

nechcete to zkusit rovnou pres iss?
Mysch 14.11.2005 17:03

vyborne pane zidku,

nakladak z prahy do brna se pojede nejdriv zaregistrovat na nejblizsi hranicni prechod, nez nastoupi cestu do brna. v brne opet po vylozeni zajede na nejblizsi hranicni prechod zaplatit. zpatky do prahy pojede vlakem.
Mysch 14.11.2005 17:00

no koukam,

ze je to tu jeden vetsi specialista nez druhej,  gsm, pal a secam do toho zamontovat, je opravdu umeni.
panove v nemecku funguje toll collect sice s rocnim zpozdenim, ale od konecneho spusteni perfektne.
bez galilea a s gps.  uw brany jsou samozrejme taky nutne.  a prechod na galileo uplne jednoduse pres sw upgrade.
kdo ma zajem. najde podrobnosti tady:
 
Jirka H. 14.11.2005 16:30

Re: To je zase tunel ...

 Zajímavý odborný názor... Jen nevím na co ta bouda, dálniční známky se prostě prodávají na každé benzince  - a to je co narhujete. Jestli to nevíte vězte: samozřejmě že celý kolotoč ohledně mýta vznikl právě proto, že podle mezinárodních dohod nesmíme zavádět kratší a dražší dálniční známky pro Tiráky. Na MD možná nejsou samíý géniové, ale tohle je napadlo taky. To je prostě vyloučené - a proto se začal řešit systém mýtného.
Random 14.11.2005 15:42

Re: Diskutující odborníci

Par set (desitek) metru? Vis urcite Tweedy, ze resite podobne problemy? Jsi totiz minimalne o rad jinde. U mikrovln (a a tim je nechci nijak obhajovat) je sice potreba PODSTATNE vic bran nezli u satelitni technologie, ale rozhodne to nebude co 50 metru dalnice to jedna brana. V podstate staci jedna brana na jeden usek dalnice, vymezeny sjezdem resp. najezdem. No a to je "baj voko" spis par kilometru.
Jura Jurax 14.11.2005 14:08

Re: To je zase tunel ...

Souhlas - tohle by pomohlo docela rychle. Ale žádná podstatná malá domů pro rozhodujícíc a zainteresované papaláše z toho nekápne.
Kdežto jakýkoliv jiný systém v řádu miliard - v tom se nějaká ta stovka miliónů na úplatky pro naše politiky, ministry, úředníky a vůbec papaláše ztratí ...
šimon klein 14.11.2005 13:43

Re: Re: Re: Opravdu se všem zdá nutné zavést další daň?

pane zídku - vánoce jsou křes´tanské svátky - Vy chcete, aby u Šimonovských neměli na dárky ????
Klokan 14.11.2005 13:42

To je zase tunel ...

Řešení je - na každém hraničním vstupu pro kamiony je bouda, ve které se na tři směny střídají tři (nyní) nezaměstnaní a prodávají samolepky á 50 E které opravňují řidiče pohybovat se na českých dálnicích 3 dny. Nálepka je na předním skle, kontrolují to policajti, celníci a úředníci při výstupu z ČR. Chybějící nebo propadláí známka = fixní pokuta 1000 E. Výmluvy se nepřijímají.  Není to tak sofistikované jako mikrovlnka nebo satelit, ale fugovalo by to. Ovšem pravda je, že těch "v českých u lesa" by bylo míň, snad by mohlo něco kápnout z tiskárny, jinak nevím.
 
 
Rostislav Zídek 14.11.2005 13:26

Re: Re: Opravdu se všem zdá nutné zavést další daň?

Pane kleine, jsem rád, že zastáváte podobný názor jako já. Nešlo by zařídit aby ho zastával též ministr Šimonovský?
šimon klein 14.11.2005 12:12

Re: Opravdu se všem zdá nutné zavést další daň?

ano pane zídku - k něčemu podobnému směřovaly i moje příspěvky v otázce nezbytnosti řešit zpoplatnění kamionů asgerechnet diskutovanými technologickými prostředky.
Ale asi pláčete/pláčeme na špatném hrobě - jakmile se stát rozhodl do toho těch cca 10 miliard dát, nic ho nezastaví - a tu vlčí smečku realizujících firem taky ne...a těch "iks v českých u lesa" také čeká dost.
A tatáž skvadra je i za tím Galileem - raději mlčte - v Orlické přehradě se řešili řádově nižší sumy :-))
Rostislav Zídek 14.11.2005 12:01

Opravdu se všem zdá nutné zavést další daň?

V případě mýtného o nic dalšího než o další daň nejde. Nezdá se mi normální zaplatit 22 mld. korun za možnost vybírat daň. Za tyto peníze by bylo cca 80 km nových dálnic. Já vím, je třeba omezit tranzit. Nebylo by proto lepší mít počítačový systém, kde se na jednom hraničním přechodě zapíše registrační značka a typ kamionu a na výjezdu se mu paušálně vyměří poplatek za průjezd (třeba počet km mezi hraničními přechody krát mýtné)?
Jirka H. 14.11.2005 11:36

Satelit

Aspon jak ja rozumim argumentum pro mikrovlnu - satelit zatim nikde na svete nefunguje, v Nemecku do toho narvali spoustu penez, meli velke spozdeni a jeste vlastne nefunguje - maji i paralelni papirovy system. Naopak mikrovlna je osvedcena, levna, fungujici. Vysledek: ted zavest rychle mikrovlnu aby co nejdrive skoncilo drancovani nasich dalnic cizimi kamiony - a okolo nekdy po roce 2010, az bude jasny standard (Galileo?), v souladu s celou Evropou zavest jednotny system, zrejme zalozeny na satelitni technologii.
I kdyz jen tak z legrace - kde je jasne progresivnejsi satelitni Iridium a kde neperspektivni "mikrovlna" GSM technologie se spoustou trapnych BTS? 
šimon klein 14.11.2005 10:40

Re: A co nevýhody?

v tuto chvíli platí jedna z hlavních nevýhod - galileo dosud není !!
(a pokud se hodláte zmínit o existujícím GPS, označím Vás preventivně za troublemakera a navíc proamerickýho - takhle zpochybňovat evropské kulturní hodnoty !)
Což ale pro výrobce mikrovlnného řešení a party u vládního vesla je jedna z nesporných výhod....
Schválně - umí někdo z odporníků posoudit, co je dražší: (prý nutná) změna/výměna kamionových přijímačů z GPS na Galileo (po jeho slavném zprovoznění in futuro), nebo demontáž mikrovlných rámů a dobudování galileovských sběrných zařízení (no a také jaksi mimochodem výměna kamionových terminálů) ?
šimon klein 14.11.2005 10:30

Re: Diskutující odborníci

No, už jsem to tady psal: to není apriori o technlogii, ale o státní zakázce za iks miliard:
Dnes lidovci v čele se Šimonovským se předhánějí v tvrzení, jak už doslova za pár týdnů se mikrovlnné řešení zaplatí (informace z lidoveckého Rakouska) a současně se veřejnost masíruje tvrzením, že systém nutně potřebujeme HNED ! (což je dost sporné, ale to v tomto příspěvku nechci rozebírat).
No a až bude hotov další tunel na státní (přímo evropské) finance zvaný Galileo (také sporné, ačkoliv - co kdyby to ti zlí amíci hodným evropanům vypnuli, že ? - na to slyší každej levej přece), vyrojí se řada pravdivých článků o výhodnosti satelitního řešení...a když už nakonec ty mikrovlny jsou mockrát zaplacený....proč nejít s dobou? A bude druhá státní zakázka a opět u ní budou lidovci (kdo pochybuje, že nebudou u koryta??)
onlooker 14.11.2005 10:29

Re: Diskutující odborníci

"kupovat místo na Galileu" je krapet nepřesné - laici stále nechápou, že nejde o aktivní spojení s těmito družicemi, ale že tyto družice vysílají synchronovaný signál v čase a pomocí hyperbolických rovnic se z dob rozdílu příjmu stejného časového signálu z těch nejméně 4 družic určí poloha místa, které to přijímá. A pro mýtné s použitím satelitů GNSS pak vozidlo musí předávat do pozemského centra vypočtené informace, kudy dotyčný vůz jel - to se děje přes GSM.
Jinak Jonáš má pravdu, Galileu hrozí zpoždění...