4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Jsme zralí na právo volit od šestnácti?

Máte doma šestnáctiletou dceru (či syna nebo vnuka)? Dokážete si představit, že tato diskoprincezna snící o youtuberovi na bílém koni bude volit do parlamentu či krajského zastupitelstva?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. David 19.7.2017 22:31

Zralost volit nastává většinou až od 30 let.

A to především z těchto důvodů:

Mladí lidé (studenti často až do 25 let) jsouce v mnoha případech po všech stránkách zaopatřeni rodiči, nemají často potuchy o tvrdých podmínkách reálného života. A když se pak dostanou do spárů všelijakých prožluklých mystifikátorů (klasické případy: Halík, Putna a spol.), jsouce bez zkušeností a možností konfrontace bláznivých názorů s realitou života, nechají se strhnout různými pomatenci (většinou levičáky) a podle toho volí politické strany (např. zelené), aniž by si dokázali být vědomi toho, kam takové strany a takoví politici zavlékají společnost.

Teprve člověk, který se alespoň 5 let živí skutečnou prací (to třeba není případ nějakého Sobotky či Bendy), a který pozná "zač je toho loket" vyzrává do zkušenosti koho je dobré volit, a koho ne.

J. Krásenský 19.7.2017 19:28

Nejsme a nikdy nebudeme zralí volit už v šestnácti

A protože by měli volit lidé dospělí (do-spělí) pak pochybuji o oprávněnosti k pasivnímu volebnímu právu osmnáctiletých, studentů. Volit by měli pouze lidé, kteří se dokáží postarat alespoň o sebe, bez podpory státu, bez dotací a jiných veřejných zdrojů. Volit by neměli osoby pracující ve státní či veřejné službě. Jako za první republiky - vojsko, strážníci a policie.

P. Novák 19.7.2017 19:23

No tak nevim. Podle me by mel volit ten, kdo ma za posledni volebni obdobi kladnou bilanci mezi odvody statu a prijmy od statu v podobe davek nebo skolneho. Nevim proc by mel rozhodovat nekdo, kdo se nepodili na financovani.

L. Severa 19.7.2017 16:34

Komunisté si po válce lebedili,

že budou volit již osmnáctiletí, protože spoléhali na známý fakt, že mládí je zpravidla naladěno doleva. K této změně došlo tak, že byla snížena plnoletost z 21 na 18 roků. Je tedy až úsměvné, když by mládež, za kterou prakticky odpovídají rodiče, měla i spoluúčast na rozhodování o směrování politiky. Myslím, že zelení jsou vedeni stejnými pohnutkami jak komunisté v roce 45.

A. Pakosta 19.7.2017 15:13

Pane Kolmane, reaguji na následující stať:

"Stranou v této debatě ponechme zcela extrémní (a protiústavní) názory, že volit by měli jen ti, kteří platí daně – to by dopadlo samozřejmě nejen na mladé, ale i na další část populace. Citované perfidní omezení zní sice možná hezky v internetové či hospodské diskusi, ale jako relevantní se takový názor v demokratickém právním státě věru brát nedá."

NESOUHLASÍM S VÁMI!

Co je v naší zemi dnes protiústavní, bývalo v jiné zákonnou normou, a bohdá opět bude. Již pravzor demokracie - státní zřízení antických Athén - dávalo právo volby jen ekonomicky aktivním svobodným občanům.

Census volebního práva, omezující volební právo těch, kteří společnosti ničím nepřispívají, je naopak navýsost moudré opatření. Samozřejmě ale nejde pod fousy socialistickým dobroserům, kteří potřebují, aby lidi na sociálních dávkách a různí lehkoživkové volili - jinak by totiž socani ostrouhali ve volbách kolečka. Za sebe doufám a pevně věřím, že daňový census volebního práva bude v Evropě zaveden včas, aby se zabránilo destrukci naší civilizace!

K. Keinkopf 19.7.2017 17:24

Re: Pane Kolmane, reaguji na následující stať:

Nerozčilujte se, praskne vám žilka a nemůžeme si dovolit ztrácet rozumné lidi. Uvědomte si, že autor je VŠ pedagog z (neo)marxisty prolezlé právnické fakulty MUNI, takže jeho názory jsou úplně mimo. Já bych byl schopen i věřit tomu, že by se do krve hádal, že také platí daně, a že by tím pádem měl i on mít volební právo :-D

A. Pakosta 19.7.2017 21:09

Re: Pane Kolmane, reaguji na následující stať:

Dík za reakci, pane Keinkopfe. Nebojte se o mne, nerozčiluju se. Ale přivedl jste mne na jednu věc - je naprostá pitomost, že všichni "státem živení" lidé napohled "platí daně" jako my ostatní. To je jako bych chtěl, aby mé děti z apanáže, kterou jim vyplácím, přispívaly do rodinného rozpočtu. Mělo by se to zařídit tak, že by se všechny "daně" státních zaměstnanců strhly rovnou už při výpočtu jejich státního platu. Na jejich výplatním lístku by se slovo "daně" vůbec nemělo vyskytovat. Potom by nemohli žít v iluzi, že vlastně do státního rozpočtu taky přispívají.

K. Keinkopf 19.7.2017 22:31

Re: Pane Kolmane, reaguji na následující stať:

Je to přesně tak, jak píšete a podle mého názoru to má právě souvislost s tím všeobecným volebním právem. Dnes, kdy jsou podle práva téměř všichni občané daňoví poplatníci, by se jen velmi těžko prosazovalo omezení volebního práva pouze na "skutečné tvůrce" hodnot. Nechtěl bych vidět ten povyk, který by rozpoutali třeba zdravotníci nebo učitelé ve státních službách, ačkoliv by mělo být naprosto automatické, že pokud pracuji pro stát, měním určitou míru jistoty za své oprávnění o chodu státu rozhodovat. Nakonec se to asi dá přirovnat k tomu, jako kdyby si chtěli zaměstnanci akciové společnosti volit ředitele a správní radu i přes to, že nikdo z nich nevlastní ani jedinou akcii a vlastně by tím poškozovali skutečné akcionáře, neboť zájmy akcionářů a zaměstnanců nebudou nikdy totožné.

J. Novotny 19.7.2017 13:55

Proč ne, ať volí klidně v 16ti.

Stejně ponesou nejvíc (nejdéle) důsledky voleb. Možná by se od těch starších a pseudorozumných nenechali tolik zadlužovat, když to budou pak muset splácet.

K. Loskot 19.7.2017 12:58

Mladi se nechaji snadno zmanipulovat. Zeleni v Nemecku navrhli, aby i zviratav soudnich sporech mela sve pravniky.

D. Stirský 19.7.2017 12:58

Šlo by také postupovat jako ve středověku.

Zralost by se stanovila na základě ohledání pohlavních orgánů. Byla by na to ústřední komise, komise krajské, místní... Sexuologové a anatomové by zároveň získali cenná data. :-)

J. Jurax 19.7.2017 12:56

A vůbec

návrh neobsahuje naprosto nic pozitivního.

Je to celkem průhledný pokus Zelených vylepšit si naštěstí mizerné volební skóre - očekávají, že mladincí, nezkušení, nedovzdělaní, lehce ovlivnitelní puberťáci spíš skočí zeleným magorům na špek.

Ono taky co od mladého Stropnického čekat, že ...

P. Dvořák 19.7.2017 12:38

Volit v šestnácti?

S životním stylem a životními zkušenostmi typu:

"Dokud máma funí, dotud bydlím u ní."

Tak od třiceti a to bych ještě zvážil.

J. Kanioková 19.7.2017 13:52

Ano, bohužel..

Mladí si večeři raději objednají. Šetření jim moc neříká, uvádí studie - Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/rozpocet-mlada-lide-setreni-uspory-internet-online-fhl-/eko-zahranicni.aspx?c=A170717_161900_eko-zahranicni_are

P. Portwyn 20.7.2017 9:00

Re: Ano, bohužel..

Kamarád dělá v bance. Jména samozřejmě říct nesmí, ale kvůli čemu se zadlužuje generace 18-25 (někdy i 30), to je k nepochopení... Zábavní elektronika a tak. Prkotiny, ale v nesmyslném množství.

J. Jurax 19.7.2017 12:30

Jsme zralí na právo volit od šestnácti?

Jednoznačně nejsme. I těch osmnáct mi přijde brzo ...

M. Bílý 19.7.2017 13:04

Re: Jsme zralí na právo volit od šestnácti?

Též si myslím, pane Juraxi (12:30) že nejsou v 16. zralí volit, ani my jsme nebyli v 18..Za časů mých rodičů (začátek 20. století) byla hranice ve 24. letech. Tam by se to mělo vrátit, bohužel s tím většina (= většina nezodpovědných tvořících podstatnou část společnosti) nebude souhlasit.

J. Macků 19.7.2017 13:35

Re: Jsme zralí na právo volit od šestnácti?

Obecně souhlasím, v některý oborech je podmínka dosažení 21 let, alespoň ta by měla platit, dříve byla i řada jiných omezení i z těchto hranic, nemohli volit státní zaměstnanci (ti jsou vždycky potencionálně podjatí, neb je živí současná politická garnitura) a podobně. Určitě by měli mít omezeno volební právo ti, kteří nepřispívají do obecných rozpočtů, neboť o peníze prioritně vždy jde.

P. Portwyn 20.7.2017 9:04

Re: Jsme zralí na právo volit od šestnácti?

A neměl by se ten zákaz rozšířit i na podnikatele, kteří něco dodávají státu? A na jejich zaměstnance?

Nedělám si tak úplně srandu. Ti lidé jsou mnohdy závislí na státních zakázkách.

P. Portwyn 19.7.2017 13:40

Re: Jsme zralí na právo volit od šestnácti?

21? Možná by to stálo za úvahu.

J. Jurax 19.7.2017 13:59

Re: Jsme zralí na právo volit od šestnácti?

Stálo. A myslím, že by to nebylo špatně.

Jenže těch 18 let určuje taky způsobilost k právním úkonům, trestní odpovědnost a v neposlední řadě možnost dát si v putyce legálně pivo a koupit si cigarety ... :-) ... ono by to bylo legislativně složitější.

A protože obzor politika je od voleb do voleb a protože volit od jednadvaceti je moudrá myšlenka, naději jí nedávám.

P. Portwyn 19.7.2017 14:40

Re: Jsme zralí na právo volit od šestnácti?

Já s taky nemyslím,že je to politicky reálné.

P. Zinga 19.7.2017 12:05

Zelení a zelení socani

vědí, že to je jejich krevní skupina: nedovzdělaná (bez životních zkušeností), emoční, lehce ovlivnitelná. Bez odpovědnosti.

Podle mě volební právo od 16 odporuje nejen rozumu, ale i zákonu: jestliže se říká, že volební právo je nejvyšší právní akt, nemůže se ho ůčastnit jedinec, který není právně odpovědný. Pokud vím, právní odpovědnost začíná 18 rokem věku. Punktum.

P.s.: podle mě by mělo být volební právo omezeno placením daní. Protože volby jsou především o tom, v jakém pořadí se budou utrácet peníze.

J. Jurax 19.7.2017 12:35

Re: Zelení a zelení socani

Ano.

K postscriptu - volební hlas by měl být násoben koeficientem větším nebo rovným jedné, který by měl být výrazně úměrný výši zaplacených daní z příjmu voliče v minulém volebním období; u důchodců průměrem zaplacených daní za posledních x let, kdy je platil. Protože kdo platí, poroučí.

J. Kanioková 19.7.2017 11:39

"Jsme zralí na právo volit od šestnácti?"

Proboha ! Vždyť ani plnoletost nepomáhá k racionálnímu rozhledu. Dokud lidi nemají zkušenosti s plnou vlastní odpovědností za svou rodinu, neví, co všechno to obnáší, málokdo z nich umí objektivně posuzovat problematická témata.

Puberta dnes často končí až kolem čtyřicítky, znám nemálo takových stvoření..

P. Portwyn 19.7.2017 11:02

Pohled učitele

Učím na gymnáziu.

Moji žáci představují inteligenční i sociální nadprůměr. Mnozí z nich mají na svůj věk velmi rozumné názory, jsou to příjemní mladí lidé.

Přesto se domnívám, že celkově mladí z 2. ročníku (16 let) ještě nejsou zralí volit. Jak v článku padlo, sociální zralost dnes přichází spíš později, než dříve. Děti jsou déle dětmi. K zodpovědnosti jsou (částečně) vychováváni "naši" gymnazisté a jim podobní, většina dětí je ale vedena spíš k tomu, že se nic nemusí a všechno je sranda.

Návrh na snížení věkové hranice tedy jde proti logice vývoje společnosti. Podle mého je to pokus Zelených získat voliče, kteří se ještě rozhodují podle specifických kritérií. Pokusím se odhadnout, které strany budou návrh podporovat - Zelení, Piráti, TOP09, část ČSSD.

Komentář vkládám dříve, než jsem četl komentáře, takže pokud to už někdo napsal, nechť to bere jako projev souhlasu.

J. Kanioková 19.7.2017 11:40

Naprosto souzním,...

P. Portwyn 19.7.2017 11:42

Re: Naprosto souzním,...

Tak my dva se obvykle shodneme :-)

J. Jurax 19.7.2017 12:41

Re: Pohled učitele

Souhlas. A ano, sociální zralost dnes přichází spíš později, než dříve. O ekonomické dospělosti nemluvě.

Taky bych byl příznivcem názoru, že váha volebního hlasu by měla být úměrná výši zaplacených daní; píšu to i výše, zde opakuji. Třeba nějak tak, že volební hlas by měl být násoben koeficientem větším nebo rovným jedné, který by měl být výrazně úměrný výši zaplacených daní z příjmu voliče v minulém volebním období; u důchodců průměrem zaplacených daní za posledních x let, kdy je platil. Protože kdo platí, poroučí.

P. Portwyn 19.7.2017 13:33

Re: Pohled učitele

No, asi by bylo spravedlivé, kdyby se zohlednilo, zda dotyčný platí daně nebo ne. Na druhou stranu nevím, jak by to technicky bylo možné.

A samozřejmě politicky je to neprosaditelné.

A na třetí stranu... myslím, že kdyby se to dotáhlo do důsledků, tak už máme kompletně vyměněné obyvatelstvo. Smějící se bestie nejsou zrovna snem mocných...