7.6.2024 | Svátek má Iveta, Slavoj


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Jan Hus a západní hodnoty

Před nedávnem jsme si připomínali šestisté výročí mučednické smrti Jana Husa. Jeho život a smrt bezpochyby ovlivnily české a i evropské dějiny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. Kadlec 10.7.2015 18:40

Jsem rád, pane Václavík,

že dnes už nám můžete tak akorát radit.

J. Sova 10.7.2015 19:09

Re: Jsem rád, pane Václavík,

Vy nám taky.

O. Kadlec 10.7.2015 19:23

Re: Jsem rád, pane Václavík,

Přesně. Čekal jsem že se chytíte.

Rozdíl je v tom, že já jsem ještě pronásledování lidmi, jako je pan Václavík (jde o zastaralé myšlenky, žijete marné životy...) zažil. A on je jistě starej dost, aby to taky pamatoval. Skončilo to před pětadvaceti lety. Doba, kdy kazatelé panovali nad názory i životy ostatních, skončila před mnoha generacemi.

Já, a lidi jako já, jsme se zasazovali za svobodu. Mimo jiné i svobodu svědomí.

J. Sova 10.7.2015 19:48

Re: Jsem rád, pane Václavík,

Na tu svobodu jsem se ptal pana Kostelanského, jakou myslí. Svoboda podle papežů bývala poněkud jiná, svoboda svědomí nebyla pro každého.

O. Kadlec 10.7.2015 19:56

Re: Jsem rád, pane Václavík,

Bývala, bývala bývala, a ne jen podle dávných papežů. Proč se ptáte zrovna na tohoto dávného papeže, jste nevysvětlil.

Vy máte fakt takový problém s časovou linií? V dějinách lze najít úplně všechno. Jen by to mělo být nějak k věci.

Pan Kostelanský tu zjevně není.

V. Vaclavik 11.7.2015 10:04

Re: Jsem rád, pane Václavík,

Ja 'pronasleduji' slovne, intelektualne. Je nehorazne, ze toto davate do spojitosti s fyzickym pronasledovanim pod zastitou statu a jeho zaonu. Je to podle narceni, ale od lidi, kteri maji nejakou viru, se neda nic jineho ocekavat. Zijte si dal ve svych bludech, zadneho jineho, nez slovniho napadeni se ode mne nemusite obavat. Co by za to dali disidenti v minulem rezimu.

V. Vaclavik 10.7.2015 13:10

Za pravdu stoji za to bojovat a zit

ale nikoli umirat, kdyz je vyhnuti. Takto za 'pravdu' bojuji jen krestane a dalsi kolektivisticti fanatici, z nichz Hus byl jeden takovy. Individualiste oproti kolektivistum vi, ze za pravdu stoji za to zit a branit ji, nikoli umrit.

Pravy krestan ma sebeobetovani, altruismus, tedy cirociry kolektivismus v krvi, viz -->> "Ježíš Kristus, který, ac sám nevinný, zemrel za viny všech" <<-- Dluzno rici, ze zde slo o sebeobetovani nesmyslne, ktere dava smysl jedine v kolektivistickem pojeti viny, kdy nekdo muze na sebe vzit vinu za jine(ho).

->> "touha po pravde. Ne po nejaké osobní pravde, kterou muže mít každý svou, vetšinou takovou, která mu vyhovuje, ale po pravde absolutní, vyšší, která se nedá vlastnit." <<- Osobni pravda' je nesmysl, nic takoveho pravdou byt nemuze. Absolutni pravda ovsem existuje, ale neni to ta zjevena, ale objektivni - tedy dana skutecnosti, ve ktere zijeme a to zahrnuje i 'skutecnost' cloveka, jeho prirozenost. Z toho lze odvodit jak ma clovek zit, aby zil v objektivne urcene pravde.

Ziti v objektivni pravde v praxi obnasi poskytovani prostoru lidske vuli, tedy jeji neznasilnovani. Veskere lidske vztahy vcetne a hlavne spoluprace probihaji na ciste dobrovolne bazi, bazi dobrovolne domluvy a souhlasu vsech zucastnenych jedincu. Zivot v objektivni pravde neuctiva na oltari nejakeho boha, ale rozum cloveka, protoze rozum je to, diky cemuz clovek na teto zemi preziva. A rozum ke svemu patricnemu fungovani vyzaduje prostor, nesmi byt znasilnovany libovuli nerozumnych mysli jinych. Rozum cloveka vyzaduje prostor dany prave tou bazi dobrovolnosti.

Rozum jako takovy je ovsem k nicemu, kdyz clovek nemuze dle sveho rozumoveho uvazovani jednat, kdyz jeho jednani svazuji regulace koletivistickeho druhu. Dnes je rozum cloveka znasilnovany, protoze jednani cloveka plne podleha ruznym omezenim kolektivu, cili spolecnosti, ve ktere zije. Clovek tak nemuze pod hrozbou nasili ze strany kolektivu zit, jak mu rozum veli, ale musi se podridit nasilnicke vetsine.

M. Štván 10.7.2015 15:02

Re: Za pravdu stoji za to bojovat a zit

... Pravy krestan ma sebeobetovani, altruismus, tedy cirociry kolektivismus v krvi, viz -->> "Ježíš Kristus, který, ac sám nevinný, zemrel za viny všech" <<-- Dluzno rici, ze zde slo o sebeobetovani nesmyslne, ktere dava smysl jedine v kolektivistickem pojeti viny, kdy nekdo muze na sebe vzit vinu za jine(ho). ...

Smysl to dává pro přečtení Písma, například tady:

Jan 3, 16: Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný.

A ten kolektivismus je nám tak nějak souzen, toho se nezbavíme, pořád máme rodinu, přátele, kolegy, známé ...

V. Vaclavik 10.7.2015 16:55

Re: Za pravdu stoji za to bojovat a zit

"A ten kolektivismus je nám tak nějak souzen, toho se nezbavíme, pořád máme rodinu, přátele, kolegy, známé ..."

Individalismus je plne slucitelhy s rodinou, prately, kolegy, znamymi... mluvite o necem, i cem nemate ani paru.

Buh je ryze kolektivisticka myslenka. Proc tomu Bohu tak zalezi na tom, aby v nej lide verili, uctivali ho, za coz jim slibuje vecny zivot. Myslenka Boha je vyplod casne, primitivni faze lidskeho vyvoje, kdy iracionalita vladla svetem, kazdy se rezal kyjem pres hlavu s kazdym, kdo nepatril k jejich kmenu... nas moderni svet dluzime individualizaci cloveka, nastupu rozumu, soucasti cehoz je pad nabozenstvi vselijakeho druhu. Smirte se s tim, nebo zijte nenaplneny zivot, ruku v ruce s komunisty a kolektivisty vseobecne. Vase ideje jsou, s vyvojem rozumu cloveka, urceny skoncit na smetisti dejin, jako ze uz tam vice mene jsou.

O. Kadlec 10.7.2015 15:09

Re: Za pravdu stoji za to bojovat a zit

Takový individualista zase nejste, jako je ten, za naše hříchy zemřel. To je individualista z titulu: Jednorozený Syn.

A přitom se tomu mohl vyhnout rozhodně jednodušeji, než Jan Hus.

M. Štván 10.7.2015 15:50

Re: Za pravdu stoji za to bojovat a zit

Myslím, že on na Olivetské Hoře měl moment kdy i chtěl, snad i potil krev, ale Otec ho nevyslyšel.

O. Kadlec 10.7.2015 16:45

Re: Za pravdu stoji za to bojovat a zit

Ano. "V poslušnosti se ponížil až k smrti".

B. Rybák 10.7.2015 21:35

Re: Za pravdu stoji za to bojovat a zit

"A rozum ke svemu patricnemu fungovani vyzaduje prostor, nesmi byt znasilnovany libovuli nerozumnych mysli jinych"

Jak rozlišit ty nerozumné mysli od těch rozumných je jednoduché, protože rozumná je zřejmě jenom ta Vaše mysl. To jak ty ostatní nerozumné mysli přiměje k dobrovolnému souhlasu je Vaše sladké tajemství.

"Absolutni pravda ovsem existuje.... Z toho lze odvodit jak ma clovek zit, aby zil v objektivne urcene pravde!"

Věda je vrcholem snažení současného lidského rozumu a má k poznání absolutní pravdy kosmicky daleko, takže jenom "šarlatán" z ní může odvozovat, jak má člověk žít v "pravdě"!

Pro život společnosti je nezbytná vzájemná solidarita jejích členů. Pokud nevyplývá ze společně sdílené morálky nahradí ji egoistické elitě sloužící tyranie "Velkého bratra".

B. Rybák 10.7.2015 21:41

Re: Za pravdu stoji za to bojovat a zit

Jde o odpověď pan Václavíkovi!

V. Vaclavik 11.7.2015 10:40

Re: Za pravdu stoji za to bojovat a zit

Nevim, jestli vy, nebo ostatni se vubec vracite k diskuzim, ja zpravidla ano jeste tak den az dva, nekdy i dele, to zalezi. Proto zkusim odpovedet, ale ne nejak obsirne.

Ja taky nemusim vzdy vsemu rozumet, vedet pravdu, ale v zakladnich vecech, jako ze neni spravne pouziti nasili, kde ma byt pouzit rozum, diskuze, tam mam jasno a jasno by v tom melo byt kazdemu dobremu cloveku. Clovek, ktery je hnan zlem, tedy zly clovek, to ovsem tak nevidi, to je jasne. A ze zli lide existuji, to je take jasne, jinak bych toto nemusel ani psat.

'Absolutni pravda' - to neni vec nejakeho vedeckeho vyzkumu, nepodleha mu. Ta pravda, o ktere tu pisu, je (na jiste urovni) dostupna kazdemu, kdo pouziva, nebo chce pouzivat svuj rozum. Kdyby pravda o ktere tu pisu byla veci vedy, zadna pravda by nebyla uplna a tak by vlastne nebyla zadna, protoze veda je, co se jeji 'pravdy' tyka, vzdy 'neuplna', a zatim to vypada, ze takova bude vzdy. 

Solidarita ano, ale jen dobrovolna!! To ze by dnes lide dobrovolne solidarni nebyli si prictete ke zlu dnesni nasilnicke spolecnosti. Jako vsude, i tady plati, jak se do lesa vola, tak se z neho ozyva. Navic dnes jde o umele, zamerne vytvorenou potrebu pro solidaritu, lide jsou v nesvobode drzeni v chudobe tak, aby byli na solidarite, te vynucene, zavisli, potrebovali ji. Ve zdrave, tedy svobodne, tedy nenasilnicke spolecnsti, kde lide by spolu jednali vylucne na dobrovolne bazi a policie by na to dohlizela a trestala mozne nasilniky, by potreba pro solidaritu byla jen okrajovou zalezitosti, kterou by lidska dobra vule lehce pokryla dobrovolne. Ale tomu vy nebudete rozumet, pisu to spise pro jine, kteri sem mohou jeste prijit...

J. Kostelanský 10.7.2015 11:25

Autorovi chýba 1 podstatná vec - pokora

Kresťanstvo je založené okrem iného ja pokore. Z autorových slov ale občas cítim nadutosť - zvlášť vo vzťahu k Rusku. Nezaškodilo by mu pripomenúť to biblické - najskôr si vyber brvno zo svojho oka a potom hľadaj smietko v oku svojho blížneho.

Keď tak autor hovorí o náboženstve a o pravde: kde je väčšia sloboda v tomto smeru - v EÚ alebo v Rusku? Akú slobodu konania či myslenia má kresťan vo Veľkej Británii, Írsku či severských krajinách?

J. Sova 10.7.2015 12:20

Re: Autorovi chýba 1 podstatná vec - pokora

O jakou svobodu se jedná?

Encyklika Mirari vos papeže Řehoře VI.:

"Sem také patří ona svoboda tisku, hodná vší kletby a ošklivosti, aby se vydávaly jakékoli spisy vůbec a tuto svobodu se někteří opovažují žádat a hájit tak bezostyšně."

"Z tohoto nečistého zřídla lhostejnosti v náboženství plyne ono převrácené a bludné učení, ať neřeknu pominutí se všemi smysly, že totiž každému se má dovolit a vydobýt svoboda svědomí. Tomuto zhoubnému bludu klestí cestu ona úplná a neomezená svoboda v myšlení, která se ke zkáze církve a obce dosti šíří."

O. Kadlec 10.7.2015 14:39

Re: Autorovi chýba 1 podstatná vec - pokora

No - sice to není encyklika Řehoře VI., ale oficiální postoj papežů až do poč. 20.stol. to je.

Ale není mi jasné proč to citujete, pane Sova. Je to nějak k věci?

M. Štván 10.7.2015 14:58

Re: Autorovi chýba 1 podstatná vec - pokora

Pan Sova zde často v diskuzích s křesťanskými tématy vystupuje ostře proti víře. Asi mu leží v žaludku. V Čechách věc celkem obvyklá.

O. Kadlec 10.7.2015 15:03

Re: Autorovi chýba 1 podstatná vec - pokora

Asi militantní ateista.

Ale proč něco zkopíruje a sem to plácne by mohlo mít nějaký důvod, a vztah k Husovi, o němž je řeč. Já jsem to asi nepochopil.

M. Štván 10.7.2015 15:11

Re: Autorovi chýba 1 podstatná vec - pokora

Militantní ateista je poněkud nepřesný termín. Spíš je antiteista.

Sám nevím jak se k tomu Hosovi postavit. Autor uvádí hodně dobrých myšlenek a postřehů, ale asi tam vkládá dost z pohledu evangelíků. Možná je katolickým rysem i to, že nemají takový problém akceptovat hierarchii a zařadit se. To evidentně Hus problém měl a evangelíci to berou jako hodnotu. Z toho mi vychází, že Hus měl víc rysů individualismu, kdežto katolíci kolektivismu a to vypadá na věčný souboj, který najde zdánlivého vítěze jen za cenu nějaké další katastrofy.

O. Kadlec 10.7.2015 15:55

Re: Autorovi chýba 1 podstatná vec - pokora

Autor si Husa pochopitelně evangelikálně idealizoval. Ta "hagiografie" ale není hlavním sdělením článku. To hlavní téma je, při příležitosti výročí, touha po pravdě.

Tomu se mnoho lidí vysměje nebo nad tím pokrčí rameny, ale mýlí se ten, kdo si myslí, že takových postojů bylo v XV.stol. méně. Nejspíš jich bylo v Evropě víc než dnes, a touha po pravdě byla vzácnější.

M. Štván 10.7.2015 16:03

Re: Autorovi chýba 1 podstatná vec - pokora

S tou Pravdou je to jasná informace napříč denominacemi a vlastně pro všechny lidi, kteří vidí dál než jen za okraj svého talíře. Otázkou ale potom je, jestli vidíme Pravdu a nebo nás jen vlastní pýcha svádí na scestí. A právě to nevím, jak to bylo u Husa.

O. Kadlec 10.7.2015 16:36

Re: Autorovi chýba 1 podstatná vec - pokora

Tak to já si myslím že je poměrně zřejmý. Nevěřím, že ho zaváděla nějaká pýcha. Šlo o pravdu, a šlo v dobové atmosféře o mnoho. To, co Husa zavádělo na ostří konfliktu, byl podle mne konflikt sám, dnes to známe jako stres.

Mluvit v jeho případě o pokoře není vůbec na místě, protože pokora se ukáže když máte prostor a sedíte doma za klávesnicí. Ne když na vás je něco jako mezinárodní zatykač, nebo když jste v kameni.

J. Sova 10.7.2015 16:16

Re: Autorovi chýba 1 podstatná vec - pokora

To není "Mirari vos" Řehoře VI.?

http://jdem.cz/bsjhr8

A pana Kostelanského, ne vás, jsem se ptal, jakou svobodu má na mysli.

O. Kadlec 10.7.2015 16:44

Re: Autorovi chýba 1 podstatná vec - pokora

encyklika Řehoře XVI., ne VI. - asi 200 let stará. Encykliky zastarávají, jako většina literatury. Ale autentický postoj to je.

chyba je to triviální, jen mne zaráží, že jste si toho ani po upozornění nevšiml. Signalizuje to, že se na časové ose neorientujete, to je jako časový rozdíl mezi Ludvíkem VI. a Ludvíkem XVI. kdo se chce orientovat v historických problémech, měl by faktor času brát v úvahu.

Ale neodpověděl jste mi na otázku, proč vůbec ten citát a jaký má vztah k tématu. Ani k otázce nemá přece žádný vztah. Nebo ano?

B. Rybák 10.7.2015 21:47

Re: Autorovi chýba 1 podstatná vec - pokora

Co mají papežské encykliky společného s pravdou a s diskutovaným tématem?

O. Uživatel 10.7.2015 15:54

Uživatel požádal o vymazání
J. Sova 10.7.2015 10:58

Pokud papež

nechá zpřístupnit archivy, jak slibuje, tak to může být zajímavé.

http://jdem.cz/bsjb45

M. Sedmík 10.7.2015 9:42

Jiný Čapkův výrok o pravdě,

poněkud hořký:

Co je mi po pravdě, když ji nemám já?!