3.5.2024 | Svátek má Alexej


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Jak Člověk v tísni ukradl Vánoce

Vánoční svátky jsou každoročně využívány jako reklama k jakési povinné charitě, jíž se máme dopouštět jednoduše proto, že jsou Vánoce a lidé si přece mají pomáhat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Hanzlík 24.12.2017 17:24

Bludný předpoklad

Autor vychází z rozšířeného bludu, že dávná pohanská a barbarská minulost byla v podstatě přirozeným společenským uspořádáním a její civilizační „podmanění“ bylo těžkou chybou, kterou moderní společnost napravuje. Tím „viníkem“ je v našem kulturním okruhu křesťanství, které bylo základní podmínkou i nosným pilířem vůbec nějaké civilizace.

Ideologické a pavědecké vymývání mozků, spočívající v degradaci kultu do pověrečné roviny s naprostým nepochopením jeho významu, který zdaleka nespočíval jen v uzurpování moci institucí a v obřadnosti, ale především v imperativním zakotvení lidské etiky v nezpochybnitelné (boží) moci, ležící mimo pochybně proměnlivou vůli člověka.

V tomto smyslu kult byl vždy podmínkou lidské integrace. Racionalita v podobě usilování o „vysvětlení světa“ je nepatrnou slupkou obrovské rozmanitosti jsoucna a je nedostatečnou silou k motivaci člověka. Slouží pouze „k řešení“ komfortu jeho materiální existence včetně rozmanitého zla, které se stalo pro něho relativní veličinou.

Omlouvám se za trochu filozofie v předvánoční čas.

C. Horák 24.12.2017 15:32

Ano, to je jedna z příčin

mravního marasmu dnešní euroatlantické civilisace. Čím větší společenský tlak na demonstraci altruismu, tím méně skutečné a upřímné chuti k němu u každého jednotlivce. Člověku je buď tolerance, obětavost, ohleduplnost a soucit vlastní, nebo se tak prostě chovat nebude. Představa, že pliváním na (domnělé) egoisty (či dokonce přinucením) z nich učiníme altruisty, je bláhová. Jediným výsledkem bude, že je zbavíme i té rudimentární empatie, kterou snad ještě mají a přinutíme je k pokryteckému, ostentativnímu "altruismu". Což už se díky falešným mravokárcům (a nemluvím jen o pijavicím z neziskovek, ale například i ve zdejších diskusích se tací najdou) povedlo, řekl bych, u nadkritické části populace. Proto to vypadá, jak to vypadá.

Š. Hašek 24.12.2017 13:20

Podle lidu v tísni

je v permanentním průšvihu Afrika celá (krom tedy hrdlořezů ve vilách, manželky Mugabeho, .....), asi tři miliardy lidu po celé Zemi, volný čas doma trávíci tísňový lid Chanova, .......... tísňové účastnice školení Metoo, ....

Nemám nic proti pomoci bližnímu, práci nikoliv výdělečnou, nepočítání peněz, radosti poskytnuté úplně cizímu člověku, ...... čím to je, že některé instituce, které dělají totéž co já, ale jen za cizí prachy, v pracovní době, polovinu času musí falšovat - protože to mají jako dovolenou a plky u kávy, furt se chlubí, pláčou nad stavem světa s Táničkou Fišerovou/Olgou Sommerovou/Hanou Marvanovou, ......... se mi začínají fest eklovat??

Zkráceno.

J. Kanioková 24.12.2017 23:04

Re:

Obchodování s lidmi ve Švédsku roste - kubánci jsou novou skupinou - http://www.friatider.se/m-nniskohandeln-till-sverige-kar-kubaner-en-ny-grupp

P. Portwyn 24.12.2017 9:26

Neodpustím si ještě

poznámku k té době, kdy prý "bilancujeme" a "jsme šťastní".

Ale pendrek.

Vánoce v konzumní, odkřesťanštělé podobě patří k nejstresovějším obdobím roku. O adventu a Vánocích je víc hádek a depresí než kdy jindy. "Štěstí rodiny" se chápe jako zběsilé nakupování věcí, které člověk nepotřebuje. Už dávno to není tak, že by člověk koupil nějaký ten dárek pro radost blízkým; naopak úporně hledáme, co by se ještě dalo koupit, protože už všechno máme. Sváteční jídlo? I to máme celý rok... Vánoční hojnost měla smysl, dokud se žilo skromně. Dnes už jenom komplikuje život.

Prakticky každý, koho znám, říká "už aby bylo po vánocích".

Jediní dospělí, kteří si Vánoce opravdu užijí, jsou křesťané. Je jim co závidět.

J. Anděl 24.12.2017 9:43

Re: Neodpustím si ještě

Slyšel jsem nedávno hlášku "smrt není tak zlá, těžký je umírání". Vánoce mám rád. Ta komerční bitva předtím je tím, na co se těším, až bude po tom :-).

P. Portwyn 24.12.2017 12:42

Re: Neodpustím si ještě

Hláška je naprosto pravdivá :o)

Beru advent a Vánoce jako jeden celek, měl jsem to ale napsat.

R. Brzák 24.12.2017 11:00

Re: Neodpustím si ještě

Křesťané jsme všichni - tak si nezáviďte... Skutečně jimi jsme - jen na to zapomínáme, odmítáme se zastavit, abychom si vzpomněli...nemusíme klečet u oltářů v kostele, nemusíme naslouchat nebožákům v ornátech...křesťanství je láska, tu stačí si jen dovolit cítit, ke všemu kolem sebe, ve svém životě - a k sobě.

P. Portwyn 24.12.2017 12:36

Re: Neodpustím si ještě

Máte pravdu, měl jsem napsat "praktikující křesťané". Napsal jste to pěkně.

Ovšem někdo se pubertálně bouří a křesťanský hodnotový systém demontrativně odmítá. Patrně to přináší stres :o)

Č. Berka 24.12.2017 13:55

Re: Neodpustím si ještě

ne, nejsme všichni křesťané.

J. Schwarz 24.12.2017 17:21

Re: Neodpustím si ještě

No, křesťané hlavně vymysleli "úžasnou" věc - duši a život věčný. Tyto entity jim umožnily likvidivat oponenty a ještě si při tom namlouvat že se vlastně sami obětují pro dobro svých bližních. Vždyť jim přece trhá srdce dívat se na škvařící se oběti, na lámání kostí v kole a trhání koňmi, ale co by neudělali pro spásu lidské duše před peklem a nekonečným zatracením. Něco podobného se podařilo komunistům se "společností" - kovaný soudruh prožival stejná duševní muka jako jeho křesťanský předchůdce když měl nedostatečně uvědomělé soudruhy či třídní nepřátele střílet, sekat do zátylku rýčem nebo nechat umrznout v sibiřských lágrech. Ale kvůli vybudování lepší, sociálně spravedlivé společnosti se obětoval...

M. Prokop 24.12.2017 14:37

Re: Neodpustím si ještě

Křesťan nejsem, ale do prožití Vánoc si nenechám kecat nikým. Konzumem, honičkou, ani křesťany.

A některá jídla bych mohl jíst celý rok, ale jím jen o Vánocích a občas na Nový rok. Třeba šneky.

P. Portwyn 24.12.2017 9:01

Ještě že toho ČvT máme,

na co bychom se vymlouvali, když chceme svoji sebelítost povýšit na ten nejušlechtilejší cit, jak se zpívá v jedné známé písni.

S článkem nelze polemizovat na základě racionálních argumentů. Je to věc hodnotového systému; stejně jako nelze rozumovými argumenty vyvrátit názor teroristovi nebo náboženskému fanatikovi, nelze jeho mínění vyvrátit ani panu autorovi.

Mimochodem - článek NENÍ o zpolitizované charitě organizace Člověk v tísni. Ta je jen záminkou k okázalému výsměchu něčemu, na co holt někdo lidsky nemá.

C. Horák 24.12.2017 10:54

Re: Ještě že toho ČvT máme,

"...nelze polemizovat..."; "Je to věc hodnotového systému..."

(i)Ovšem nejlepší je samozřejmě hodnotový systém můj, proto by se jím chtěl a měl každý řídit. A pokud se jím někdo neřídí, neznamená to nic jiného, než že na to lidsky nemá.(/i)

Teď jen přemýšlím, mám-li Vám víc závidět tu imposantní dávku moudrosti nebo skromnosti.

P. Portwyn 24.12.2017 12:40

Re: Ještě že toho ČvT máme,

Na výsměch a pohrdání, kterým pan autor častuje každého, kdo někomu mimo vlastní rodinu pomůže, pomůže, zas nemám já. K jeho (a zřejmě i Vaší) míře tolerance jsem dosud nedospěl.

C. Horák 24.12.2017 13:19

Re: Ještě že toho ČvT máme,

Nic takového jsem v textu nenašel. Možná jste si spletl článek? Pokud ne, můžete mi zkopírovat část, v níž se autor dopouští výsměchu a pohrdání vůči každému, kdo někomu mimo vlastní rodinu pomůže?

J. Schwarz 24.12.2017 17:04

Re: Ještě že toho ČvT máme,

Člověk v tísni a pokrokáři všeobecně se chovají podobně jako svého času komunisti, kdy vybírali "dobrovolný" příspěvek na "Fond solidarity" s bojujícím lidem Angoly... Člověk přispět teoreticky nemusel, ale pak dílna / skupina, oddělení / nesplnila, šéf musel na stranickém výboru vysvětlovat proč to "nezvládl" a z toho pochopitelně mohly rezultovat další problémy. Dnes to funguje podobně, naštěstí ale existuje víc referenčních skupin a pokud se jeden živí běžnou prací může tento druh nátlaku ignorovat. Neplatí to ale pro každého, jak se přesvědčil kandidát na prezidenta Franz. Ten, když poté co nepostoupil do druhého kola podpořil Zemana, upad u své společenské vrstvy do nemilosti a najednou přišel o většinu zakázek... A pak že demokracie, nestrannost a svoboda projevu... leda lobogo!

R. Brzák 24.12.2017 11:08

Re: Ještě že toho ČvT máme,

Právě naopak - článek je filozofickým zamyšlením, tedy je s ním možné polemizovat na filozofické úrovni, lze argumentovat a tvrzení pana Záloma vyvracet. Pokud ale racionální protiargumenty nenacházíte, pak samozřejmě nepřesvědčíte filozofa - ale snadno naopak přesvědčíte náboženského fanatika - pokud najdete jeho slabinu, jeho základní "klíčování" - a tím je strach...pokud budete dostatečně strašit jeho bohem, slovy, kterými je indoktrinován - pak ho přesvědčíte. Podobně, jako to dokážete s médii masírovanými spotřebiteli, pokud jim "ukážete", jak jsou sobečtí, jak moc dobře se mají v kontrastu s hladovějícím dítětem v Africe...

P. Portwyn 24.12.2017 12:32

Re: Ještě že toho ČvT máme,

Já nekritizuji to, že pan autor odmítá vynucování charity, a jasně jsem napsal, že ČvT považuji za politický spolek. Nereaguji na citové vydírání různých složenkových kampaní typu FOD.

Znáte popperovská kritéria, předpokládám.

Nelze polemizovat s něčí VÍROU. Pan autor věří v ateismus (ano, ateismus je jedním z náboženství, vyznávají ho např. komunisté), věří v nadřazenost sobectví a s principiálním pohrdáním odmítá altruismus.

Nelze najít vědecký argument, kterým lze vyvrátit existenci Boha, a nelze ani vyvrátit Boží neexistenci. Otázka "je Bůh?" není racionální, "vědecká" (Popper), ale náboženská. Stejně tak je otázkou "náboženskou" otázka, co je morální/nemorální.

Tudíž první část, na kterou jsem reagoval, je mimo racionální diskuzi. Vyvracet panu autorovi jeho náboženskou víru nebudu.

Č. Berka 24.12.2017 14:17

Re: Ještě že toho ČvT máme,

Autor nevěří v ateismus, ale v libertariánství- ten mytický "pravý" kapitalismus.V Thtcherovské "společnost neexistuje, existuje jen jedinec".

Otázka "je Bůh" je nesmyslná, protože o bozích jsou jen představy různých lidí a lidé si božstvo tedy představují různě.Většinou je to tedy starší osoba, genderově určená jako muž, sídlící všude a nikde, většinou na kopcích nebo až nad mraky či dokonce ve Vesmíru- neviditelná v celém spektru záření.

R. Brzák 24.12.2017 15:03

Re: Ještě že toho ČvT máme,

Jsem křesťan - a věřím v boha. Nevidím, že by pan Zálom věřil v ateismus. A už vůbec ne jeho víru v nadřazenost sobectví. Zato čtu jeho argumenty pro přijetí sobectví jako své vlastní neoddělitelné součásti, vůči které pokud se vzpírám, popírám lidskou přirozenost. Mohu se pak tvářit jako altruista - ale dokud jsem člověkem, dokud žiji, jsem sobcem. Jako člověku (bytosti společenské, ve společnosti lidí nejlépe prosperující) mi Ježíš doporučuje něco, co je nám rovněž přirozené - milovat krom sebe i své bližní. Ovšem zásadně na základě sebepoznání (to je "jako sebe sama miluj..."), protože jinak, nebudu-li sebe milovat, nebudu-li schopen se ve ke svému životu chovat zodpovědně (což předpokládá sebepoznání), nebudu schopen zodpovědně milovat svého bližního. Proč nám to Ježíš tak prostě říká? Protože co je člověk člověkem, nechává ve svém životě příliš často rozhodovat strach. Ten má mnoho podob - jednou z nich je strach, že nebudu dost hodný, když nebudu dost "dávat na charitu", dost uctívat boha v chrámu, že budu zlý pro své sobectví...A lékem na strach je láska. Láska k sobě a svému životu se vším, co mi přináší, láska ke svému bližnímu (kterým je vlastně VŠECHNO, nejen všichni - "TO bližní" je vskutku bůh, který je všudepřítomný a ve všem přítomný)...

A nakonec, morálka není nutně otázkou náboženskou. Protože to, co z dlouhodobého hlediska prospívá životu (jedince i jeho bližních), to je morální i v očích boha. Bůh nás totiž stvořil jako bytosti toužící žít a milovat a být milováni. Nic víc a nic méně. A abychom se nebáli žít - tak oběť Ježíše coby prostředek odpuštění a tím pádem změny pohledu na boha z biblického trestajícího a nevypočitatelného Boha, tak strašlivého a tolik strach v myslích věřících generujícího, na boha, který nás miluje i s našimi chybami, hříchy - chcete-li...

Důležité je dlouhodobé hledisko a rozdíl mez životem a přežitím. Protože otázky přežití nemá ceny vtěsnávat do morálních kategorií.

R. Brzák 24.12.2017 15:09

Re: Ještě že toho ČvT máme,

V okamžité reakci, v obraně života tady a teď člověk přirozeně, jak nás bůh stvořil, prostě reaguje. Rozhodování o tom, co v životě chci a co ne, to je již vedeno láskou k sobě a potažmo láskou k dalším bytostem.

Samotný mechanismus altruismu je pak jednoduchá biochemická reakce, která nás dobrým pocitem odměňuje za to, že někomu nezištně pomáháme. Je to geneticky podmíněná reakce - tedy, je to genová strategie, která má za cíl přežití genů a jejich další pomnožení (ne konkrétního jedince, ale protože ten má velké množství genů společných s dalšími bytostmi, natož lidmi, pak geny preferují - odměňují - pomáhání...) Je to strategie sobeckých genů...

J. Schwarz 24.12.2017 17:14

Re: Ještě že toho ČvT máme,

Tohle fungovalo v širší rodině a dál kmeni. Pokud vám geny přisoudily dobré pocity za pomoc úplně neznámým lidem, pak jsou vám asi tak platné jako přerostlé tesáky šavlozubým tygrům a bohatý ocas pávovi. Někdy holt i přírodní výběr vede do slepé uličky.

E. Pawlica 23.12.2017 17:22

Každý svého bezdomovce

S článkem souhlasím. A jestli pomoci, pak tam, kde člověk vidí výsledek. Mám už léta známého bezdomovce, kterému vždycky rád nějaký ten šesták přispěju, někdy mu zaplatím polívku nebo i sprchu, když si řekne. Nemám s tím problém. Chlapík zřejmě byl zvyklý o sebe dbát, protože většinou chodí čistě oblečen a neviděl jsem jej s krabicákem v ruce. Když na to přijde, řeknu mu, aby mi přišel pomoci s tím, nebo oním a on vždy přijde na minutu přesně. A ačkoliv za tu pomoc nic nechce, rád mu za jeho pomoc nebo práci zaplatím.

Autor by ale nemusil psát jen o ČVT, podobný postoj zaujímám i v případě církevních sbírek a podobně. Nejsem lakomý, ale principiálně zprivatizování příležitostí k pomoci jiným odmítám. Ostatně jedna z otázek zní, zda nejrůznější finanční pomoci si nerozkradou místní potentáti, šamani a guru někde v Africe, aby měli za co koupit další kvéry proti skutečným chudákům; jistota, zda můj grošík opravdu skončí tam, kam původně mířil prostě neexistuje.

V. Pokorný 23.12.2017 15:29

ČVT

je v první řadě, podle mne, zisková nezisková politická organizace. Možná řízená ze zahraničí, financovaná určitě a hlavně ze zahraničí. Je to příklad politické organizace, která ovlivňuje přes osobní a společenské vazby veřejný život v republice. Podle mne většinou záporně. Taky jsem jim přispíval. Zavčasu jsem s nimi skončil. Jsou to vymývači mozků, hlavně studentů SŠ i VŠ, ba i žáků v základních školách.

R. Szewczyk 23.12.2017 15:16

ha ha ha

kdo neumí hledat ty internety a žije v době Emila Holuba, tak je tady link na jednu neznámou díru v africe,,,,,hned na začátku si všimněte těch domíchavačů na beton a těch stavebních buněk co používaji ti chudáci, https://www.youtube.com/watch?v=YIZlyP9ULKk

R. Szewczyk 23.12.2017 15:24

Re: ha ha ha

https://youtu.be/C4aE21XFSlo,,,,a tady bydlí naprosto chudí černí sice byvalí ale přesto otroci, prosím prosím prosím, pošlete jim nějaké dárky, chudáčkům, nemají co jíst

P. Rudolf 23.12.2017 13:57

Přečíst celý článek

tohoto autora bych považoval za naprostou ztrátu času, ale pro pobavení, jak je u podobných pisálků u mne zvykem, jsem zapích oko do jednoho odstavce. A hned takový myšlenkový šrapnel:

"Nikdo neříká, že charita je automaticky něco nemorálního. Aby však byla morální, nesmí být sebeobětující a musí vyjadřovat potřebu dárce, nikoliv potřebu obdarovaného. A příjemce charity si ji musí zasloužit."

No řekněte, kde by se člověk mohl takhle upřímně zasmát?!

R. Brzák 23.12.2017 14:26

Re: Přečíst celý článek

Pak bych pro Vás tedy doporučoval nějaký složitější text, aby Vás zabavil celý - třeba komiksový čtyřlístek...

P. Rudolf 23.12.2017 19:56

Re: Přečíst celý článek

Jsem přesvědčen, že by stačilo číst vaše příspěvky a člověk by se smíchem po....