18.5.2024 | Svátek má Nataša


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Jak Člověk v tísni ukradl Vánoce

Vánoční svátky jsou každoročně využívány jako reklama k jakési povinné charitě, jíž se máme dopouštět jednoduše proto, že jsou Vánoce a lidé si přece mají pomáhat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Brzák 23.12.2017 9:48

Re: Opravdu dosti odporný

Bude-li autor ležet v LDN, namísto aby se o něj starala jeho rodina, kterou svým přirozeným sobectvím jako pevnou vybuduje, bude to znamenat jeho selhání...

Ale jinak jste nic nepochopil. Autor se Vám jen složitěji (protože pro socialistu je nutné hledat za vším složitosti) vysvětlit souvislosti danajských darů, medvědích služeb a nemorálnosti popírání sama sebe ve své přirozenosti. Která, pokud směřuje k z dlouhodobého hlediska k podpoře života svého (a svých bližních, to je těch, se kterými mohu prostě komunikovat), je nejen morální, ale také podporuje jako druhotný efekt život obecně.

P. Portwyn 24.12.2017 9:05

Re: Opravdu dosti odporný

Prohlašovat cokoli jiného než vypjaté sobectví za "socialismus" je přesně to, co vede pravici do pekel.

Mimochodem bych nemluvil o pravici obecně, ale o libertariánech. My konzervativci myslíme trochu jinak.

Tím nepopírám to, že zásada "nejdřív pomáhej vlastnímu" je zcela v pořádku.

J. Schwarz 23.12.2017 7:42

Jsem

rasista a xenofob a tak kašlu na "člověka v tísni" a raději dám padesátku nějakému českému vagabundovi na vánoční punč než černouškům někde v (_._). Ostatně i "altruismus" Člověka v tísni je pouhým egoismem, jenom úchylným podobně jako počínání člověka co se sám řeže nožem, pálí nebo bičuje. A jsou tací. Dotyční by tak nečinili pokud by jim jejich počínání nepřinášelo jakési "blaho" a totéž platí pro "vítače" a "altruisty" z Člověka v tísni. Skutečným altruismem by bylo teprve takové darování osla afričanům, které by mu přineslo pocity vzteku a nasranosti, to by teprve byla oběť hodná svého názvu!

J. Schwarz 23.12.2017 7:45

Re: Jsem

Skutečným altruismem by byl teprve takový dar Afričanům, který by samotnému dárci nepřinesl nic pozitivního a vyvolal v něm pocity vzteku, zklamání a nasranosti. To by teprve byla oběť hodná svého jména!

R. Brzák 23.12.2017 11:30

Re: Jsem

Samozřejmě že altruismus je také jen genová strategie sobeckého genu - tedy je druhem sobectví též.

T. Hraj 24.12.2017 9:30

Re: Jsem

:) ano, a existují charitativní organizace, které prožitek této nejvyšší formy altruismu spolupracujícím donátorům poskytují.

F. Svoboda 23.12.2017 10:54

Re: Jsem

Sdílím váš postoj.

J. Fridrich 23.12.2017 6:37

Popírat a obcházet základní zákony vývoje života na

Popírat a obcházet základní zákony vývoje života na naší planetě je nemoudré a sebezničující - a k tomu dospěl vývoj na tak zvaném " bohatém a humanitárním " Západě. Sebemrskačství a stálé sebeobviňování a pocit provinění, že si nezasloužíme to, co naši předci-dědové, otcové v našich zemích pro nás vybudovali je právě proti jednomu z těch základních zákonů - tedy zjednodušeně - přežijí ti silnější a schopnější.. Pomáhat potřebným ano, ale PŘIMĚŘENĚ.

Tak asi tak.

J. Pospíšil 23.12.2017 13:54

Re: Popírat a obcházet základní zákony vývoje života na

Pomáhat má smysl jen tak, aby to zvyšovalo schopnost těch, kterým se pomáhá, kultivovat své prostředí a zlepšovat život tam, kde žijí.

Čili jak lépe pěstovat plodiny, jak zacházet s vodou a chránit vodní zdroje, jak stavět lepší obydlí a podobně.

Jinak tou speciální výživou hladových dětí, na které přispějete, aby přežily, jen posíláte na jedno zachráněné dítě tak asi čtyři kolonisty, kteří budou utlačovat vaše jediné dítě tam kde žijete za čtvrt století.

V. Lunák 23.12.2017 1:15

Paranoia

Klidně se oddávejte paranoie i nadále.

Co stojí za komentář a co je současně obvyklým problémem libertariánů, je to, že sice vycházíte z absolutně subjektivně chápaného konceptu hodnota, viz "Užitek různých jednotlivců je vzájemně neporovnatelný...", ale když je třeba, neváháte je (hodnoty) naplnit velmi konkrétním, a zajisté objektivním, obsahem, a jak je z vašeho textu patrné, jakoby platným najednou pro všechny. Uvědomte si, že užitek je koncept dosti nafukovací, jak již nakonec ukázal G. Becker ve své pomatené, avšak ekonomickým hlavním proudem oceňované celoživotní práci.

P. Dvořák 23.12.2017 2:52

Re: Paranoia?

Jak dnes pozoruji, jste poněkud posedlý teoretickým srovnáváním všeho s liberalismem, neoliberalismem a pod. Pravděpodobně se v tomto tématu právě rochníte na nějaké veskrze užitečné a celospolečensky přínosné škole humanitního typu.

Poněkud mi uniká vaše rada "Uvědomte si, že užitek je koncept dosti nafukovací..." Dobrá uvědomím si. Avšak vzápětí moje uvědomění zbouráte tím, že to kdosi ukázal "ve své pomatené...celoživotní práci."

V. Lunák 23.12.2017 13:36

Re: Paranoia?

Ten komentář byl opravdu určen autorovi, u kterého předpokládám, že má načtenou alespoň Rakouskou školu. Nemám chuť trávit tu čas psaním rozsáhlých komentářů, k osvětlení vám pomůže i anglická wikipedie.

Posedlý liberalismem opravdu nejsem, jen je z podivem, jakým způsobem je s pojmy, které mají svůj historický vývoj a obvykle konkrétní obsah ve zdejších (a nejen zdejších) příspěvcích nakládáno.

P. Dvořák 23.12.2017 16:00

Re: Paranoia?

Jak jsem psal. Jste produkt na nějaké veskrze užitečné a celospolečensky přínosné školy humanitního typu. Však on už vás někdo, kdo pracuje, uživí.

J. Chaloupka 23.12.2017 0:50

Žádná charita už není, je jen citové vydírání.

A nejlépe to umí UNICEF. Takže už ani korunu.